Gå til innhold

Ny PC til gaming og redigering:

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

HVA DET GJELDER:

Skal nå kjøpe meg ny PC, det vil si jeg skal kjøpe komponenter og bygge. Maskinen må være Maxi-Tower, med 1000Watt strømforsyning og skal ha vannkjøling. Skal hvertfall ha to skjermkort i SLI, og ellers ganske mange andre PCI-kort.

NYE STANDARER:

Men, og det er et stort men. For nå kommer flere Quad-prosessorer, AMD lanserer flere AM2 CPUèr, og det begynner allerede i mars å komme PCIe2 kort.

Så, skal jeg vente to måneder og kjøpe meg en Quad-prosessor, og få med hovedkort i AM2-sokkel som har PCIe2 istedet for dagens PCI-slots?

PCIe2 har dobbel overføringshastighet intern, så dette vil garantert være noe som forbedrer ytelsen ganske så mye. Når det gjelder AMD eller Intel, så holder jeg meg til magefølelesen og velger AMD til gaming. Tror også AM2 vil være bedre i tiden fremover, så føler meg rimelig sikker på at jeg vil ha AM2 plattform. Tror AMD kommer tilbake, men det viktigste er at jeg har en riktig plattform som gir rom for oppgradering.

Om en har bruk for mer enn dobbelkjerneprosessor idag er vel tvilsomt. Greit når en skal redigere samtidig som en for eksempel gamer. Og Norton, den har nesten bruk for en prosessor alene om den ikke skal fucke opp gaming. Personlig foretrekker jeg å kjøre Norton på konstant, da porter innen gaming, og IP er lettere å tracke.

RAM:

Ønsker å kjøre 4GB ram i maskinen, men har ikke helt oversikt over hvilke rambrikker og merke/type jeg vil ha. Mener det har kommet noe nytt på den fronten også, men ønsker i hovedsak god ytelse med lite delay. Maks 2,5 CAL.

ØVRIG:

Kjører Raptor på C-disk, og annen lagring er ikke så farlig med. Da er det ytelse, levetid og støy det går på.

Dersom noen har erfaring med gode DVD-brennere, så kan jeg godt tenke meg å høre dem også. Må være HD kompatibelt, men har ikke tenkt for mye over det enda. Nå som DVD- og CD-brennere er integrert i samme komponent, så holder det vel med en drive for disse?

SKJERMKORT:

Skal ha to skjermkort, venter til det beste som kommer etter 8800GTX, og venter ytterligere et par måneder, før jeg kjøper SLI-kortet.

VANNKJØLING:

Når det gjelder vannkjøling, så lurer jeg på hvilke systemer andre har gode erfaringer med. De må være enkle i koblinger, de må være svært sikre mot lekkasjer, det må kunne flyttes, og det må kunne kjøle både CPU, skjermkort og north/south-bridge.

EDIT: Har ved nærmere undersøkelse funnet ut at vannkjølingsfunksjon på skjermkort ikke er for bra/og-eller dyrt. Så det er ikke en nødvendighet. Og koster endel mer enn jeg ser for meg å investere. Dog, ingen ulempe om vannkjølingssytemet har muligheten.

KABINETT:

Kabinettet i seg selv må være stort og luftig. Ha god plass til lagring, og god gjennomstrømming. Skal være pent og se på, og gjerne kunne kontrollere innholdet uten å skru av sidedeksler. Bør ha dør som kan åpnes på siden, og ha plass som gjør det enkelt og støysvak med tanke på vibrasjoner i komponenter og lagringsdisker.

ØVRIGE TING:

Ellers leter jeg fortsatt etter det gode gamingtastaturet. Har idag et G15, men det går ikke an å game med NumPad på tastaturet. Har så ufattelig mange deaths i fps-spill som følge av at musa stopper i tastaturet.

Er det noen som i det hele tatt har anelse om MotherBoard som er klar for PCIe2? Det funker greit å kjøpe et enkelt ett først, for så å oppgradere senere, det viktigste er at jeg kan bygge PC med komponenter for det ferdige resultatet jeg vil ha.

HVA MASKINEN SKAL INNEHOLDE:

Maskinen vil hvertfall romme;

- 2/4 Skjermkort (tar antakelig 2 PCI-slots etter dagens standard per kort)

- Lydkort

- Videokort

- Redigeringskort

- Mulig også ekstra kontroller for flere harddisker og S-ATA tilkoblinger.

OVERSIKT:

Dersom noen har begynt å kikke på standarar for morgendagens PC, så vil jeg gjerne høre mer. Trenger ikke svare på alt, men gi meg gjerne linker. Dersom noen har oversikt over noen av komponentene jeg er interessert i, så vær vennlig post det du vet. Setter pris på all hjelp :)

De første komponentene jeg er interessert i er:

- Kabinett (Det tåler å stå i to-tre måneder)

- Vannkjølingssystem

- Strømforsyning (min. 1000Watt [gjerne med lys])

Har ikke satt noe tak for hvor mye det skal koste. Men regner med hvertfall 15.000 kroner på; MotherBoard, CPU, RAM, Raptor, CD/DVD, 1 skjermkort.

Kabinett, Vannkjøling og PSU kan godt komme i tillegg.

Flere skjermkort kjøper jeg senere.

Har en 21" CRT skjerm som er ganske ny, og den byttes ikke ut før LCD/plasma har like lav delay som CRT, og kommer rundt 6.000 kroner for en passe bra en, på helst rundt 24" (eller større).

EDIT:

Nøyer meg med dobbelkjerneprosessor.

Har lyst å overklokke CPU og RAM, evt. skjermkort.

Endret av x-ith
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ikke kjøp 4 gb ram nå vent og se . ikke kjøp raptor disk

7766970[/snapback]

Fint du utdyper så bra :)

@Anki: Takker for forlsaget, og er nok ikke så dumt. Men det kommer minst to skjermkort i, pluss flere andre komponenter, så tror faktisk 600Watt blir for lite.

Skrevet

Oppsettet til Mr.Anki er et bra forslag.

Jeg tviler på at du trenger to stykk av det kraftigeste kortet på markedet. Dessuten så kan 8800 GTX kjøre SLI, men hovedkortet må støtte SLI.

Jeg er helt enig i å kutte ut Raptor. Kjøp heller en eller flere store disker fra WD/Samsung eller Seagate(7200.10-serien), og kjøp en SSD(flash) så snart de er på markedet, så kan du bruke den til operativsystem.

Hilsen,

efikkan.

Skrevet

De nyeste High-End kortene vil nok dra de fleste nye spill med bra fps ja. Men ser muligheten å kjøpe kort nummer to noen måneder senere, når prisen faller, og kan fåes noen lapper rimeligere ;)

Men, det var det med PCIe2 da. Er det noen som har oversikt eller hørt noe bekreftet på når det kommer inn på markedet?

Jeg håper jeg kan få fatt i MotherBoard som støtter dette, skjønner at jeg ikke får kjøpt maskin idag. Håper bare jeg kan få med noen av nyhetene som kommer til PC :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...