Gå til innhold

Vista og XP på samme harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En partisjon er en logisk stasjon som har sin egen stasjonsbokstav. Alle stasjoner som C: D: eller E: er en partisjon. En partisjon kan fylle hele den fysiske disken eller bare en bit av den. Det finnes flere partisjonstyper i tillegg til flere forskjellige filsystemer.

 

Man kan lage en ny partisjon ved hjelp av F.eks. programmet Partion magic.

Lenke til kommentar
om nå jeg deler ene hardisken min i to, og instalerer vista på den ene og xp på den andre. for jeg velge vilken oprativsystem jeg vil bruke når jeg starter PCen da?

7884753[/snapback]

 

Ja, så lenge du installerer XP først!. Altså;

1) Installer XP på partisjon 1

2) Installer Vista på partisjon 2

3) Resten fikser installasjonen av Vista :)

Lenke til kommentar

Bruk heller Vistas innebyggede verktøy. Jeg siterer meg selv;

 

Visste du at Vista har innebygget partisjoneringsprogram?

Trykk WIN + R og skriv "%SystemRoot%\system32\compmgmt.msc /s". Nå kan du navigere deg til "Disk Management" og her kan du redigere, resize, opprette og til og med slette partisjoner "on the fly". Merk at dersom du skal resize en partisjon, må du ha ledig plass til høyre for den partisjonen du skal resize.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

morningz folkz! jeg tenkte og installere vista ultimate idag men har ET problem... jeg har ikke nok plass på den aktuelle partisjonen!

 

jeg tenkte på og resize litt ved og ta litt fra den andre.... men hvilket program kan det?(enkelt-gratis-lett og lære)

 

ved nærmere ettertanke fant jeg ut at en wincd kan denne jobben utmerket:)

Endret av boyeminem
Lenke til kommentar
om nå jeg deler ene hardisken min i to, og instalerer vista på den ene og xp på den andre. for jeg velge vilken oprativsystem jeg vil bruke når jeg starter PCen da?

7884753[/snapback]

 

Ja, så lenge du installerer XP først!. Altså;

1) Installer XP på partisjon 1

2) Installer Vista på partisjon 2

3) Resten fikser installasjonen av Vista :)

7884842[/snapback]

 

 

går det ikke an og dual boote med xp og vista, hvis man har vista installert først?

 

har vista installert, men vil ha XP installert også, for spilling, til de fikser drivere osv osv til vista.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...