Gå til innhold

Varmluftsloddestasjon til omkring tusenlappen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er noe jeg også har sett på som et mulig problem ved å kjøpe 110V-utstyr.. Man skal ha en helvetes diger (og relativt dyr) trafo for å kunne drive sakene.. Har søkt på AOYUE og 230v, men har bare fått opp en tysk nettside.. og med tanke på at Øystein Sunde kan mer tysk enn meg (til tross for at det var tvangsfaget mitt), så vet jeg ikke om jeg heeelt tar sjansen på å bestille derifra (http://www.yatego.com/elektrowerkzeuge/loeten-schweissen/12-14-09,3,,1,1)..

De har noen helt ned i 100€, men er veldig usikker på kvaliteten på disse.

 

Skal man lodde SMD, kommer man et stykke med ei kokeplate, men hadde vært ordentlig luksus med noe ordentlig utstyr :D

 

Noen som kanskje selger noe brukt?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Jeg så nå at den trekker 450W. Tenkte på min vanlige loddebolt som trekker 60W... hehe.

 

Alternativt kan du kjøpe den nederste trafoen på denne siden (56-127-83):

Elfe

Den har to sekundærsider på 110v hver, som du kan parallellkoble for å få utnyttet all effekt. Jeg brukte denne på en gitarforsterker som jeg kjøpte i USA for 10 år siden, og det fungerte knirkefritt!

Lenke til kommentar

Litt stiv pris, da.. Vurderer jeg muligens å heller kjøpe noe fra tyske jallasjappa.. Nokså billigere der. Aller helst ville jeg jo brukt et par tusen på en loddebolt fra Elfa, men så god råd har jeg ikke..

 

Dersom jeg skal finne en "loddestil" som virkelig passer økonomien min, vil jeg velge kokeplata :p (smøre loddepasta på kontaktpunkter, plassere ICen og varme den opp på kokeplate ;) )

Lenke til kommentar

så noen av de aoyue loddestasjonene som det stod 110-220 volt på, men skal ikke si det sikkert... uansett bør det være mulig å få tak i den (kanskje ikke i norge, men det er da ikke noen hindring, bare si at de skal trekke fra VAT da du ikke skal betale det (du får norsk toll i stede))

 

har litt lyst på en varmluft stasjon selv...

Lenke til kommentar

Fant en tysk nettbutikk som selger dette. Virker ganske greie..

 

http://shop.wiltec.info/cgi-bin/tabshop/ib...114641,90852A__

Tror prisene på denne siden er ink.VAT (MwSt??)

 

Denne virker jo ganske kurant.. Dette er A++-versjonen med diverse ekstrautstyr, bl.a. en "- Vacuumplaceraufsätze"?? (til høyre på bildet.. ser ut som en slags hi-tech tinnsuger??)..

 

Ellers får man kjøpt standardversjonen som kun er varmluftsstasjon til 64€ - mye billigere enn hva jeg hadde trodd!! (Men så må man jo ta med at man i tillegg må betale frakt)

 

Virker også som en forskjell mellom de tre forskjellige versjonene (852, 852A+, 852A++) er varmeelementet.. men alle har ellers de samme spesifikasjonene..

Lenke til kommentar

Det er ingen problem å lodde SMD for hand. Bruk en vanlig loddestasjon med justerbar temperatur, og monter en supertynn loddespiss. Jeg har selv loddet et helt kretskort med SMD med vanlig loddetinn og tynn spiss.

 

Greit, det var smått, og jeg måtte ha forstørrelsesglass, men det var ikke umulig, og alt fungerte etterpå. Man finner etter hvert en teknikk som fungerer kjempefint.

 

Varmluft trenger man ikke før man må lodde vekk store SMD-kretser.

 

Jeg kan trygt anbefale denne loddestasjonen. Til den kan du få tak i mange forskjellige loddespisser, slik at det blir lettere å lodde SMD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...