Gå til innhold

dårligste boka du har lest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det må vel være sult og div andre klassikere vi leste på ungdomskolen og vgs. Det er mulig jeg ville likt dem nå, men jeg var ikke klar for slikt i den alderen. Har aldri gidde plukket opp bøker av den typen igjen, hjernen er inprinta med att DE SUGER. Men for prøve og overkomme det og teste de en gang i fremtiden.

 

Det viktigste med en bok er historie og karakterenne. Forstår meg ikke på folk som hele tiden klager på språket, setninger gramatikk og ordbruk. Kan ikke huske og ha lest en bok som har så dårlig språk at jeg har hengt meg opp i det. Så lenge de klarer og skape ett bilde i hjernen min slik att jeg er der så er det bra nokk.

Lenke til kommentar
^

Tro meg, det kan irritere sinnsykt. Er skrivemåten crap, så ødelegger det mye for meg. Det har jo noe å si hvordan boken er bygd opp. For eksempel forfatteren av Twilight, som tydeligvis aldri har hørt om "Show, don`t tell"-regelen. -.-

 

 

Syntes Twilight var en god bok serie, la ikke merke til "show dont tell" problemet, antagelig er det noe som ikke plager meg. Mulig jeg hadde hengt meg opp i det om jeg leita etter det. Mulig jeg ikke er så storforlangenne på bokfronten, eller kanskje det har noe med att jeg selv ikke er så god til å skrive.

 

En bok som har en god historie med personer enn liker er mye bedre en en bok med mindre bra storry og karakterer men med superb skriving.

 

Om det er logiske og andre lignende feil så detter jeg ut lit av historien, men ikke nokk il å ødelegge boken. Tenker på feil som at tidliger i boken eller i en tidligere bok så får vi servert noen fakta, og senere så skriver forfateren noe som ikke stemmer overens med dette. Forfattern har glemt hva som er skrevet tidligere og motsier seg selv. Om de endrer på no fakta så burde det bli bemerka at det tidligere var feil(feks. av en av personenne).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den dårligste boka jeg har lest? Håhåhå det skal jeg si dere!

New Flight 10. Engelsk lesebok for tiende klasse. Grusomt kjedelig. En samling av massevis av tekster og oppgaver. Man lærer INGENTING av den, bare å bruke engelsken sin. Hadde "departementet" og forfatterne hatt vett i skallen, ville de inkludert de siste reglene i det engelske språket i den, slik at jeg hadde sluppet å bruke opptil... 156 x 3/4 timer av livet mitt på å "lære" engelsk på videregående. Det er så forbanna kjedelig å sitte og "lære" et språk som man har mestret siden sjuende.....

Lenke til kommentar

Boken i seg selv er ikke direkte dårlig, men av de bøkene jeg har lest kommer den definitivt blant de dårligste. Dessverre, det er nok Inheritance Cycle serien av paolini, Eragon, Eldest og Brisingr.

 

Om du sammenligner med andre store forfattere i den sjangeren som f.eks Tolkien, Lewis og Eddings ser du at Paolini mangler veldig mye for å få verden til å komme til livet, av aller karakterene han har laget er det kun Roran og Saphira som virker "ny". De andre, Nasuada, Arya, Oromis, Orrin etc etc virker stereotypiske og tidvis ganske kjedelig.

 

Paolini er og forferdelig flink til å overdrive bruken av beskrivelser. Det er ikke noe problem å kjapt beskrive området rundt og hva man ser, for å bringe frem asosiasjoner med verden, men Paolini kan bruke forferdelig mange setninger på å beskrive ting, setninger som kunne vært forkortet og gjort mye kortere. Det er vel ikke uten grunn at mange kaller han "Purple Prose Paolini".

 

Bøkene er fult lesbare men utav de bøkene jeg har lest må jeg sette dem blant de dårligste.

Lenke til kommentar

Den dårligste boken jeg har lest må være "Huset med den blinde glassveranda" av Herbjørg Wassmo. Obligatorisk lesning på videregående, var bare såvidt at jeg klarte å tråle meg gjennom den. Halve boken består av drepende kjedelige naturskildringer à la "det glitrende havet..", og resten er bare deprimerende elendighet.

 

Videre så er jeg enig i alle her som nevner "Alkymisten". Tenkte jeg måtte lese den siden mange av mine venner skrøt den opp i skyene, men kan ikke si jeg ble så imponert. Svevende og vag tullefilosofi, det er hva det er!

 

Til slutt kan jeg nevne Agatha Christie's "Mord på Nilen", eller noe i den duren. Leste halvveis, og da hadde det enda ikke skjedd noe mord! Da gadd jeg ikke mer av den. Christie egner seg tusen ganger bedre som påskekrim på TV.

Lenke til kommentar

Gjør alltid research og hører på anbefalinger før jeg kjøper en bok, så det blir for det meste kvalitetslitteratur jeg leser.

 

Men jeg leste nylig Honningfellen av Unni Lindell, bare fordi jeg har lest veldig lite krim. Synes den var utrolig intetsigende og platt. Dårligste jeg kommer på i farten..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...

Har lenge ment at DaVinci koden er den dårligste boka jeg har lest, men i går leste jeg Engler & Demoner. Folkens, DaVinci koden har fått en utfordrer! Med banalt språk, en historie dårligere enn mange hollywoodfilmer, samt tafatte forsøk på å ikke røpe alt på en gang tror jeg denne sniker seg på første/sisteplass. Det som gjorde at jeg gidda å lese den var at jeg trengte avkobling fra eksamenslesing, og denne var den eneste på hybelen jeg ikke hadde lest før. Også er jo Dan Brown temmelig god til å avslutte kapitlene på en spennende måte....

Lenke til kommentar
Sult. Var vel den eneste boka jeg leste og ikke kunn leste sammendra av på nette. Mulig jeg nå i dag hadde likt den bedre siden jeg har blitt en stor leser i forhold til hva jeg var på den tiden.

 

Enig her... vel det er ikke den dårligste boka jeg har lest. Jeg er stor fan av Hamsun, men denne her har aldri gitt meg noe.

Lenke til kommentar

The Hitchhiker's Guide to the Galaxy. Populær bok, vet ikke om man objektivt sett kan kalle den dårlig (eller god), men jeg synes den bare var tilfeldig rot og avsporinger fra ende til annen, utrolig irriterende. Eneste grunnen til at jeg leste den ferdig var at jeg ville vite hvordan den sluttet. Men den sluttet jo ikke på ordentlig vis; den stoppet jo bare midt oppi. :p Leste de to neste bøkene i serien i håp om å finne en avslutning. Fant ut (ikke overraskende) at de også var fulle av rot og mindre morsomme avsporinger. Med de to siste bøkene bestemte jeg meg for å heller lese et par sammendrag på nettet.

 

En annen serie jeg ikke har holdt ut, og også bare har lest sammendrag av på nettet: Codex Alera. Leste første bok, den var grei nok. Andre bok, og det begynte å bli slitsomt å lese. Vet ikke hvorfor, men den føltes veldig tvunget og uinspirert.

 

Bok jeg ikke har gitt en sjanse, fordi hele premisset var latterlig: Artemis Fowl - The Eternity Code. Det såkalte geniet og hans kapable livvakt går rett i en opplagt felle, blir frastjålet avansert magisk teknologi som de absolutt måtte vifte foran nesa til skurken midt i en kafé full av hans bevæpnede armé (en kafé som livvakten, helt ute av egen karakter, glemte å sjekke på forhånd), for så å måtte rydde opp i sitt eget rot før evighetskoden som beskytter teknologien blir knekket. Idiotplott deluxe. Kan hende boka blir noe annet etterhvert, men orka ikke lese forbi begynnelsen. Det ble rett og slett for teit.

 

Codex Alera og Artemis Fowl-eksemplene har jeg jo ikke lest ferdig, da, så ikke sikkert de passer inn i denne tråden. :p

Endret av WD
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bøker som ikke nødvendigvis er de dårligste, men som jeg ikke har orket å lese ferdig:

Outsiderne: Plotet virket svært interessant, men da jeg begynte på den ble det bare for mye. Skrivestilen var kjedelig, uengasjert, platt og rett og slett elendig. Kan si mye av det samme om American Psycho.

 

En bok jeg faktisk leste ut, selv om det opplevdes som ren tortur er Seierherrene av Roy Jacobsen.

Lenke til kommentar
En bok jeg faktisk leste ut, selv om det opplevdes som ren tortur er Seierherrene av Roy Jacobsen.

 

Du svarer i tråden "dårligste boka du har lest". Kan jo være interessant å vite hvordan du la akkurat den boka i denne folderen, utenom at du opplevde den som "ren tortur"? ( Og du leste jo tross alt hele boka)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...