Gå til innhold

Samsung Syncmaster 226BW GLOSSY - noe å satse på?


Sharp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok, jeg fikk min Samsung 226bw i dag, hadde lovet et par stykk under en annen tråd skrive noen ord om mine erfaringer med den etter 5 timer.

 

Da mitt sammenlikningsgrunnlag er en Acer AL1721 fra 2003/4 blir det litt begrenset hva jeg kan si, og også skal dere ta alt med en liten klype salt, kan være funksjoner jeg ikke har funnet/instillinger osv..

 

Så jeg mottok pakken i dag etter jobb, lykkelig som et barn rett hjem river opp kartongen, og her har vi min skjerm.

 

Det som medfølger er foten, 1x DVI + 1x VGA kablel + std strømledning for pcer(og vaffelkakejern for den saks skyld ;)), kjekt at PSU er innebygget!

 

Smal sak sette foten fast i skjermen, tar 20 sekunder, med dobbeltsjekke at man ikke har oversett noe.

 

Mitt første inntrykk av skjermens utseende var over all forventning(uhh var den så stor ;)), og jeg må faktisk si meg fornøyd med den, men obs den er veldig! følsom for riper, bruk super soft fuktig tøybit når du tørker av den -> ellers riper!

Jeg personlig synes blank plast ser billigere ut enn hva matt-svart plast gjør(les: Dell/LG), og da jeg etter og ha lest mye frem og tilbake mellom denne og LG l226wtq(WA) gikk for denne var det mest fordi LG var tregere levere til skandinavia(sorry LG 1 x tapt salg, prioriter Europa litt neste gang også!)

 

Jeg har ikke fått kjørt noen kalibrerings programmer enda(if i ever?!) for denne skjermen men jeg har fikkla litt i menyene(slått av MagiColor 3 bl.a.) og tror jeg har funnet en innstilling jeg liker, men jeg tjuv-titta på noe online kal.sw på nettet der dem hadde en gråskala fra sort til hvit med 5 nyanser forskjell i steget - det var ikke noen problem se forskjellene mellom disse, jeg vet disse har vært vanskeligere skille ut på min eldre LCD skjerm.

 

Backlight bleeding er en greie som er vanskelig gi noe konkret svar på da jeg ikke har studert lcd skjermer så grundig før jeg kom på tanken skaffe meg en ny, og derfor etter at jeg har blitt klar over problemet sett at min gamle lcd har dette fenomenet rundt hele skjermen, og det veldig tydlig, skal jeg sammenlikne mot denne Samsung'en blir det som si - Høyre/Venstreside bortimot ikke noe, Topp(og spesielt top-midten->høyre lite grann, og Bunn endel mindre enn topp.

Som sammenlikningsgrunnlag har jeg sett bilder på nettet der dem har vist bildet til LG l226wt(viktig - billigskjermen med ChiMei display) den hadde *mye* backlightbleeding!

 

Nå har jeg ikke rukket spille så mye fps, men jeg er ikke blown away av responstiden ei heller over kontrasten på 1000:1 (dyn 3000:1) men samtidig har jeg sett 3 stykk 350MB episoder og jeg la merke til endel banding og pixellation som kan komme av flere årsaker iflg. mine egne teorier ;)

 

1. Fordi skjermbildet er blåst opp såpass mye mere enn hva jeg tidliger har vært vant med.

2. Kontrast forholdet er så bra som det sies og jeg klarer lettere se disse feilene nå.

3. Eller skjermen gjør en lousy job med dithering?

 

Personlig har jeg faktisk mest tro på de første 2 punktene, da min gamle skjerm er oppgitt til 16ms, 450:1 (om jeg husker rett ;)

 

Kan også nevne skjermen ikke har 1:1 pixelmapping, men jeg opplever denne skjermen som *mye* skarpere i non-native resolution enn Acer AL1721 - som ble riktig blurry og fin ;)

 

Jeg vet Nvidia sine drivere skal støtte 1x1 pixelmapping, Ati's drivere har også noe liknende som iallefall beholder aspect(men blåses opp til full bredde og/eller høyde)

 

Så noe dere savner? Jeg har sikkert glemt mange moment men kanskje jeg kan se på det om interessen er der.

 

 

edit: 2 punkt jeg ser jeg har glemt er: Jeg har enn så lenge ikke sett noen døde pixels eller lignende, og fargegjengivelsen (med magicColor off) virker være mye bedre, se bare på den biten hud som stikker fram på denne skjermen, sammenlignet med hva som er på Acer'n.

post-31359-1171322822_thumb.jpg

Endret av RoosterX
Lenke til kommentar

Det virker som om de er utsolgt.. Hva betyr forresten ETA? ettersendes eller noe sånt?

 

En ting jeg lurer litt på, er hvordan skjermen er i lavere oppløsning en 1680x1050? Feks dersom jeg ikke klarer å dra et spill i den oppløsninga, vil bilde bli" rart" da? Har veldig liten erfaring med widesreen skjermer :blush:

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar
Det virker som om de er utsolgt.. Hva betyr forresten ETA? ettersendes eller noe sånt?

 

En ting jeg lurer litt på, er hvordan skjermen er i lavere oppløsning en 1680x1050? Feks dersom jeg ikke klarer å dra et spill i den oppløsninga, vil bilde bli" rart" da? Har veldig liten erfaring med widesreen skjermer :blush:

7934079[/snapback]

 

Skulle vel bety "estimate time of arrival"

Lenke til kommentar

mr.nauz: da må du huske jeg har ingen andre 22" sammenlikne med personlig, men kjenner meg mere og mere fornøyd etterhvert som jeg jeg venner meg til den, tror jeg ville gitt den en sterk 8.

Jeg kjører på et ati gfx kort som du kanskje har sett, men har ikke fått testet for mange spill enn så lenge, prioritert testa de som støtter native ws og 16x10, men skal sies jeg har satt på i gfx driveren 'centered timings' og et av spillene jeg har villie ikke gå på max oppløsninga, så satte det til 14x9x ws, og der fikk jeg bildet midt på skjermen og ikke dratt ut.

 

Nightwolfie: Jeg bor i .se så kom på lager her hos enkelte av nett butikkene på fredag, og til meg mandag med posten.se :)

Lenke til kommentar

Fikk levert 226BW på døra idag fra Techlife :-)

Har problemer med skjermoppløsningen. Kjører 1280x1024, når jeg velger den høyeste oppløsningen (1680x1050) så blir skjermen svart, klarer såvidt å se noe på skjermen, men veldig dårlig. Har ikke verdens beste skjermkort, Geforce 5600.

Er det pga. skjermkortet jeg ikke får satt maks oppløsning? Eller kan det være noen innstillinger? (har di nyeste driverne fra Nividia)

Noen som har peiling??

På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Fikk levert 226BW på døra idag fra Techlife :-)

Har problemer med skjermoppløsningen. Kjører 1280x1024, når jeg velger den høyeste oppløsningen (1680x1050) så blir skjermen svart, klarer såvidt å se noe på skjermen, men veldig dårlig. Har ikke verdens beste skjermkort, Geforce 5600.

Er det pga. skjermkortet jeg ikke får satt maks oppløsning? Eller kan det være noen innstillinger? (har di nyeste driverne fra Nividia)

Noen som har peiling??

På forhånd takk!!

7940864[/snapback]

 

helt ærlig tror jeg det er skjermkortet :)

Lenke til kommentar

Under egenskaper for skjerm--->monitor så er det ett valg som er huket av---->Hide modes that this monitor cannot display. Clearin this check box allows you to select display modes htat this monitor cannot display correctly. This may lead to an unusable display and/or damaged hardware.

 

Kanskje ikke helt lurt å velge , mtp at hardware kan bli skadet.

Noen synspunkter/meninger?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...