Gå til innhold

WD My Book Premium Edition 500GB - Erfaringer


Footy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, jeg kjøpte en slik, som første eksterne harddisk, WD My Book Premium Edition 500GB altså.

Hadde den i en måned, så kjøpte jeg en til, av akkurat samme type. Jeg kan si dette:

Jeg har bare hatt positive erfaringer med disse diskene, eneste som kan være sjenerende er litt støy, men det kommer mest på grunn av plasseringen, står de rett på bort, blir det mer lyd, enn hvis man setter noe under, cd cover, dvd cover eller noe.

 

De er stabile, og pålitelige, helt passelig raske, kjører begge mine på USB2, å har selv ikke noe stort krav til hastighet på dem. Siden de brukes som lagringserver, og jeg er en person som har god tid.

 

Har iallefall ingenting negativt å utsette, er veldig fornøyd med mine. En venninne av meg kjøpte 320GB versjonen, men disken hennes tok kveldden etter ca en uke. Men det var mest sannsynlig en feilprodusksjon, siden den første disken min har så og si hatt en uptime siden den ble kjøpt, å det var når disken ble lansert, nesten. Litt overdrevet men har hat uptime på over 1mnd, disken(e) har klart seg fint hele tiden.

Kan jo hende at jeg hadde griseflax å fikk to gode disker av bare drit, men jeg velger å ikke tro det, de er solide i tillegg men ikke no du slår og kaster på. Passiv lufting og erotsik blått lys er også pluss ;)

Lenke til kommentar

Et stk WD My Book Premium Edition 500GB er bestilt fra shg.no.

Føler PCen blir så treg når jeg lagrer for mye på den, så en ekstern må vel bli det rette valget.

Dette er min første eksterne disk, synes designet var pent, samt godt med plass, så hittil har den oppfylt alle mine krav, for bare håpe den kommer i hus snart :)

Lenke til kommentar

bestillt en WESTERN DIGITAL HDD 500GB MYBOOK PREMIUM EDIT firewire\usb fra amentio.no

 

Bestillte flere ting, men ser ut som de ikke sender alt i ett. Fikk en bedriftpakke inneholdende en 40kr ledning først...

 

Har en gammel onetouch 160G firewire\usb som partisjonstabellen ofte blir slettet på og firewire har sluttet å fungere.

 

Samt et eksternt kabinett med 120G disk, som blir svært varm så den kan ikke brukes til streaming kun lagring.

 

Håper denne 500G blir bedre, så de andre diskene kun kan brukes som lagring og ikke streame.

 

Med 320G i en xbox så har en vel endelig nådd over 1TB grensen.

Lenke til kommentar
Min forrige disken min gikk i stykker og jeh har fått tilsendt en ny. Tenkte jeg bare skulle spørre om noen erfaringer om den. Er den noe tess?

 

Jeg har en WD 320 GB My Book USB 2.0 og to Maxtor 300/500 GB Firewire 800 disker. Jeg vil anbefale My Book på det varmeste. Den er mer stillegående enn Maxtor-diskene. Men støy er egentlig ikke noe stort problem, siden My Book'en kun er påslått når jeg skal sikkerhetskopiere data. Når du velger Disconnect i Windows, så slår My Book'en seg automatisk av (i motsetning til Maxtor-diskene).

 

Jeg har bestilt en ny My Book 500 GB Firewire 800, ettersom jeg er meget fornøyd med USB2.0-varianten som jeg har nå. FW800 gir vesentlig høyere ytelse enn USB2.0. På mitt oppsett er overføringshastigheten ca. 60 MB/s med Maxtor-diskene, mens My Book yter ca. 30 MB/s. En My Book med FW800 vil nok gi tilnærmet dobbel overføringshastighet, slik som Maxtor-diskene.

 

EDIT: Glemte å nevne at for å utnytte FW800 (full ytelse) så kreves det naturligvis en Firewire 800-kontroller (1394b). Det holder ikke med en vanlig Firewire-kontroller (1394a). Jeg kjøpte et slikt FW800-kort med 3 porter til ca. 500 kr.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg grenseløst med MyBook'en er at den driver å skrur seg av automatisk - etter relativt kort idle-tid (maks 10 min.?).

 

Det gjør at den går av og på sikkert 20 ganger om dagen, da PC'en stadig har behov for å scanne disker, åpne en fil på disken, etc.

 

Utrolig irriterende og unødvendig - siden dette faktisk kunne gått an å velge selv i os'et, eller ved å trykke den av selv fysisk.

Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg grenseløst med MyBook'en er at den driver å skrur seg av automatisk - etter relativt kort idle-tid (maks 10 min.?).

 

Det gjør at den går av og på sikkert 20 ganger om dagen, da PC'en stadig har behov for å scanne disker, åpne en fil på disken, etc.

 

Utrolig irriterende og unødvendig - siden dette faktisk kunne gått an å velge selv i os'et, eller ved å trykke den av selv fysisk.

7811981[/snapback]

 

Skal ikke dette gå ann å skru av? Har en Western Digital 250GB og har ikke opplevd at den har skrudd seg av

Lenke til kommentar
Tenkte jeg bare skulle spørre om noen erfaringer om den.

7785535[/snapback]

Det finnes to tilbakemeldinger i erfaringsdelen av prisguiden. Bare finn produktet og trykk på arkfanen "erfaringer" for å lese de.

 

PS. Det hjelper fint med flere erfaringer der så det er bare å skrive i vei. Jeg har i hvertfall skrevet inn samtlige produkter jeg eier/har testet grundig.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg bare skulle spørre om noen erfaringer om den.

7785535[/snapback]

Det finnes to tilbakemeldinger i erfaringsdelen av prisguiden. Bare finn produktet og trykk på arkfanen "erfaringer" for å lese de.

 

PS. Det hjelper fint med flere erfaringer der så det er bare å skrive i vei. Jeg har i hvertfall skrevet inn samtlige produkter jeg eier/har testet grundig.

7812736[/snapback]

 

Er det galt å spørre om erfaringer på forumet, blir det sett på som spam, siden det allerede kanskje ligger noen erfaringer i prisguiden?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke ansett som spam, men det er jo en fordel å samle mest mulig på samme plass om det er rene tilbakemeldinger og ikke noe behov for å diskutere det. I denne tråden vil trådstarter tydeligvis diskutere hvorvidt man kan stole på disse diskene eller ikke. Men det virker også som han ikke er klar over at det finnes en erfaringsdel i prisguiden. Det er bare for å hjelpe at jeg forteller at den finnes.

Lenke til kommentar
En ting som irriterer meg grenseløst med MyBook'en er at den driver å skrur seg av automatisk - etter relativt kort idle-tid (maks 10 min.?).

 

Jeg har aldri hatt dette problemet. Du er sikker på at det ikke skyldes strømsparings-innstillingene i Windows?

7816685[/snapback]

Hmm. Jeg er helt sikker på at det ikke er harddisk-strømsparingsinstillinger i windows som er problemet ja. Denne står på 2 timer, og den interne disken skrur seg ikke av. Jeg har hittil trodd at det var en "strømsparings-feature" på selve disken - men ser nå at den "Smartpower" greien de reklamerer med, kun betyr at disken skrur seg av automatisk hvis PC'en skrur seg av...

 

Så kanskje det er USB-instillingene som er problemet:

Everyone seems to have complained about it shutting down due to lack of use. There are options for USB Root Hubs to be controlled by the OS to shut down to save power. You can uncheck this option. Not sure if it keeps the HDD from going into standby, but maybe something to try if you are having problems with the HDD shutting down when idle.

*teste*.

 

Edit: "Allow the computer to turn off this device to save power" er AV :thumbdown:

 

Er jo litt merkelig at samme problem gjelder både PC'en min og serveren min.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hmm. Jeg er helt sikker på at det ikke er harddisk-strømsparingsinstillinger i windows som er problemet ja. ... Er jo litt merkelig at samme problem gjelder både PC'en min og serveren min.

7817357[/snapback]

 

Hmm, det kan høres ut som om det er MyBook'en som er kilden til problemet her, siden det skjer på to ulike maskiner. Hvilken MyBook er det egentlig snakk om? (fullt modellnr/navn)

Lenke til kommentar
Hmm, det kan høres ut som om det er MyBook'en som er kilden til problemet her, siden det skjer på to ulike maskiner. Hvilken MyBook er det egentlig snakk om? (fullt modellnr/navn)

7832838[/snapback]

My Book Essential 500GB.

 

Virker ikke som om det er en feil heller - siden den kun slår seg av når den ikke er i bruk. Det er derfor jeg, inntil nå i alle fall, har trodd at det var en "funksjon". Har aldri før slått seg av mens den har vært i bruk. Starter også opp straks jeg prøver å gå inn på den/åpne en fil.

Lenke til kommentar

har opplevd at den slår seg av etter en stund når en laster sakte ned fra en nettside.

 

Samt at den slår seg på hver gang laptopen starter, selv om en har slått den av.

 

Men den er stille, og blir ikke så varm som onetouch, og halvparten så varm som et trust eksternt kabinett.

Lenke til kommentar
Utrolig irriterende og unødvendig - siden dette faktisk kunne gått an å velge selv i os'et, eller ved å trykke den av selv fysisk.

7811981[/snapback]

Det er bare tull. Velg koble fra hardware (i windows) og så holder du knappen inne i ca 5 sekunder og slipper den. Da skal den slå seg av. Bare pass på å holde den fast så den ikke beveger seg da det kan skade disken.

 

NB: Knappen sitter i midten av de to blå lys-ringene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...