Gå til innhold

E4300 eller 6300?


trulsta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skal ha Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775.

Jeg benytter meg av kompletts februar tilbud: http://www.komplett.no/k/ci.asp?sku=10263

 

men øker ramen, og fjerner skjerm osv. Utrolig bra tilbud synes jeg, Vista premium også.

 

Mulig det blir litt klokking etterhvert ja, men E6300 er jo kjent for å kunne klokkes ganske mye. E6700 nivå?

Endret av trulsta
Lenke til kommentar

E4300: 1800 MHz, 2MB L2 cache 800 FSB 9x multiplier

E6300: 1866 MHz, 2MB L2 cache 1066 FSB 7x multiplier

 

På ren klokkehastighet er det nesten ikke noe forskjell (3,7%)

På mengde L2 cache er det ingen forskjell

På FSB er E6300 33% kjappere

På multiplier er E4300 best for overklokking

 

Det er med andre ord liten forskjell og valget avhenger av om du foretrekker en høy multiplier for overklokking eller om det ikke er så nøye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er du på budsjett så velger du E4300.

Som "knopflerbruce" påpeker trenger du ikke akkurat ett topp hk for å klokke en E4300.

Samme gjelder for RAM. Ikke nødvendig å anskaffe rådyr klokkeram for å nå FSB500 (slik du bør dersom du skal klokke en E6300).

 

Men trådstarter har bestemt seg for "å svi av" kroner på SLI-hk, bra skjermkort og da bør han vel heller velge en E6600 og "Crusial 10th Anniversery".. eller tilsvarende bra RAM.

Såfremt han skal klokke..

:)

Lenke til kommentar

takker for svar. Nei valget falt på E6300 til slutt. Sjekka på Anandtech og det var faktisk en ikke-ubetydelig FPS differanse (dog ikke stor). Syntes jeg fikk MEGET mye for pengene på det oppsettet. 9600kr og da får jeg den på døra. Topp skjermkort (dog ikke dx10), 500gb, vista premium, 500w PSU, support. you name it. Slengte på 1gb ram til da, noe som leder meg til et lite spm:

 

Det var ett sett: Corsair Value S. PC5300 DDR2 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB fra før. Burde jeg da valgt èn stk 1gb à samme type, eller identisk samme produktet (med 2 x512)? Er 4x 512 i teorien svakere enn f.eks 2x 1024?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du skulle valgt 2x1024. Det er blitt "de facto" minimum for gamere/klokkere for tiden (jeg svir dog ikke av så mye på minne til ett system...foreløpig).

Du kjører ikke 1x1024 i ett system med dual channel.. Så "kjip" er du bare ikke.. :)

Ihvertfall dersom du er så oppsatt på FPS.. Hele forskjellen mellom E4300 og E6300 i den testen du har lest på Anand skyldes FSB800 kontra FSB1066 (båndbredde), men den forskjellen vil jo være der hele veien dersom du klokker en E4300 like langt som en E6300.

Sånn sett er det bare å repetere at du gjorde rett valg, men du burde kanskje tatt deg råd til en E6600.

Lenke til kommentar
ja jeg burde nok valg 2x1024 istedenfor 4x512..hmm. Bør jeg slette ordren å bestille på nytt da, eller spiller det ikke noen spesiell rolle?

Og hva er best av Corsair ValueS og TWINX?

7849754[/snapback]

TWINX er hakket hvassere enn ValueSelect. TWINX-sett består av 2 stk Corsair XMS-brikker, med lavere latency og/eller høyere frekvens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...