Gå til innhold

dell leverer ikke OS-cd med maskinene sine!


hernil

Anbefalte innlegg

hva syns dere om at dell ikke leverer med OS-cd med maskinene sine? :hmm:

 

har et f.eks. problem med pc'en min og trenger da windows cd'en for å fikse det.

 

men fant bare den fine lille lappen fra dell med følgende besjed:

Det er ikke nødvendig med en operativsystem-cd eller cder med drivere til den nye datamaskinen. bruk isteden følgende programvare for å installere programvaren på nytt, hvis det skulle bli nødvendig.

også navnet på to prgrammer og beskrivelse.

men dette hjelper meg fint lite med tanke på at jeg ikke en gang får startet windows! :thumbdown:

hva skal jeg gjøre for å få cd'en? må jeg ringe dell og få den tilsendt? syns dette er litt rart fra dell sin side å ikke legge med windows til nettopp sånne tilfeller.

 

noen tips/innspill? :hmm:

 

(dette er sikkert veldig feilplassert, men jeg viste ikke hvor jeg skulle legge det. kan en snill moderator flytte det hvis det er feil?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ring til Dell og si at maskinen krasjet og at du forventer at de kommer innom med en Windows CD, eller at de reinstallerer OS for deg kostnadsfritt.

7868247[/snapback]

det kan du gjøre ;)

 

Jeg er vant med at dell leverer laptoppene sine med bare en windows cd, og ingen drivere.

 

Og når du kjøper pc-en, så kjøper du jo også med et OS, og da burde du ivvertfall få med OS cd-en.

Lenke til kommentar
Det skal finnes et program for å brenne ut operativsystemet et sted på startmenyen. Hos meg manglet det så jeg fikk nye cder kostnadsfritt av dell :)

7868488[/snapback]

 

ja det kan hende, men det hjelper fint lite når jeg ikke får startet opp windows engang! :thumbdown:

har ikke sett på det programmet da jeg levde i god tro på at jeg hadde cd'en i boksen nedi kjeller'n.

Lenke til kommentar
Dersom man leser manualen så står det ganske klart at man bør brenne ut recoverysett på CD eller DVD. Om du ikke har gjort det, må du nok regne med å betale hvertfall for porto for utsendelse.

7868589[/snapback]

 

manualen min var en lang gørrkjedelig greie som måtte leses i adobe reader. vil heller lese den som en bok! :thumbdown: det sto heller ikke understreket på "forsiden" at dette var viktig (skumleste da det meste av den manualen.) dessuten kan det ikke forventes at alle gjør dette (finnes jo folk som ikke kan annet enn å åpne word og kanskje lese dagbladet.no på nett), for meg er det en selvfølge at OS-cd'en følger med! :yes:

Lenke til kommentar

Det er helt teit å spare inn på noe så lite ved å legge ved en windows oem cd. Dette recovery greien er noe tull, fordi inneholder en masse prøveversjoner av programmer, og programmer som folk ikke trenger.

 

Men, det er ikke værre enn å låne en oem cd i samme språk som du har nå, og bruke nøkkelen som står på oem klistremerke på maskinen.

Lenke til kommentar
Dersom man leser manualen så står det ganske klart at man bør brenne ut recoverysett på CD eller DVD. Om du ikke har gjort det, må du nok regne med å betale hvertfall for porto for utsendelse.

7868589[/snapback]

Hvorfor skal man som forbruker finne seg i at det ikke følger med en OS-cd med maskina? Jeg synes det er helt tåpelig at produsenter ikke klarer å koste på seg en cd/dvd-plate. Uansett hvor små marginene er, så forventer jeg at slikt følger med.

 

Det blir dessverre mer og mer uvanlig at media følger med. Jeg hadde stått på krava og sørget for å få det tilsendt på produsentens bekostning!

Lenke til kommentar
Det blir dessverre mer og mer uvanlig at media følger med. Jeg hadde stått på krava og sørget for å få det tilsendt på produsentens bekostning!

7871381[/snapback]

Det er de som "står på krava" og prøver å krangle til seg en CD/DVD som har minst sjanse til å faktisk få en.

Lenke til kommentar

følger det ikke med så er det jo mulig å laste ned fra internett og så bruke koden på klistremerket som er på undersiden om det er en laptop eller på sidedøra hvis det er en vanlig pc (er der klistremerket pleier å være) avt kan du ringe dell eller microsoft og betale for nye som har blitt nevnt her. Går også ann å låne dn av naboen, det burde fungere.

Lenke til kommentar
Det er de som "står på krava" og prøver å krangle til seg en CD/DVD som har minst sjanse til å faktisk få en.

7871963[/snapback]

Ingen som sa noe som helst om krangling, går an å legge frem saken på en fornuftig måte. I tillegg er de "som står på krava" og tør å si ifra kanskje de som får en produsent til å legge om strategien. Sier man ikke i fra skjer det jo ingenting. Er ikke alltid det lønner seg å være passiv til alt.

 

Btw, leverer ikke dell en spesiell oem-versjon som kun er for Dell-maskiner? Fungerer det i det hele tatt å bruke den nøkkelen på en standard oem-versjon? (som man til nød kunne hentet fra nett). Lurer litt på det nemlig.

Lenke til kommentar

Fikk med en recovery variant på cd og en partisjon på harddisken med recovery samt en clean versjon av windows xp, skikkelig utgave ikke noe surr....

 

På cd.....

 

Fra Dell......

 

Kan hvertfall ikke klage! ;)

 

Man får vel det man betaler for regner eg med? Hvis man kjøper en Dell maskin med OS og det ikke ligger oppi eska så hadde eg klagd hvertfall!( rart du ikke merket det før du trengte det....)

 

Ring til de, kommer garantert til å sende til deg! Hvis ikke så finnes den skjulte partisjonen! Regner ikke med at du har fjernet den siden du ikke visste om den...

 

Hos meg er den Gone!

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...