Gå til innhold

Har religiøse lavere IQ enn ateister?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

yo..

 

jeg er Kristen og sikkert ganske dum.

kjenner mange kristne som er dumme og mange som er veldig smarte.

 

kjenner ingen ateister eller humanister.

så veit ikke om de er dumme eller smarte. tipper det er ca 50/50 der i gården også.

 

men som kristen så vil jeg si at satanister må være utrolig dumme.

(les som kristen altså hehe)

for dem som ikke veit hva jeg prater om nå så er det slik at:

vel Jesus vant over satan og siden satan er skapt av Gud så blir det vel litt vrient å se for seg at vi skulle fått en situasjon som "south park"-gutta laga ein feit historie på. (en boksekamp hvor satan vant over Jesus hehe).

altså for å forstå detta som må man legge til grunn at jeg da som Kristen tror at Jesus er Gud's sønn.. og samtidig også er Gud selv.

jeg veit hvertfall selv at hvis jeg var Gud så hadde jeg ikke giddi å bli banka opp av en liten pingle som satan.

 

catch my drift?..

 

håper alle dumme og smarte kristne og ateister skjønte hva jeg meinte men det er stor sjangs for at du ikke forstod det siden jeg er kristen og per definisjon av enkelte (spes ikke kristne.. hm stagmatisering unnskyld) er meget mye dummere enn andre folk som da ikke er kristne.

 

men konklusjonen må vel bli som følger:

dom som seier dom er domme, dom er domme dom.!!... (bygde-uttrykk fra mitt heimsted)

Lenke til kommentar
men som kristen så vil jeg si at satanister må være utrolig dumme.

 

men konklusjonen må vel bli som følger:

dom som seier dom er domme, dom er domme dom.!!... (bygde-uttrykk fra mitt heimsted)

7869400[/snapback]

 

Det å være satanist er ikke enbetydende med å tilbe satan.. Kan jo sitere litt :)

 

"Mange satanister tilber hverken en gudommelighet kalt Satan eller andre gudommeligheter; de følger heller ikke ondskapens prinsipper. Dette aspektet ved deres tro blir ofte misforstått."

 

De underkaster seg ikke en guddommelighet og er mer "selvsentrerte", men gjør dette dem onde? :nei: Det finnes jo selvfølgelig tilbedere av satan, men jeg vil tro de er en mindre gruppering av satanistene.. :)

 

Og til bygdeutrykket ditt, så har jeg hørt lignende, men det er langt fra en innrømmelse slik ditt er! :!:

 

"De som sier at noen er dumme, de er dumme de" er vel egentlig det som skal fram med "ordtaket", men det er jo ikke det du har skrevet! :)

Lenke til kommentar
Ja, da får du redigere informasjonen på wikipedia du da..  :!:

7872052[/snapback]

 

 

men er alt som står i wikipedia sant?

 

jeg mener,,, eh,, wikipedia er vel en samling med stasj, kan kanskje kalles en bok/lexica ...?

biblen er en samling med bøker. bibliotek/lexica??

mulig det bare er fordi jeg er dum/kristen.

men stoler du altså på at wikipedias info er 100% korrekt?

mens du vil si at feks bibelen er 100% feil ?..

 

anyway.

 

for en kristen så er satanisme det mest idiotiske men det gjelder jo for kristne og ikke for satanister eller andre.

 

som det står i NT.. "For ordet om korset er dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det Guds kraft."

eh og dårskap blir vel i wikipedia (og andre steder) oversatt med D U M T, sant?

hehe

Lenke til kommentar
satanism noun [ U] the worship of Satan.

7879334[/snapback]

Helt i orden. Men sjekk ut den opprinnelige definisjonen av "Satan" du. Det er der poenget ligger.. ;)

Kristendommen "stjal" ordet og puttet det på en ond skapning. Det er ikke det satan betyr.

Satanister(f.eks medlemmer av CoS) kan vel best beskrives som individualister, og det er de som bruker "satan" med rette, ikke kristendommen. Djevel og satan er to vidt forskjellige ting, og det er derfor svært viktig å skille mellom satanisme og djeveldyrkelse.

Satanister driver ikke å ber til noen som helst, ofrer dyr eller den slags. Kunne kanskje funnet på å brenne en kirke f.eks, men da som en generell protest mot religion.

En satanist har ingen Gud, hverken Gud eller "satan"/djevelen.

 

Edit: Satanister er forresten veldig klar over at de vil bli misforstått av de som ikke vet bedre ved å kalle seg nettopp satanister. Dette er dog bevisst, for å "ta tilbake" ordet som kristendommen stjal.

 

Altså: Satanismen har ikke noe med djeveldyrking, ofring eller vilkårlig ødeleggelse å gjøre og henvisningen til kristendommen er kun symbolsk, hvilket gjør at satanismen kan eksistere uavhengig av den.

Les mer: http://www.satanisk.com/satanismen/index.html

Endret av toth
Lenke til kommentar
Edit: Satanister er forresten veldig klar over at de vil bli misforstått av de som ikke vet bedre ved å kalle seg nettopp satanister. Dette er dog bevisst, for å "ta tilbake" ordet som kristendommen stjal.

 

Kristendommen "stjal" vel ikke utrykket fra satanister? Den "ordentlige" Satanismen som vi kjenner den i dag er vel basert på de skrevne verkene til Anton Szandor LaVey, blant annet "The Satanic Bible" (hvilket jeg har lest, meget inntressant) Som det fremkommer i boken så brukte han dette "ordet" bevisst for å trekke en linje.

 

Men satan i seg selv er ikke en djevel som det blir fremstillt i kristendommen, men en engel som som utforderer menneskets tro i jødedommen. Det utrykket ble senere plukket opp av kristendommen for å underminere jødedommen, på samme måte som mange andre ord for djevlen er plukket opp fra andre religioner som fks Dagon, Baal etc etc......

 

Satanister driver heller ikke med noen direkte djeveldyrking, men Szandor LaVey sier veldig tydelig at det er viktig for mennesket å ha fantasi, tradisjoner og ritualer. Derfor er dette en sentral del av satanismen. Ritualene man bruker kan ligne litt på de man finner i kirken (messer og lignende), derfor tror jeg ofte at dette misoppfattes som at man ber til satan, hvilket man ofte ikke gjør.

 

Disclaimer: Skal ikke være for bastant, da det er en stund sien jeg leste den, pluss at jeg ikke har boken her

 

Tilbake til topic så vet jeg hvertfall om en person som er "genierklært" av mange her inne på forumet, hvilket er JRR Tolkien som var Romersk Katolsk.

 

Så kommer spørsmålet om det er grunnet høy IQ eller livlig fantasi? Personlig tror jeg nok det siste, men er ikke det like viktig at begge deler eksisterer i samfunnet? Hvis alle skal tenke logisk får vi en jævlig kjedelig verden tror jeg....

Endret av Aldhissla
Lenke til kommentar

Satanister flest er ikke dumme nok til å tro på noen djevel eller noen annen teit mytologisk skikkelse fra primitive samfunn som ikke visste bedre enn å finne opp personifikasjoner av alle de kreftene de ikke forstod seg på.

 

Satanisme trenger heller ikke å ha noe med LaVey eller andre tølpere å gjøre.

 

Min personlige mening er vel enkelt og greit at så lenge både Bush og Bin Laden sverger at Abrahams Gud er på deres side, så må det være lov å ta Satans navn i bruk for det gode.

 

Dessuten, så lenge det finnes folk som er teit nok til å bli provosert av bruken, så er det viktig at noen bruker ordet.

 

Satan er kun et eventyr som for lengst burde vært lagt dødt og begravet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...