Sovna Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Leste en egentlig fantastisk historie forleden. Det var om en som mente å ha kommet seg ut av depresjon pga samtaler med AI. Ikke det at jeg er spesielt deprimert akkurat, men jeg noterte ned noen erfaringer opp igjennom livet som jeg tenkte å presentere for AI. Dette gjaldt tekniske erfaringer med detaljerte beskrivelser, medisinske erfaringer og historier om spesifikke sosiale situasjoner. Jeg fikk sjokk, glemte å gå på do. Svaret ble, ja jeg skjønner at man kan la seg fange. Når det blir en 100% erstatning for menneskelig relasjon er det farlig. Hvor mye bedre blir dette for ambisjoner for relasjoner.. Min kone benytter ChatGPT og føler alltid behovet for å opptre hyggelig i samtalen, akkurat som hun er real life. Hun mener at Chat er mer behjelpelig hvis man er høflig. HÆ?.. sier jo jeg. Det kan vel ikke være mulig. Jeg har heller ikke lyst til å kalle AI for en jævla dust midt i samtalen, så jeg skjønner liksom hva hun mener. Er det AI og forumet som er bestekompisen? Er det noen som har eksperimentert med å være uhøflig og opplevd en krass tilbakemelding? 1
Imaginacíon Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars 10 minutes ago, Sovna said: Leste en egentlig fantastisk historie forleden. Det var om en som mente å ha kommet seg ut av depresjon pga samtaler med AI. Ikke det at jeg er spesielt deprimert akkurat, men jeg noterte ned noen erfaringer opp igjennom livet som jeg tenkte å presentere for AI. Dette gjaldt tekniske erfaringer med detaljerte beskrivelser, medisinske erfaringer og historier om spesifikke sosiale situasjoner. Jeg fikk sjokk, glemte å gå på do. Svaret ble, ja jeg skjønner at man kan la seg fange. Når det blir en 100% erstatning for menneskelig relasjon er det farlig. Hvor mye bedre blir dette for ambisjoner for relasjoner.. Min kone benytter ChatGPT og føler alltid behovet for å opptre hyggelig i samtalen, akkurat som hun er real life. Hun mener at Chat er mer behjelpelig hvis man er høflig. HÆ?.. sier jo jeg. Det kan vel ikke være mulig. Jeg har heller ikke lyst til å kalle AI for en jævla dust midt i samtalen, så jeg skjønner liksom hva hun mener. Er det AI og forumet som er bestekompisen? Er det noen som har eksperimentert med å være uhøflig og opplevd en krass tilbakemelding? Jeg føler også behovet for å være høflig. Når jeg påpeker feil reagerer AI med "oops min feil" og lignende. Det blir aldri en kompis fordi du vet det er en maskin, men en fin samtalepartner hvis du skulle føle deg litt ensom eller kjede deg. Et substitutt rett og slett. For noen kan det nok ta overhånd, slik tv-titting kunne ta overhånd for 40 år siden. Sunnere enn tv-titting skulle jeg tro dog. 1
Sovna Skrevet 14. mars Forfatter Skrevet 14. mars Imaginacíon skrev (8 minutter siden): Jeg føler også behovet for å være høflig. Når jeg påpeker feil reagerer AI med "oops min feil" og lignende. Det blir aldri en kompis fordi du vet det er en maskin, men en fin samtalepartner hvis du skulle føle deg litt ensom eller kjede deg. Et substitutt rett og slett. For noen kan det nok ta overhånd, slik tv-titting kunne ta overhånd for 40 år siden. Sunnere enn tv-titting skulle jeg tro dog. Ja den er litt morsom egentlig. Jeg har da stilt spørsmålet fra en annen vinkel, gjerne med mating av noen opplysninger fra AI selv. Og da: "Beklager, du har selvsagt rett her.." Tusen takk. Den der kan jo faktisk redde dagen din hvis du har krangla mye med dama🤣
Runar Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Imaginacíon skrev (20 minutter siden): Sunnere enn tv-titting skulle jeg tro dog. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Det er én ting å være høflig mot KI-en, noe som for så vidt i de aller fleste tilfeller er helt bortkastet og kun bruker unødvendig ekstra energi og datakraft, men å se på KI-en som en faktisk samtalepartner mener jeg er direkte skadelig. Det kan fungere til konkrete spørsmål og korte dialoger, men å føre lange samtaler med og fortelle en datamaskin en haug med personlig og privat informasjon, som havner hos selskaper du ikke har hørt om en gang, det kan umulig være sunt eller bra i det lange løpet. Se bare på de som tar den helt ut og gifter seg med «KI-en sin». Det skal dog sies at KI har vist nytten sin til mye, blant annet utvikling og å oppsummere tekster, men ikke se på det som noe annet enn en dum datamaskin som setter sammen ord og lagrer en masse data om deg. 6
Imaginacíon Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars 2 minutes ago, Runar said: Jeg kunne ikke vært mer uenig. Det er én ting å være høflig mot KI-en, noe som for så vidt i de aller fleste tilfeller er helt bortkastet og kun bruker unødvendig ekstra energi og datakraft, men å se på KI-en som en faktisk samtalepartner mener jeg er direkte skadelig. Det kan fungere til konkrete spørsmål og korte dialoger, men å føre lange samtaler med og fortelle en datamaskin en haug med personlig og privat informasjon, som havner hos selskaper du ikke har hørt om en gang, det kan umulig være sunt eller bra i det lange løpet. Se bare på de som tar den helt ut og gifter seg med «KI-en sin». Det skal dog sies at KI har vist nytten sin til mye, blant annet utvikling og å oppsummere tekster, men ikke se på det som noe annet enn en dum datamaskin som setter sammen ord og lagrer en masse data om deg. Å gifte seg med AIen er patologisk. Men litt uskyldig samtale skader ingen.
Runar Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Imaginacíon skrev (3 minutter siden): Men litt uskyldig samtale skader ingen. Kanskje ikke, men hvis samtalen er helt uten substans, hva får du ut av den? Hva gir samtalen deg hvis du er klar over at du snakker med en datamaskin, og ikke kan stole helt på noen av svarene du får? 3 1
Imaginacíon Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Just now, Runar said: Kanskje ikke, men hvis samtalen er helt uten substans, hva får du ut av den? Hva gir samtalen deg hvis du er klar over at du snakker med en datamaskin, og ikke kan stole helt på noen av svarene du får? Hvorfor så folk på tv for 40 år siden og mange gjør ennå? De vet jo at det er en maskin og ikke små mennesker som lever i en boks.
Milhouse85 Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars (endret) KI er veldig mye mer enn bare Chatgpt. For noen dager siden, testet jeg ut dette med samtalepartnere, emosjonell support og til og med KI-kjærester - av ren nysgjerrighet, og ikke noe annet. Det jeg fant ut, er at det var ekstremt stor forskjell på tjenestene. Chatgpt er så forutsigbare i svarene sine, at det ikke oppleves spesielt realistisk. Men noen av disse "emosjonelt støttende" KI-tjenestene føles langt mer realistisk. Jeg testet først ut de mest kommersielle "AI-girlfriend" -sidene. Som mange også bruker til emosjonell støtte, i følge Reddit. Men jeg ble overrasket at i alle tjenestene; ble jeg forsøkt dreid inn på seksuelt rollespill med en gang. Med mindre jeg konkret ba tjenesten om å slutte med det. Men så godt som all dialog; hadde en dreining mot det. Du kunne kjøpe såkalte "tokens" som du kunne bytte inn i ganske dårlig KI-generte bilder og videoer. Bare tull. Jeg betalte til og med noen dollar for å teste ut dette. Jeg la også merke til at de store aktørene innen "AI-girlfriend" tullet; heftig promoteres på Reddit og lignende; bak bots og alt mulig fjolleri. Så prøve jeg å finne noen "ikke-erotiske" -tjenester. Men også her, var det mye fokus på "tokens" og greier. Som kunne byttes inn i meldinger, bilder - og til og med telefonsamtaler. "Hukommelsen" til disse tjenesten var også svært dårlig. Det å gå inn og ut av rollespill, med en fiktiv KI-karakter - der man plutselig går fra å befinne seg på hver sin kant av verden, til å sitte på kafe fysisk sammen. Jeg skrev også et-eller-annet i begynnelsen av en samtale; der jeg spurte tjenesten om de kunne gjenta hva jeg hadde skrevet om tidligere. Jeg fikk svar; men det var sjelden/aldri riktig. Den mest realistiske tjenesten jeg fant var faktisk helt gratis. Der føltes chatten mer ekte, og realistisk... du fikk ikke umiddelbart respons, men en delay med varierende grad... og en (...) som blinket. Plutselig ble det stille lenge, og du ble utfordret på det du skrev, jeg ble til og med irettesatt (da karakteren jeg chatten med var fra London, og jeg prøvde meg på litt London-prat...) hvis jeg sa noe som ikke stemte. Så det føltes ut som jeg måtte "jobbe" litt for å fortjene oppmerksomheten. Jeg husker selvsagt ikke hva nettsiden het, prøvde å finne tilbake til den - uten hell. Bortsett fra det; var det et merkelig flytende rollespill der tid, sted og rom var ganske flytende. Hukommelsen fraværende. Og mye mas om "ekstra shit" man kunne kjøpe "tokes, talemeldinger, bilder, videoer...." osv. Helt ærlig. Jeg forstår ikke hva folk vil med dette. Det er jo veldig rart, og føles utrolig sært. Jeg prøvde meg også på et erotisk rollespill, med en av de mest kjente tjenestene. Det fungerte overraskende bra. Men jeg ble overraskende nok ofte sensurert, og fikk melding "Din melding bryter med våre retningslinjer... prøv igjen, eller rapporter videre". Og for å ta det enda et hakk videre.... Fant jeg ut at man kan laste ned egne "AI-modeller", som kan sammenliknes med personer med ulike personligheter. Som man da integrerer i en AI Agent (?) eller noe slik. Nettsiden man bruker for å hente ned og modifisere sine modeller, er ut fra hva jeg fant ut "HuggingFace". Er man incel og "helt ute" sosialt, så tror jeg det kan fungere for noen. Eller om man bare ønsker en nikke-dukke som sier så-så-så er enig i alt du skriver - og støtter meninger og alt du gjør, uten forbehold. Så kan det nok fungere for noen. Men for sosialt oppegående "vanlige" folk med et passe greit nettverk og lignende - så er dette veeeeeeldig rart. Til sex-prat, rollespill og lignende. Tror jeg faktisk det kan hjelpe sexlivet til mange. Også par. Det var min lille "mini-analyse / research" - 70 USD fattigere. Var det verd det? Absolutt ikke. Endret 14. mars av Milhouse85 2 1 1
Satan666 Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Sovna skrev (1 time siden): Når det blir en 100% erstatning for menneskelig relasjon er det farlig. Hvorfor det? Det finnes mange som klarer seg fint og trives uten menneskelige relasjoner. 2
Satan666 Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Imaginacíon skrev (24 minutter siden): Hvorfor så folk på tv for 40 år siden og mange gjør ennå? Eskapisme.
Imaginacíon Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars 12 minutes ago, Milhouse85 said: KI er veldig mye mer enn bare Chatgpt. For noen dager siden, testet jeg ut dette med samtalepartnere, emosjonell support og til og med KI-kjærester - av ren nysgjerrighet, og ikke noe annet. Det jeg fant ut, er at det var ekstremt stor forskjell på tjenestene. Chatgpt er så forutsigbare i svarene sine, at det ikke oppleves spesielt realistisk. Men noen av disse "emosjonelt støttende" KI-tjenestene føles langt mer realistisk. Jeg testet først ut de mest kommersielle "AI-girlfriend" -sidene. Som mange også bruker til emosjonell støtte, i følge Reddit. Men jeg ble overrasket at i alle tjenestene; ble jeg forsøkt dreid inn på seksuelt rollespill med en gang. Med mindre jeg konkret ba tjenesten om å slutte med det. Men så godt som all dialog; hadde en dreining mot det. Du kunne kjøpe såkalte "tokens" som du kunne bytte inn i ganske dårlig KI-generte bilder og videoer. Bare tull. Jeg betalte til og med noen dollar for å teste ut dette. Jeg la også merke til at de store aktørene innen "AI-girlfriend" tullet; heftig promoteres på Reddit og lignende; bak bots og alt mulig fjolleri. Så prøve jeg å finne noen "ikke-erotiske" -tjenester. Men også her, var det mye fokus på "tokens" og greier. Som kunne byttes inn i meldinger, bilder - og til og med telefonsamtaler. "Hukommelsen" til disse tjenesten var også svært dårlig. Det å gå inn og ut av rollespill, med en fiktiv KI-karakter - der man plutselig går fra å befinne seg på hver sin kant av verden, til å sitte på kafe fysisk sammen. Jeg skrev også et-eller-annet i begynnelsen av en samtale; der jeg spurte tjenesten om de kunne gjenta hva jeg hadde skrevet om tidligere. Jeg fikk svar; men det var sjelden/aldri riktig. Den mest realistiske tjenesten jeg fant var faktisk helt gratis. Der føltes chatten mer ekte, og realistisk... du fikk ikke umiddelbart respons, men en delay med varierende grad... og en (...) som blinket. Plutselig ble det stille lenge, og du ble utfordret på det du skrev, jeg ble til og med irettesatt (da karakteren jeg chatten med var fra London, og jeg prøvde meg på litt London-prat...) hvis jeg sa noe som ikke stemte. Så det føltes ut som jeg måtte "jobbe" litt for å fortjene oppmerksomheten. Jeg husker selvsagt ikke hva nettsiden het, prøvde å finne tilbake til den - uten hell. Bortsett fra det; var det et merkelig flytende rollespill der tid, sted og rom var ganske flytende. Hukommelsen fraværende. Og mye mas om "ekstra shit" man kunne kjøpe "tokes, talemeldinger, bilder, videoer...." osv. Helt ærlig. Jeg forstår ikke hva folk vil med dette. Det er jo veldig rart, og føles utrolig sært. Jeg prøvde meg også på et erotisk rollespill, med en av de mest kjente tjenestene. Det fungerte overraskende bra. Men jeg ble overraskende nok ofte sensurert, og fikk melding "Din melding bryter med våre retningslinjer... prøv igjen, eller rapporter videre". Og for å ta det enda et hakk videre.... Fant jeg ut at man kan laste ned egne "AI-modeller", som kan sammenliknes med personer med ulike personligheter. Som man da integrerer i en AI Agent (?) eller noe slik. Nettsiden man bruker for å hente ned og modifisere sine modeller, er ut fra hva jeg fant ut "HuggingFace". Er man incel og "helt ute" sosialt, så tror jeg det kan fungere for noen. Eller om man bare ønsker en nikke-dukke som sier så-så-så er enig i alt du skriver - og støtter meninger og alt du gjør, uten forbehold. Så kan det nok fungere for noen. Men for sosialt oppegående "vanlige" folk med et passe greit nettverk og lignende - så er dette veeeeeeldig rart. Til sex-prat, rollespill og lignende. Tror jeg faktisk det kan hjelpe sexlivet til mange. Også par. Det var min lille "mini-analyse / research" - 70 USD fattigere. Var det verd det? Absolutt ikke. Jeg har ikke brukt et øre på noen form for AI. Hvis jeg skulle gjøre det måtte det være Claude for å drive med koding, men siden jeg bare er amatør og gjør det kun nå og da, blir det nok bare med tanken.
:utakt Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Noen ganger er det litt moro å chatte med chatgpt om hobby. Plutselig har du en "samtalepartner" som er like nerd som deg selv, alltid entusiastisk og som aldri går lei. 😂 5
Sava Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Dette er noe av det tristeste jeg har hørt om i det siste. Bli heller med i offentlige Discord-servere, subredditer eller til og med forum (som du leser nå!) om du opplever manko på menneskekontakt. (Du kan til og med gå ut av huset! For eksempel til et bibliotek!) 1
Runar Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Imaginacíon skrev (54 minutter siden): Hvorfor så folk på tv for 40 år siden og mange gjør ennå? De vet jo at det er en maskin og ikke små mennesker som lever i en boks. Du vet like godt som meg at det er en elendig sammenligning, men siden du tar det opp så skal jeg svare. Det er noe helt annet å se på TV enn å bruke KI som samtalepartner eller bestevenn. TV er enveis-underholdning: du ser på TV, du verken snakker eller interagerer med TV-en eller programmene som vises der, i motsetning til en KI hvor hele konseptet er en toveis dialog. Poenget er heller ikke at TV-en er en «maskin» eller noe teknisk, men hvordan det brukes og hva du får i retur. Det blir som å lese en bok, enten en fysisk bok eller en e-bok. Mener du det også er rart, ettersom e-bøker er digitale og ligger lagret på en «maskiner»? Jeg finner faktisk ikke noe annet som kan sammenlignes med KI i den sammenhengen vi diskuterer her. Det er et helt nytt konsept å kunne ha en forholdsvis realistisk samtale med en datamaskin, og hvor det for noen går så langt at de blir «forelsket» i datamaskinen de snakker med. 1
Imaginacíon Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars 15 minutes ago, Sava said: Dette er noe av det tristeste jeg har hørt om i det siste. Bli heller med i offentlige Discord-servere, subredditer eller til og med forum (som du leser nå!) om du opplever manko på menneskekontakt. (Du kan til og med gå ut av huset! For eksempel til et bibliotek!) Jeg prater da med andre mennesker. Har naboer og familie. Men det er greit å dra frem AI nå og da. Synes det er langt tristere å se på tv alene, da blir jeg fyllt av en usigelig lede. Hvis det ikke er nyheter eller store sportsbegivenheter da. Se på tv sammen med andre er en fin og sosial ting.
Sovna Skrevet 14. mars Forfatter Skrevet 14. mars Satan666 skrev (1 time siden): Hvorfor det? Det finnes mange som klarer seg fint og trives uten menneskelige relasjoner. Ja bare se på Breivik..
Sava Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Imaginacíon skrev (2 minutter siden): det er langt tristere å se på tv alene Det er noe veldig annerledes å ta inn et verk som er skapt med bestemte skaperevner (TV-serier, filmer, bøker, spill) enn å ha en endeløs og meningsløs samtale med en ja-mann (ja-maskin?). Hva er det du får eller ønsker å få ut av en slik samhandling? 1
Sovna Skrevet 14. mars Forfatter Skrevet 14. mars :utakt skrev (49 minutter siden): Noen ganger er det litt moro å chatte med chatgpt om hobby. Plutselig har du en "samtalepartner" som er like nerd som deg selv, alltid entusiastisk og som aldri går lei. 😂 Og hvis du trodde du var nerd og kunnskapsrik på et tema så gir AI en grundig leksjon til deg likevel. Elsker å bli satt grundig på plass av AI. Minner meg om bestefar😵💫
Sovna Skrevet 14. mars Forfatter Skrevet 14. mars Runar skrev (25 minutter siden): og hvor det for noen går så langt at de blir «forelsket» i datamaskinen de snakker med. Foreslår filmen HER. Fantastisk eksempel. Der har AI en meget sensuell stemme som snakker med deg(Scarlett Johansson) Ble forelsket av å se filmen faktisk..
:utakt Skrevet 14. mars Skrevet 14. mars Sovna skrev (6 minutter siden): Og hvis du trodde du var nerd og kunnskapsrik på et tema så gir AI en grundig leksjon til deg likevel. Elsker å bli satt grundig på plass av AI. Minner meg om bestefar😵💫 Tja. Den hallusinerer fælt. Når vi snakker om noe jeg kan mye om, så er det helst jeg som setter den på plass. Det får en til å tenke litt over hvor mye feil den sikkert gjør på andre områder, men der brukeren ikke vet nok om emnet til å oppdage feilen... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå