Gå til innhold

Kjør Linux på Playstation 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 av de 7 fungerende kjernene er reservert det underliggende Sony OS-et. I tillegg er det satt av 64 MB RAM til OS-et. Linux har heller ikke tilgang til RSX (Nvidia grafikkchipen).

I tillegg bør det nevnes at Cell er designet som en streamprosessor uten cache. God på grafikk og floating points, men ikke spesielt egnet for generell databehandling.

7823203[/snapback]

Kan det være en fare for at cell blir lite utnyttet?

Tenker på multiplatform spill, xbox360 har 3*powerpc+gpu pc har 1-2(4)*X86 +gpu, ps3 har 1 powerpc+gpu+cell kjerner som må programeres seperat.

7823600[/snapback]

Ingen av EAs lanseringsspill til PS3 i USA bruker Cell-kjernene i det hele tatt. Kun PowerPC-kjernen og GPU-en. Men det har jo også å gjøre med at spillene kom ut samtidig til X360 (hvor også bare en kjerne ble utnyttet). Bør også nevnes at X360-versjonene hadde hakket bedre framerate.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
Ingen av EAs lanseringsspill til PS3 i USA bruker Cell-kjernene i det hele tatt. Kun PowerPC-kjernen og GPU-en. Men det har jo også å gjøre med at spillene kom ut samtidig til X360 (hvor også bare en kjerne ble utnyttet). Bør også nevnes at X360-versjonene hadde hakket bedre framerate.

7824289[/snapback]

La meg gjette, den bruker bare en kjerne på en mulikjerne pc :cry:

Men dette sier jo mer om ea :thumbdown: en om cell.

Lenke til kommentar

om jeg husker rett så har cell 1 powerpc-lignende kjerne og 8 stream kjerner.

 

det er en av de 8 som er reservert for PS3-en sitt os svjv.

 

det største problemet med å bruke denne for HTPC er at en må reboote for å spille spill. altså kan ikke saken stå og ta opp i bakgrunnen mens en sitter å spiller.

 

men med rette oppsettet av tunere og annet så brude en kunne ha ett helvet til picture in picture oppsett. og med mythtv eller tilsvarende så har en mulighet til å ha en egen boks stående stappet til taket med tuner kort som står å digitaliserer det en ønsker å ta opp og så kan PS3-en streame derfra, og fjernstyre opptakene (mythtv har en server/klient arkitektur).

 

husk, det finnes allerede linux distroer for powerpc. yellowdog er vel den mest kjente er. jeg tror linus torvalds bruker en mac (powerpc) med linux installert.

Lenke til kommentar
Tror jeg skal snuse på muligheten til å bruke slike til HPC. Har noe billedbehandling som kunne trengt et realt kick.

7823030[/snapback]

Dersom gode verktøy (les kompilator og biblioteker) blir tilgjengelige bør det absolutt la seg gjøre, bare noen gidder å programmere det.

 

Tror IBM har tenkt å levere Cell i maskiner tiltenkt HPC (ikke HTPC). De vil nok komme med mer RAM og bedre nettverk. Spørsmålet er jo om de blir noe billiere enn x86. Er det mye RAM i en PS3?

7823097[/snapback]

Jeg er litt usikker på hvordan IBM tenker å løse dette. Såvidt jeg har forstått leveres klynger med noder basert en mix av Opteron og Cell. Jeg har vanskelig for å se for meg at de øker minnet til Cell ved å bruke modulært minne, kanskje vil de komme med med en utgave med mer minne for dette bruket, men det er ikke til å komme bort ifra at det spesialiserte minnet til Cell er en klar begrensning for fleksibiliteten. Dette er forsåvidt ikke noe bedre for GPU, så minnekrevende jobber blir fort henvist til general purpose arkitekturer uansett.

 

Bare 256 MB RAM er vel største problemet med Linux og PS3.

7823110[/snapback]

I første omgang tror jeg utvikling av gode verktøy (kompilator og bilioteker samt basis software) er det største problemet. På en god nummer to er hvorvidt IBM klarer å levere. Det er ingen selvfølge at Cell vil levere sin teoretiske 50GB/s båndbredde, heller ikke at XDRAM og minnekontrolleren vil innfri på latency. De indikasjonene jeg har sett så langt har ikke vært betryggende, men jeg venter fortsatt i spenning.

 

[GDI]Raptor: Jeg regner med han refererer til slikt som at 'eksperter' på feltet har uttalt at ingen vil noen sinne klare å utnytte hele potensialet i cell-prosessoren.. om det er på grunn av dens kompleksitet og at den er vanskelig å programmere effektivt for, eller om det er noen andre grunner vites ikke..

7823292[/snapback]

Ikke noe problem å utnytte Cell fullt ut bare problemet er egnet for arkitekturen, og programmert skikkelig. Hvor god utnyttelse man vil få i kommende spilltitler er selvfølgelig veldig vanskelig å svare på nå.

Lenke til kommentar

256MB minne er helt fint det, om man skreddersyr en Linux distro med HTPC funksjoner.

 

Se hva en får ut av moddede Xbox'er (de første, altså) med 64MB minne. Eneste som er litt synd er at man ikke (som jeg har hørt) får direkte tilgang til RSX (GPU'en).

 

Etterhvert kommer det nok modchips som tillater direkte tilgang til RSX også regner jeg med. Tror dette etterhvert blir en fantastisk HTPC/Media Center box (tatt i betraktning at den også har Blu-ray spiller innebygd, så en slipper andre eksterne enheter) som en også kan spille heftige spill på :thumbup:

 

I tillegg ser ikke PS3 ut som en plastikkleke, som konkurrentene sine maskiner gjør (min personlige mening).

Endret av bidz
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har innstallert ubuntu 7.04 , installasjonen gikk nesten smertefritt, men jeg er ikke noe linux kjenner sp jeg fikk ikke helt til dette med boot , swap og ext 3 partisjoner , så da valgte jeg å la linux ordne dette automatisk, jeg fikk da opp noen advarsler som jeg ignorerte og fikk da instalert ubuntu.

når jeg da startet opp linux kommer jeg rett på nett , men så virker det som om jeg mister internett forbindelsen etter kort tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...