Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nybegynner spørsmpl ang. høyttalere i bil


ivanito

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har to 8" eller 10" høyttalere som jeg brukte i kasser til hjemmebruk før, er det mulig å bruke disse i bilen? Det følger også med en diskant høyttaler med hver av dem. Trenger jeg å bruke forsterker? Jeg lurer nemlig på om den Cd spilleren jeg har 4x45W vil funke..? Jeg vet dessverre ikke hvor mye watt det er i høyttalerne, men det er ikke så mye, langt under 100w. Jeg skal bruke dem i en veldig liten bil, lurer på om jeg skal feste dem i hatthyllen, men det blir jo mye mer fin bass hvis man bruker kasse?

trenger litt tips, alt av tips vil være bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet veldig lite om sånt, men jeg ville for det første ikke festet de i hattehyllen. Er de laget for å være i kasser, så er det det de burde. Hattehyllen vibrerer uansett alt for mye til å være egnet.

 

En høyttaler er heller ikke på noen watt (det som er oppgitt er hvor mye de maks tåler, som er noe helt annet), så det trenger du ikke tenke på. Det du må tenke på er hvor tung/lettdrevne de er.

 

Du trenger forsterker, det er tydligvis en innebygget forsterker i cd-spilleren din, om den holder vet jeg ikke, men jeg tviler sterkt (du får nok lyd, men vil tro du får mye bedre lyd med en større forsterker).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Jeg vet veldig lite om sånt, men jeg ville for det første ikke festet de i hattehyllen. Er de laget for å være i kasser, så er det det de burde. Hattehyllen vibrerer uansett alt for mye til å være egnet.

 

En høyttaler er heller ikke på noen watt (det som er oppgitt er hvor mye de maks tåler, som er noe helt annet), så det trenger du ikke tenke på. Det du må tenke på er hvor tung/lettdrevne de er.

 

Du trenger forsterker, det er tydligvis en innebygget forsterker i cd-spilleren din, om den holder vet jeg ikke, men jeg tviler sterkt (du får nok lyd, men vil tro du får mye bedre lyd med en større forsterker).

7736815[/snapback]

Takk, dette hjalp en del, men hvordan kan jeg bygge kassen da? Med tanke på at den skal være i en liten civic (den tråden du leste og svarte på isted).

Lenke til kommentar

Nei som sagt; jeg vet veldig lite om dette. Jeg har mer peiling på høyttalere som skal stå i stuen og ikke i bilen. Og vet hvertfall at der er det viktig for lyden at kassene bygges skikkelig av et "dødt" og stivt nok materiale. MDF (ligner på sponplater) egner seg bra!

 

Du burde også sjekke motstanden på høyttalerne dine, da bilanlegg kjører på lavere motstand enn hjemmeanlegg.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har to 8" eller 10" høyttalere som jeg brukte i kasser til hjemmebruk før, er det mulig å bruke disse i bilen? Det følger også med en diskant høyttaler med hver av dem. Trenger jeg å bruke forsterker? Jeg lurer nemlig på om den Cd spilleren jeg har 4x45W vil funke..? Jeg vet dessverre ikke hvor mye watt det er i høyttalerne, men det er ikke så mye, langt under 100w. Jeg skal bruke dem i en veldig liten bil, lurer på om jeg skal feste dem i hatthyllen, men det blir jo mye mer fin bass hvis man bruker kasse?

trenger litt tips, alt av tips vil være bra!

7736735[/snapback]

 

er det ikke like greit å kjøpe noen billige 6*9"? inne høytalerne er laget for å brukes inne. biltema har noen helt kurante til rundt 500 kr

Lenke til kommentar

Jeg leste en plass at høyttalere for bil er laget på en slik måte at de takler fuktighet bedre, så høyttalere for innebruk vil vel være litt mer ømfintlig på dette punktet. Utenom er det liten sjangs for at du klarer å drive høyttalere, og subber med en cd-spiller. Er jo en del effekt som skal deles ut =)

Lenke til kommentar
Jeg leste en plass at høyttalere for bil er laget på en slik måte at de takler fuktighet bedre, så høyttalere for innebruk vil vel være litt mer ømfintlig på dette punktet. Utenom er det liten sjangs for at du klarer å drive høyttalere, og subber med en cd-spiller. Er jo en del effekt som skal deles ut =)

7753571[/snapback]

 

høytalere for innebruk krever litt større plass for at de skal fungere optimalt. bil høytalere er laget for bruk på småe plasser. derfor hadde jeg heller kjøpt noen billige 6*9" istedenfor dyre hjemmehøytalere. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...