Gå til innhold

Saksøker plateindustrien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt flisespikking: Om vi skal tro artikkelens kilder rett, ble ikke saken "avvist i retten". Derimot trakk plateselskapenes advokater søksmålet når de skjønte de hadde en dårlig sak...

 

Dette er faktisk litt viktig, fordi det dermed står selskapene fritt å fremme saken på nytt senere om de finner det for godt.

 

Geir :)

7876295[/snapback]

Som vanlig har du helt rett, Geir. Takk skal du ha, saken er nå oppdatert.

Lenke til kommentar
Plateselskapene forsøkte tidligere også å saksøke guttens mor. Plateselskapenes advokater droppet imidlertid søksmålet da det ble bevist at den 42-årige moren ikke engang klarte å skru på en datamaskin.

 

Den her digget jeg. Jeg bare ser for my trynet på plateselskapens advokater da de så penger, men fikk heller en på trynet.

Personlig er jeg mer spent på hvordan den nye akseleratoren på CERN vil fungere :p

 

Wildthing

Lenke til kommentar
En 16 åring saksøkt fra 5 platebransjer? De er jo bare ute etter penger.

7878310[/snapback]

Det (som jo kan finansiere mer tilfeldig saksøking), samt det å statuere et eksempel slik at (angivelig) færre prøver seg på piratkopiering. Erstatningssummene er også maksimert til det fulle, slik at de fleste vil inngå forlik og dermed ikke prøve saken for retten. Skulle sakens avgjørelse går i den saksøktes favør, kan det nemlig skape presedens og stikke kjepper i hjulene for platebransjens fryktkampanje.

 

Men, det eneste de ser ut til å oppnå med dette er å grave sin egen grav. Å saksøke og mishandle (ikke minst med tanke på DRM og Rootkits) sine egne kunder er en sikker måte å drive seg selv konkurs. De fiktive tapstallene de tryller frem er jo også kun en potensiell (og i følge undersøkelser overdrevent) tapskilde, og ikke nødvendigvis rotfestet i virkeligheten. Tvert imot er det mye som tyder på at piratkopiering - i visse former - er en utmerket form for reklamering og bevisstgjøring, og dermed fordelaktig for industrien.

 

Nei, jeg tror alt dette er tegn på at det nåværende systemet er utdatert og vil dø ut med tiden, eller i beste fall omorganiseres til det ugjenkjennelige. Kanskje vil vi i fremtiden kjøpe (eller donere, enten fra egen lomme eller via statskassen) til artistene direkte på Internett, slik at vi unngår mange av de fordyrende leddene som er knyttet til musikkproduksjon. Det vil heller ikke nødvendigvis føre til mindre arbeidsplasser, og jeg tror dessuten det vil medføre til mer mangfold og høyre kvalitet (ikke slik listepop og annet kommersielt makkverk) enn det er i dag.

Lenke til kommentar
Herlig! Hadde vært fint om de hadde fått seg en smekk over fingrene, noe de helt klart fortjener!

7877377[/snapback]

 

ja du har rett i at bransjen fortjener en SKIKKELIG smekk på fingrene sine i og med at de prøver og statuere et eksempel ved og trekke frem en 16 år gammel fildeler som laster ned musikk! jeg personelig laster ned filmer og musikk men HELDIGVIS bor jeg IKKE i u.s.a for da hadde jeg garantert blitt straffa! er bedre og holde seg her i lille norge. da er man ihvertfall litt tryggere...lol

 

synes bransjen fortjener all risen de kan få for øyeblikket når de er såpass idioter.. de har sikkert ikke baller til og ta de mye eldre...

Lenke til kommentar
Herregud, de i Usa er jo gale!

En 16 åring saksøkt fra 5 platebransjer? De er jo bare ute etter penger.

Holder det ikke med en warning eller noe sånt?

7878310[/snapback]

Nei. Det nytter ikke å saksøke folk som laster ned, men det handler om å statuere et eksempel. Folk blir redde for at det kan skje med hvem som helst. Alle leser dette, og noen slutter kanskje. Det er ikke penger i å saksøke folk.

Lenke til kommentar

Hvorfor får jeg inntrykk av at det er mest 16 åringen og lavtlønnete

folk som blir saksøkt i disse sakene? har aldri lest om en politiker

som har blitt tatt for nedlasting e.l..... tilfeldig? neppe...

Men tar mer en gjerne imot linker til saker som viser jeg tar feil.

Hadde vært fint å ta feil i dette eksempelet...

Lenke til kommentar
Herregud, de i Usa er jo gale!

En 16 åring saksøkt fra 5 platebransjer? De er jo bare ute etter penger.

Holder det ikke med en warning eller noe sånt?

7878310[/snapback]

Poenget er å skremme, de vil ikke klare å få ut noe særlig penger av han.

 

De går etter vanlige folk som har lastet ned litt, ikke de som er hovedmennene.

Vanlige folk er lettere å terorisere, og håpet er å få dem til å slutte å laste ned.

Har et tips til bransjen, bruk torpedoer det er billigere og mer skremmende :)

 

Problemet er at bransjen får et lite image problem.

Sitat fra forumet her "Jeg bruker allofmp3 siden jeg heller vil støtte den rusiske mafian en platebransjen"

 

Et godt tips hvis du lever av å selge noe er å holde deg mer populær en parkeringsvakter og inkasso selskaper.

Hvis du begynner å bli plasert sammen med kriminelle og teroriser i anselse bør du legge om kursen fort.

Lenke til kommentar

Geir:

Ergo, skal denne 16 åringen kunne leve trygt uten å frykte å bli rasert med rettsak når han er i en viktig utdanning/karriere fase så har han altså inget annet valg enn å kjøre de for rettsak for å bli frifunnet.

 

Ser på dette som en meget viktig og prinsipiell sak

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For å si det sånn så er ikke alt så mye bedre i amerika! Det er jo disse vanvittige søksmålene et bevis for!

 

Det angloamerikanske rettsystemet er heller ikke riktig klokt (som jeg har pekt på tidligere her på forumet).

 

Vil tro at det ikke er grunnlag for denne typen søksmål i Norge. I alle fall ikke ved norske dommstoler! Det er imidlertid ingen ting som står i veien for at folk i norge kan bli saksøkt ved en amerikansk domstol i statene. Så om dere nå skulle være så uheldig, så får dere bare holde dere unna amerikansk jord. Tror neppe UD er interesert i å utlevere dere....hehe!

 

Er jo ingen avgjørelser på sånt i Norge, men vil tro erstatningsummene i tilfelle overtredelse av åndsverksloven vil være så lave at plateselskapene ikke tar seg bryet.

 

Så bare ha det i bakhodet neste gang dere skal bruke stemmeretten at dere styrer unna de som vil innfører "millenium copy act" i Norge. (de er sikkert godt smurt av industrien) Sist gang noen trangsynte politikere prøvde seg på dette var det vel Krf som ledet utvalget.... Bare så dere vet det....

 

Politiet er nå fortiden kun interesert i å bøtlegge dem som kjører 5 km over fartsgrensen i en nedoverbakke, så det er nok bare å slappe av inntil videre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...