Gå til innhold

Hva er å prøve et kamera fra MPX ?


Anbefalte innlegg

Som dette fora viser er det ikke lett å bestemme seg for hvilket kamera man skal velge. Jeg hadde valgt meg ut to kandidater Sony A100 og Canon 30D. For jul oppsøkte jeg derfor El-kjøp og MPX for å handle kamera.

 

På El-kjøp Sandvika handlet jeg et Sony A100 kamera. Jeg forklarte selgeren at jeg ønsket å prøve kameraet før jeg besteme meg og han sa som følger " Ta det med deg hjem og ta bilder i jula - er du ikke fornøyd så returnerer du det over nyttår. Noe Canon 30D hadde de ikke på lager. På en måte la han føringer for min fortolkning av å prøve et kamera.

 

På MPX fant jeg en gustig priset Canon 30D m/17-85 IS USM kit. Var litt skeptisk til kit objektivet, men tenkte at jeg kunne returnere om jeg ikke var fornøyd. Før jeg bestilte ringte jeg kundeservice hos MPX og spurte om jeg kunne åpne esken og prøve kameraet og fikk bekreftende svar på dette.

 

Begge kameraene ble behandlet meget pent men det ble tatt noen bilder med begge 2, ca 200, i jula - kun innendørs eller fra veranda.

 

Sony'n likte jeg ikke da den ble for plastic. Denne ble returnert til El-kjøp - ingen problem og penger igjen. Canon 30D likte jeg meget godt men ikke kit objektivet - for lyssvakt for mitt behov. Ønsket derfor å reurnere hele kit'n og kjøpe hus i steden for hos MPX. Retur ble bestilt og akseptert, men her begynner problemene.

 

På returseddelen står det at retur ikke aksepteres hvis produktet tatt i bruk. En rask telefon til kundeservice sier meg at MPX's fortolkning av bruk og kamera er at det er tatt bilder med det. Man kan se på kameraet og gå inn i menyen, forbi der man legger in dato og klokkeslett men ikke ta bilde....

 

Det eneste MPX kunne strekke seg til var å ta i retur objektivet i bytte mot et annet objektiv. En dårlig deal for meg da jeg nettop har handlet et Canon 17-55 IS USM med filter og solblender til NOK 7000. Flere objektiver hadde jeg ikke tenkt å kjøpe før jeg viste hva annet jeg ville ha. Retur på kun objektivet var greit for meg men ikke for MPX.

 

Det står ingen ting om MPX's fortolkning at brukt kamera på deres sider og kundeservice sa jeg kunne prøve kameraet. Det fulgte heller ikke med noe skriv om dette. Det som står under angrefrist på deres sider er at produktet skal leveres tilbake i vesentlig samme tilstand som ved levering. Er et kamera som er designet for mer enn 100000 når det er tatt noen bilder har vel ikke vesentlig endret tilstand for ikke snakke om objektivet. Jeg har handlet for ca kr 80000 i jobb og privat de siste to år hos MPX men de er tydlig ikke interesert i å beholde meg som kunde.

 

Nå er jeg sur på MPX - har jeg grunn til det ?

Endret av bengh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som dette fora viser er det ikke lett å bestemme seg for hvilket kamera man skal velge. Jeg hadde valgt meg ut to kandidater Sony A100 og Canon 30D. For jul oppsøkte jeg derfor El-kjøp og MPX for å handle kamera.

 

På El-kjøp Sandvika handlet jeg et Sony A100 kamera. Jeg forklarte selgeren at jeg ønsket å prøve kameraet før jeg besteme meg og han sa som følger " Ta det med deg hjem og ta bilder i jula - er du ikke fornøyd så returnerer du det over nyttår. Noe Canon 30D hadde de ikke på lager. På en måte la han føringer for min fortolkning av å prøve et kamera.

 

På MPX fant jeg en gustig priset Canon 30D m/17-85 IS USM kit. Var litt skeptisk til kit objektivet, men tenkte at jeg kunne returnere om jeg ikke var fornøyd. Før jeg bestilte ringte jeg kundeservice hos MPX og spurte om jeg kunne åpne esken og prøve kameraet og fikk bekreftende svar på dette.

 

Begge kameraene ble behandlet meget pent men det ble tatt noen bilder med begge 2, ca 200, i jula - kun innendørs eller fra veranda.

 

Sony'n likte jeg ikke da den ble for plastic. Denne ble returnert til El-kjøp - ingen problem og penger igjen. Canon 30D likte jeg meget godt men ikke kit objektivet - for lyssvakt for mitt behov. Ønsket derfor å reurnere hele kit'n og kjøpe hus i steden for hos MPX. Retur ble bestilt og akseptert, men her begynner problemene.

 

På returseddelen står det at retur ikke aksepteres hvis produktet tatt i bruk. En rask telefon til kundeservice sier meg at MPX's fortolkning av bruk og kamera er at det er tatt bilder med det. Man kan se på kameraet og gå inn i menyen, forbi der man legger in dato og klokkeslett men ikke ta bilde....

 

Det eneste MPX kunne strekke seg til var å ta i retur objektivet i bytte mot et annet objektiv. En dårlig deal for meg da jeg nettop har handlet et Canon 17-55 IS USM med filter og solblender til NOK 7000. Flere objektiver hadde jeg ikke tenkt å kjøpe før jeg viste hva annet jeg ville ha. Retur på kun objektivet var greit for meg men ikke for MPX.

 

Det står ingen ting om MPX's fortolkning at brukt kamera på deres sider og kundeservice sa jeg kunne prøve kameraet. Det fulgte heller ikke med noe skriv om dette. Det som står under angrefrist på deres sider er at produktet skal leveres tilbake i vesentlig samme tilstand som ved levering. Er et kamera som er designet for mer enn 100000 når det er tatt noen bilder har vel ikke vesentlig endret tilstand for ikke snakke om objektivet. Jeg har handlet for ca kr 80000 i jobb og privat de siste to år hos MPX men de er tydlig ikke interesert i å beholde meg som kunde.

 

Nå er jeg sur på MPX - har jeg grunn til det ?

7695554[/snapback]

 

Les denne du ;)Angrerettsloven

Lenke til kommentar

Les denne du ;)Angrerettsloven

7695814[/snapback]

 

Ja og hva mener du da, er det MPX eller El-kjøps fortolkning av "tilnærmet samme tilstand " som er korrekt. Angrerettsloven er gjengitt på MPX's sine sider. Greit nok at de ikke vil ta igjen kamera, men at de ikke vil ta igjen objektivet som bare er montert på huset for test er vel litt drøyt.

 

Objektivet leveres i esken med egen eske, slik det leveres separat og jeg skulle likt å sett den som kunne påpeke hva som ikke er i samme tilstand som nytt på objektivet.

Lenke til kommentar
Ja og hva mener du da, er det MPX eller El-kjøps fortolkning av "tilnærmet samme tilstand " som er korrekt.

7696541[/snapback]

 

En kan vel ikke blande/sammenligne angrerettloven og Elkjøps 30-dagers returrett ?

 

Angrerettloven som det henvises til her gjelder jo ikke for kjøp i en "vanlig" butikk.

Elkjøp's 30-dagers returrett må vel heller regnes som en "ekstraservice". De er ikke lovpålagt å ha den så langt jeg har forstått ?

Lenke til kommentar
På returseddelen står det at retur ikke aksepteres hvis produktet tatt i bruk. En rask telefon til kundeservice sier meg at MPX's fortolkning av bruk og kamera er at det er tatt bilder med det. Man kan se på kameraet og gå inn i menyen, forbi der man legger in dato og klokkeslett men ikke ta bilde....

 

..<snip>..

 

Nå er jeg sur på MPX - har jeg grunn til det ?

7695554[/snapback]

 

Etter min mening - ja. Jeg synes mpx er på svært tynn is her, om de ikke allerede har gått gjennom isen.

 

Jeg hadde null problemer å returnere til megabyte.as i 2005 med henvisning til "angreloven", selv om jeg hadde tatt 4-500 bilder. Så lenge det ikke er merker, riper, el. på kamerahus eller optikk, mener jeg at kameraet er i "vesentlig samme stand".

Lenke til kommentar
Ja og hva mener du da, er det MPX eller El-kjøps fortolkning av "tilnærmet samme tilstand " som er korrekt. Angrerettsloven er gjengitt på MPX's sine sider. Greit nok at de ikke vil ta igjen kamera, men at de ikke vil ta igjen objektivet som bare er montert på huset for test er vel litt drøyt.

 

Objektivet leveres i esken med egen eske, slik det leveres separat og jeg skulle likt å sett den som kunne påpeke hva som ikke er i samme tilstand som nytt på objektivet.

Ring tilbake til kundeservice, og spør igjen om du kan prøve objektivet før du returnerer det (lat gjerne som du skal kjøpe). Be om å få navnet på den som sitter der, og referer til det når du påklager angre-saken...

 

Ellers kan vel kameraet nullstilles slik at det ikke er mulig å registrere at det er tatt bilder med det, og objektivet er umulig å se om du har brukt. Er MPX ufine mot deg, kan du vel være "ufine" mot dem også, slik at du får det du har rett på. Si gjerne også hvor mye du faktisk har handlet for hos dem, og at de herved har sagt farvel til en nokså trofast kunde...

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
I mine øyne har du saken din side mht. angrett, og det virker som flere butikker for tiden prøver å sno seg unna ved å henvise til den minste bagatell.

7697977[/snapback]

 

Kan se slik ut ja og det er vel formålet med tråden å oplyse foto folket om hva slags lysskye metoder MPX bruker. Først sier de at jeg kan prøve kameraet. Når jeg får det følger det ikke noe angreskjema med eller noe annet som sier at om du tar 1 bilde har du kaster angreretten på dør. Jeg kunne ha juksa og nullstilt kameraet men valgte å spille med åpne kort, noe som ikke lønte seg hos MPX.

 

Med mindre de kommer krypende med en mulighet for retur av objektivet er jeg ferdig med MPX. Objektivet får jeg nok solgt på bruktmarkkedet og om det er noen som er interessert er det til salgs for NOK 3500,- og det er en god pris for et objektiv som nytt koster NOK 5000,- og kun er brukt 1 uke /200 eksponeringer. Det tar skarpe fine bilder men som kamera med f/4-5.6 krever det mer lys en f/2.8.

Lenke til kommentar
Da er objektivet med UV filter solgt for NOK 3700,-. Tok ca 4 timer på Foto.no sitt bruktmarket.  Æ da bæ da MPX  :tease:

7707142[/snapback]

MPX er nok bare glade for at de slapp å bli påklaget til forbrukerrådet :) Litt synd at du fikk solgt objektivet i så måte :)

7708495[/snapback]

 

Nå har jeg faktisk tenkt å kontakte forbrukerrådet i saken. Ikke at det spiller rolle for meg lengre men jeg ønsker at de skal si noe om hvordan "tilnærmet samme tilstand" skal forstås ifm kamera kjøp på internett.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si så mye om hvem som har rett i denne aktuelle saken - loven er laget for å ivareta forbrukeren, og er ganske klar når det gjelder angreretten.

 

Men som en generell betraktning tenker jeg at det setter nettbutikker som mpx i en ganske vanskelig situasjon. Hvor skal de sette grensa? Hvor mye kan et kamera være brukt før de må sette ned prisen vesentlig for å få solgt det på nytt? Jeg ville ihvertfall ikke vært fornøyd med at det nye kameraet jeg hadde kjøpt viste seg å ha vært brukt/prøvd ut av noen andre, samme hvor pent det hadde vært behandlet. Det er noe med følelsen av å pakke ut vidunderet av plasten for første gang. :)

 

Samtidig vet jeg med meg selv at jeg handler det billigste stedet, selv om det kanskje bare skiller en hundrelapp. Hvis mpx da er nødt til å sette opp prisene for å dekke inn tap på produkter returnert på angreretten er de straks inne i en ond sirkel.

 

Som sagt - dette er ikke for å moralisere eller kritisere verken trådstarter eller andre som returnerer produkter de ikke er fornøyd med, men fordi jeg synes temaet er interessant.

Lenke til kommentar
Jeg vil ikke si så mye om hvem som har rett i denne aktuelle saken - loven er laget for å ivareta forbrukeren, og er ganske klar når det gjelder angreretten.

 

Men som en generell betraktning tenker jeg at det setter nettbutikker som mpx i en ganske vanskelig situasjon. Hvor skal de sette grensa? Hvor mye kan et kamera være brukt før de må sette ned prisen vesentlig for å få solgt det på nytt? Jeg ville ihvertfall ikke vært fornøyd med at det nye kameraet jeg hadde kjøpt viste seg å ha vært brukt/prøvd ut av noen andre, samme hvor pent det hadde vært behandlet. Det er noe med følelsen av å pakke ut vidunderet av plasten for første gang. :)

 

Samtidig vet jeg med meg selv at jeg handler det billigste stedet, selv om det kanskje bare skiller en hundrelapp. Hvis mpx da er nødt til å sette opp prisene for å dekke inn tap på produkter returnert på angreretten er de straks inne i en ond sirkel.

 

Som sagt - dette er ikke for å moralisere eller kritisere verken trådstarter eller andre som returnerer produkter de ikke er fornøyd med, men fordi jeg synes temaet er interessant.

7718513[/snapback]

 

Helt greit for meg at de setter en grense, men da må de f.. opplyse om hvor denne går og ikke bare henvise til en generell lov om angrerett ved forbrukerkjøp over internett. De mener trolig at jeg skal gå en butikk å prøve kameraet der for å komme til de etterpå når jeg har bestemt meg. Det er ganske unfear for butikken som kjerne må holde en høyere pris for nettop å dekke inn kostnader ved at de må ha noen kamera som kunden kan teste.

Lenke til kommentar

Kamera som sendes inn på angreretten, kan selges som demo til redusert pris. Dette tapet, eller minimeringen av inntjeningen, er en kostnad butikken må ta på sin kappe. Det synes jeg er helt greit, ettersom nettbutikker i utgangspunktet har mye lavere kostnader enn en butikk med fysiske lokaler, og kan derfor uansett selge kamera billigere og samtidig oppnå samme fortjeneste.

Lenke til kommentar

Må si at jeg nesten vil gi min støtte til MPX her. Eneste er at det kunne vært klargjort mere konkret på forhånd hva som er grensen for tilbakelevering osv. Men uten dette konkretisert synest jeg det er drøyt å prøve kameraet såpass som du gjorde og etterpå levere det tilbake. Argumentet med at nettbutikker må ta denne kostnaden på sin kappe er ikke så veldig gjennomtenkt. At dette spiser av marginene deres er utvilsomt, men det fører også til mindre gode priser for oss kunder på sikt.

Altså jeg ville ikke betalt full pris for utstyret om det var brukt litt av en kunde som leverte det tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Jeg har en liknende sak gående mot akkurat MPX nå. Fikk en mobil jeg startet opp, tok en telefon, og sendte/fikk noen sms med. Brukt i ca 10-20 min totalt. Rørte ikke plast eller noe som var forseglet i esken. Samme sak her, fikk ikke på angreretten da de mente at om det var brukt så frafaller angreretten. Den saken er hos forbrukerrådet nå.

Lenke til kommentar
Jeg har en liknende sak gående mot akkurat MPX nå. Fikk en mobil jeg startet opp, tok en telefon, og sendte/fikk noen sms med. Brukt i ca 10-20 min totalt. Rørte ikke plast eller noe som var forseglet i esken. Samme sak her, fikk ikke på angreretten da de mente at om det var brukt så frafaller angreretten. Den saken er hos forbrukerrådet nå.

7743301[/snapback]

 

Min sak ligger også hos forbrukerrådet. Jeg har solgt objektivet og fått i gjen det jeg ga for det - stort sett, så nå er det det prinsippielle det går på. De sa at jeg kunne prøve kameraet før jeg kjøpte. Når jeg har kjøpte kan jeg ikke prøve det hvis jeg ønsker retur. På retur siden står bare en genrell angrefristlov.

 

Så får jeg håpe at saksbehandler vet forskjell på kamerahus og objektiv :p

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Hvor går grensen for å benytte seg av angreretten?

Hvor mange kamera skal man kunne kjøpe, prøve og returnere?

Har ikke kjøper også et ansvar?

 

Når man kjøper noe og dermed inngår en avtale med selger så bør selger kunne stole på at kunden kjøper noe han har lyst på og mener er et godt produkt. For nettbutikker så er jo dette spesielt vanskelig da de stort sett ikke har noen som helst kontakt med kunden.

 

Hva kan man gjøre for å finne riktig produkt? Kanskje noen venner eller kjente har samme kamera, sjekke erfaringer på forum som dette, tester osv. Jeg mener at det helt klart hviler et ansvar også på kjøper.

 

En ting som overrasker meg litt er at du måtte ta ca.200 bilder for å avgjøre at du ikke likte kameraet. Nå er jo ikke dette avgjørende for saken da det virker som om mpx hadde sagt nei om det så bare hadde blitt tatt ett eneste bilde, men ca.200 virker drøyt for meg. Med mindre mpx.no tar opptak av telefonsamtalene sine så har du heller ingen bevis for hva som faktisk ble sagt fra deres side.

 

Fornuften seirer dersom du ikke får medhold hos Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar
Med mindre mpx.no tar opptak av telefonsamtalene sine så har du heller ingen bevis for hva som faktisk ble sagt fra deres side.

Han kan jo ringe dem på nytt og spørre, og selv ta opptak av samtalen. Da burde det være ganske klart, og dersom MPX fremdeles nekter, er det jo bare å kontakte forbrukerrådet eller en advokat...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...