wesminster Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Hei! Dette er garantert ikke den første tråden av denne typen, men håper noen kan være snille og hjelpe meg allikevel. Jeg har lenge hatt lyst på et speilreflekskamera, men det har aldri blitt noe seriøst av. Nå føler jeg endelig at jeg kan ta meg råd til det, men jeg har ikke bestemt meg 100% for at jeg skal kjøpe et enda (en av grunnene til det er at mine foreldre også tenker på å kjøpe et, og om jeg får låne det innimellom veit jeg ikke om jeg egentlig har behov for eget digitalt speilrefleks (har filmbasert, men det er lite brukt nettopp fordi det er filmbasert)). Fra før av har jeg et Canon Powershot A95, godt brukt i snart to år. Det er mye ved det som jeg liker, men veldig ofte syns jeg det blir litt i minste laget, særlig når jeg veit hvor mye bedre bilder kunne ha blitt med et speilrefleks. Det jeg hovedsaklig tar bilder av er min og andre sine hunder. Hunder i fart og lek, portrettbilder av hunder, hunder på utstillinger og i konkurranser, hunder på tur... Med et speilrefleks kommer jeg også til å ta en del "feriebilder" type landskap, naturbilder, bygninger, opplevelser rett og slett. Men hovedsaklig hunder. Fra før av har familien min og jeg til sammen ca åtte (tror jeg) objektiver som passer til eldre Pentax-kameraer. Min søster bruker også disse objektivene på sitt digitale speilrefleks, og det hadde selvsagt vært kjekt om jeg kunne ha gjort det samme. Ikke noe krav. Pris... Ikke noe særlig mer enn ca 9000. Bare spør om det er mer som er nyttig å vite når dere skal anbefale meg kamera.
turnipkongen Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 her er to forslag: 1: kjøp pentax, det du synst du he råd til, osso brukar du dei objektiva du har liggande. (pentax k100d eller pentax k10d) eller: 2: kjøp et ''billig'' kamerahus i tillegg til eit lyssterkt objektiv(noko som er fint å ha når du tar bilde av hunder i fart og lek) (for eksempel: canon 400d+Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical eller nikon d40-d50 + lysstekt objektiv.)
dhjerp Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 Hvilke objektiver har du til Pentax? Pentax har vært veldig flinke til å la folk benytte gamle objektiver på de nye husene, så har du noen greie Pentax objektier fra før er saken grei. K100D eller K10D er begge bra kameraer. Du får det du betaler for så kjøp det du har råd til. Da får du t.o.m. bildestabilisering i huset som funker på alt som finnes av Pentax-optikk.
Luske_Ludvig Skrevet 21. januar 2007 Skrevet 21. januar 2007 2: kjøp et ''billig'' kamerahus i tillegg til eit lyssterkt objektiv(noko som er fint å ha når du tar bilde av hunder i fart og lek) (for eksempel: canon 400d+Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical eller nikon d40-d50 + lysstekt objektiv.) 7770311[/snapback] Jeg støtter disse denne. Husk at det er ikke bare kameraet som avgjør kvaliteten på bildene, men den myke saken bak. Med canon 400d+Tamron SP AF 17-50mm F2.8 har du mulighet til å utvikle deg og muligheten for fantastiske bilder er til stede.
m3 Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 .....men veldig ofte syns jeg det blir litt i minste laget, særlig når jeg veit hvor mye bedre bilder kunne ha blitt med et speilrefleks. 7770210[/snapback] Nja... Et speilrefleks har som oftest bedre bildekvalitet enn kompakt kameraer men det hele koker ned til fotografen som oftest. Bare det å kjøpe speilrefleks vil ikke få deg til å ta bedre bilder du må i tillegg sette deg inn i grunnleggende ting om foto. Liten link om saken... http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm http://www.kenrockwell.com/tech/150-vs-500...llar-camera.htm ---- Men når det er sagt så er det ett par steder speilrefleks er mer overlegen kompakt enn andre steder. Det første er mangelen på støy på høye ISO verdier forhold til kompakt kamera. Det andre er tillegsutstyr (blitz, objekter til forskjellige forhold etc.)
wesminster Skrevet 22. januar 2007 Forfatter Skrevet 22. januar 2007 Nja... Et speilrefleks har som oftest bedre bildekvalitet enn kompakt kameraer men det hele koker ned til fotografen som oftest. Bare det å kjøpe speilrefleks vil ikke få deg til å ta bedre bilder du må i tillegg sette deg inn i grunnleggende ting om foto. Liten link om saken... http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm http://www.kenrockwell.com/tech/150-vs-500...llar-camera.htm ---- Men når det er sagt så er det ett par steder speilrefleks er mer overlegen kompakt enn andre steder. Det første er mangelen på støy på høye ISO verdier forhold til kompakt kamera. Det andre er tillegsutstyr (blitz, objekter til forskjellige forhold etc.) 7772786[/snapback] Jeg er fullt klar over at det er mer enn å bare trykke på en knapp, også får man gode bilder. Jeg irriterer meg en del over de som bare kjøper et speilrefleks og har på både autoinnstillinger og autofokus hele tiden. Hvorfor ha et kamera med så mange muligheter når man ikke engang prøver dem, liksom! Jeg kan en god del grunnleggende om foto allerede, og bruker kun manuelle innstillinger når jeg tar bilder. Det er da de blir best. djerp: Disse objektivene er de jeg fant for øyeblikket: 75-300 mm F135mm 50 mm 18-55 mm 2x macro teleconverter 80-200 mm Enda et 50 mm Og et som det ikke står noe på, men som jeg tror er ca 100 mm. Også to som står på kameraene nå, og som jeg ikke veit helt hvor er. Dette er objektiver av god kvalitet, og det er jo klart at det er en stor fordel å få brukt dem om jeg kan det. Egentlig har jeg vel bestemt meg for at jeg vil kjøpe et kamera hvor jeg kan få brukt Pentaxobjektivene, om det blir til at jeg kjøper kamera. Bare fordi vi har noen fra før av, betyr jo ikke at jeg ikke kan kjøpe flere seinere. Det betyr bare at jeg allerede har muligheten til å variere etter hva jeg skal ta bilde av. Er det noen stor forskjell på Pentaxene ang batterilevetid, forstyrrelse i bildet ved høy ISO, hvor stor/liten blenderåpning man kan ha osv? Og er det andre kameraer som passer til Pentaxobjektivene? Jeg veit at de passer på Pentax istD, om det hjelper dere noe i å si hvorvidt objektivene passer på andre kamera også.
turnipkongen Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 djerp: Disse objektivene er de jeg fant for øyeblikket: 75-300 mm F135mm 50 mm 18-55 mm 2x macro teleconverter 80-200 mm Enda et 50 mm Og et som det ikke står noe på, men som jeg tror er ca 100 mm. Også to som står på kameraene nå, og som jeg ikke veit helt hvor er. Er det noen stor forskjell på Pentaxene ang batterilevetid, forstyrrelse i bildet ved høy ISO, hvor stor/liten blenderåpning man kan ha osv? Og er det andre kameraer som passer til Pentaxobjektivene? Jeg veit at de passer på Pentax istD, om det hjelper dere noe i å si hvorvidt objektivene passer på andre kamera også. 7775850[/snapback] etter den lista der hadde eg ikkje eingong sett på andre kamera enn Pentax, her er forestens akams test av k100d http://www.akam.no/test/digitalkamera/pentax_k100d/33268 sidan k10d er ''ei klasse opp'' kan ein vel forvente eit generelt høgre nivå. dette kameraet har for eksempel vatn og støv-tetningar. testar av k10d: popphoto The Luminous Landscape når det er sagt så bruker pentax ''vanlige'' batterier. og dette har sine pluss og minus.
to-vid Skrevet 22. januar 2007 Skrevet 22. januar 2007 Vil også anbefale deg å vurdere Pentax siden du har så mange Pentax objektiver. Enten K100D eller K10D avhengig av hvor mye penger du er villig til å putte i. Hvis du vil hvite mer om Pentax så kan du se litt på dette forumet. Pentaxforums.com (Haugevis av Pentax entusiaster der) De har også en egen avdeling med beskrivelse av forskjellige Pentax linser. Pentax Lens database Her er også en del Pentax stoff: kmp.bdimitrov.de
k-ryeng Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 djerp: Disse objektivene er de jeg fant for øyeblikket:75-300 mm F135mm 50 mm 18-55 mm 2x macro teleconverter 80-200 mm Enda et 50 mm Og et som det ikke står noe på, men som jeg tror er ca 100 mm. Også to som står på kameraene nå, og som jeg ikke veit helt hvor er. Dette er objektiver av god kvalitet, og det er jo klart at det er en stor fordel å få brukt dem om jeg kan det. Egentlig har jeg vel bestemt meg for at jeg vil kjøpe et kamera hvor jeg kan få brukt Pentaxobjektivene, om det blir til at jeg kjøper kamera. Bare fordi vi har noen fra før av, betyr jo ikke at jeg ikke kan kjøpe flere seinere. Det betyr bare at jeg allerede har muligheten til å variere etter hva jeg skal ta bilde av. Jeg ville tatt en tur i en fotobutikk og kikket på både K10D og K100D. Det kan godt være at du synes K100D er litt lite, eller K10D er litt stort. Men jeg ville nok seriøst vurdert å kjøpe Pentax ja. Du bør finne ut hvilke objektiver som sitter på de to kameraene, og evt. hva søsteren din har på sin Pentax. Hvis dere bare har ett 18-55-objektiv tilgjengelig, ville jeg kjøpt K10D eller K100D kit. Dere bør i hvert fall ha ett normalobjektiv hver, slik at dere ikke må sloss om det. De andre objektivene er "like nok" til at det ikke burde by på store problemer å dele på objektivparken. Du skrev ikke noe om lysstyrken på objektivene (står notert som f/tall på objektivet, f.eks. f/4, evt f/tall-større tall, f.eks. f/4-5.6), men ut fra brennviddene kan noen av disse være veldig gode. Uansett bør du trolig kjøpe Pentax, men det er lettere å si noe om kvaliteten på de forskjellige objektivene når man også vet lysstyrken...
PerB Skrevet 23. januar 2007 Skrevet 23. januar 2007 Besøk en fotoforretning eller 2. Prøv å hold noen kameraer i hånden og knips. Finn det kameraet som passer best i din hånd (plassering av brytere, utløser, god å holde i, lett å se gjennom søkeren, fornuftig vekt [lettest er ikke alltid best]) Alle speilreflakskameraene har mulighet til å ta bra bilder uansett motiv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå