Gå til innhold

Brusfri-klubben 2007 (Heia viljestyrken!)


Billy Bob

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syntes i starten at dette var en fin tråd, men nå har jeg en del synspunkter jeg vil komme med:

 

 

#Denne tråden glemmer av et veldig viktig prinsipp for de som sliter med slanking, spise sunnere eller denslags: En gang i blandt må man få unne seg litt ! En som fyller 18 år om noen dager må selvsagt unne seg et par glass brus til bursdagen sin. Det er bedre å kutte betraktelig ned på brus og klare å holde seg på et minimalt forbruk i lang tid, enn å ha slike regler som det her slik at når noen "sprekker" to ganger så får de ikke lov til å være med videre, og de får ingen støtte til å holde seg unna brus. Dere bryter ned igjen den viljen dere har bygd opp i folk dersom de ikke klarer seg 100%. Sjekk ut prinsippet med en "spisedag", hvorfor det virker både fysiologisk og psykisk.

 

 

#Øl, eplejuice, kakao, drinker og denslags er akkurat like ille som brus med tanke på næringsinnholdet. Man bør kutte ned på det også, men ikke så mye at man aldri unner seg å kose seg (fest uten øl? neitakk). Te er heller ikke genialt dersom man stapper det fullt av sukker, men ellers er det ganske bra som noen nevner. Grønn te er bedre enn svart te, for de som liker den grønne varianten, på grunn av flere gode antioksidanter, koffein og denslags.

 

 

#Sukkerfriprodukter er bedre enn vanlige i en del tilfeller, selv om de ikke er sunne de heller. Ikke alle søtningsmidler har innvirkning på insulinnivået engang, og når man bruker mye mindre søtningsmiddel så vil man ikke få like store mengder fordøyelige karbohydrater som ved bruk av sukker. Uansett, det anbefales selvsagt ikke å drikke mye lightbrus heller.

 

 

#Jeg foreslår som et supplement til de som føler at det går lett å holde brusinntaket nede at de kan forsøke å spise litt mer frukt, eller prøve å få i seg flere sunne middager. Det er viktig at man tar "slanking" og steget over til en sunnere livsstil med ett skritt av gangen; dersom det gikk fint å kutte ned på brusen kan man vurdere andre tiltak.

Om man er glad i frukt og grønt kan man trappe opp det, man kan bytte ut noen usunne middager (pølser, burger f.eks., noen som 'synder' her?) med sunne middager. Fet fisk eller magert kjøtt kan brukes til utrolig mye godt, særlig i kombinasjon med salat.

Kanskje man føler at kostholdet er ganske under kontroll, men brusen var den store "svakheten"? Da kan man jo vurdere å legge inn ei treningsøkt ekstra i løpet av uka om man har tid.

 

 

#Til de som sliter med motivasjonen: Les noen artikler på nett om hvorfor man bør ha en sunnere kropp, man blir kvitt utrolig mange (potensielle) helseplager og man føler seg mye mer opplagt og frisk. Det er ikke sikkert at man er sunn selv om man er tynn heller. Les også mitt første punkt i denne posten; det er viktig å kose seg en gang i blandt ! Dette gjelder enten man skal bli sunnere, om man skal slanke seg, eller om man egentlig lever veldig sunt; alle må huske å unne seg litt en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Fint og langt innlegg Zethyr, men grunnen for denne tråden, var fordi jeg har en hverdag som inneholder nulltolleranse for brus. Dette er ikke fordi jeg skal slanke meg, men rett og slett et veddemål.

 

Jeg kan forstå det du mener om unne seg litt av og til, men akkurat det er individuelt fra menneske til menneske hva de mener er av og til. Noen syns brus bare om kvelden er av og til, andre mener kun julaften er av og til. For meg er nulltolleranse det eneste som funker, ellers sitter jeg her med en 8-pack 1,5l Cola.

 

Når det gjelder de andre produktene, som juice, øl osv, var det ikke dette det skulle bli slutt på. Dette er ikke et forsøk på å kopiere VG-klubben eller hva de heter. Kanskje ordet "Sunn" er litt misvisende i tittelen, men en blir ørlite sunnere uten brusen spør du meg.

 

Så, med mindre hele prosjektet blir kuppet av andre, fortsetter det som før. Hele prosjektet er jo bygget på et veddemål.

Lenke til kommentar

Nja, egentlig ikke. Jeg ser på det som bra at dere prøver å kutte ut brusen, men jeg hadde heller ønsket at de som ikke var med på veddemålet originalt sett hadde laget seg en egen "lev sunnere"-klubb, da ordet "sunn" i tittelen her ikke har gjort seg helt fortjent til plassen sin enda etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...