Gå til innhold

Beste bassist gjennom tidene? (med en liten regel)


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har vært mange intressante og nytenkende bassister igjennom tidene, men det er bare en fra dette tiåret som fortjener denne tittelen syns jeg, nemlig Carlos Dengler fra Interpol.

 

interpol_wideweb__430x292.jpg

 

Med sine diskoinspirerte basslinjer og oktavhopp er han mye mer interessant enn alle disse andre indie-bassistene. Han er ikke noe spesielt teknisk, men hans unike basslinjer veier opp for det.

 

Interpol - Obstacle 1

Dere bør egentlig sette på debutskiva på et anlegg med for å få full effekt, men dette representerer ganske greit spillestilen hans.

Lenke til kommentar
Det har vært mange intressante og nytenkende bassister igjennom tidene, men det er bare en fra dette tiåret som fortjener denne tittelen syns jeg, nemlig Carlos Dengler fra Interpol.

 

interpol_wideweb__430x292.jpg

 

Med sine diskoinspirerte basslinjer og oktavhopp er han mye mer interessant enn alle disse andre indie-bassistene. Han er ikke noe spesielt teknisk, men hans unike basslinjer veier opp for det.

 

Interpol - Obstacle 1

Dere bør egentlig sette på debutskiva på et anlegg med for å få full effekt, men dette representerer ganske greit spillestilen hans.

8956550[/snapback]

Ja, enig der. Bassen er et så undervurdert instrument i dagens gitarbaserte mainstream rock. Blir stort sett bare brukt til å lage mer trykk uten at den faktisk lager en egen melodi. Eksemplet ditt og

er to eksempler på låter hvor bassisten nærmest spiller lead guitar, noe jeg savner i dagens indie rockhelvete.

 

Ellers elsker jeg Peter Hook fra Joy Divsion. Utrolig særegen bassound.

f.eks Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Det har vært mange intressante og nytenkende bassister igjennom tidene, men det er bare en fra dette tiåret som fortjener denne tittelen syns jeg, nemlig Carlos Dengler fra Interpol.

 

interpol_wideweb__430x292.jpg

 

Med sine diskoinspirerte basslinjer og oktavhopp er han mye mer interessant enn alle disse andre indie-bassistene. Han er ikke noe spesielt teknisk, men hans unike basslinjer veier opp for det.

 

Interpol - Obstacle 1

Dere bør egentlig sette på debutskiva på et anlegg med for å få full effekt, men dette representerer ganske greit spillestilen hans.

8956550[/snapback]

Ja, enig der. Bassen er et så undervurdert instrument i dagens gitarbaserte mainstream rock. Blir stort sett bare brukt til å lage mer trykk uten at den faktisk lager en egen melodi. Eksemplet ditt og

er to eksempler på låter hvor bassisten nærmest spiller lead guitar, noe jeg savner i dagens indie rockhelvete.

 

Ellers elsker jeg Peter Hook fra Joy Divsion. Utrolig særegen bassound.

f.eks

8956922[/snapback]

Skulle akkurat til å nevne han! Mange bassister har igjennom tidene blitt sagt å spille bassen som et leadinstrument, men Peter Hook er den eneste som faktisk gjorde det bokstavelig. Liker bassister som går sine egne veier og ikke gjør det samme som alle andre.

Lenke til kommentar
Interpol-bassisten er klart en av de beste innenfor indie-genren. Flott musikk også.

8957879[/snapback]

 

Ah, endelig. Har hatt den vokalisten på hjernen lenge nå, men aldri funnet ut hva bandet heter.

 

Topic: Favoritten min må være Les Claypool, måten han spiller på, synger på og generelt sett oppfører seg på scenen er helt rått.

 

, sjekk hvordan han sprader rundt på 1:45 :)
Lenke til kommentar
Interpol-bassisten er klart en av de beste innenfor indie-genren. Flott musikk også.

8957879[/snapback]

 

Ah, endelig. Har hatt den vokalisten på hjernen lenge nå, men aldri funnet ut hva bandet heter.

 

Topic: Favoritten min må være Les Claypool, måten han spiller på, synger på og generelt sett oppfører seg på scenen er helt rått.

 

, sjekk hvordan han sprader rundt på 1:45 :)

8957963[/snapback]

Sykt! Dette er med bandet Primus, ikke sant?

Endret av Tobo-Potato
Lenke til kommentar
Så enig. Dyktig musiker helt klart, men jeg går jævlig lei av den repetive spillinga.

8965960[/snapback]

I tillegg så kan jeg ikke fordra slapping ei heller overdreven effektbruk som Les tydeligvis elsker. Nei, i mine øyer så låter bass best ved fingerspill og plekter.

Lenke til kommentar
Uten det spor av tvil;

 

Jamerson.jpg

 

James Jamerson!

 

What's Going On

Wikipedia-artikkel

7599625[/snapback]

 

Motowns ryggrad og farsfigur for mange av artistene :thumbup:

 

Det har vært mange intressante og nytenkende bassister igjennom tidene, men det er bare en fra dette tiåret som fortjener denne tittelen syns jeg, nemlig Carlos Dengler fra Interpol.

 

interpol_wideweb__430x292.jpg

 

Med sine diskoinspirerte basslinjer og oktavhopp er han mye mer interessant enn alle disse andre indie-bassistene. Han er ikke noe spesielt teknisk, men hans unike basslinjer veier opp for det.

 

Interpol - Obstacle 1

Dere bør egentlig sette på debutskiva på et anlegg med for å få full effekt, men dette representerer ganske greit spillestilen hans.

8956550[/snapback]

 

Der satte du fingeren på akkurat det som fikk meg hektet på Interpol helt fra debutskiva ble sluppet.

 

 

 

Men vi kan jo ikke ha en "beste bassist" tråd uten Bootsy !

 

bootsyrs1.jpg

 

Tidlig i karrieren: http://youtube.com/watch?v=5Vcao6ppkpg

Space Bass Solo: http://youtube.com/watch?v=5Vcao6ppkpg

(eventuelt: http://youtube.com/watch?v=kS5DLL9TlqM )

Stretchin' out:

 

(For Flea fans, Flea hyller Bootsy:

)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bootsy_Collins

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...