Gå til innhold

Netshop ASA- brukerfeil eller ikke?


Anbefalte innlegg

Kjøpte for et år tilbake en Netshop 259IEN- bærbar og fikk problemer på slutten av 2006 med blåskjerm og referanse til driverfeil. Sendte maskinen inn til Netshop som tidligere hadde fått fult referat om feilen og mente det kunne være hovedkortfeil. Etter fire uker fikk jeg endelig telefon fra verksted hos Netshop om at det var min feil eller brukerfeil om man vil. Denne bestod i at jeg hadde installert min Win XP Pro- versjon som ren installasjon og lastet ned SP2 fra Microsoft. Altså; etter et års bruk kom så denne feilen og grunnen iflg. Netshop er da at kun Win XP med SP2 innebygget kunne brukes. All argumentasjon falt på stengrunn hos selger og jeg må da betale tidsbruk til en timepris på kr. 560,-. Saken er meldt til Forbrukerrådet som mener jeg har en god sak da en slik feil ikke kan regnes som en brukerfeil når ingen melding om dette er gitt bruker. Det skulle jo bare mangle at en maskin er så sær at en ren installasjon og SP2 i ettertid ikke skulle la seg kjøre. Heller ikke på Microsoft sine nedlastingssider er det gitt noen info om slike sære tilfeller.

Nei; her har Netshop gjort en brøler som jeg håper de får svi for. Her skulle de ha ordnet opp uten skade for kunde men istedet gjør de seg meget upopulær hos kunden samt at de mister i alle fall denne for all framtid.

 

Jeg vil komme tilbake med en bred dekning av prosessen videre i saken.

Endret av permo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har vel fått litt mer spesifikk informasjon rundt det?

Piratversjon muligens eller et eller annet som har forårsaket dette?

7900731[/snapback]

 

 

Følgende står på ordreseddelen/ fakturaen til Netshop:

 

Installasjon uten WinSP2 som ikke er kompatibel.

 

Det de sier er at grunnet moderne maskinvare i bærbar kan det ikke installeres en "clean" WinXP men kun den som har innebygget SP2. Dette er aldri blitt opplyst av Netshop (eller Microsoft for den del).

 

Pussig at min installasjon med nedlasting av SP2 fra Microsoft holdt prikkfritt i ett år.

Lenke til kommentar

Her har du en ganske vanskelig sak. Det er selvfølgelig å forvente at en pc skal fungere greit selv om den installeres fra en annen en medfølgende Windows CD. Du fikk kanskje med WinXP Home og ønsket å bruke WinXP Pro. At drivere ikke trives med en installasjon hvor SP2 ikke fulgte med på CD platen er bare dårlig driverprogrammering. Det er ikke en brukerfeil, det er en software feil. Så blir jo spørsmålet hvem har ansvaret for at softwaren på maskinen fungerer greit. Er dette brukeren eller selgeren? Netshop mener nok at siden det ikke er en hardware feil så er det utenfor det de kan forventes å dekke/reparere.

 

Nå lurer jeg også på om brukeren forsøkte å reinstallere pc før han sendte den inn til Netshop? Det er alltid å forvente at brukeren legger inn en ren installasjon av Windows eller annet operativsystem og ser om han får samme typen feil da. Er problemet borte så er det ikke lengre noe grunnlag for å sende den inn til verksted. Og om det er slik du sier at maskinen først fikk denne feilen etter 1 år så vil jeg anta at det har vært lagt inn mye annet i denne tiden som kan ha innvirkning på drivere. Det kan være at du har installert nye drivere 4-5 ganger og at underveis i en av disse installasjonene så har det skjedd en feil. Det er 100-vis av andre muligheter for at feilen oppstod som følge av andre forhold enn feil i maskinvaren. Håper du kan gi litt mer informasjon ang dette.

 

Jeg ser også problemet til Netshop. Hvis de støtt og stadig skal ta inn pc på verksted og legge inn Windows XP på nytt for så å sende den tilbake til kunden så får de en masse utgifter som de ikke får dekket på noen måte. I tilfeller hvor det er feil på hardware så dekkes dette ofte av garanti og de kan sende regningen til produsenten.

Lenke til kommentar

Tidligere var Netshop flinke til å komentere slike saker her i forumet. Og som oftest ordnet de opp i en rasende fart og fikk mye skryt for servicen sin.

De svarte også på mail raskt (samme dag eller dagen etter).

Det er lenge siden jeg har sett Netshop i dette forumet nå.

Begynner å lure på om han godeste Svenn Aage hos Netshop har gått litt lei?

Endret av Morten K
Lenke til kommentar
Her har du en ganske vanskelig sak. Det er selvfølgelig å forvente at en pc skal fungere greit selv om den installeres fra en annen en medfølgende Windows CD. Du fikk kanskje med WinXP Home og ønsket å bruke WinXP Pro. At drivere ikke trives med en installasjon hvor SP2 ikke fulgte med på CD platen er bare dårlig driverprogrammering. Det er ikke en brukerfeil, det er en software feil. Så blir jo spørsmålet hvem har ansvaret for at softwaren på maskinen fungerer greit. Er dette brukeren eller selgeren? Netshop mener nok at siden det ikke er en hardware feil så er det utenfor det de kan forventes å dekke/reparere.

 

Nå lurer jeg også på om brukeren forsøkte å reinstallere pc før han sendte den inn til Netshop? Det er alltid å forvente at brukeren legger inn en ren installasjon av Windows eller annet operativsystem og ser om han får samme typen feil da. Er problemet borte så er det ikke lengre noe grunnlag for å sende den inn til verksted. Og om det er slik du sier at maskinen først fikk denne feilen etter 1 år så vil jeg anta at det har vært lagt inn mye annet i denne tiden som kan ha innvirkning på drivere. Det kan være at du har installert nye drivere 4-5 ganger og at underveis i en av disse installasjonene så har det skjedd en feil. Det er 100-vis av andre muligheter for at feilen oppstod som følge av andre forhold enn feil i maskinvaren. Håper du kan gi litt mer informasjon ang dette.

 

Jeg ser også problemet til Netshop. Hvis de støtt og stadig skal ta inn pc på verksted og legge inn Windows XP på nytt for så å sende den tilbake til kunden så får de en masse utgifter som de ikke får dekket på noen måte. I tilfeller hvor det er feil på hardware så dekkes dette ofte av garanti og de kan sende regningen til produsenten.

7904232[/snapback]

 

Ingen OPSYS fulgte maskinen; en "clean" WinXP Pro ble lagt inn etterfulgt av SP2. Maskinen fungerte prikkfritt i ett (1) år med samme konfigurasjon; ingen reinstall e.l.

Lenke til kommentar
Men. Reinstallerte du pcen før du sendte den inn til Netshop? Og hadde du da samme problem på pcen etter reinstalleringen?

7905339[/snapback]

 

Prøvde med reinstallering etter avtale med PCrep hos Netshop. Det lot seg ikke gjøre med reinstallasjon i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Men. Reinstallerte du pcen før du sendte den inn til Netshop? Og hadde du da samme problem på pcen etter reinstalleringen?

7905339[/snapback]

 

Prøvde med reinstallering etter avtale med PCrep hos Netshop. Det lot seg ikke gjøre med reinstallasjon i det hele tatt.

7905830[/snapback]

Så det var ikke mulig å reinstallere? Men likevel klarte Netshop å få reinstallere den og komme til konklusjonen at det var brukerfeil. Hmm. Her er det nok noen fakta og opplysninger som muligens ikke stemmer helt. Men det blir vanskelig for oss å bedømme dette. Det hadde vært greit å få Netshop sin versjon slik at vi kan se begge sider av saken, og kanskje få litt bedre oversikt over dette. For jeg er ikke sikker på at dette er utelukkende Netshop sin feil.

Lenke til kommentar
Tidligere var Netshop flinke til å komentere slike saker her i forumet. Og som oftest ordnet de opp i en rasende fart og fikk mye skryt for servicen sin.

De svarte også på mail raskt (samme dag eller dagen etter).

Det er lenge siden jeg har sett Netshop i dette forumet nå.

Begynner å lure på om han godeste Svenn Aage hos Netshop har gått litt lei?

7904341[/snapback]

 

Heisan !

 

Neida, jeg har nok ikke gått lei, men er for tiden dessverre litt opptatt på andre fronter slik at jeg ikke har anledning til å svare her så mye. Kommer nok sterkere tilbake etter hvert håper jeg.

 

Ett par kommentarer:

Jeg tror faktisk ikke vi er spesielt mye dårligere på service nå enn før, rutiner og utførelse av de er det samme som alltid. Men p.g.a. Vista-lanseringen har vi ekstrem pågang på mail akkurat nå, mailmengden er bortimot doblet de siste ukene kontra tidligere. Så da har det tatt i snitt en dag ekstra på mailbesvarelser fra oss. Vi har ansatt en ekstra til dette som nå har begynt, og er i skrivende stund omtrent i rute i forhold til målsetningen på mailbesvarelse.

 

Så til denne konkrete saken:

Jeg kjenner den ikke i detalj; men har fått med meg at dette gjelder installasjon av operativsystem. Kunden har ikke kjøpt OS av oss, men kjøpt maskinen uten programvare og installert dette selv. Når problemet oppstår p.g.a. problemer med installasjonen, og maskinen fungerer som den skal hardwaremessig er ikke dette en garantisak. Vi har derfor tatt oss betalt for å feilsøke samt å rette opp i programvaren, noe jeg mener er både logisk og korrekt. Det ville være fullstendig urimelig om vi skal ta kostnaden på noe vi verken har solgt eller installert. Hadde vi levert maskinen med programvaren installert ville nemlig problemet aldri oppstått.

 

Jeg er derfor enig i vår teknikers avgjørelse her, og støtter den 100%.

 

Mvh Svenn Aage, Netshop

Lenke til kommentar

Hvis du som kunde legger inn et OS, så får du mange blåskjermer sier det segselv at det er software feil.

 

Helt utrulig at du gidder og lage en tråd fordi du har et windows operativsystem som kræsjer... Legg inn XP pånytt så slipper du blåskjerm..

 

Blir veldig sur at du gidder og klage om dette.

Lenke til kommentar

Kunne godt tenkt meg en litt mer utfyllende forklaring gitt.

 

 

Hvis det er slik at man ikke kan installere windows på alle PCer - vel da kunne jeg godt tenkt meg å høre hva dette skyldes/ når dette oppstår.

 

Og spesielt hvis det er slik at man kan kjøre systemet et helt år før feilen oppstår :hmm:

 

Så før jeg for min del tror helt på Netshop i denne saken ville jeg gjerne hatt litt mer utfyllende!

 

- Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...