Gå til innhold

NRK vil ta dobbel lisensavgift


Anbefalte innlegg

Nå må ikke folk la seg lure av triksing og miksing med tall.

 

Fakta: Vi har allerede betalt for januar og februar!

 

Disse pengene har NRK allerede fått inn på konto fra forrige lisensinnbetaling. Det er således ikke mulig for NRK å gå med underskudd, da de allerede har fått disse pengene.

 

Det kan hende det ser slik ut på årsregnskapet til slutt, fordi januar og februar ikke kommer med på regnskapet. Men disse pengene er betalt inn. De eksisterer. NRK har dem allerede.

 

Det tilsynelatende underskuddet som vil komme av dette, er bare et resultat av at man rydder opp i regnskapet.

 

Mindre penger tilsvarende 2 mnd påstås det. Joda, men så er det f..n meg 2 måneder kortere mellom to av innbetalingene også. Dette går opp. Ikke la Nrk og økonomiske lurifakser snyte dere.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Tull og tøys, sier Bakke og viser til at omleggingen av regnskapsåret er begrunnet med den nye ordningen som har gjort NRK momspliktig. Ved å legge 8 prosent moms på lisensen får stiftelsen full fradragsrett for inngående merverdiavgift.

 

Nyordningen gjør det mer ryddig at vi også følger kalenderåret både i momsregnskapet og i det ordinære regnskapet, sier styrelederen.

Lisensavgiften er jo en statlig skatt for å ha TV. Skal de begynne å kreve moms på skatt også nå?

7626714[/snapback]

 

Ja,tror det er noe EU reglene pålegger dem

Lenke til kommentar

Fikk regningen fra NRK i dag. Det er 2. januar, og frist for betaling er 10. januar. Det er 8 dager, og langt fra de lovpålagte minst 14 dagene man skal ha til å betale. Ikke noe problem for meg, men "det handler om prinsipper", som det sies i en reklame.

 

På baksiden av regningenstår det at forfall er i mars. Så hva skal man tro? Kan faktisk utsette betalingen til 1. mars og nekte å betale gebyr for for sen betaling, ettersom jeg har det skriftlig fra NRK at forfallet er 1. mars. Kanskje vi alle burde gjøre det, bare for å uttrykke vår misnøye?

Lenke til kommentar

Gribbene vil trekke fra lønnen din om de må.

 

Irriterende å finansiere NRK fordi jeg vil se TV3, TV2, TV1000 og Disney kanalene.

 

I praksis betaler jeg 2000 kroner året for å se Nytt på Nytt, som er eneste NRK program jeg bruker tid på. Fantastisk program, men ikke verdt 2000 kroner. :nei:

 

NRK lisensen har utspilt sin rolle, den hører en annen tid til. Teknologien gjør det overflødig med en statskanal. Dette er bare et gufs som henger igjen fra de konservative (AP) som styrer.

 

Kudos til Venstre og FRP for å ville fjerne den, selv om de to partiene har veldig forskjellig alternativ løsning (Venstre vil finansiere gjennom skatten, FRP vil fjerne all støtte til NRK).

 

Uten lisensen kunne fattige folk få se TV gratis (som eksempelvis TV2). Med lisensen må fattige betale 2000 kroner året for å få lov å se tv.

 

Latterlig :thumbdown:

Lenke til kommentar

Er at de få som (nesten) bare ser NRK jeg da. Serier som Band Of Brother, Six feet under og sopranos. Som er kvalitet lankt over andre norske kanaler. Samt nytt på nytt da, som er det eneste som MÅ ses.

 

Men kan selvasgt si meg enig i at 2000 kr. er litt drøyt. om de kunne roe ned pengebruken eller gå over til reklame hadde det vert like greit. men skal ikke alt bli digitalt i framtiden, da kan vell de som ønsker NRK få det.?

(blir kansje dyrt det ja.)

Lenke til kommentar

Er fullstendig for en reklamefri kanal, men:

 

1: Da må NRK kutte ut reklamen de driver å sender utallige ganger i hver eneste sportssending, og de 10-15 minutters lange reklamebolkene de sender flere ganger i uken for Norsk Tipping.

 

og 2: Lisensen må samtidig bli betalt gjennom vanlig skatt. Ikke som en ekstrautgift på 2000 i året, selv om du er en student uten inntekt. Alle andre goder betales etter hvor mye man tjener.

 

Blir lisensen betalt gjennom skatten, slipper vi samtidig å betale for nazi-innkreverne fra lisensavdelingen som oppsøker deg hjemme som om du var en kriminell, og vi ville sluppet å betale for alle regningene som sendes ut og alt som følger av dette (mye papirarbeid som koster ekstra mye penger i en bedrift som er såpass lite kostnadseffektive som NRK.

Lenke til kommentar

Lisensen bør enten fjernes helt, eller gå over skatten. Dagens ordning er usosial. Dersom det skal gå over skatten, så mener jeg det også bør overføres en andel til de andre norske kanalene. Det er en uting å fore et monopol med penger.

 

Delvis off topic;

Jeg irriterer meg over Telenor som ble foret med forbrukernes penger i mange mange år, og nå har en kjempeposisjon i det private markedet basert på dette. De skylder oss å betale store deler av verdiene tilbake. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Må si jeg likte denne her;

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/29/487310.html

 

Edit:

 

Og styreleder Bakke (AP) og kringkastingssjef Bernander (H) ser ikke ut til å være særlig enige, ikke engang Giske (AP) har fått med seg utspillet til Bakke om hvordan finansieringen skal ordnes. Nå går FRP ut og vil ha Bakke fjernet.

 

Politisk farse over det hele nå. Stemmefisket er på gang. Slik går det når en haug med politikere er satt til å lede i både sjefsstolen og i styret.

Lenke til kommentar

Uansett forfall på lisensen så mener jeg vi bør beholde denne og beholde nrk i sin nåværende form,vi bør ha en statskanal som ikke er avhengig av reklame,dette for å sikre norsk kultur og norsk språk,for det er ikke tvil om at reklamebasert tv ikke prioriterer dette.

En annen ting er at om nrk skulle ut å konkurere om reklamekronene ville tv2 få noen magre år,fordi det er nettop de reklamekronene tv2 i dag har de ville konkurere om og med nrk`s styrke ville de glatt tatt både 50-60 og ja kan hende 70% av disse.

Hva var da tv2? Ingenting,vil jeg påstå. norge er for lite til at to store tv kanaler kan leve av reklame og i tillegg ville det meste av norskspråklige programmer forsvinne,ja jeg vet her er mange ungdommer her på forumet som ikke bryr seg,men jeg vet også at de er i mindretall når det gjelder å betale lisens,jeg vet også at de som norskspråklige programmer betyr mest for er barn og voksne mennesker + dem som lager såkalte "smale" programmer som ikke en eneste reklamebasert tv stasjon engang lukter på, i tillegg kommer også distriktssendingene, hvor mange reklamebaserte tv stasjoner har slikt?

Det kan også nevnes at england (BBC) har fornyet sin innbetalingsrutine for nye 10 år med akkurat samme innkrevingsmetode som Norge, Danmark for 4 år og Sverige vistnok med 6 år.

Endret av GKO
Lenke til kommentar

Det er ikke værre enn å stille konsesjonskrav for de som skal drive riksdekkende. Er ikke uten grunn TV2 måtte ha en viss andel norske programmer o.l. når de fikk tillatelse til å starte opp. Det finnes langt bedre tiltak en tv-lisens for å sikre at det finnes norske programmer, så det er ikke akkurat et slagkraftig argument. Ved å stille krav til de kommersielle kanalene kan både minoritetsprogrammer (som eksempelvis nyheter for døve) og annet sikres.

 

NRK er et gufs fra fortiden som for lengst har utspilt sin rolle. Å ha en kanal som politikere styrer er ikke akkurat bedre enn en kanal seerne styrer.

Lenke til kommentar
Uansett forfall på lisensen så mener jeg vi bør beholde denne og beholde nrk i sin nåværende form,vi bør ha en statskanal som ikke er avhengig av reklame,dette for å sikre norsk kultur og norsk språk,for det er ikke tvil om at reklamebasert tv ikke prioriterer dette.

En annen ting er at om nrk skulle ut å konkurere om reklamekronene ville tv2 få noen magre år,fordi det er nettop de reklamekronene tv2 i dag har de ville konkurere om og med nrk`s styrke ville de glatt tatt både 50-60 og ja kan hende 70% av disse.

Hva var da tv2? Ingenting,vil jeg påstå. norge er for lite til at to store tv kanaler kan leve av reklame og i tillegg ville det meste av norskspråklige programmer forsvinne,ja jeg vet her er mange ungdommer her på forumet som ikke bryr seg,men jeg vet også at de er i mindretall når det gjelder å betale lisens,jeg vet også at de som norskspråklige programmer betyr mest for er barn og voksne mennesker + dem som lager såkalte "smale" programmer som ikke en eneste reklamebasert tv stasjon engang lukter på, i tillegg kommer også distriktssendingene, hvor mange reklamebaserte tv stasjoner har slikt?

Det kan også nevnes at england (BBC) har fornyet sin innbetalingsrutine for nye 10 år med akkurat samme innkrevingsmetode som Norge, Danmark for 4 år og Sverige vistnok med 6 år.

7634091[/snapback]

Ikke for å være slem, GKO, men du høres ut som et ekko av en debatt jeg hørte på radio'n i går. Det var akkurat de samme argumentene.

 

Nrk er en gigant fordi de får tilført et budsjett mange ganger det budsjette de andre kanalene har. I tillegg konkurrerer NRK på sponsormarkedet allerede. Det er per i dag så skjev konkurranse som det går an å få blitt. Skal man reklamefinansiere NRK så må selvsagt også bedriften stykkes opp, slik at den ikke lenger har den ensidige makten den har i dag.

 

Selv om TV2/TVNorge er reklamfinansiert, så produserer de fortsatt gode egenproduserte programmer. For både barn og voksne. Personlig mener jeg TV2 er fullt på høyde med NRK på dette punktet. NRK er lite variert, og langt fra politisk nøytral. Det er for eksempel alt for mye fotball på bekostning av andre idretter som aldr blir vist. Og som Dotten sier, dette kan uansett sikres via konsesjonsbetingelser. Så det er ikke noe problem.

 

Det er mye vi kan gjøre i forhold til Nrk. Mange alternativ. Den dårligste av alternativene er lisens slik vi har det i dag.

Lenke til kommentar
Ikke for å være slem, GKO, men du høres ut som et ekko av en debatt jeg hørte på radio'n i går. Det var akkurat de samme argumentene.

 

Det er vel ikke slemt å si at andre mener det samme,jeg hørte ikke på radio i går så jeg vet ikke noe akkurat det,men jeg leste et eller annet sted om de lisensene i forskjellige land.

 

Selv om TV2/TVNorge er reklamfinansiert, så produserer de fortsatt gode egenproduserte programmer. For både barn og voksne. Personlig mener jeg TV2 er fullt på høyde med NRK på dette punktet. NRK er lite variert, og langt fra politisk nøytral. Det er for eksempel alt for mye fotball på bekostning av andre idretter som aldr blir vist. Og som Dotten sier, dette kan uansett sikres via konsesjonsbetingelser. Så det er ikke noe problem.

 

Joda de har noen få egenproduserte programmer,men hva tror du skjer om de må dele reklamepengene med NRK ?

TV2 kjemper en hård kamp i dag for hver reklamekrone og om NRK kommer og tar 50-60% av disse så er det første som forsvinner akkurat de egenproduserte programmene og det blir mer såpe for å sikre seertall.

Vi har i dag to bra tv kanaler i Norge hvorfor redusere disse til 2 dårlige som ikke klarer å hevde seg?

Hva så med sport,om nrk og tv2 skal dele på det budsjettet som tv2 i dag har alene er det ingen av dem som når opp i annbudene om rettigheter til å vise sport,da må dere pent finne dere i å kjøpe dette fra utenlandske tv kanaler å betale for dette i tillegg.

Når det gjelder lisensen og dens nåværende form, så er det klart den kan diskuteres, feks med at man betaler etter inntekt, eller som hos BBC der pensjonister ikke betaler lisens, det vil jo da si at man ville få igjen for det man hadde betalt tidligere for hver år man var pensjonist.

Å legge det over skatteseddelen blir neppe rettferdig,vi vet jo at de fleste som tjener fett i dag har 0 i inntekt og millioner i formue, dette fordi de utnytter systemet og kunn tar utbytte,dermed ville de slippe tv lisensen i tillegg til skatten.

 

Skal man reklamefinansiere NRK så må selvsagt også bedriften stykkes opp, slik at den ikke lenger har den ensidige makten den har i dag.

 

Så da skal vi altså først vingeklippe dem og så sende dem ut å konkurere om reklamekronene, nei jeg har liten tro på at vi da vil ha et fullverdig tv tilbud etter temmelig kort tid, jeg tror vi da vil se at en av dem forsvinner eller at de slås sammen og da er vi vel like langt som vi var før tv2 ankomm arenaen .

Endret av GKO
Lenke til kommentar
En annen ting er at om nrk skulle ut å konkurere om reklamekronene ville tv2 få noen magre år,fordi det er nettop de reklamekronene tv2 i dag har de ville konkurere om og med nrk`s styrke ville de glatt tatt både 50-60 og ja kan hende 70% av disse.

7634091[/snapback]

Nei, dette er strengt tatt ikke en nødvendig konsekvens. Du forusetter at reklamemarkedet er en fast pott til fordeling mellom aktørene, men slik er det ikke. Investeringen i TV-reklame er avhengig av den potensielle avkastningen.

 

Og den igjen er avhengig av antall seere. Hvis NRK blir reklamefinansiert blir annonsemarkedet på en god fredagskveld en million mennesker større. Det vil selvsagt trekke flere annonsekroner. Det er bare dersom et reklamefinansiert NRK spiser markedandeler fra TV2 at sistnevnte har grunn til bekymring.

 

Det igjen betyr at TV2 vil være nødt til å skjerpe seg for å holde på annonsørene. Om det er en god ting eller ikke avhenger av om de velger å konkurrere på NRKs hjemmebane eller velger en ytterligere kommersialisering av tilbudet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Et tips, GKO. Jeg ser at du i signaturen din har "FrP-medlem siden 1995". Du er klar over at FrP vil stanse overføringene til NrK, og la de konkurrere på lik linje med de andre kanalene?

7634790[/snapback]

 

 

Jeg er fullstendig klar over det,men man må nødvendigvis ikke være enige med den sentrale ledelsen i alt, min samboer var også FRP mann men han forlot oss og gikk innom Høyre for en stund,der ble han snar og stemmer i dag rød/grønt, en av de få tingene vi er uenige om men sånn er det .

Lenke til kommentar
tom waits for alice

 

Nei, dette er strengt tatt ikke en nødvendig konsekvens. Du forusetter at reklamemarkedet er en fast pott til fordeling mellom aktørene, men slik er det ikke. Investeringen i TV-reklame er avhengig av den potensielle avkastningen.

 

Til en viss grad er det en fastsatt pott all den tid vi bor i et lite land med få innbyggere så vil de som satser penger ha et begrenset antall kroner å satse her,de vet også at de aller fleste ser på begge kanaler og om reklamesatsingen ville øke så ville den øke minimalt i forhold til hva tv2 ville tape til nrk.

 

Og den igjen er avhengig av antall seere. Hvis NRK blir reklamefinansiert blir annonsemarkedet på en god fredagskveld en million mennesker større. Det vil selvsagt trekke flere annonsekroner. Det er bare dersom et reklamefinansiert NRK spiser markedandeler fra TV2 at sistnevnte har grunn til bekymring.

 

Riktig det er antall seere som er avgjørende og jeg tror ikke at antall reklamekroner vil øke nevneverdig,dermed blir det den med de beste programmene som vinner og spes på feks fredager,der leder jo nrk suverent noe som igjen vil svekke tv2.

 

Det igjen betyr at TV2 vil være nødt til å skjerpe seg for å holde på annonsørene. Om det er en god ting eller ikke avhenger av om de velger å konkurrere på NRKs hjemmebane eller velger en ytterligere kommersialisering av tilbudet.

 

Geir

 

Ja og her kommer det jeg har nevnt tidligere,nemmelig konsekvensen som vil bli at for å kunne konkurere om reklamepengene forsvinner det meste av norskspråklige programmer til fordel for såpeprogrammer fra utlandet .

Lenke til kommentar
Til en viss grad er det en fastsatt pott all den tid vi bor i et lite land med få innbyggere så vil de som satser penger ha et begrenset antall kroner å satse her,de vet også at de aller fleste ser på begge kanaler og om reklamesatsingen ville øke så ville den øke minimalt i forhold til hva tv2 ville tape til nrk.

Ja, men det spiller ingen rolle om folk ser begge kanaler. Det er den tiden de ser på den kanalen som sender annonsørens reklame som er viktig. Og idag er den tiden de ser på NRK dødtid som annonsørene ikke treffer dem. Om NRK også sender reklame dobles tiden annonsørenen treffer folk.

 

Riktig det er antall seere som er avgjørende og jeg tror ikke at antall reklamekroner vil øke nevneverdig,dermed blir det den med de beste programmene som vinner og spes på feks fredager,der leder jo nrk suverent noe som igjen vil svekke tv2.

Men antall seere øker altså. Ratingen måles ikke i antall unike seere, men antall seerminutter. Det er derfor reklamer vises på nytt og på nytt, fordi gjentatt eksponering er effektivt. Kan man følge seeren fra TV2 til NRK får man en mer konstant påvirkning.

 

Ja og her kommer det jeg har nevnt tidligere,nemmelig konsekvensen som vil bli at for å kunne konkurere om reklamepengene forsvinner det meste av norskspråklige programmer til fordel for såpeprogrammer fra utlandet .

7635082[/snapback]

Det kan selvsagt bli konsekvensen. Jeg er ikke overbevist om det. Vi har alt slike kanaler i TV Norge og TV3, og de har helt marginale seerandeler og dermed annonseinntekter. Om TV2 satser på å la begge kanalene bli som TV Norge vil de antagelig tape stort på det.

 

Men det vil tiden vise.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg over Telenor som ble foret med forbrukernes penger i mange mange år, og nå har en kjempeposisjon i det private markedet basert på dette. De skylder oss å betale store deler av verdiene tilbake. Men det er en annen diskusjon.

7630099[/snapback]

Nei, alt er ikke gull og grønne skoger med privatisering, for å si det mildt. Telenor burde vært statseid fremdeles, så hadde vi fått overskuddet i statskassa.

Lenke til kommentar
Jeg irriterer meg over Telenor som ble foret med forbrukernes penger i mange mange år, og nå har en kjempeposisjon i det private markedet basert på dette. De skylder oss å betale store deler av verdiene tilbake. Men det er en annen diskusjon.

7630099[/snapback]

Nei, alt er ikke gull og grønne skoger med privatisering, for å si det mildt. Telenor burde vært statseid fremdeles, så hadde vi fått overskuddet i statskassa.

7635578[/snapback]

 

Når det gjelder telenor var det forsåvidt greit at det ble privatisert,den store tabben var at de fikk hele nettet med seg gratis og i tillegg kan leie dette ut til andre og tjene store penger på det.

Staten burde beholdt nettet,privatisert telenor og latt dem leie nett på samme vilkår som alle andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...