Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heisann!

Sitter med ettpar spørsmål angående Aksjer og invistering i forskjellige selskaper.

 

For meg som enkelperson, er det en mulighet for at jeg kan kjøpe 1 Aksje i f.eks Liverpool FC? Noen som vet noe om hvor høy en pris ville blitt på noe slikt? :)

 

Lurer også litt på penge invistering. En kompiss av meg hadde noen penger invistert, og satt i friminuttene og følgte med på kursen osv, for å se hvordan det gikk. Lurer på hvordan man invisterer slik?

 

La oss si jeg har 1000 kr, og vil sette de inn i noe, for så å kunne følge utviklingen daglig.

 

:) Takk for svar!

Lenke til kommentar
Folkens; Björn Borg går på børs i sverige. Noe å satse på? :)

8592385[/snapback]

Gikk

8593119[/snapback]

Beklager.

 

 

EDIT! BB-aksjen har søren meg gått heftig i det siste!! :O Sjekket det nå. Kanskje jeg satser litt i den :)

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Heisann!

Sitter med ettpar spørsmål angående Aksjer og invistering i forskjellige selskaper.

 

For meg som enkelperson, er det en mulighet for at jeg kan kjøpe 1 Aksje i f.eks Liverpool FC? Noen som vet noe om hvor høy en pris ville blitt på noe slikt? :)

 

Lurer også litt på penge invistering. En kompiss av meg hadde noen penger invistert, og satt i friminuttene og følgte med på kursen osv, for å se hvordan det gikk. Lurer på hvordan man invisterer slik?

 

La oss si jeg har 1000 kr, og vil sette de inn i noe, for så å kunne følge utviklingen daglig.

 

:) Takk for svar!

8592296[/snapback]

 

Hei!

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg er bare 14 år, så jeg er ikke ekspert på dette, men har litt peiling ^^. Er ganske sikker på det jeg skriver men jeg har jo naturlig nok ikke så veeldig mye erfaring ennå. :)

 

 

Ja, for enkeltpersoner er det fullt mulig å investere i aksjer. Det du gjør er at du enten lager en bruker hos nordnet.no, eller gjennom banken din, dersom den tibyr dette (vet at nordea gjør det). Dette gjør du for å kunne kjøpe aksjene (?) gjennom nordnet eller banken din, da man ikke kan gjøre dette selv uten videre. (? Correct me if i'm wrong)

 

 

Ang. Liverpool FC, tror jeg ikke at man kan kjøpe aksjer i dem/det "selskapet". Dette vet jeg ikke noe om, kun pure gjetting.

 

Når du kjøper aksjer, tilbyr du den gitte kurs (det ant. kr og øre aksjen står i) eller litt over, for å prøve å få noen til å selge deg aksjen. Husk på at du får ikke kjøpt aksje på 1-2-3, dersom ingen vil selge. Du bør da enten vente og se eller høyne budet ditt (prisen per aksje).

Det er ofte også sånn at de forskjellige selskapene opererer med forskjellige nedre grenser for hvor få aksjer du kan kjøpe av gangen. Det er ofte minimun xx ant. aksjer du må kjøpe av gangen. Man ser derfor ikke en aksje, men en kurtasje. (er det ikke det det het da? Ble usikker her..)

 

 

Så til det siste du skriver; hvis du kjøper aksje® i et selskap på oslo børs, vil du til alle tider kunne følge med på denne på f.eks. www.hegnar.no.

 

Håper innlegget var til hjelp :)

Endret av jammi
Lenke til kommentar
Heisann!

Sitter med ettpar spørsmål angående Aksjer og invistering i forskjellige selskaper.

 

For meg som enkelperson, er det en mulighet for at jeg kan kjøpe 1 Aksje i f.eks Liverpool FC? Noen som vet noe om hvor høy en pris ville blitt på noe slikt? :)

 

Lurer også litt på penge invistering. En kompiss av meg hadde noen penger invistert, og satt i friminuttene og følgte med på kursen osv, for å se hvordan det gikk. Lurer på hvordan man invisterer slik?

 

La oss si jeg har 1000 kr, og vil sette de inn i noe, for så å kunne følge utviklingen daglig.

 

:) Takk for svar!

8592296[/snapback]

 

Hei!

 

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg er bare 14 år, så jeg er ikke ekspert på dette, men har litt peiling ^^. Er ganske sikker på det jeg skriver men jeg har jo naturlig nok ikke så veeldig mye erfaring ennå. :)

 

 

Ja, for enkeltpersoner er det fullt mulig å investere i aksjer. Det du gjør er at du enten lager en bruker hos nordnet.no, eller gjennom banken din, dersom den tibyr dette (vet at nordea gjør det). Dette gjør du for å kunne kjøpe aksjene (?) gjennom nordnet eller banken din, da man ikke kan gjøre dette selv uten videre. (? Correct me if i'm wrong)

 

 

Ang. Liverpool FC, tror jeg ikke at man kan kjøpe aksjer i dem/det "selskapet". Dette vet jeg ikke noe om, kun pure gjetting.

 

Når du kjøper aksjer, tilbyr du den gitte kurs (det ant. kr og øre aksjen står i) eller litt over, for å prøve å få noen til å selge deg aksjen. Husk på at du får ikke kjøpt aksje på 1-2-3, dersom ingen vil selge. Du bør da enten vente og se eller høyne budet ditt (prisen per aksje).

Det er ofte også sånn at de forskjellige selskapene opererer med forskjellige nedre grenser for hvor få aksjer du kan kjøpe av gangen. Det er ofte minimun xx ant. aksjer du må kjøpe av gangen. Man ser derfor ikke en aksje, men en kurtasje. (er det ikke det det het da? Ble usikker her..)

 

 

Så til det siste du skriver; hvis du kjøper aksje® i et selskap på oslo børs, vil du til alle tider kunne følge med på denne på f.eks. www.hegnar.no.

 

Håper innlegget var til hjelp :)

8593385[/snapback]

 

Delvis ganske riktig..

 

En kurtasje er prisen nettmegleren (eller megleren) tar for at du skal få kjøpe aksje.. dette varierer, men er fra 39 kroner hos de billigste..

 

Det er børspost.. en børspost er ett gitt antall aksjer.. det er som regel fra 50-1000 og går i runde tall (50,100,200,500,1000,2000) etter det jeg har sett...

Av prismessige årsaker så lønner det seg å kjøpe en hel børspost (størrelsen varierer fra hver enkelt aksje..) hvis du bare vil kjøpe 1 aksje så koster det deg mer enn hva kursen er.. (og det å kjøpe en aksje til 15 kroner, som igjen er 5 kroner mer enn kursen, og så skal betale 39 kroner i kurtasje lønner seg som regel ikke..)

En børspost koster ca 10000 kroner, uansett hvor mange aksjer den inneholder.. men kursene varierer jo, og du får jo børsposter fra 5000 til en del over 10000 også..

 

Men skal du begynne så anbefales det å kjøe en hel børspost, med penger du har råd til å tape.. (siden du snakker om 1000 kroner, høres det ikke ut som om du har råd til å tape 3-4000 kroner..)

 

følg gjerne med på denne tråden om anbefalinger og diskusjoner.. ser du tilbake i poster så er det mange råd, og forklaringer på det meste..

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Takker for informasjonen. Synst at aksjer osv er ganske spennende, så tror jeg skal plukke opp mer info på veien også! ;)

8594481[/snapback]

 

Det er verdt å merke seg at noe sånt som 80% av alle daytradere går med tap. Det kan skyldes at mange gearer, dvs. kjøper aksjer for lånte penger, noe jeg ikke vil anbefale uansett. (Blant annet fordi hvis aksjene skulle synke veldig kan banken som har lånt deg penger selge dem, uansett hvor mye underliggende verdier du vet er i selskapet.)

 

Dette regner jeg med at er regnet opp mot børsindeksen, man kan jo også måle fortjenesten sin mot et fond man ville kjøpt om man ikke hadde kjøpt aksjer.

 

Hvis du vil unngå kurtasje kan du bli med på en emmisjon, da får du også gjerne 10% rabatt på den første børsposten. (Fordi selskapet vil ha mange aksjonærer, fordi dette er et krav fra børsen.) Hvis du skal selge aksjene må du sannsynligvis betale kurtasje. Alt du trenger da er en VPS-konto, noe du enkelt kan opprette i de fleste banker. Jeg handler aksjer gjennom Skandiabanken og er fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Kurtasjen til Nordnet er bare 39 kr (billigste alternativ), det syns jeg er veldig overkommelig.

 

Vet at det er andre aktører som tar endel mer enn det.

 

Blir spennende å se om jeg skulle kjøpt en post i Bouvet ASA.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Hei!

 

Trenger noen tips og råd her :)

 

Enkelt og greit; jeg skal investere 10.000 kr. Dette skal være en investering jeg skal sitte på i 5 år (muliges noe lenger også, men regn med 5 år). Jeg har fra før ca 60.000 i NHY.

 

Her kommer noen spørsmål som perler på snor:

 

1) Hva bør jeg sette de 10.000 kronene i? Fond eller aksjer? Eller en blanding? Gjerne lite risiko. Kanskje sette alt i skagen global?

 

2) NÅR bør jeg gå inn?

 

3) Bør jeg sitte på NHY-aksjene mine? Hvis jeg bør selge, NÅR?

Lenke til kommentar

Eneste enkeltaksjen jeg sitter i nå er Telio, som jeg ser på som en fin lottoinvestering. De kan gå veldig høyt hvis de blir kjøpt opp, mens nedsiden er begrenset. De har mange kunder, 109 mill på bok ved forrige kvartalsavslutning, og regnskapet går opp.

 

Ellers synes jeg dette generelt er en dårlig tid på å gå inn i både fond og aksjer. Både Norge og verden har gått veldig mye opp, og ingen ser noen skyer på himmelen. Det er da det går galt. NHY er sikkert greie aksjer å sitte med.

Lenke til kommentar
Eneste enkeltaksjen jeg sitter i nå er Telio, som jeg ser på som en fin lottoinvestering. De kan gå veldig høyt hvis de blir kjøpt opp, mens nedsiden er begrenset. De har mange kunder, 109 mill på bok ved forrige kvartalsavslutning, og regnskapet går opp.

 

Ellers synes jeg dette generelt er en dårlig tid på å gå inn i både fond og aksjer. Både Norge og verden har gått veldig mye opp, og ingen ser noen skyer på himmelen. Det er da det går galt. NHY er sikkert greie aksjer å sitte med.

8608120[/snapback]

Hvor stort bør cracket være før jeg går inn i la oss si skagen global med 10k?

Lenke til kommentar

Du klarer aldri å time en inngang 100%. Fond er langsiktig(5år) Derfor utgjør det ikke så store forskjeller. Men såklart, mange sier det kommer et lite krakk, så det kan være lurt å sette inn eks 5k nå og 5k om 3mnd etc for å spre risikoen med å sette inn alt rett før et krakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...