Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Showcase/Worklog MB C-180 Sport (Update! 06.01.08)


Chasin

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en C-klasse som det er flikket litt på og montert litt stereo.

Tenkte jeg skulle legge ut litt info her om hva som er gjort.

Bilen er i daglig bruk hele året, så modifikasjoner blir gjort litt nå og da.

 

Info:

 

Bilen er en -99 mod C180 Sport (Andre seter, instrumenter etc)

Tonede ruter

Avantgarde grill

AMG hekkspoiler

Rial 8,5 * 19 med Nokian 235/35-19

Valsede hjulbuer foran

Gule Koni rundt om

 

Stereo:

 

Hovedenhet: Pioneer DEX-P9

 

Lyd prosessor: Pioneer DEQ-P9

 

Forsterkere: Pioneer PRS-X 340

Pioneer PRS-X 720

 

Diskanter: Pioneer TS-T1 PRS

 

Mellomtone: Pioneer TS-M7 PRS

 

Bass: Pioneer TS-W 1201 DVC

 

Mer info kommer...

 

w202.jpg

Endret av Chasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye bilder, fra bagasjerommet denne gangen. Så ikke helt bra ut da jeg kjøpte den, hadde vært diverse stereo installasjoner der. En del jobb.... :whistle:

 

IMG_1258Medium.jpg

 

IMG_1260Medium.jpg

 

IMG_1266Medium.jpg

 

IMG_1286Medium.jpg

 

IMG_1288Medium.jpg

 

IMG_1289Medium.jpg

 

IMG_1299Medium.jpg

 

Mye sliping, sandblåsing og slit før jeg kunne grunne med to-komponent syregrunning og deretter lakkere.

 

IMG_1302Medium.jpg

 

IMG_1305Medium.jpg

 

Pga bilen var i bruk ble batteriet demontert og høyre side av bagasjerommet tatt på samme vis senere...

Lenke til kommentar

Nye bilder, stereobygging:

 

 

Et rack for å huse forsterkerne ble knekket i aluminium, deretter sveiset hjørnene.

 

IMG_1460Medium.jpg

 

IMG_1486Medium.jpg

 

 

Boring av hull for kabelgjennomføringer:

 

IMG_1497Medium-1.jpg

 

 

Under denne ble en ramme i 10 x 10 mm stål konstruert:

 

IMG_1475Medium.jpg

 

 

Festeøre til rack:

 

IMG_1495Medium.jpg

 

 

Ramme ferdig:

 

IMG_1483Medium.jpg

 

Innfesting venstre:

 

IMG_1661Medium.jpg

 

 

Innfesting høyre:

 

IMG_1662Medium.jpg

 

 

Alt er skrudd fast slik at det er fullt demonterbart for service.

Ramma er lakkert svart matt.

Pga at ramma går helt til høyre, er batteriet flyttet, mer om det senere...

 

Stor takk til Mr T. for hjelp :)

Endret av Chasin
Lenke til kommentar

På tide med oppdateringer igjen.

Pga forsterkerracket måtte batteriet flyttes.

Da jeg er med å konkurere innen EMMA er det regler om at hvis batteriet er i bagasjerommet eller kupeen skal det monteres i en gasstett kasse e.l. med utlufting ut av bilen. Det skal selvølgelig sitte fast også.

 

Anyway, here goes....

 

Kasse laget av 22mm MDF og skrudd/limet sammen

 

IMG_1369Medium.jpg

 

 

Fuging av alle skjøter for tetthet og hull for kabler

Legg merke til klomutter for skruer til festebrakett

 

IMG_1421Medium.jpg

 

 

Slipet og pusset hjørner for bedre passform mot reservehjulsbrønn

 

IMG_1431Medium.jpg

 

 

Gasstette gjennomføringer for kabler til batteri samt festebraketter

 

IMG_1423Medium.jpg

 

 

Innvendig er det påført baderomsmembran for at MDF skal være helt gasstett

 

IMG_1451Medium.jpg

 

 

Konstruksjon for festing av kasse i bil

 

IMG_1426Medium.jpg

 

 

Tilpassing i reservehjulsbrønn

 

IMG_1428Medium.jpg

 

 

Ferdig lakkert, bare å smette inn kassen å sette i bolter

 

IMG_1807Medium.jpg

 

 

Brakett for å holde batteriet fast i kassen

 

IMG_1817Medium.jpg

 

 

Gjengestag gjennom batteriet og kassen. Skrudd fast før lokket ble montert

 

IMG_1820Medium.jpg

 

IMG_1818Medium.jpg

 

 

Utlufting via plastrør. Dette går ut under bilen gjennom den originale gjennomføringen i reservehjulsbrønnen, kan sees på andre bilder

 

IMG_1896Medium.jpg

 

 

Fuget hull med sicaflex, stygt men tett

 

IMG_1897Medium.jpg

 

 

Ferdig montert, før lokket settes på. max 30 cm før sikringer

 

IMG_1899Medium.jpg

 

 

Plassering av kassen i forhold til forsterkerracket. Ganske tight....

Originalt sitter batteriet der leddnøkkelen ligger...

 

IMG_1480Medium.jpg

Endret av Chasin
Lenke til kommentar
hmmm,ser du bruker maxima batteri. er det pliktig med gasstett kammer når du har ett såkallt tørrcellebatteri? trudde det bare var hvis man brukte syrebatterier jeg..

7636952[/snapback]

 

Ja, desverre. Hvis batteriet står i motorrommet har det ingen betydning. Hvis originalt batteri forblir originalt i kupeen eller i bagasjerommet er det ok.

Men hvis det flyttes/endres/byttes til uansett type skal det være i en "sealed enclosure" som det står i boka.

 

Det er rykter om endrede regler i 2007, men den boka har jeg ikke sett enda...

Endret av Chasin
Lenke til kommentar

På tide med oppdateringer igjen.

Basskassen er på 58 liter og er laget av 22mm MDF.

Bakveggen av kassen består av en 10mm glassplate som er limet med frontrutelim til en ramme i rustfritt stål. Ramma er skrudd fast til kassen med skruer med en pakning mellom for at det skal bli helt tett. Bassener er montert fra innsiden slik at ikke hullene skal vises. En ramme ble sveiset av 20 x 20mm stålrør. Denne er sveiset fast i bilen og basskassen er skrudd til denne igjen.

 

 

Ramme tilpasses kasse. Oppned åff kårs..

 

IMG_1352Medium.jpg

 

 

Gjennomgående bolter M8 og mutterer sveiset i ramme.

 

IMG_1342Medium.jpg

 

 

Ramme ferdig grunnet, lakkert og montert i bil. Nå ser dere hvorfor de rare rørstykkene ble sveiset på ramma, da "gulvet" i bilen ikke er helt flatt. En streng med tettingsmasse er lagt p ramma slik at kassen ikke kan ligge å riste å lage ulyd, selv om den er skrudd.

 

IMG_1438Medium.jpg

 

 

Hull for subber og skruehull er borret

 

IMG_1357Medium.jpg

 

 

I tillegg til at kassa er skrudd og limt med trelim ble skjøtene fuget. Dette for at det skulle bli en penere finish til slutt

 

IMG_1361Medium.jpg

 

 

Stålramme til glass midlertidig montert og glass limet til denne

 

IMG_1446Medium.jpg

 

 

Distanseringer til subbene slik at de kunne monteres på innsiden

 

IMG_1881Medium.jpg

 

 

Kasse ferdig montert. Den svarte lakken er stygg her, men er der for at den lyse MDF`n ikke skal skinne gjennom armlenetrekket i baksetet

 

IMG_1885Medium.jpg

 

 

Skive og låsemutter på samtlige skruer

 

IMG_1884Medium.jpg

 

 

Ledninger ferdig montert. Legg merke til nettingstrømpe og krympestrømpe. Svart elokserte skruer på innsiden

 

IMG_1889Medium.jpg

 

 

Før montering av bakvegg. brukte würth sin tykke dobbelsidige tape som pakning. Sitter som f, var ett h.... å ta av glasset igjen, selv om skruene var ute.

 

IMG_1890Medium.jpg

 

 

Åpning i tapen der ledningene til lyset inne i kassen passerer. brukte pakningsmasse for å få det tett

 

IMG_1893Medium.jpg

 

 

Kasse ferdig montert i bil. Stygt å se til fra denne vinkelen, men alt sitter fast og ser bra ut når baksetet er montert. legg merke til firkantrørerne på ramma som hindrer kassen å komme fremover ved evt kollisjon. I øvre kant ligger den helt inntil seteryggen

 

IMG_1905Medium.jpg

 

 

For å ikke få støv inne i kassen ble også høyttalerkablene fuget tette i gjennomføringen. Stygt, men funksjonelt.

 

IMG_2029Medium.jpg

 

 

 

Da det er dobbeltspole subber kommer det totalt 4 ledninger ut fra kassa. Disse er koblet til en utgang på forsterkeren, så koblingene er gjort utenfor kassa for at det skal bli fint.

 

Vad tycks? :ermm:

Endret av Chasin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...