Gå til innhold

Netshop ASA- brukerfeil eller ikke?


Anbefalte innlegg

Hvis du som kunde legger inn et OS, så får du mange blåskjermer sier det segselv at det er software feil.

 

Hø? Hvorfor det?

 

Det kunen da like gjerne være ram'en, disken eller noe annet?

 

EDIT: I denne konkrete saken har vel Netshop testa at det ikke er slik. Men forstod ikke helt argumentasjonen din der...

7906178[/snapback]

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk til Netshop for raskt svar. Det hadde forresten vært ok å klarhet i hvorfor kunden ikke klarte å reinstallere Windows mens teknikker hos Netshop klarte det.

 

Disse betingelsene som Netshop har når det gjelder programvare er de samme vilkår som omtrent alle PC produsenter har. Er det feil med programvaren og feilen kan rettes ved en reinstallering så det ikke garanti. Da må kunden dekke utgifter som feilsøking og transport. Hvertfall ikke når produktet leveres uten operativsystem i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Takk til Netshop for raskt svar. Det hadde forresten vært ok å klarhet i hvorfor kunden ikke klarte å reinstallere Windows mens teknikker hos Netshop klarte det.

 

Det er vel dette som jeg også mente Netshop burde ha forklart bedre.

 

Disse betingelsene som Netshop har når det gjelder programvare er de samme vilkår som omtrent alle PC produsenter har. Er det feil med programvaren og feilen kan rettes ved en reinstallering så det ikke garanti. Da må kunden dekke utgifter som feilsøking og transport. Hvertfall ikke når produktet leveres uten operativsystem i utgangspunktet.

 

Åpenbart.

 

- Amund

Lenke til kommentar
Hvis du som kunde legger inn et OS, så får du mange blåskjermer sier det segselv at det er software feil.

 

Hø? Hvorfor det?

 

Det kunen da like gjerne være ram'en, disken eller noe annet?

 

EDIT: I denne konkrete saken har vel Netshop testa at det ikke er slik. Men forstod ikke helt argumentasjonen din der...

7906178[/snapback]

7906178[/snapback]

 

Hvis problemet blir løst av og formatere en windows innstalering, så sier det seg selv at ikke den som har solgt pc'en skal gjøre dette.

 

Hvis jeg kjøper en PC av deg, legger inn linux på den. ( Var ikke operativsystem når du solgte den ) Så kan ikke jeg levere inn pc'en tilbake til deg og be DEG om at DU skal legge inn linux på nytt for meg / evt feilsøke min linux installasjon fordi at pc'en går tregt/henger seg.

Lenke til kommentar
Hvis problemet blir løst av og formatere en windows innstalering, så sier det seg selv at ikke den som har solgt pc'en skal gjøre dette.

 

 

Selvsagt.

 

MEN: Det var ikke det du skreiv. Du skreiv at blåskjerm hvis bruker selv hadde installert windows automatisk betydde at det var windows som var årsaken til blåskjermen... Og det er jo ikke helt riktig.

 

OG: Bruker påstod at han ikke klarte å få reinstallert windows. Og i så fall kunne jo årsaken til blåskjermen vært så mye... Er her vår lille uenighet har ligget :)

 

 

EDIT: Altså kan vi vel egentlig foreløpig (intill Netshop/ bruker skulle komme mer oppklarende info) konkludere med at Netshop kanskje burde ha tatt seg tid til å bedre forklare problemet ovenfor permo? Eventuelt at permo har nektet å forstå :cool: (Med en LITEN åpning for at permo har rett og at Netshop har benyttet seg av direkte jug for å komme seg unna erstattning).

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Og hva har netshop gjort feil her?

Ingen ting.

 

Du kan ikke forvente at de skal reparere og betale for noe du selv har innstalert.

Det burde du egentlig skjønne selv, istedenfor å komme gråtende for å fortelle oss hvor "slemme" netshop er.

7906414[/snapback]

Godt sagt,altfor mange drittunger her som syter og klager når de selv ikke har peiling..også nok av andre drittunger som henger seg på og slenger dritt...

Lenke til kommentar
Og hva har netshop gjort feil her?

Ingen ting.

 

Du kan ikke forvente at de skal reparere og betale for noe du selv har innstalert.

Det burde du egentlig skjønne selv, istedenfor å komme gråtende for å fortelle oss hvor "slemme" netshop er.

7906414[/snapback]

 

Spørsmålet ligger vel som nevnt over i om hvordan Netshop klarte å få reinstallert windows versjonen, når permo ikke klarte det. Kanskje er det permo som ikke prøvde på dette, vel da støtter jeg dere på at permo har feil i saken.

 

Hvis ikke skulle jeg gjerne hatt en avklaring på hva netshop gjorde for å få bekreftet at de hadde rett. Sånn som det er nå stoler jeg ikke helt på de. Veike svar kan iblant skjule en sannhet som de ikke vil frem med. Og da er det greit å få fjerna denne tvilen...

 

 

Og du forr est en: Før du be gynner å het se andre for hva de måtte vel ge å legge ut på for umet burde du kanskje lære deg nor sk først? :!: hehe, måtte bare ;) (Sikter til ingen ting)

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Hvis du som kunde legger inn et OS, så får du mange blåskjermer sier det segselv at det er software feil.

 

Helt utrulig at du gidder og lage en tråd fordi du har et windows operativsystem som kræsjer... Legg inn XP pånytt så slipper du blåskjerm..

 

Blir veldig sur at du gidder og klage om dette.

7906159[/snapback]

 

Hei Wisle;

 

Det er jo det som er hele saken. Netshop har ikke prøvd å legge inn XP nå for å se om det virker. Når jeg prøvde å legge inn XP på nytt ble det samme type feil som oppstod; nemlig en referanse til driver for en eller annet hardwarekomponent i maskinen. Det eneste Netshop har gjort er å bla i Microsoft tech og funnet et eller annet som jeg ikke vet helt hva betyr. Bare at det må være en WinXP med SP2 og ikke lisensen jeg har som er en ren WinXP med installering av SP ved nedlasting fra Microsoft.

 

Når jeg bad Netshop sjekke om det virkelig var en software/ brukerfeil så ville de ikke gjøre dette hvis de ikke fikk betalt.

Så grei er dette selskapet.

Lenke til kommentar
Tidligere var Netshop flinke til å komentere slike saker her i forumet. Og som oftest ordnet de opp i en rasende fart og fikk mye skryt for servicen sin.

De svarte også på mail raskt (samme dag eller dagen etter).

Det er lenge siden jeg har sett Netshop i dette forumet nå.

Begynner å lure på om han godeste Svenn Aage hos Netshop har gått litt lei?

7904341[/snapback]

 

Heisan !

 

Neida, jeg har nok ikke gått lei, men er for tiden dessverre litt opptatt på andre fronter slik at jeg ikke har anledning til å svare her så mye. Kommer nok sterkere tilbake etter hvert håper jeg.

 

Ett par kommentarer:

Jeg tror faktisk ikke vi er spesielt mye dårligere på service nå enn før, rutiner og utførelse av de er det samme som alltid. Men p.g.a. Vista-lanseringen har vi ekstrem pågang på mail akkurat nå, mailmengden er bortimot doblet de siste ukene kontra tidligere. Så da har det tatt i snitt en dag ekstra på mailbesvarelser fra oss. Vi har ansatt en ekstra til dette som nå har begynt, og er i skrivende stund omtrent i rute i forhold til målsetningen på mailbesvarelse.

 

Så til denne konkrete saken:

Jeg kjenner den ikke i detalj; men har fått med meg at dette gjelder installasjon av operativsystem. Kunden har ikke kjøpt OS av oss, men kjøpt maskinen uten programvare og installert dette selv. Når problemet oppstår p.g.a. problemer med installasjonen, og maskinen fungerer som den skal hardwaremessig er ikke dette en garantisak. Vi har derfor tatt oss betalt for å feilsøke samt å rette opp i programvaren, noe jeg mener er både logisk og korrekt. Det ville være fullstendig urimelig om vi skal ta kostnaden på noe vi verken har solgt eller installert. Hadde vi levert maskinen med programvaren installert ville nemlig problemet aldri oppstått.

 

Jeg er derfor enig i vår teknikers avgjørelse her, og støtter den 100%.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

7906085[/snapback]

 

Problemet oppstod ikke ved installasjonen. Som jeg har fortalt gikk installasjonen ved kjøpstidspunkt helt OK og det hele startet et år senere. Installasjonen går helt greit men det er kjøring av maskinen som går i blåskjerm med driverreferanse som heller ikke Netshop hadde noen erfaring med før de bladde seg opp på Microsoft sine supportsider. Faktisk var det tekniker hos Netshop som bad meg sende inn maskinen da han trodde det var hovedkortet e.l. som var årsaken til den spesifikke feilmeldingen.

Denne maskinen må jo være bra lunefull når et OPSYS jeg har installert og brukt på andre maskiner ikke fungerer på Netshop 259?

Lenke til kommentar
Og hva har netshop gjort feil her?

Ingen ting.

 

Du kan ikke forvente at de skal reparere og betale for noe du selv har innstalert.

Det burde du egentlig skjønne selv, istedenfor å komme gråtende for å fortelle oss hvor "slemme" netshop er.

7906414[/snapback]

 

Dette gidder jeg ikke engang kommentere; det er for dumt!

Lenke til kommentar
Det er jo det som er hele saken. Netshop har ikke prøvd å legge inn XP nå for å se om det virker. Når jeg prøvde å legge inn XP på nytt ble det samme type feil som oppstod; nemlig en referanse til driver for en eller annet hardwarekomponent i maskinen. Det eneste Netshop har gjort er å bla i Microsoft tech og funnet et eller annet som jeg ikke vet helt hva betyr. Bare at det må være en WinXP med SP2 og ikke lisensen jeg har som er en ren WinXP med installering av SP ved nedlasting fra Microsoft.

 

Når jeg bad Netshop sjekke om det virkelig var en software/ brukerfeil så ville de ikke gjøre dette hvis de ikke fikk betalt.

Så grei er dette selskapet.

7907643[/snapback]

1. Dersom du har kjøpt en maskin uten OS, så er du selv ansvarlig for installsjon. Ja, det kan være forskjell på tilsynelatende like installasjoner.

 

2. Hvordan vet du at NetShop ikke har testet maskinen?

 

3. Hvorfor skal NetShop bruke mer tid på å sjekke om det er en brukerfeil når de allerede har konkludert med at det er det.

 

4. Dersom du ønsker å motbevise de så får du få tak i en Win XP m/SP2 CD og installere. Kræsjer det har du rett, og NetShop feil. Noe som ikke er trolig når de har hatt maskinen inne.

Lenke til kommentar
Faktisk var det tekniker hos Netshop som bad meg sende inn maskinen da han trodde det var hovedkortet e.l. som var årsaken til den spesifikke feilmeldingen.

 

Et svært viktig punkt etter min mening!

 

Stemmer dette er det Netshop som er ute og kjører her. Både juridisk TROR JEG, men i alle fall for ryktet dems er dette ikke bra. HVIS DET STEMMER.

 

- Amund

Lenke til kommentar
Det er jo det som er hele saken. Netshop har ikke prøvd å legge inn XP nå for å se om det virker. Når jeg prøvde å legge inn XP på nytt ble det samme type feil som oppstod; nemlig en referanse til driver for en eller annet hardwarekomponent i maskinen. Det eneste Netshop har gjort er å bla i Microsoft tech og funnet et eller annet som jeg ikke vet helt hva betyr. Bare at det må være en WinXP med SP2 og ikke lisensen jeg har som er en ren WinXP med installering av SP ved nedlasting fra Microsoft.

 

Når jeg bad Netshop sjekke om det virkelig var en software/ brukerfeil så ville de ikke gjøre dette hvis de ikke fikk betalt.

Så grei er dette selskapet.

7907643[/snapback]

1. Dersom du har kjøpt en maskin uten OS, så er du selv ansvarlig for installsjon. Ja, det kan være forskjell på tilsynelatende like installasjoner.

 

2. Hvordan vet du at NetShop ikke har testet maskinen?

 

3. Hvorfor skal NetShop bruke mer tid på å sjekke om det er en brukerfeil når de allerede har konkludert med at det er det.

 

4. Dersom du ønsker å motbevise de så får du få tak i en Win XP m/SP2 CD og installere. Kræsjer det har du rett, og NetShop feil. Noe som ikke er trolig når de har hatt maskinen inne.

7907734[/snapback]

 

De har ikke testet maskinen da de truet med at det gikk med mange timer og det skulle jeg betale selv. Denne truende holdningen gjorde at jeg bare sa takk for meg og lar saken tas hånd om av Forbrukerrådet så blir det vel en avklaring på hva som er hva og hvem som er hvem.

Lenke til kommentar

Litt nysgjerrig på koden som dukker opp i blåskjermen her jeg. Den kan faktisk fortelle ganske mye.

 

Og hvordan forklarer trådstarter at Netshop har testet maskinen OK? De lar deg selvsagt ikke beholde en installasjon som gjøres med deres egen OS skive, så du må regne med at de fjerner den installasjonen etter å ha testet maskinen. Så er det da opp til trådstarter selv å sørge for installasjon samt å finne drivere som er kopmpatible med det OS som han bruker.

 

Det er også viktig å tenke på at dersom du kjører en clean install av Windows XP, så installerer drivere, og deretter oppdaterer til SP2, ja, da kan det faktisk oppstå ganske mange problemer med drivere som ikke er kompatible.

Lenke til kommentar
Problemet oppstod ikke ved installasjonen. Som jeg har fortalt gikk installasjonen ved kjøpstidspunkt helt OK og det hele startet et år senere. Installasjonen går helt greit men det er kjøring av maskinen som går i blåskjerm med driverreferanse som heller ikke Netshop hadde noen erfaring med før de bladde seg opp på Microsoft sine supportsider. Faktisk var det tekniker hos Netshop som bad meg sende inn maskinen da han trodde det var hovedkortet e.l. som var årsaken til den spesifikke feilmeldingen.

Denne maskinen må jo være bra lunefull når et OPSYS jeg har installert og brukt på andre maskiner ikke fungerer på Netshop 259?

7907685[/snapback]

1. OSet kan tryne ganske så lenge etter at det er installert.

2. Det er jo klart de må ha inn maskinen for å teste den. De kan ikke nekte å ta den i mot.

 

Spørsmålet blir om NetShop avklarte med deg på forhånd at de kom til å ta betalt for undersøkelsen om det ikke ble funnet en garanti- /reklamasjonsberettiget mangel. Dersom de ikke avklarte med deg på forhånd at du kunne måtte komme til å betale for det, så kan de heller ikke kreve å ta betalt for det.

 

Jobber selv i butikk, så noe vet jeg da om rettigheter. Sjekk det ut for hvis de ikke kan dokumentere det, så har du gode sjanser på å få pengene tilbake uansett.

Lenke til kommentar

Det er visst mange uklare forestillinger blant innsenderne i denne saken

 

Bare for å gjøre en del ting klart:

 

Netshop har ikke testet maskinen/ lagt inn Win XP på den for virkelig å sjekke at det er dette som er feilen. De baserer seg på en feilmelding som skal være lagt inn på tech- sidene hos Microsoft.

 

Det samme OPSYS som jeg har brukt på denne 259- maskinen fra Netshop har jeg brukt på annen bærbar/ stasjonær. Ingenting er i veien med disse maskinene; bare Netshop- maskinen.

 

Tekniker som bad meg sende inn maskinen trodde også at det var en hardwarefeil/ hovedkort el.

 

Netshop har sluttet å ta maskiner fra Uniwill som leverer 259- maskinen. Hvorfor vet ikke jeg men jeg har mine tanker.

 

Konklusjon:

 

Netshop baserer seg (offentlig i alle fall) kun på driverref. på feilmelding som går på PCI.sys- driver og har da funnet svaret hos Microsoft sine tekniske websider.

 

Jeg står i alle fall igjen med det dilemmaet at jeg må skaffe meg en ny XP- lisens med SP2 for å teste om det virkelig er slik at denne maskinen er så lunefull at en ren WINXP PRO- lisens ikke kan brukes. Det er jo dette Netshop sier.

 

Etter hva Netshop sier om omfanget av en slik feil så var det visst bare denne 259- maskinen som hadde dette problemet og en modell fra Acer.

 

Spørsmålet man da må stille seg er om dette virkelig er en brukerfeil eller det er en mangel med maskinen. Dette vil forhåpentligvis komme fram ved behandling i Forbrukerrådet.

 

Dette er ingen vendetta mot Netshop men den holdningen som er vist meg i denne saken så ønsker jeg å få den vurdert av ekstern aktør; nemlik Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Faktisk var det tekniker hos Netshop som bad meg sende inn maskinen da han trodde det var hovedkortet e.l. som var årsaken til den spesifikke feilmeldingen.

 

Et svært viktig punkt etter min mening!

 

Stemmer dette er det Netshop som er ute og kjører her. Både juridisk TROR JEG, men i alle fall for ryktet dems er dette ikke bra. HVIS DET STEMMER.

 

- Amund

7907737[/snapback]

 

Amundsf; Hva netshop sier over telefon før dem har tatt en teknisk analyse er likegyldig.

 

Et nytt eksempel vil da være; Du ringer inn til et verksted og sier at du er innenfor reklamasjonstiden og sier at bilen din skrangler, han sier "kansje eksospotten din er løs". Så drar du ned til verkstedet så sjekker dem ut hva som er galt, så finner dem ut at du har glemt nøklene dine i bagasjerommet.

 

Du blir fakturert, så griner du etterpå at "dem sa jo at det var eksosrøret, så hvorfor må jeg betale for denne sjekken her da"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...