Gå til innhold

Nekte militæret/unngå førstegangstjeneste


FonderPrism

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i fjor et varsel om innkalling til sesjon, hvor det stod jeg kom til å bli innkalt til sesjon mellom januar 2007 og februar 2008. Det jeg derfor lurte på var hvordan jeg kan unngå førstegangstjeneste?

 

Jeg er under utdanning, går Almenn VK1, og har planer om å ta ingeniørstudier årene etter, gjerne sivilingeniør. Derfor passer det ganske dårlig å gå inn i militæret, da jeg kan komme til å miste to skoleår, og om jeg går sivilingeniør da ikke vil være ferdig med utdanningen før 2015, når jeg er 26 år.

 

Jeg har heller ikke en leilighet eller noe studielån som har renter som må betales (jeg har forstått det slik at dette blir betalt av Staten da?), så jeg finner ingen god grunn til at jeg skal inn i militæret.

 

Er utdanning gyldig grunn for å slippe militæret? Jeg har tidligere hatt astma, kan jeg få et "tilbakefall" og slippe på grunn av det? Jeg har også tidvis gresspollen-allergi om det hjelper :p Jeg kan vell også skryte på meg litt dårlig syn og lav IQ på sesjonen...

 

Når jeg først er inne på saken, er det sant at IQ'en du får på testen på sesjonen kommer på en for form rulleblad, som arbeidsgivere o.l kan se? Det var noen i klassen min som påstod dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utdanning kommer vel forran forsvaret. Tror ikke det vil være noe problem å få det utsatt. Dersom du dropper militæret vil du kanskje angre senere i livet hvis arbeidsgiver legger vekt på det.

 

Og ikke drit deg ut med vilje på sesjon. Later som du har dårlig syn? Ok, da blir du kanskje ikke skarpskyter. Later som du har dårlig fargesyn? Da havner du ikke på båt. Dårlig form og lav IQ? De har alltids ledige stillinger som leirsoldat eller velferdsassistent. Poenget er at de takker ja til deg uansett, men gir deg heller en stilling du helst ikke har lyst på. Har du planer om å drite deg ut på sesjon bør du ha noe skikkelig håndfast slik at du på forhånd vet at du får dimme.

Lenke til kommentar

 

Jeg er under utdanning, går Almenn VK1, og har planer om å ta ingeniørstudier årene etter, gjerne sivilingeniør. Derfor passer det ganske dårlig å gå inn i militæret, da jeg kan komme til å miste to skoleår, og om jeg går sivilingeniør da ikke vil være ferdig med utdanningen før 2015, når jeg er 26 år.

 

7698717[/snapback]

 

Hvilken ingeniørutdanning tenker du å ta? Har du vurdert forsvarets ingeniørhøgskole? Er ikke helt sikker på hvilke linjer de tilbyr nå, men det står iallefall telematikk på følgende side:

http://www.mil.no/fkkkis/start/utd/befoging/

Lenke til kommentar
Det er et standardskjema som utdanningsinstutisjoner har du kan sende inn og utsette militærtjenesten 1 år (av gangen).

7699293[/snapback]

Og disse pleier å bli godtatt eller?

 

Vet noen om jeg kan få utsatt førstegangstjenesten ved å søke om siviltjeneste, slik at jeg kan ta den når jeg er ferdig med utdanningen?

Lenke til kommentar
si på sesjon at du ikke tror at du vil greie å fullføre førstegangstjenesten, eller så kan du ljuge litt på syns og hørselstesten...

 

Bruker du briller fra før av, så bare lat som du ser litt dårligere enn det du gjør :p

7700510[/snapback]

 

Dersom han bruker briller må han ha med brilleseddel. Hvis han pluttselig er "blind" på sesjon blir han fort avslørt.

Lenke til kommentar
Det er et standardskjema som utdanningsinstutisjoner har du kan sende inn og utsette militærtjenesten 1 år (av gangen).

7699293[/snapback]

Og disse pleier å bli godtatt eller?

Ja, de blir stemplet av utdanningsinstitusjonen du går på og man får vel nå automatisk ny frist 1 år etter at de mottok og registrerte skjemaet.

Lenke til kommentar

Er det ikke slutt på at utdanning kvalifiserer til utsettelse av førstegangstjenesten? Mener jeg leste noe om det for en stund tilbake. F.eks folk som ble innkalt sommeren for å være en del av vinterkontigenten, og som da ventet på studieplass, fikk ikke utsettelse på militæret fordi de ikke var i utdanning da innkallingen kom. Mulig jeg tar feil men

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Såklart får man utsettelse hvis man er mitt i utdanningen. Siden du går Almenn VK1, så har du låv til utsettelse for å gjøre deg ferdig. Men du må vel regne med du må inn når du er ferdig med vidregående.

Lenke til kommentar
si på sesjon at du ikke tror at du vil greie å fullføre førstegangstjenesten, eller så kan du ljuge litt på syns og hørselstesten...

 

Bruker du briller fra før av, så bare lat som du ser litt dårligere enn det du gjør :p

7700510[/snapback]

 

Dersom han bruker briller må han ha med brilleseddel. Hvis han pluttselig er "blind" på sesjon blir han fort avslørt.

7700939[/snapback]

feil.

de er ikke så nøye på dette lenger.

da jeg var der i våres, jeg bruker briller, har ca 2,5 minus på hvert øye.

Jeg hadde ikke med meg noen lapp fra optikeren, for det syntes jeg de kunne skaffe selv, og jeg ble ikke en gang spurt om det, og fikk mot slutten et skriv der det sto at jeg ikke var tjenestedyktig. skåret 9 på alt untatt synstesten, der fikk jeg 4...

 

Har ogsp en kompis som har hørssels problemer, han trengte heller ingen lapp fra noen lege for å "bevise" at han hadde dårlig hørsel.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...