Gå til innhold

slaipper førstegangstjenten! hurra!


sixx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer. :)

Jeg slapp også førstegangstjenesten på grunn av dårlig synn. Fikk ikke akkurat inntrykk av at det var så veldig nøye. Jeg hadde med meg papirer på synet mitt, men det var de ikke så interessert i å se. De tok en synstest der de ba meg ta av brillene og lese det som sto på tavlen. Og når jeg sa jeg ikke var i stand til å lese det på tavlen uten dem, så skrev han legen bare ned noe på et papir, så tok jeg det med til en ny fyr, og han ga meg fritak. :)

Jeg har -5 i styrke.

Lenke til kommentar
Ta med deg eit par briller som ikkje påverkar synet ditt noko særleg. Når du blir bedt om å ta dei av under synstesten seier du at du ikkje kan lese det utan briller og du er fritatt, genialt.

7872404[/snapback]

 

Helt til de kommer og tar førerkortet ditt fordi de tror synet ditt suger. :roll:

Lenke til kommentar

Så hva er det man må få på den synstesten for og slippe og hva er normalt?

jeg fikk 1.00 på begge øynene hva betyr det?

en kamerat fikk 1.00 / 0.66 :p

 

Men uansett, grattiss sixx, har selv et lite håp om og slippe og det var vistnok en lite stor sjangs for at jeg også gjorde det i følge legen (ikke værdens beste rygg)

 

edit: har faktisk litt lyst også når jeg tenker etter, noen av oppgavene ser kule ut :hmm:

Endret av Mitjmannen
Lenke til kommentar

Når jeg var på sesjon tok jeg den synstesten. Uten brillene så jeg ikke engang de største bokstavene. Da jeg ble kalt inn halvannet år etter og jeg tok denne testen igjen, med akkurat samme resultat skrev han "tjenesteudyktig" med en gang.. Men da hadde jeg ordnet med permisjon fra studiene og alt det derre så jeg fikk kranglet meg med alikevel, selv om legen var veldig skeptisk fordi jeg ikke ville være i stand til å finne fram selv dersom jeg skulle miste brillene ute i felt. Noe liknende holdt faktisk på å skje da vi gikk i skauen med vernemaske (som jeg ikke kunne ha briller i), jeg mistet etterhvert synet av resten av laget, men greide å finne fram ved hjelp av roping... :)

Lenke til kommentar
Ta med deg eit par briller som ikkje påverkar synet ditt noko særleg. Når du blir bedt om å ta dei av under synstesten seier du at du ikkje kan lese det utan briller og du er fritatt, genialt.

7872404[/snapback]

 

Helt til de kommer og tar førerkortet ditt fordi de tror synet ditt suger. :roll:

7873729[/snapback]

Kan jo kjøre bil med brillar da veit du.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Ta med deg eit par briller som ikkje påverkar synet ditt noko særleg. Når du blir bedt om å ta dei av under synstesten seier du at du ikkje kan lese det utan briller og du er fritatt, genialt.

7872404[/snapback]

 

Helt til de kommer og tar førerkortet ditt fordi de tror synet ditt suger. :roll:

7873729[/snapback]

Kan jo kjøre bil med brillar da veit du.

7875713[/snapback]

 

Selvsagt, men her snakker vi om å lyve på synstesten..da er det godt mulig at de kommer og tar lappen din, siden du ikke har gitt beskjed om at synet ditt suger (noe det jo ikke gjør, ettersom du lyver på synstesten) ;) Og hva skal du gjøre da? Litt kjipt å kjøre rundt med briller når du har bra syn? :p

Endret av Thomas`
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Var nylig også på sesjon. Jeg slapp også pga dårlig syn. Er litt nærsynt, -2,5 og -2,75. Jeg er også rød/grønn fargeblind og hadde attest på dette. Vil du slippe tjeneste kan man sikkert lyve om synet ja.. Late som du ser ingenting og påstå at du ikke tåler linser osv. Ganske lett vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Aprpopo dette emnet har jeg 2 historier, disse er fra 1999, vet ikke om rutinene kan ha endret seg.:

 

 

Det første er en kar jeg gikk i parallellklasse med. Han hadde dårlig syn (husker ikke helt hvor dårlig) og ble innkalt til sesjon. Han tok synstesten og fikk beskjed om at han i utgangspunktet hadde for dårlig syn, men de kunne ikke dimme ham på direkten. Han fikk beskjed om å møte til førstegangstjenesten, men fikk samtidig vite at han helt sikkert kom til å bli sortert ut og sendt hjem i løpet av den første uken med medisinske tester på rekruttskolen pga. synet.

Han pakker bagen for en uke, møter opp og reiser oppover til nordnorge et sted (han er bergenser) for å gå på rekruttskole. I løpet av første uken får han vite at de godtar synet hans og at det han regnte med skulle bli et kortvarig opphold tilslutt ble full førstegangstjeneste. Han var bra deppet ettersom han hadde studier ventende i bergen og var ganske motivert til å hoppe rett på de.

 

Det andre er en kar jeg var på tropp med på rekruttskolen på madla. Vi fikk alarm tidlig på morgenen i 4-tiden og ble jaget ut, fikk kun lov til å raske med oss klær og utstyr på vei ut. Ute var det litt løping og hopping og spretting før befalet skulle lære oss noe nytt.

De lærte oss da en tilbakefallsrutine hvor en gæverlag ble angrepet og skulle rygge bakover samtidig som de dekket hverandre. Dette var egentlig et ganske enkelt opplegg, men baserte seg på at person nr X og Y i laget skulle løpe bakover og ut til siden i dekning og gi dekningsild. Så skulle de andre rykke bakover, gå i dekning og gi dekningsild for X og Y osv. Befalet viste oss dette først og vi skulle deretter gjenta opplegget, et og et lag. De fleste greide seg mer eller mindre helt ok, helt til et av de siste lagene skulle gjøre rutinen. Disse hadde jo da i tillegg hatt fordel av å se mange andre lag gjøre det først og burde ha null problemer med å gjenta. Det som skjedde var at 3 på laget gjennomførte rutinene greit, mens fjerdemann løp rundt som en hodeløs høne og "skjøt" i hytt og gevær (skyting i denne sammenheng er å rope "pang" pang!").

Befalet tente jo på alle plugger og ropte noe slikt som "men i helvete mann, har du ikke fulgt med i det hele tatt! Har du satt her og sovet mens alle andre holdt på?!?!?"

Hvorpå denne karen svarer: "Eg har ikkje sett en eneste ting. Eg fikk ikkje tatt på meg linser eller briller på vei ut, eg har minus 6 på begge øyne og kan knapt se deg no".

 

Har forresten også en kammerat som var komplett rød-grønn fargeblind som var MP. Vet ikke hvordan han fikk fikset seg den, men er vel sikkert bare å søke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...