Gå til innhold

Canon 50 1,4 / Canon 85 1,8 til portretter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tar en del portretter av barn. Har tenkt på å anskaffe et Canon 50 mm f/1,4. Har nå muligheten på et godkjøp på Canon 85 mm f/1,8. Kommer jeg like bra ut med sistnevnte? Er nok ikke noen ekspert på dette, håper på litt hjelp da.

7731179[/snapback]

 

Med et digitalt kamerahus som benytter APS-C sensor (slik som Canon EOS 300/350/400/20/30D) er crop-factoren på ef-optikk 1.6. Dette betyr at et vanlig 50 mm blir effektive 80 mm på det digitale huset.

 

Selv synes jeg et 50 mm på mitt digitale hus er perfekt til portretter (jeg bruker det allsidige 50mm f2.5 makro). 85mm blir tilsvarende 136mm, som vipper over i et teleobjektiv. Begge kan med hell benyttes til portretter, men jeg ville kanskje holdt en knapp på 50 millimeteren.

 

På den annen side vet jeg av erfaring at 85 f1.8 er et sylskarpt objektiv.

 

Her må nok andre også hjelpe deg, jeg ville bare dele min erfaring. ;)

 

lykke til!

 

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

50mm brennvidde er 50mm brennvidde uansett crop-faktor.

85mm brennvidde er 85mm brennvidde uansett crop-faktor.

 

Det er objektivets fortegning på filmplanet og den fysiske

størrelsen på bildebrikken som gir cropfactoren.

crop_factor_japan_1.jpg

 

Når det gjelder valg av objektiv så kan jeg ikke få fullrost min

Canon EF 85mm f/1.8. Dette er ett helt nydelig objektiv til portrett,

lyssterkt og skarpt. Anbefaler absolutt dette hvis du får tak i ett

pent behandlet eksemplar.

Lenke til kommentar
Tar en del portretter av barn.

 

85/1.8 umiddelbart, men spørsmålet er jo hvilke type portrett du tar. Har du store rom (utendørs) å bevege deg på eller er det under trangere omgivelser. Skal du ha halvfigur med en 85mm på et APS-C må du noen meter unna.

Men snakker vi bryst og opp er stort sett 85mm kongen. En av Canons best value for money spør du meg. Et par eksempel vedlagt.

Lenke til kommentar

Jeg har både 50mm f/1,4 og 85mm f/1,8.

 

Etter at jeg fikk 50mm'eren har jeg nesten ikke brukt 85mm. Innendørs er den helt suveren, og etter min erfaring like skarp som 85mm. I alle fall ved samme blender. Jeg tar mange bilder av småbarn i farta, og gjerne uten blits hvis lyset tillater det.

 

Dersom 50mm gir for mye luft rundt motivet, er jo det en smal sak å fikse i PhotoShop eller lignende. Det er sjelden man har bruk for alle pixlene fra et dSLR.

 

Min stemme går til 50mm f/1,4 som også er noen hundrelapper billigere.

 

- Rams

Lenke til kommentar
Dersom 50mm gir for mye luft rundt motivet, er jo det en smal sak å fikse i PhotoShop eller lignende. Det er sjelden man har bruk for alle pixlene fra et dSLR.

7732745[/snapback]

For enkelt. Med sløvere utsnitt mister man lett den fine slørete bakgrunnen/forgrunnen man får med stor blender og et tett utsnitt, så mye av poenget med å bruke en slik linse til portrett faller bort. Hvis man får for mye luft så må man bevege seg nærmere, og hvis det ødelegger enten fordi man ikke har tid eller fordi man påvirker situasjonen så bruker man feil brennvidde. Ferdig arbeid.

 

Edit: Det er selvsagt gradsforskjeller; det er derfor vi aksepterer å bruke kamera med mindre sensor enn hva normalen var før, men å velge optikk med det argument at man kan alltids croppe mer bærer galt av sted.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
For enkelt. Med sløvere utsnitt mister man lett den fine slørete bakgrunnen/forgrunnen man får med stor blender og et tett utsnitt, så mye av poenget med å bruke en slik linse til portrett faller bort. Hvis man får for mye luft så må man bevege seg nærmere, og hvis det ødelegger enten fordi man ikke har tid eller fordi man påvirker situasjonen så bruker man feil brennvidde. Ferdig arbeid.

 

Edit: Det er selvsagt gradsforskjeller; det er derfor vi aksepterer å bruke kamera med mindre sensor enn hva normalen var før, men å velge optikk med det argument at man kan alltids croppe mer bærer galt av sted.

 

 

... og derfor har jeg begge objektivene i bagen og setter på det jeg tror vil passe best. Dette er nesten alltid 50mm innendørs etter min erfaring. Men argumentet ditt er gyldig, selvsagt.

 

Men dersom jeg måtte velge ett av dem ville det bli 50mm. Derfor er det dette jeg anbefaler.

 

Å croppe fra 50mm til 85mm er enkelt (om enn kanskje ikke helt heldig), å utvide bildet fra 85mm til 50mm etter at det er tatt er betydelig vanskeligere.

 

- Rams

Lenke til kommentar
OK, men kom ikke å si at jeg ikke advarte deg... :hmm:

 

Neida, du blir helt sikkert kjempefornøyd. :yes: 

Et godt stykke arbeid fra Canon

 

- Rams

7738541[/snapback]

 

 

 

Er nok her som med de fleste andre ting, meningene er delte.

Bare spørre, det så ut i det første innlegget ditt som det skulle være en gjengs oppfatning at 85 mm skulle være mere skarptegnende enn 50 mm, noe som du mener å motbevisene i din bruk av 50 mm satt opp mot 85 mm. Stemmer dette... eller?

Lenke til kommentar
Er nok her som med de fleste andre ting, meningene er delte.

Bare spørre, det så ut i det første innlegget ditt som det skulle være en gjengs oppfatning at 85 mm skulle være mere skarptegnende enn 50 mm, noe som du mener å motbevisene i din bruk av 50 mm satt opp mot 85 mm. Stemmer dette...  eller?

7739138[/snapback]

 

Nei jeg kan nok ikke motbevise påstanden om at 85mm er skarpere enn 50mm. Sannsynligvis er den sann eller i beste fall for 50'en close race. Jeg legger meg for de andre sine kommentarer, det er antakelig gjort mer nøyatkige betraktninger enn det jeg har gjort.

Jeg bruker, av de to, mest min 50mm, men mest på grunn av utsnittet den gir. Men 50mm f/1,4 er skarp.

 

Liker du sylskarp: 85mm

Liker du skarp og mer volum: 50mm

Får du 85mm til under markedspris: 85mm

 

Mine 2pence er brukt opp...

Lenke til kommentar

Når det gjelder de to sammenlignet med hverandre bekrefter denne sammenligningen min erfaringer:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...=9&CameraComp=9

 

For å bli virkelig god over hele flaten må 50/1.4 blendes ned til 2.8 mens 85/1.8 er meget bra fra 2.0.

85'en er vesentlig bedre enn 50 på største blender (1.8 vs 1.4), men det er vel neppe noen surprise.

Når det er sagt tilfredsstiller begge disse to de aller aller flestes krav til god optikk i så måte.

 

Ellers har jo 85mm f.eks raskere og mer stillegående autofokus, bedre bokeh, bedre byggkvalitet, mindre putefortegning og vignettering.

 

Men alt dette hjelper jo lite dersom 85mm blir for lang til ditt bruk, men jeg regner med du har tatt stilling til dette siden du har bestmmt deg. Det er ikke verre enn at du kan skaffe deg begge på sikt. De er begge verdt og ha til sitt bruk og begge må jo sies å være svært mye optikk for pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...