Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig med apegryn. Om superinvestoren derimot har noe annet han (regner med det er han) vil diskutere, så er det bare å starte nytt tema. Men er vel unødvendig å slenge dritt uten å bidra med noe annet selv.

 

Ellers må jeg si at mye tyder på at dette er en korreksjon og ikke starten på en ny trend av et bearmarked. Virker som de fleste her på tråden er enige om at dette er en korreksjon. Men så er det dette med enighet om noe... Man ser det gang på gang, når alle forventer at noe skal skje, så skjer det ikke. Jeg skrev også om dette angående det forventede Januar-rallyet tilbake i Desember. Men heldigvis mangler det ikke på bear folk i disse tidene. Folk er langt ifra mindre negative nå enn de var for et halvt år siden f.eks. Blir uten tvil spennende å se hvor langt ned vi går. Kan snu før vi vet ordet av det.

Lenke til kommentar

Tror ikke dette er noen start på noen ny langvarig nedgang. Denne korreksjonen blir nok ikke så lang. Jeg tror den er et resultat av nervøse investorer som har sett porteføljene sine stige jevnt over flere måneder og dermed er litt vel ivrige med gevinstsikringen når det er noen små regnskyer på horisonten. De fleste resultatrapportene som har blitt publisert har vært over forventningene og makromessig sett har det vel ikke vært noen særlige negative overraskelser.

 

REC ser billig ut nå. Tror på rekyl oppover i denne når markedene begynner å komme seg igjen. Nedsiden ser ikke stor ut, støtten på rundt 32-33 har vært ganske sterk, forutsatt at man ikke får brudd ned gjennom denne tror jeg en kortsiktig posisjon her kan lønne seg. Setter man stop'en litt under støtten får man en rimelig god risk/reward her. REC er en veldig volatil aksje, så her kan man hente ut en del prosenter ganske hurtig.

Lenke til kommentar

Jeg har sett litt på statsobligasjoner. Utviklingen for Hellas har virkelig vært stygg. Jeg tror jeg tok det opp for 3-5 mnd siden, og det var da det begynte. Det har tatt lang tid. Kanskje det skal skje noe mer dramatisk, slik at den samme utviklingen sprer seg som en domino først til de andre PIGS landene, og etterpå over til de større landene, det vil da kunne gi en komprimering av P/E og et relativt stort fall på børsene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg gått inn i de ulike resultatene, det vil ta for lang tid. Men det er jo også et spørsmål om de 70-75% resultatene som rapporteres bedre enn ventet, gjør det kun grunnet innstramminger, nedbemanninger og nedselginger. Eller om det kommer av pen økt omsetning osv. Nedbemanninger har jo samme effekt på resultat, som økt fortjeneste og omsetning. Men den vinningen er jo kun midlertidig, samt at reversering av innstramminger til øking av produksjon osv. kan by på store utfordringer. Med en vestlig verden fylt av gjeld, hvor vil veksten komme fra?

 

Ellers må jeg si at det Festen nevner, er den soleklare største bekymringen min. Men er svært vanskelig å si hvordan gjeldskriser på statsplanet i mange land vil slå ut på børsene, det er jo en veldig unik situasjon. Men for Norge og Oslo Børs sin tiltrekkende kraft på investorer, kan det få positive konsekvenser. Ikke mange andre land enn Norge og Australia som er nærmest helt tørre på benene. Synsing fra min side, men ny all time high på OSE kan komme fortere enn "alle" regner med.

Lenke til kommentar

Ser at Soros på Davos mente at gull allerede er i en boble og at den vil sprekke når rentene kommer opp. Det som er interessant er at gull steg fra 2001 når renta var på 1 % og hele veien mot 5 tallet... og videre.

Men man skal ikke glemme at det var en kredittvekst i perioden som overgikk all renter man kunne få med 3x på det meste.

Jeg tror han har rett at gull kan bli en enorm boble. Men sannsynligvis vil Kina og andre fremvoksende økonomier kjøpe opp til vanskeligere tider, gull er greit å ha som sikkerhet slik IMF har.

Lenke til kommentar
Ser at Soros på Davos mente at gull allerede er i en boble og at den vil sprekke når rentene kommer opp. Det som er interessant er at gull steg fra 2001 når renta var på 1 % og hele veien mot 5 tallet... og videre.

Men man skal ikke glemme at det var en kredittvekst i perioden som overgikk all renter man kunne få med 3x på det meste.

Jeg tror han har rett at gull kan bli en enorm boble. Men sannsynligvis vil Kina og andre fremvoksende økonomier kjøpe opp til vanskeligere tider, gull er greit å ha som sikkerhet slik IMF har.

Gull er nok ikke over før problemene med vestlige statsobligasjoner er løst og rentene på statsobligasjoner er på vei nedover igjen som trend. Det kan ta en god stund tror jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ser at Soros på Davos mente at gull allerede er i en boble og at den vil sprekke når rentene kommer opp. Det som er interessant er at gull steg fra 2001 når renta var på 1 % og hele veien mot 5 tallet... og videre.

Men man skal ikke glemme at det var en kredittvekst i perioden som overgikk all renter man kunne få med 3x på det meste.

Jeg tror han har rett at gull kan bli en enorm boble. Men sannsynligvis vil Kina og andre fremvoksende økonomier kjøpe opp til vanskeligere tider, gull er greit å ha som sikkerhet slik IMF har.

Gull er nok ikke over før problemene med vestlige statsobligasjoner er løst og rentene på statsobligasjoner er på vei nedover igjen som trend. Det kan ta en god stund tror jeg.

Enig.

Lenke til kommentar

Prøvde meg for første gang på litt aksjehandling i dag. Kjøpte XACT BULL Derivat til åpningspris på 55,4 og på slutten i dag endte det på 52,25. Så det ble en fiasko uten like for min første dag på børsen:P

 

Noen som har noe tips om hva jeg burde gjort med derivatene mine? Tror dere det går oppover igjen snart, eller skal jeg bare selge meg ut og akseptere tapet?

Endret av mathiasfg
Lenke til kommentar

Er du i hele tatt seriøs i det du skriver? Du bør helt klart sette deg inn i ting før du gjør noe som helst. XACT BEAR derivatet du kjøpte hvis det stemmer at du kjøpte det på åpningen idag, så bør du ha tjent 4%. Det XACT BEAR derivat gjør er at den dobler børsens avkastning med negativ fortegn. Hvis børsen faller 2%, som den gjorde idag så tjener du 4%. Og hvis børsne stiger 2% så taper du 4% o.s.v.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Det er jo en sesong for kvartalsrapporter, så kan jo være greit å ta en titt hvordan selskapene gjør det i forhold til hva markedet forventer seg. Imorgen skal hele 24 selskaper legge frem Q4 rapporterene sine så man kan vel få et pekepinn.

 

Kan nevnes at jeg aldri har handlet med derivater før og bare vet sånn ca. hva det er.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Mathiasfg - Jeg får komme med en ærlig kommentar da. Det du gjør, virker som ren og skjær gambling. Jeg vil kun anbefale bruk av bull og bear derivater for tradere eller dersom man er sikker på at markedet vil bevege seg i en spesiell retning på litt kortere sikt. Å sitte long i bear eller bull, er tapsprosjekt. Da bear og bull kom på markedet for 2 år siden, så var hver av dem priset til 100kr - altså 200 tilsammen. I dag står bull i 52,35 og bear i 37,10 - tilsammen 89,45. Altså har de tapt seg BETYDELIG i verdi. Selv om børsen er lavere i verdi enn da de kom ut, er bear kun priset til 37,1. Et tap man aldri vil få igjen. Det er faktisk en matematisk grunn til at de taper seg over tid, spesielt større svingninger kan gjøre tapet større. Sett opp et scenario selv i excel, hvor du begynner med begge verdt 100. Eller så kan du søke litt på nettet. Du vil se at man taper over tid.

 

Så jeg anbefaler deg å holde deg unna, det er langt ifra så greit som det først ser ut som. Du burde sette deg inn i aksjer og prising med å kjøpe en bok eller to. Kjøp gjerne "the intelligent investor" som handler mye om psykologi, tenking osv i markedet. Så er det lurt å kjøpe en liten bok som tar for seg prising av aksjer, begrepsbruk mm. i tillegg. Jeg kan nevne boken "verdsettelse av aksjer". "Aksjeskolen" og "aksjekjøp og daytrading" er alternativer til denne - jeg har kun vært borti den første av disse tre. Ellers må du nesten bare prøve deg frem. Men å sette deg inn vil nesten garantert spare deg for mye penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...