Fedji Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Hei. Jeg skal kjøpe meg et nytt grafikkort. Har lest litt rundt omkring og kommet fram til at hvis jeg kjøper Radeon X1950 Pro får jeg mye igjen for pengene. Så jeg gikk inn på prisguiden her på hw.no og søkte på Radeon X1950 Pro. Da fikk jeg opp en hel haug nettbutikker som alle tilbyr Radeon X1950 Pro fra forskjellige produsenter. Det jeg lurer på er hvilke av disse kortene skal jeg kjøpe? Hva er forskjell i ytelsen hos på de forskjellige kortene osv. De tre jeg kortene jeg har lest mest positivt om er Sapphire Radeon X1950 Pro, Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate og PowerColor Radeon X1950 Pro Extreme 256 MB. Er det noen som har erfaring om dette om som kan fortelle meg hvilke av Radeon X1950 Pro kortene jeg burde velge....?
tobbesen Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 har du plass til en 2 slots kjøler ville jeg kanskje ha valgt en med en annen enn original kjøleren.. men det går jo litt på pris også..
pizzafordi Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 vel, du kan også kjøpe 1900gt istedenfor omtrent det samme, like bra, har vist steget 150kr fra 1200 til 1350, komplett og pcustyr kjørte begge 1200kr på den. det er vel egentlig en utgått vare men på navnet så selger 1950 mer eller noe sånt, i benching så er dem like bra som en 7950gt omtrent.
Fedji Skrevet 24. januar 2007 Forfatter Skrevet 24. januar 2007 har du plass til en 2 slots kjøler ville jeg kanskje ha valgt en med en annen enn original kjøleren.. men det går jo litt på pris også.. 7791156[/snapback] Som f.eks dette kortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=54922 Har lest et sted at det ikke er mye støy på dette kortet pluss det presterer litt bedre enn standard X1950 Pro. Har i dag GeForce 6600 GT og det bråker veldig! Men PowerColor Radeon X1950 Pro Extreme 256 MB fikk også noe av de samme skussmålene, så jeg vet ikke hvilket kort jeg skal velge...
krroold Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Har et Sapphire Radeon X1950 Pro kort som er helt nytt. Må si det er sinnsykt bra og det gir MYE for pengene. Det anbefales veldig:)
Laland Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 (endret) Hvis støy er viktig, kan jeg anbefale Asus Radeon x1950pro. Kjempeytelse iforhold til det gamle 6600gt kortet mitt, og utrolig mye for pengene. Anbefales! Savner egentlig en test av x1950pro serien her på HW. Endret 24. januar 2007 av Laland
HAG Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 HIS har etter mitt syn den beste kjøleløsninga på sitt X1950 Pro "turbo" kort, kortet har to separate blokker for GPU og minne. Lufta som har kjølt blokkene går ut bakplata Kjølelufta blir ikke resirkulert inne i kabinettet og hever kabinett temperaturen, har 30 grader på MB (27 på CPU) i mitt NoiseControl dempa Dragon tower, med ei 120mm vifte i front (16dB) Problemet er prisen (rett over 2000,-), kjøleren er høg, slotten under skjermkortet går bort (feks. PCI slot mellom PCI-E slottene på SLI og CrossFire hovedkort). Men en slipper forskning og modding av skjermkortet for og få ei stillegående kjøleløsning slik en kan få ved skifte av kjøler mm..
Fedji Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 HIS har etter mitt syn den beste kjøleløsninga på sitt X1950 Pro "turbo" kort, kortet har to separate blokker for GPU og minne. Lufta som har kjølt blokkene går ut bakplata Kjølelufta blir ikke resirkulert inne i kabinettet og hever kabinett temperaturen, har 30 grader på MB (27 på CPU) i mitt NoiseControl dempa Dragon tower, med ei 120mm vifte i front (16dB) Problemet er prisen (rett over 2000,-), kjøleren er høg, slotten under skjermkortet går bort (feks. PCI slot mellom PCI-E slottene på SLI og CrossFire hovedkort). Men en slipper forskning og modding av skjermkortet for og få ei stillegående kjøleløsning slik en kan få ved skifte av kjøler mm.. 7791609[/snapback] For den prisen hadde jeg heller gått for dette kortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=57451 Tror det står mellom disse to: PowerColor Radeon X1950 Pro Extreme til kr 1530,- hos pcutstyr.no: https://prisguiden.no/product.php?productId=54937 eller Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate til kr 1735,- hos pcutstyr.no: https://prisguiden.no/product.php?productId=54922 Kan noen hjelpe meg å velge riktig kort? Iflg denne siden kan det virke som om PowerColor-kortet yter bedre i de fleste tester: http://www.technic3d.com/?site=article&action=article&a=426 (ikke at jeg kan tysk men...) Det er jo også ca kr 200,- billigere, men om det støyer mindre er jeg usikker på. Anyone?
HAG Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Powercolor kortet fikk skryt i HjemmePC for lydnivået (stillegående), kjøleren trenger litt plass i bredden - kortet er litt breidere enn normalt. Kortet låg på mi vurderingsliste når eg gikk for HIS kortet, var ikke den store prisforskjellen dengang som nå... Det "normale" Sapphire X1950 Pro kortet vant på lydnivå i samme test i HjemmePC - "ingen" av korta i testen fikk samme høge volum :!:
RoosterX Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Jeg er fornøyd med mitt powercolor x1950 pro extreme kort med hensyn på lydnivå, eneste jeg angrer er at jeg skulle gått for x1950xt kortet istedenfor - pga ytelsen da Endret 25. januar 2007 av RoosterX
Fedji Skrevet 25. januar 2007 Forfatter Skrevet 25. januar 2007 Takk for tilbakemeldinger. Fant denne testen av 7 forskjellige X1950 Pro-kort: http://www.hwupgrade.com/articles/video/12...lman_index.html I denne testen kommer Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate kortet bedre ut enn PowerColor Radeon X1950 Pro Extreme på de fleste punkter. Sapphire slår PowerColor i støynivå ved idle, men ved full speed støyer Sapphire litt mer. Men når man bruker kortet fullt ut, spiller man gjerne spill eller lignede med lyd og støynivået på pc'n er da ikke så viktig lenger. PowerColor-kortet kjører faktisk på samme RPM uansett hvor mye det brukes og båker derfor like mye i idle som i full speed. Jeg kjøper derfor Sapphire Radeon X1950 Pro Ultimate til kr 1735,- hos pcutstyr.no, og flaks som jeg har så bor jeg i fredrikstad og slipper å betale frakt for kortet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå