Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dynamostøy på anlegget?


hojo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg har dynamostøy på mitt anlegg. Det hører ut som en "turbo" lyd som legger seg på diskanten, og lyden følger turtallet på motoren.

Jeg har to signalkabler som går fra spilleren til forsterkern, en til frontsett og en til subwoofer. Når jeg kobler fra den signal kabelen som går til subwoofer, så forsvinner støyen. Ser ut til at det er den kabelen som kan til hele problemet, for når jeg kobler akkurat denne kabelen til en annen utgang på spilleren så kommer lyden tilbake(og forsvinner når jeg kobler fra igjen)

 

Jeg har målt med et multimeter for å se om det er kontakt mellom skjerm og selve signal lederen, men virker som det er ok.

 

Begge signal kablene ligger på høyre side av side av bilen så det er rart det det er bare den ene kabelen.

 

Jeg lurer da på om det er noen som har vært borti noe lignende eller har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg har dynamostøy på mitt anlegg. Det hører ut som en "turbo" lyd som legger seg på diskanten, og lyden følger turtallet på motoren.

Jeg har to signalkabler som går fra spilleren til forsterkern, en til frontsett og en til subwoofer. Når jeg kobler fra den signal kabelen som går til subwoofer, så forsvinner støyen. Ser ut til at det er den kabelen som kan til hele problemet, for når jeg kobler akkurat denne kabelen til en annen utgang på spilleren så kommer lyden tilbake(og forsvinner når jeg kobler fra igjen)

 

Jeg har målt med et multimeter for å se om det er kontakt mellom skjerm og selve signal lederen, men virker som det er ok.

 

Begge signal kablene ligger på høyre side av side av bilen så det er rart det det er bare den ene kabelen.

 

Jeg lurer da på om det er noen som har vært borti noe lignende eller har noen tips?

7764481[/snapback]

 

bruker du samme forsterker til å drive subben og frontsettet? høres ut som jordingen er litt dårlig. har du strøm kabel på samme side som phonokabelen? kan være at den ene ligger for nært strømkabelen å da blir det fort litt susing

Endret av kimstianp
Lenke til kommentar
bruker du samme forsterker til å drive subben og frontsettet? høres ut som jordingen er litt dårlig. har du strøm kabel på samme side som phonokabelen? kan være at den ene ligger for nært strømkabelen å da blir det fort litt susing

7765487[/snapback]

 

Hei!

 

Ja jeg bruker en 4 kanals forsterker både til frontsett og til subwoofer

 

strøm kabelen ligger på venstre side av bilen

 

Skulle egentlig tro at jordings punkte er bra nok, etter som jeg har festet det i en bolt som tilhører sete festet.

 

 

Det som er rart er at støyen er der bare når den ene av de to signalkablene er til koblet spilleren/forsterkeren, selv om jeg bytter utgangen på spilleren og inngangen på forsterkeren så er suselyden der, for meg hører det ut som støyen følger kabelen.

Lenke til kommentar
kabelen ligg vel ikkje tett med ein kabel som skal føre store straum mengder?

7765512[/snapback]

 

 

Jeg vet ikke hvilke enheter som bruker store strøm mengder bak og som har strømførende kabel på høyre side

 

eneste enhet jeg kan se for meg er diesel pumpa.

 

Det må jo såfall være bare den ene kabelen som ligger nær en kabel med stort strøm trekk

 

Men uansett hvilken utgang/inngang jeg bruker på akkurat den ene kabelen så kommer lyden på diskanten, men det kan jo ha noe med at forsterkeren sender ikke ut den høyfrekvente lyden til subwoofer etter som forsterkeren er stilt på LPF på subwoofer høyttaler utgangen?

Lenke til kommentar
hilken spiller er det du har?? det som nevnes tidligere er i og for seg helt riktig og nok best du ser over og renser godt rundt bolten. Ellers høres ut som det er jordingsbannene på spilleren som er defekte, da vil du få nevnte syptomer som du beskriver.

7766805[/snapback]

 

Jeg har denne spilleren Pioneer DEH-P75BT

7766810[/snapback]

 

Prøv å lån en annen spiller for å se om det er den som forårsaker susingen.

Lenke til kommentar
Høres ut som jordings båndet på den ene utgangen din i spilleren er røket.

7768137[/snapback]

 

Det er rart at det skal være det. for når jeg kobler fra signalkabelen som går til subwooferen så forsvinner støyen, så tar jeg å kobler fra signal kabelen som går til frontsettet, og deretter flytter jeg signal kabelen som går til subwoofer til front utgangen på spilleren (og gjør akkurat det samme på forsterkeren) Og kobler kabelen som jeg brukte til frontsettet til subwoofer. Når jeg nå kobler fra kabelen som går til subwooferen så så forsvinner IKKE lyden.

 

Så jeg konkludere med at det er den ene kabelen som forårsaker støyen

Lenke til kommentar

Du kan GJERNE poste svar hvis du har funnet ut av det.

 

Satt opp anlegg i bilen min i dag også. Strøm fra batteri går på venstresiden av bilen, signalkabelen ligger på høyre side.

 

Når motoren på bilen er slått av så er det nesten ingen spraking i det hele tatt, den går egentlig helt bort rett etter at anlegget har slått seg på.

Når jeg starter motoren på bilen however så blir det masse spraking, og sprakingen blir mer heavy og kjappere hvis jeg ruser bilen.

 

HVA KAN VÆRE GALT?

 

Er ganske grønn på elektro-ting egentlig, men hvis noen har svaret så kan de gjerne poste. En elektro-kamerat lurte på om det kunne hjelpe med en kondensator, men tror ikke helt det er der problemet ligger jeg.

Når jeg napper ut signalkabelene så er det ingen spraking, så er der det ligger et sted...

Har ikke prøvd å nappe ut en og en signalkabel (er bare 2 da), men kan prøve det i morra og sjekke.

 

Håper på svar :)

Lenke til kommentar

At susingen går vekk når du tar vekk signalkablene vil være ganske logisk da susingen antakeligvis kommer gjennom desse kablene =) Jeg har lest om dette en del andre plasser, og en del sier at jordingspunktet kan være problemet. Det er rett og slett for dårlig. Så jeg ville i alle fall ha prøvd å lagt opp jord på ny.

 

Tror det har noe med at hvis jordingen til spilleren ikke er bra nok, så vil spilleren jorde gjennom signalkablene. Og spenningen på batteriet blir vel større dess mer du ruser motoren, pga generatoren. Og da får spilleren igjen mer spenning som den må jorde, og hvis den jorder litt gjennom signalkablene, så vil dette oppfattet som en forandring i lyden =)

 

Er jeg helt på jordet nå folkens? Virket veldig logisk ut for meg i alle fall :blush: Hehe :love:

Endret av Crossy
Lenke til kommentar

Står ein del gode tips på Bilradiospesialisten sine sider.

 

Har litt støy eg og, om eg flytter på signalkablene i dashbordet kan den forsvinne heilt for så plutseleg å kome tilbake. Ligg nok nokre kablar med høgare straum baki der som påvirker signalkabelen, har høyrt at aluminiumsfolie rundt kablene skal hjelpe.

 

Før du vurderer å sende den inn så test litt forskjellig, legg betre jording til spelaren og om du har muligheten, legg eit par signalkablar direkte frå spelar til forsterkar over setene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant endelig ut hva som var feil. Den ene signal kabelen hadde tatt seg en ekstra bue slik at den lå oppå jordingskabelen til forsterkern. Da jeg flyttet litt på signalkabelen var lyden borte. For sikkerhest skyld så tok jeg å la på aleminiums folie på kabelen bare for en ekstra skjerm

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...