Gå til innhold

DVD-feilbrenning i Nero


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har nettopp kjøpt meg en NEC AD5170A 18x DVD-brenner. Jeg prøvde den først uten å innstallere noe som helst i tillegg, men når jeg begynner å brenne DVDen med Nero kommer feilmeldingen "communication failiure" opp etter den er ferdig å skrive lead in. Jeg prøvde så å innstallere nyeste VIA drivere til hovedkortet + nyeste firmware til DVD-brenneren. Jeg får fremdeles samme beskjed, jeg bruker Plextors DVD+R plater, og brenner bare på 4x hastighet. Brenneren står på DMA mode 4. Jeg har prøvd å brenne forskjellige ting, men det er alltid "communication failiure" som kommer opp. Hva kan problemet være? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som IDE-driver bruker jeg den standard driveren til Microsoft. Det står at brenneren er i "Ultra DMA mode 4", mens begge harddisker jeg har står i DMA mode 5, har dette noe å si?

Jeg har forresten Nero v. 6.0.0.0, jeg skal prøve å oppgradere til versjon 6.6.1.4 via denne siden, håper dette hjelper!

Takk for hjelpen forresten! :)

 

EDIT: Nå har jeg installert Nero 6.6.1.4 og prøvd igjen, men det fungerer fremdeles ikke! :mad:

Feilbeskjeden kommer som før rett etter brenneren er ferdig å skrive lead-in, men nå er den slik: "DMA-driver error, CRC-error". Etterpå står det "Generating high compipability borders" Hva betyr dette? Betyr det at jeg kan bruke DVD-platene igjen senere?

IDE-versjonen er Microsoft 5.1.2600.0, ifølge device manager.

Jeg har kikket andre steder, og noen anbefaler faktisk å slå av DMA, og bruke brenneren i PIO-mode, noen ble faktisk kvitt problemet da! Hva tror dere om dette?

Endret av Cursio
Lenke til kommentar

Jeg synes absolutt ikke det har noe for seg å slå av DMA. Det vil bare føre til at brenningen går tregere og PCen drar 100% cpu mens dette skjer.

 

Prøv heller å bytte IDE-kabel, evt oppdater til Nero 7. Den versjonen du har lastet ned er eldre enn brenneren.

Lenke til kommentar

Problem fixed! :D

Jeg har brenneren som master på secondary IDE-kabel, med en cd-brenner som slave på samme kabel.

Det eneste jeg trengte å gjøre var å plugge ut cd-brenneren, også fungerte alt perfekt!

Men jeg synes det er merkelig at den må stå alene på kabelen for å fungere...

Det er tross alt mange ganger man har behov for to optiske stasjoner.

Lenke til kommentar
Problem fixed! :D

Jeg har brenneren som master på secondary IDE-kabel, med en cd-brenner som slave på samme kabel.

Det eneste jeg trengte å gjøre var å plugge ut cd-brenneren, også fungerte alt perfekt!

Men jeg synes det er merkelig at den må stå alene på kabelen for å fungere...

Det er tross alt mange ganger man har behov for to optiske stasjoner.

7664055[/snapback]

 

Kan du nevne noen eksempel på tilfeller hvor man har behov for 2 optiske stasjoner? Bare for nysgjerrighetens skyld? :)

Lenke til kommentar

Ikke helt uvanlig problemstilling dette. Min gamle Pioneer DVD-ROM fungerte bare dersom den fikk stå alene på en IDE kabel, eller sammen med en harddisk. Hvis den stod på samme kabel som en optisk stasjon funket den ikke. Uansett master/slave.

 

Forhåpentligvis blir SATA grensesnittet så utberdt at vi slipper slike problemer snart.

Lenke til kommentar
Problem fixed! :D

Jeg har brenneren som master på secondary IDE-kabel, med en cd-brenner som slave på samme kabel.

Det eneste jeg trengte å gjøre var å plugge ut cd-brenneren, også fungerte alt perfekt!

Men jeg synes det er merkelig at den må stå alene på kabelen for å fungere...

Det er tross alt mange ganger man har behov for to optiske stasjoner.

7664055[/snapback]

 

Kan du nevne noen eksempel på tilfeller hvor man har behov for 2 optiske stasjoner? Bare for nysgjerrighetens skyld? :)

7670559[/snapback]

Hvis du feks skal kopiere en cd, og ikke har kjennskap til iso-filer og slikt, vil ikke dette være mulig med bare en optisk stasjon, men jeg ser poenget ditt! ;)

Lenke til kommentar
Hvis du feks skal kopiere en cd, og ikke har kjennskap til iso-filer og slikt, vil ikke dette være mulig med bare en optisk stasjon, men jeg ser poenget ditt!  ;)

7671976[/snapback]

Å jo, da. Det er den letteste sak av verden. Når du (i Nero) angir at du ønsker å lage en kopi av platen i CD/DVD-stasjonen, og at kopien skal ligge på en plate i samme stasjon, vil det automatisk bli lagret et image på disken, og når imaget er ferdig lest inn, får du beskjed om å ta ut originalen og legge inn den skrivbare platen. Voilà!

Lenke til kommentar
hehe, greit, men en image-fil er det samme som en .iso fil da!  :cool:

Hva hvis jeg ikke har nok ledig diskplass til en imagefil da? Hah!  :p

7673647[/snapback]

 

Selv om jeg ikke er tilhenger av å brenne fra stasjon til stasjon er det jo det som er fordelen med to stasjoner. Det er greit å kunne kopiere fra en stasjon til en annen uten å fylle harddisken med innhold fra dvd-er.

 

Jeg har selv to optiske stasjoner og kunne ikke klart meg uten det i dag, spesielt når jeg spiller spill.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå har jeg også fått denne feilen i Nero :

"DMA-driver error, CRC error" og brenningen stopper.

 

Jeg har faktisk 2 stk SATA-brennere, og Nero feiler på den ene, mens den andre blir brent ferdig (når jeg skriver til begge på én gang).

 

Har lest en del om IDE, master, slave, enable DMA etc, men dette er jo ikke aktuelt på SATA. Forslag? Kan det være en defekt brenner? Jeg husker ikke om jeg har brent på denne tidligere (mao hvilken av de som er ny)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...