Gå til innhold

Hva er å prøve et kamera fra MPX ?


Anbefalte innlegg

Hvor går grensen for å benytte seg av angreretten?

Hvor mange kamera skal man kunne kjøpe, prøve og returnere?

Har ikke kjøper også et ansvar?

 

Når man kjøper noe og dermed inngår en avtale med selger så bør selger kunne stole på at kunden kjøper noe han har lyst på og mener er et godt produkt. For nettbutikker så er jo dette spesielt vanskelig da de stort sett ikke har noen som helst kontakt med kunden.

 

Hva kan man gjøre for å finne riktig produkt? Kanskje noen venner eller kjente har samme kamera, sjekke erfaringer på forum som dette, tester osv. Jeg mener at det helt klart hviler et ansvar også på kjøper.

 

En ting som overrasker meg litt er at du måtte ta ca.200 bilder for å avgjøre at du ikke likte kameraet. Nå er jo ikke dette avgjørende for saken da det virker som om mpx hadde sagt nei om det så bare hadde blitt tatt ett eneste bilde, men ca.200 virker drøyt for meg. Med mindre mpx.no tar opptak av telefonsamtalene sine så har du heller ingen bevis for hva som faktisk ble sagt fra deres side.

 

Fornuften seirer dersom du ikke får medhold hos Forbrukerrådet.

7747891[/snapback]

 

Det kan kanskje være at det høres ut som jeg er en slik en som bestiller og prøver i et kjør, men det er faktisk ikke tilfelle. Jeg har bare returnert et produkt så lenge jeg har handlet på nett og det har blitt noen år, kanskje 10, for ikke å si noen hundre tusen privat og i jobb samenheng, og det var en DVD spiller som var helt ræva - mulig feil på den. Den ble også teste i en uke og returnert til IT-butikken som er kjent for å være sære på returer. Det gikk greit selv om det tok 2 mnd å få pengene. Dette er det andre produktet jeg forsøker å returnere men det lykkes altså ikke hos MPX.

 

Min slutning må bli at hvis IT-butikken er sære på retur så er MPX værre :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er litt i stuss her, 200 bilder er ganske mye. Jeg mener at du fint kunne prøvd kameraet tilstrekkelig uten å ta 200 bilder.

 

Angrerettloven er ikke ment for å gi 14 dagers full returrett ala Elkjøp. Den er ment å beskytte de forbrukerne som ikke har de beste forutsetningene til å handle på nett.

 

Således syntes jeg at mpx.no kan nekte deg retur i forhold til angrerettloven.

 

MEN (men!)! Dersom en person på kundesenteret dems sa at du kunne prøve det så blir det ord mot ord. Jeg vil gi mpx.no en hårfin "seier", ettersom du har solgt objektivet ditt så vedgår du egentlig det og syntes jeg.

Lenke til kommentar
Jeg er litt i stuss her, 200 bilder er ganske mye. Jeg mener at du fint kunne prøvd kameraet tilstrekkelig uten å ta 200 bilder.

 

Angrerettloven er ikke ment for å gi 14 dagers full returrett ala Elkjøp. Den er ment å beskytte de forbrukerne som ikke har de beste forutsetningene til å handle på nett.

 

Således syntes jeg at mpx.no kan nekte deg retur i forhold til angrerettloven.

 

MEN (men!)! Dersom en person på kundesenteret dems sa at du kunne prøve det så blir det ord mot ord. Jeg vil gi mpx.no en hårfin "seier", ettersom du har solgt objektivet ditt så vedgår du egentlig det og syntes jeg.

7750739[/snapback]

 

1 bilde eller 1000 hadde ikke spilt noe rolle. Dessuten var det objektivet og ikke kameraet jeg ønsket å angre, men for enkelhets skyld angret jeg kit'n. Seier og seier, nå skal jeg snart bestille noen laptop'er til jobben og den ordren vil normalt MPX fått men ikke nå lenger :whistle:

Lenke til kommentar

1 bilde eller 1000 hadde ikke spilt noe rolle. Dessuten var det objektivet og ikke kameraet jeg ønsket å angre, men for enkelhets skyld angret jeg kit'n. Seier og seier, nå skal jeg snart bestille noen laptop'er til jobben og den ordren vil normalt MPX fått men ikke nå lenger :whistle:

7751429[/snapback]

 

Du betaler vel litt ekstra i en butikk som har bedre ordninger med angrerett osv....? For dette er en definitiv kostnad. Heldigvis skal ikke alle og enhver teste ut utstyret på denne måten. Da tør jeg nesten ikke tenke på pris-påslagene som hadde blitt i markedet for å dekke dette.

Lenke til kommentar

Dette er kostnader nettbutikker må kalkulere med om de vil drive billig-butikk uten kundekontakt og showroom sånn som vanlige fotobutikker har. De kan ikke forvente at kunder skal sjekke ut produktene i vanlige butikker først, for så å handle hos de på nettet. Som forbruker er det viktig å være klar over at man kan ikke forvente noen utstrakt kundeservice hos de fleste nettbutikker, og vurdere hvorhen de ønsker å handle utifra det.

Håper du gir MPX klinkende klar beskjed om at de har mistet deg som kunde, samt hva de går glipp av mht fremtidige salg. Om de skulle ombestemme seg har de vist nå hvordan de egentlig ønsker å behandle kundene sine.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Dette er kostnader nettbutikker må kalkulere med om de vil drive billig-butikk uten kundekontakt og showroom sånn som vanlige fotobutikker har. De kan ikke forvente at kunder skal sjekke ut produktene i vanlige butikker først, for så å handle hos de på nettet. Som forbruker er det viktig å være klar over at man kan ikke forvente noen utstrakt kundeservice hos de fleste nettbutikker, og vurdere hvorhen de ønsker å handle utifra det.

Håper du gir MPX klinkende klar beskjed om at de har mistet deg som kunde, samt hva de går glipp av mht fremtidige salg. Om de skulle ombestemme seg har de vist nå hvordan de egentlig ønsker å behandle kundene sine.

7753526[/snapback]

 

Jepp, MPX har fått beskjed at at hvis det eneste de kunne tilby meg var å bytte objektivet i noe annet, som ikke var aktuelt da jeg hadde kjøpt et 17-55 f/2.8 brukt, kunne de anse mitt kundeforhold privat og i jobb som avsluttet. Siden har jeg ikke hørt noe...

 

Som sagt ligger saken nå til prisipiell uttalelse hos Forbrukerrådet. Når jeg får svar derfra vil jeg trolig ta kontakt med de igjen og kanskje linke de på denne tråden slik at de kan fremlegge sitt syn. Det går bare ikke an å forlange at en kunde skal kjøpe et produkt til 13-15' og ikke ha anledning til å prøve det før man bestemmer seg. Hvis de har kostnader ifm klargjøring av et kamera det er tatt noen bilder med kunne de tatt et klargjøringsgebyr på f.eks. kr 500,-. Imidlertid plikter de å gi klar beskjed i forkant.

 

Burde heller ikke være noe problem å selge slike "brukte" produkter. En gang spurte jeg på El-kjøp hva de gjør med returprodukter. De sa at de slo av typisk kr 500 på prisen så var det intet problem å få solgt det. Omfanget av retur var relativt lite så det representerte intet stort tap. Det samme gjelder nok nettbutikker.

Lenke til kommentar

Skal ikke svare for kryk, men selv har jeg prioritert pris framfor serviceytelser ved de to siste kamerakjøpene. Dette har ikke vært veldig dyre kameraer (Canon S2 IS og A630), og jeg har lest tester grundig, og brukt forumer - bl.a. her på akam.no - flittig, før jeg har bestilt fra den absolutt billigste norske webshopen.

Når/hvis jeg skal kjøpe dSLR neste gang er det godt mulig at jeg kommer til å gå i en butikk, nettopp for å ha muligheten til å prate med en selger om mine behover, og kanskje få se og prøve et par alternativer opp mot hverandre.

 

For meg dekker altså disse to måtene å handle på to forskjellige behov, og jeg gjentar at jeg synes det er synd hvis økende bruk av den lovfestede angremuligheten gjør at nettbutikkene må sette opp prisene for å beholde marginene de ønsker.

 

Selvfølgelig ville jo dette være gunstige for forhandlere med butikk-utsalg, da prisforskjellen mellom nett og butikk ville bli mindre, og det vil jo selvfølgelig være naturlig, da ytelsene også blir mer like hverandre.

Lenke til kommentar

Jeg oppfordrer alle som vurderer å kjøpe kamera fra nettbutikk om å bestille fra nettbutikk, klå på kameraet de gitte 14 dager dere har til disposisjon, og så å returnere når dere har bestemt dere for ikke å handle. Så kan dere bestille et nytt og gjøre det samme. Dette kan dere faktisk holde på med helt til dere har funnet et kamera dere er fornøyd med, og evt beholde dette.

Selv vurderer jeg å kjøpe meg tv på elkjøp, for så å bytte denne etter 30 dager i en ny modell. På denne måten kan jeg faktisk ha en ny tv hver måned, uten at det koster meg noe mer enn evt mellomlegget på en dyrere tv.

Når de forskjellige lavprisbutikkene og nettbutikkene tilbyr allverdens gode løsninger og fikse ideer for å trekke folk, regner jeg med at dere som forbrukere kjenner deres besøkstid, og faktisk benytter dere av de tilbudene de kommer med. De er jo der for å brukes.

Lenke til kommentar
Selv vurderer jeg å kjøpe meg tv på elkjøp, for så å bytte denne etter 30 dager i en ny modell. På denne måten kan jeg faktisk ha en ny tv hver måned, uten at det koster meg noe mer enn evt mellomlegget på en dyrere tv.
Kunder som utnytter denne muligheten, kan faktisk bli nektet å handle der. Dette har butikken all rett til å gjøre etter hva jeg har forstått.
Lenke til kommentar
Selv vurderer jeg å kjøpe meg tv på elkjøp, for så å bytte denne etter 30 dager i en ny modell. På denne måten kan jeg faktisk ha en ny tv hver måned, uten at det koster meg noe mer enn evt mellomlegget på en dyrere tv.
Kunder som utnytter denne muligheten, kan faktisk bli nektet å handle der. Dette har butikken all rett til å gjøre etter hva jeg har forstått.

7758506[/snapback]

Jeg vil vel heller si at jeg benytter meg av et tilbud jeg får, heller enn utnytte, men de har sikkert gardert seg. Blir uansett litt OT i forhold til hva tråden dreier seg om...

Lenke til kommentar

@bengh - Håper du ikke tror at jeg hintet frempå at du er typen som kjøper og prøver med hensikt å returnere innen fristen går ut. Det var ikke meningen.

 

Jeg har selv opplevd akkurat dette med et kamera fra xd.no. Endte opp med å selge det med tap etter å ha tatt 10 bilder.

 

Du får gi oss beskjed om hvordan denne saken ender. Det vil jo kunne skape en viss presedens i forhold til lingende saker.

 

En liten avsporing - jeg bodde i USA en stund. Der var det da helt vanlig å gå tilbake med ting du hadde brukt og ikke var fornøyd med. Hadde 30 dager på deg de fleste steder. Returnere alt fra PC til sykkel, mot at de trakk 10% av kjøpesummen i gebyr. Egentlig helt rimelig. Disse produktene som blir returnert ligger ofte i hyllene hos Elkjøp med litt lavere pris enn de "nye" varene.

Lenke til kommentar

Jeg synes det høres helt sjukt ut slik det her tydeligvis regnes som helt ok med denne praksisen. Jeg kunne aldri fått meg til å sende tilbake noe med mindre esken var 100% uåpnet eller varen ikke oppfylte spesifikasjonene. I de tilfeller jeg selv mener jeg har gjort feil kjøp selger jeg varen straks på bruktmarked og taper litt på det selv. Å la nettbutikkene betale prisen for at et kamera "bare ikke var helt rett for meg" høres helt latterlig ut. Det er da lett å gjøre grundig research på nett, og evt. se/prøve demomodeller i butikk før kjøp om denne udefinerbare "feelingen" er det som betyr noe.

 

Og dette betaler altså jeg/vi inderekte for, siden prisene dermed må bli høyere. Eller kanskje risikerer jeg å få varer som er prøvd. Tviler ikke på at lovverket tillater dette siden dere får holde på. Likevel - Fy faen.

Endret av tikniver
Lenke til kommentar
Jeg synes det høres helt sjukt ut slik det her tydeligvis regnes som helt ok med denne praksisen. Jeg kunne aldri fått meg til å sende tilbake noe med mindre esken var 100% uåpnet eller varen ikke oppfylte spesifikasjonene. I de tilfeller jeg selv mener jeg har gjort feil kjøp selger jeg varen straks på bruktmarked og taper litt på det selv. Å la nettbutikkene betale prisen for at et kamera "bare ikke var helt rett for meg" høres helt latterlig ut. Det er da lett å gjøre grundig research på nett, og evt. se/prøve demomodeller i butikk før kjøp om denne udefinerbare "feelingen" er det som betyr noe.

 

Og dette betaler altså jeg/vi inderekte for, siden prisene dermed må bli høyere. Eller kanskje risikerer jeg å få varer som er prøvd. Tviler ikke på at lovverket tillater dette siden dere får holde på. Likevel - Fy faen.

7760801[/snapback]

 

 

Hvem "dere" sikter du til?

 

Uansett - det er nok umulig å bevise at varer koster mer pga. dette. Omfanget sikkert heller ikke stort nok til at det skal påvirker prisene. Rolig nå :w00t:

Lenke til kommentar

Er jo ikke å komme bort fra at et kamera det er tatt 100+ bilder med, er et brukt objekt. Og om jeg hadde oppdaget at mitt kamera fra mpx hadde vært brukt, hadde jeg blitt meget forbannet, når jeg handler noe nytt, skal det være nytt, om ikke annet er opplyst og pris justert der etter.

 

At enkelte av dere mer eller mindre oppfordrer folk til å starte å "låne" utstyr gjør meg også en tanke forbannet. Om du må prøve noe før du kjøper det over nett, har du lokale forhandlere (ja det er frekt) og folk flest kjenner mer enn 1 person i dag, så bruk nettverket ditt, jeg hadde opptil flere som driver å tar bilder fra amatør stadiet (med tilsvarende kamera) til presse å ta av, så jeg fikk testet diverse kamera den måten, og fant hva jeg likte.

 

Det eneste dere "vinner" med å holde på sånn, er at dere kan skryte på dere at "jeg har testet 20 kameraer via nettbutikker, og det kostet ikke meg noe" og at vi andre som faktisk vil kjøpe noe, må betale mer.

 

Jepp, MPX har fått beskjed at at hvis det eneste de kunne tilby meg var å bytte objektivet i noe annet, som ikke var aktuelt da jeg hadde kjøpt et 17-55 f/2.8 brukt, kunne de anse mitt kundeforhold privat og i jobb som avsluttet. Siden har jeg ikke hørt noe...

 

Alså, de ville la deg bytte til et annet objektiv, og du sier selv at du likte kameraet, men ikke objektivet, men pga du selv har kjøpt nytt objektiv før du har fått snakket med mpx, så vil du ikke bytte, men få igjen penger. Hvorfor kjøpte du før du fikk besjed fra mpx?

 

Personlig håper jeg Forbrukerrådet gir dere en liten smekk i fjeset.

 

Og til Furu, problemet er vel ikke at det er så utbredt, enda, men du har nå folk her som faktisk oppfordrer andre til å gjøre det systematisk over tid. :nei:

Lenke til kommentar
Å la nettbutikkene betale prisen for at et kamera "bare ikke var helt rett for meg" høres helt latterlig ut. Det er da lett å gjøre grundig research på nett, og evt. se/prøve demomodeller i butikk før kjøp om denne udefinerbare "feelingen" er det som betyr noe.

 

Og dette betaler altså jeg/vi inderekte for, siden prisene dermed må bli høyere. Eller kanskje risikerer jeg å få varer som er prøvd. Tviler ikke på at lovverket tillater dette siden dere får holde på. Likevel - Fy faen.

7760801[/snapback]

Så det er helt greit å prøve utstyret i en lokal butikk først, selv om du vet med sikkerhet at du aldri kommer til å handle der? Å utnytte et tilbud disse butikkene har, det er ok altså, men å benytte seg av en mulighet som til og med er lovhjemlet er ikke "moralsk" riktig?

 

I sånne tilfeller mener jeg nettbutikkene får ta støyten selv, det er tross alt de som har valgt å drive et lavpriskonsept, og de er fullstendig klar over hvilke betingelser de jobber under. Å nekte å infinne seg med dette er temmelig arrogant, og kanskje burde de vurdere andre måter å drive butikk om de ikke ønsker å ha retur på nettsalg. sa får de ogsp finne seg i at kundene klår på alle kameeraene i butikken i stedet, at de må selge kameraer med tap som demokamera osv.

 

Nei, her får MPX og lignende butikker være seg sitt ansvar bevisst, så får de heller tape noen kroner og selge det som demokamera da. Er jo ikke akkurat mye brukt, så noen kommer sikkert til å kjøpe det.

Sånn er virkeligheten gutter, om dere liker det eller ikke.

Endret av Cirrrus
Lenke til kommentar
Er jo ikke å komme bort fra at et kamera det er tatt 100+ bilder med, er et brukt objekt. Og om jeg hadde oppdaget at mitt kamera fra mpx hadde vært brukt, hadde jeg blitt meget forbannet, når jeg handler noe nytt, skal det være nytt, om ikke annet er opplyst og pris justert der etter.

 

At enkelte av dere mer eller mindre oppfordrer folk til å starte å "låne" utstyr gjør meg også en tanke forbannet. Om du må prøve noe før du kjøper det over nett, har du lokale forhandlere (ja det er frekt) og folk flest kjenner mer enn 1 person i dag, så bruk nettverket ditt, jeg hadde opptil flere som driver å tar bilder fra amatør stadiet (med tilsvarende kamera) til presse å ta av, så jeg fikk testet diverse kamera den måten, og fant hva jeg likte.

 

Det eneste dere "vinner" med å holde på sånn, er at dere kan skryte på dere at "jeg har testet 20 kameraer via nettbutikker, og det kostet ikke meg noe" og at vi andre som faktisk vil kjøpe noe, må betale mer.

 

Jepp, MPX har fått beskjed at at hvis det eneste de kunne tilby meg var å bytte objektivet i noe annet, som ikke var aktuelt da jeg hadde kjøpt et 17-55 f/2.8 brukt, kunne de anse mitt kundeforhold privat og i jobb som avsluttet. Siden har jeg ikke hørt noe...

 

Alså, de ville la deg bytte til et annet objektiv, og du sier selv at du likte kameraet, men ikke objektivet, men pga du selv har kjøpt nytt objektiv før du har fått snakket med mpx, så vil du ikke bytte, men få igjen penger. Hvorfor kjøpte du før du fikk besjed fra mpx?

 

Personlig håper jeg Forbrukerrådet gir dere en liten smekk i fjeset.

 

Og til Furu, problemet er vel ikke at det er så utbredt, enda, men du har nå folk her som faktisk oppfordrer andre til å gjøre det systematisk over tid. :nei:

7760812[/snapback]

 

Slapp av :p Jeg har ikke til hensikt å oppforde folk til utstrakt bruk av angrerett for som jeg skriver lenger opp har jeg kun angret 1 - en gang etter ca 10 år med netthandel. Og helt klart - hvis MPX får tilbake et kamera som er "brukt" kan de ikke selge det som nytt men, som El-kjøp og andre brutikker med redusert pris. De fleste nettbutikker har slikt salg og det går som hakka møkk....

 

Det som det hele dreier seg om er at nettbutkker må forholde seg til en angre lov som er gjengitt på MPX's sider, sitat "Du mister ikke angreretten ved å åpne en vareforsendelse, så lenge varen kan leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde". Det eneste forbehold de tar er produktet som er skreddersydd som PC.

 

Det det koker ned til er hva som er vesentlig samme tilstand. MPX's tolkning er om det er tatt et bilde er det ikke i vesentlig samme tilstand uten at de opplyser om dette på forhand. Min fortolkning av dette er en helt annen, spesielt etter at jeg fik beskjed om at jeg kunne teste kamaraet uten å miste retten til retur.

 

Ja, jeg har vært i fotobutikk å kikket. Dette ble imidlertid gjort med en meget dårlig smak i munnen da jeg allerede nesten hadde bestemt meg for å handlet hos MPX. Hele poenget med angrerett loven er at salg ikke foregår på fast salgsted der kunden har mulighet til å prøve produkter. Egentlig burde jeg derfor først bestilt Nikon 80D, retur, Canon 400D, retur, Pentax 10K, retur, Nikon 200D retur osv :tease:. I praksis går jo ikke dette men det kan da ikke være riktig at fotobutikkene må ta hele kostnaden ved prøving og feiling og så skal netbutikkene skumme fløten ?

 

Nå får vi bare håpe forbrukerrådet har peiling på hva et kamerahus og objektiv er slik at de kan komme men en fornuftig uttalelse....

 

Om jeg handler noe annet i en periode jeg har angrerett er revnende likegyldig og påvirker ikke min angrerett.

Endret av bengh
Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden så jeg vet ikke om noe av det samme er skrevet.

 

Jeg kjøpte en HP laptop fra MPX som jeg fikk hjem og selvfølgelig begynte og bruke med en gang..etter ca 4 dager med bruk hadde jeg funnet nok minus med den så jeg ville ha pengene mine igjen og benyttet da angreretten min.uten problem,jeg skrev ikke inn hvorfor jeg ville benytte den engang(angreretten altså.).fikk penger igjen uten problem..jeg bestilte ny laptop derfra også uten problem.

Endret av H.M.Kongen
Lenke til kommentar
Jeg har ikke lest gjennom hele tråden så jeg vet ikke om noe av det samme er skrevet.

 

Jeg kjøpte en HP laptop fra MPX som jeg fikk hjem og selvfølgelig begynte og bruke med en gang..etter ca 4 dager med bruk hadde jeg funnet nok minus med den så jeg ville ha pengene mine igjen og benyttet da angreretten min.uten problem,jeg skrev ikke inn hvorfor jeg ville benytte den engang(angreretten altså.).fikk penger igjen uten problem..jeg bestilte ny laptop derfra også uten problem.

7761039[/snapback]

 

Super - slik skal det være MPX :thumbup:

 

Det går nok på hvem som er produktansvarlig innen hver produktgruppe og tilsynelatende er produktansvarlig for foto lite flexibel og kundevennelig. Som dere sikkert forstår har jeg et relativt langt kundeforhold bak meg i MPX og har stort sett fått god service. Nylig streiket en Matrox 500GB ekstern harddisk på jobb og inter problem å få ny. Derfor blir man rimelig forbanna når man føler seg urettferdig behandlet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...