Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bør jeg spørre om han er homo?


Gjest Gjest_12345_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_12345_*

Hei og hå.

 

Jeg lurer på om en kamerat av meg er homofil. Føler at "mistanken" er rimelig begrunnet, men jeg er selv homo (godt gjemt i skapet, er én annen person som vet om det) og er derfor usikker fordi jeg tenker at det kanskje bare er ønsketenkning fordi jeg ikke vil være alene i vennekretsen om å være det. Men som sagt.. når jeg prøver å se objektivt på det, så synes jeg at det er flere ting som tyder i den retningen. En gang vi var en gjeng ute, så sa han (brisen) at han ikke ville drikke mye for å ikke "fortelle for mye". En annen gang var vi bortreist på en skoletur, og han snakket i søvne. Når vi sa det til ham senere, så var det første spørsmålet om han sa noe merkelig. Greit nok, det i seg selv trenger ikke å bety noe. Men en annen gang kom han med en uttalelse om at det var "naturlig for jenter og ham å se på gutter". Og på direkte, spøkefullt, spørsmål fra en annen, så svarte han unnvikende (verken ja eller nei). Ellers, så har han utseende med seg, men viser ikke noe særlig interesse for jenter. Synes nesten det virker som at han VIL bli spurt om han er homo. Men en ting som kanskje taler i mot det er at han åpent har sagt at han liker noen partier fordi de er mindre diskriminerende mot homomfile og slikt. Skulle tro at hvis han er homofil og er "gjemt" i skapet, så hadde han vært mer nøytral med slike uttalelser. Det tenker jeg i alle fall selv - promoterer ikke homofili, men sier at det er "helt greit for meg" at folk er det.

 

Så da er greien... bør jeg spørre ham? Ofte blir det jo sagt at man bør vente til han/hun er klar til å fortelle det selv, men hvis jeg ikke har overtolket noe, så virker det faktisk som om han sier det så indirekte som det kan bli sagt, og kanskje vil bli spurt. Igjen, det som holder meg tilbake er "frykten" for at at det er ønsketenkning og at jeg har overtolket det han har sagt/gjort. (Og så holder det meg også tilbake at jeg ikke vet hva jeg skal si hvis han svarer "ja/nei, er du?". For jeg føler meg egentlig ikke klar til å komme ut generelt, men kanskje jeg greier det hvis jeg får direkte spørsmål.) Og... hvis jeg spør ham, hvordan bør jeg gjøre det? Tenker selv at jeg bør gjøre det ganske åpent. Prøve å spørre på en naturlig måte, og innlede med at han ikke trenger å svare (ærlig) hvis han ikke vil. Vil ikke "tvinge" noe ut, men hvis han vil ut av skapet, så kan det jo kanskje være en hjelp.

 

Setter pris på all hjelp rundt dette.

 

Mvh, G19

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var et innlegg som ble slettet med "tja, kan du ikke bare spørre, da?" eller noe i den retningen. Men så er det ikke det enkleste temaet i verden, selv om det er en kamerat av meg. Det er da mange gode venner, og kanskje til og med par, som synes at seksualitet kan være vanskelig å snakke rett frem om. Jeg har i alle fall ikke vokst opp med mye åpenhet rundt seksualitet generelt i forhold til familien og slikt, mens det finnes andre som snakker om onani med foreldre som det letteste i verden. Så det kan lett bli ukomfortabelt for begge.

 

phax: som Hurt sier... jeg vet ikke hvor klar jeg er for det. Det er som sagt én annen som vet om det, og hun er den nærmeste vennen jeg har hatt noensinne, og som jeg har kjent i godt over ti år. Har jo lyst til å få "guts" til å komme ut en dag, men det er mye lettere sagt enn gjort. Jeg tror dessuten at min far er fordomsfull i forhold til homofili, så jeg gleder meg ikke akkurat. Men hvis mine antakelser er riktig (det sies jo at vi homofile har gaydar :p), så kan det virke som han er nærmere å fortelle det enn det jeg føler at jeg selv er. Det enkleste hadde kanskje vært å spørre en gang på byn, men hadde ikke følt at det hadde vært "fair". Er i det hele tatt veldig usikker. Kanskje noen er innom tråden og har vært i en lignende situasjon. Håper isåfall at han/hun kan fortelle om egne erfaringer.

Lenke til kommentar

Nei det kan jeg skjønne, nå vet jeg ikke hvor gammel du er og hvilken situasjon du er i. Går du bare på videregående f.eks kan jeg godt forstå at du ikke vil fortelle det helt enda.. Folk rundt deg på det stadiet er gjerne ikke like fordomsfrie og forståelsesfulle.

 

Når det gjelder det å spørre din venn så er vel det ikke like skummelt vil jeg tro. ;)

Lenke til kommentar

Vanligvis bør man ikke spørre om slikt, synes jeg, men vente til vennen evt. forteller det selv. Men her er situasjonen kanskje litt annerledes, siden du selv er homofil. Det forutsetter dog at du forteller ham først at du er homofil og så kan du spørre etterpå om han er det også - men på en pen måte og under fire øyne. Hva du enn gjør, så ikke spør om dette mens andre kan høre det.

Lenke til kommentar

En problemstilling her er at han kan ane at du er homofil og det er derfor han oppfører seg slik du forklarer pga deres forhold som venner (folk takler slikt på de rareste måter).

 

Om du er ganske nær venn så synes jeg du bør spørre rett ut om han er eller ei, om dere er mest bekjentskap så blir det kanskje verre.

Lenke til kommentar

Phax: Det er skumlere å spørre enn en skulle tro. :p Jeg er 19 og er snart ferdig med videregående.

 

Hva du enn gjør, så ikke spør om dette mens andre kan høre det.

7821693[/snapback]

Spør selvfølgelig ikke med andre tilstede. :)

 

 

er dette noe du trenger svar på kun for å tilfredstille din egen nyskjerrighet eller er det noe mer du har i gjære?

7823343[/snapback]

Tja. Som jeg sier i startposten, så er det veldig greit hvis jeg ikke er alene i vennekretsen om å være homo. Selvfølgelig kan (og bør) man få støtte av vennekretsen uansett, men det er ikke det helt det samme som et godt vennskap med en som har det likt. Så en kan vel si at det delvis er nysgjerrighet, men tror også at det kanskje kan være en hjelp for ham. Prøver å sette meg inn i hva jeg hadde tenkt hvis jeg hadde blitt spurt, hvordan jeg hadde reagert etc. Er veldig usikker, men tror kanskje at jeg selv hadde sett på det som en hjelp.

 

En problemstilling her er at han kan ane at du er homofil og det er derfor han oppfører seg slik du forklarer pga deres forhold som venner (folk takler slikt på de rareste måter).

 

Om du er ganske nær venn så synes jeg du bør spørre rett ut om han er eller ei, om dere er mest bekjentskap så blir det kanskje verre.

7823365[/snapback]

Det er alltids mulig, men føler selv at jeg har skjult det godt. Sier at jeg er nøytral til homofili, unngår å se på andre gutter (og har ikke "fordomstrekkene" heller - femininitet etc.). Det eneste måtte vel være at jeg ikke er så aktiv på sjekkefronten. :p Vi er ganske gode venner, har kjent hverandre noen år.

 

 

Setter stor pris på svarene jeg har fått til nå. Har et spørsmål til heterofolkene som er innom tråden - hva hadde du tenkt hvis du hadde fått spørsmålet? (Og også hvis det er andre homofile her, hadde du sett på det som en "hjelp" eller ubehagelig press å få spørsmålet nøytralt på tomannshånd?) For det er jo det det i bunn og grunn står på. Håper ikke at han tar det negativt hvis han er hetero og jeg spør.

Lenke til kommentar
Setter stor pris på svarene jeg har fått til nå. Har et spørsmål til heterofolkene som er innom tråden - hva hadde du tenkt hvis du hadde fått spørsmålet? (Og også hvis det er andre homofile her, hadde du sett på det som en "hjelp" eller ubehagelig press å få spørsmålet nøytralt på tomannshånd?) For det er jo det det i bunn og grunn står på. Håper ikke at han tar det negativt hvis han er hetero og jeg spør.

7823571[/snapback]

 

 

Hvis jeg aldri hadde hatt noen forhold med damer og jeg hadde fått dette spørsmålet fra en kammerat som jeg var sikker på/regnte med at var hetro (han har feks dame) ville jeg oppfattet spørsmålet som "hvorfor har ikke du dame/hvorfor har du aldri hatt dame", dvs et litt kritisk spm. Evt så ville jeg føle at han var ute etter å finne ut noe "sladder" om meg. Misforstå meg rett, jeg ville ikke nødvendigvis tro at han ville løpe videre og fortelle det til noen andre, men endel folk er nysgjerrige og liker å vite alt.

 

Om jeg visste at han som spurte meg var homo ville jeg tatt spørsmålet mer seriøst.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar
Hva du enn gjør, så ikke spør om dette mens andre kan høre det.

7821693[/snapback]

Spør selvfølgelig ikke med andre tilstede. :)

Da bør du også droppe idéen du hadde med å spørre han mens dere er på et utested.

 

Har et spørsmål til heterofolkene som er innom tråden - hva hadde du tenkt hvis du hadde fått spørsmålet?

Personlig hadde jeg blitt fornærmet - ikke fordi spørsmålet i seg selv hadde plaget meg, men fordi du viste dårlig oppdragelse ved å spørre på den måten. Men hvis han ER homofil, treffer du jo rimelig blink og da er det jo ikke sikkert han føler noen grunn til å bli fornærmet.

 

Håper ikke at han tar det negativt hvis han er hetero og jeg spør.

7823571[/snapback]

Det må du regne med at han blir. Du risikerer å ødelegge et vennskap, dersom du ikke går riktig frem her. Han kan enten svare JA eller NEI. 50% risiko er for dårlige odds for å risikere et godt vennskap, synes jeg.

Lenke til kommentar
Phax: Det er skumlere å spørre enn en skulle tro. :p Jeg er 19 og er snart ferdig med videregående.

 

Hva du enn gjør, så ikke spør om dette mens andre kan høre det.

7821693[/snapback]

Spør selvfølgelig ikke med andre tilstede. :)

 

 

er dette noe du trenger svar på kun for å tilfredstille din egen nyskjerrighet eller er det noe mer du har i gjære?

7823343[/snapback]

Tja. Som jeg sier i startposten, så er det veldig greit hvis jeg ikke er alene i vennekretsen om å være homo. Selvfølgelig kan (og bør) man få støtte av vennekretsen uansett, men det er ikke det helt det samme som et godt vennskap med en som har det likt. Så en kan vel si at det delvis er nysgjerrighet, men tror også at det kanskje kan være en hjelp for ham. Prøver å sette meg inn i hva jeg hadde tenkt hvis jeg hadde blitt spurt, hvordan jeg hadde reagert etc. Er veldig usikker, men tror kanskje at jeg selv hadde sett på det som en hjelp.

 

En problemstilling her er at han kan ane at du er homofil og det er derfor han oppfører seg slik du forklarer pga deres forhold som venner (folk takler slikt på de rareste måter).

 

Om du er ganske nær venn så synes jeg du bør spørre rett ut om han er eller ei, om dere er mest bekjentskap så blir det kanskje verre.

7823365[/snapback]

 

 

 

Har et spørsmål til heterofolkene som er innom tråden - hva hadde du tenkt hvis du hadde fått spørsmålet? (Og også hvis det er andre homofile her, hadde du sett på det som en "hjelp" eller ubehagelig press å få spørsmålet nøytralt på tomannshånd?) For det er jo det det i bunn og grunn står på. Håper ikke at han tar det negativt hvis han er hetero og jeg spør.

7823571[/snapback]

 

 

 

Jeg hadde vel kanskje lurt litt, men jeg for den saksskyld har ikke noe imot andre med annen legning enn meg. Hadde feks en kamerat sagt det til meg, hadde jeg vært stille om det - hvis han/hun ville det.

 

Jeg er vel kanskje mer av den feminine typen, myke typen, men samtidig ikke er det. Vel, er kanskje ikke helt femi, men kan snakke om alt, å har ikke noe fordommer, som mange andre er helt stive på.

 

Håper det går bra med deg og buddy`n da :)

 

 

Men, tror du burde vente med å spøre, er ikke alle som reagerer på et slikt spm. som feks meg. Hvis han da sier Nei, går kanskje vennskapet , hvis han er av den stramme "jeg er faen ikke homo" typen, og det at du er homofil kan lekke ut, noe du sier du ikke er klar for.

 

Som sagt, lite spill du driver med ..

Endret av Hurt
Lenke til kommentar
Hvis jeg aldri hadde hatt noen forhold med damer og jeg hadde fått dette spørsmålet fra en kammerat som jeg var sikker på/regnte med at var hetro (han har feks dame) ville jeg oppfattet spørsmålet som "hvorfor har ikke du dame/hvorfor har du aldri hatt dame", dvs et litt kritisk spm. Evt så ville jeg føle at han var ute etter å finne ut noe "sladder" om meg. Misforstå meg rett, jeg ville ikke nødvendigvis tro at han ville løpe videre og fortelle det til noen andre, men endel folk er nysgjerrige og liker å vite alt.

 

Om jeg visste at han som spurte meg var homo ville jeg tatt spørsmålet mer seriøst.

7824286[/snapback]

Jeg både tror og håper at hvis jeg spør, så tar han det for det det er, og ikke noe nedlatende, kritisk eller "sladrete". Men forstår likevel tankegangen din, og det er på en måte... "frykten". Er det flere som tenker i den retningen?

 

 

Da bør du også droppe idéen du hadde med å spørre han mens dere er på et utested.

Det går da fint an å gå utenfor og snakke. Men det er nok ikke aktuelt - som sagt, vil ikke spørre når han er påvirket. For hvis han er homo (eller bi, for den saks skyld), så kan det hende at han forteller mer enn han er klar for, noe jeg ikke vil.

 

Har et spørsmål til heterofolkene som er innom tråden - hva hadde du tenkt hvis du hadde fått spørsmålet?

Personlig hadde jeg blitt fornærmet - ikke fordi spørsmålet i seg selv hadde plaget meg, men fordi du viste dårlig oppdragelse ved å spørre på den måten.

Dårlig oppdragelse? Spørre på hvilken måte?

 

Håper ikke at han tar det negativt hvis han er hetero og jeg spør.

7823571[/snapback]

Det må du regne med at han blir. Du risikerer å ødelegge et vennskap, dersom du ikke går riktig frem her. Han kan enten svare JA eller NEI. 50% risiko er for dårlige odds for å risikere et godt vennskap, synes jeg.

7826428[/snapback]

Håper da virkelig ikke at vennskapet vårt er så skjørt. :)

 

Ser at jeg glemte å svare på noe av det Kong_Tom spurte om tidligere. Er ikke ute etter noe mer enn vennskap.

Lenke til kommentar
Jeg hadde vel kanskje lurt litt, men jeg for den saksskyld har ikke noe imot andre med annen legning enn meg. Hadde feks en kamerat sagt det til meg, hadde jeg vært stille om det - hvis han/hun ville det.

 

Jeg er vel kanskje mer av den feminine typen, myke typen, men samtidig ikke er det. Vel, er kanskje ikke helt femi, men kan snakke om alt, å har ikke noe fordommer, som mange andre er helt stive på.

 

Håper det går bra med deg og buddy`n da :)

7826633[/snapback]

Haddde vært fint hvis flere hadde vært såpass "åpne". Det går an å ta det med et smil, selv om det kanskje ikke er det spørsmålet man har mest lyst på.

 

Men, tror du burde vente med å spøre, er ikke alle som reagerer på et slikt spm. som feks meg. Hvis han da sier Nei, går kanskje vennskapet , hvis han er av den stramme "jeg er faen ikke homo" typen, og det at du er homofil kan lekke ut, noe du sier du ikke er klar for.

 

Som sagt, lite spill du driver med ..

Han er iallefall ikke homofob av noen sort. Mener å huske at han blant annet har sagt at han er for at homofile får adoptere, og liker SV og AP fordi de er mindre fordomsfull enn f.eks. KRF (passende at Oslo Gospel Choir kom over høyttalerene nå :p).
Lenke til kommentar

Angående det å aldri ha hatt dame og få spørsmål om man er homo:

 

Det har skjedd med meg utallige ganger! I dag fyller jeg 16 år, men har aldri hatt dame, som det heter. Mange stiller spørsmål ved legningen min pga. det, men det kommer veldig an på hvem som stiller spørsmålet om det er smigrende eller nedlatende. Så vær forsiktig med å stille spørsmål på den måten, det kan misforstås veldig.

Lenke til kommentar

Vegard_: Hvis jeg forstår deg rett - har da ikke tenkt å si at jeg spør fordi han ikke har (hatt) dame, og det er heller ikke det jeg gjør. Greien er jo at han ikke viser noen særlig interesse, ikke at han ikke "får" noe (som jeg tror han kunne ha gjort hvis han hadde vært interessert i det, så spørs det jo bare på grunnen til at han ikke viser interesse) - men det er jo uansett individuelle forskjeller på hvordan man viser det. Gratulerer med dagen. :)

 

Minerva: Synes du at det er problemfritt, eller er det flaut el.l? (Det er vel kanskje et.. "rimelig" spørsmål i den sammenhengen. Kanskje ikke helt det samme som å bli spurt pga. oppførsel eller lignende. Men det føles kanskje likt, jeg vet ikke, har ikke blitt spurt selv.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...