Gå til innhold

Hjelp til å lodde på hk for ein nybegynner!


tharshan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Eg har sett mange som lodda på hovedkortet sitt for å få stabile og meir spenning som fører til betre overklokkings resultat.

Har lenge hatt lyst til å lodde men problemet er at eg verken har sett eller gjort det. Eg forstår korleis det går og alt med spenning og sånn, men kor får ein tak i utstyret?

Eg har ein loddebolt på 14W. Det er vel passeleg?

 

Så om nokon kunne finne/lage ein god nybegynner gudie og forklare litt om forskjellige resistor, så hadde eg vore veldig takk nemlig! Hittil så har eg brukt blyant :blush:

 

MVH

Tharshan

 

Edit: Litt usikker om eg har posta på feil plass, isåfall så kan vel kanskje ein moderator flytte posten vel?

Endret av tharshan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld uttrykket og hentydningen, Tharshan, du er forhåpentligvis for ung til å drikke. Men å begynne "lodde på" hovedkortet for på den måten å forbedre egenskapene til datamaskin er uten tvil hasardiøs virksomhet. Skal du få bedre ytelser, må du nok benytte deg av andre og mildere metoder. God kveld.

Lenke til kommentar

De få som lodder på HK er ekstrem klokkere som aldri kan få for høy ytelse og disse hk varer ikke lenge, de blir varme og kan bli veldig ustabile. Lodder du litt feil kan du bare hive hele HK i søppelet.

Men vis du klokker og har møtt veggen og er desperat etter høyere ytelse ville jeg rota litt innpå www.xtremesystems.com men anbefaler deg på det høyeste å ikke gjør det med mindre du er VELDIG god me elektronik og lodding, og vet hva du holder på med.

Lenke til kommentar

Neineinei, lodding i fylla på skjør elektronikk som f. eks. hovedkort er morro! Noen som vet om alkohol virker på samme måte med varme som med kulde, at man liksom ikke kjenner det så mye når man er godt påvirka?

 

 

ironi :)

 

 

Sånn egentlig er det ikke så mye vits i lodding på hovedkort, da er det lettere å bare kjøpe seg ett med bedre klokkeegenskaper. Skal til noe inn i hampen med loddeskills for å få til et fungerende resultat...

Lenke til kommentar

Er du stabil på hånda og vet hva du gjør (MERK! sistnevnte er et absolutt! must!),

så er det bare å plugge i loddebolten. Men du burde ha en loddebolt med syltynn spiss, altså ikke en standard "stor" spiss.

Det lønner seg å ha et kretsskjema for det du skal lodde på så du ikke driter deg ut på 1 av 999 999 999 mulige måter.

Og noen få hjerneceller med know-how om elektronikk og virkemåter til alle komponentene er noe du burde ha.

 

Og sist men ikke minst! Penger til ett nytt HK burde du skaffe på forhånd =)

 

Personlig tviler jeg sterkt på at noen som helst forsøk på å bytte hvilken-som-helst del på et HK max 3 år gammelt er noe genistrek og vil mest sannsynlig ende med et helt på trynet resultat.

 

Men for all del.. sleng ut noen bilder ^^

 

Btw: Resistorer (Motstander): Kommer i forskjellige størrelser fra noen mW til mange kW. Jo mindre de er, jo mere slipper igjennom. Jo større de er, jo mindre slipper igjennom. Skal du ha mer volt f.eks. så må du sette inn en mindre resistor.

Men tenk på at alle delene som sitter etter motstanden er beregnet for den motstanden som er der originalt. Så da vil du måtte bytte disse i rekkefølge bortover og! I enden sitter det som som regel en IC (Intergrated Circuit) som som regel ikke tåler den nye spenningen og brenner av. Og da sitter du med skjegget i postkassa, et HK i søppelkassa og en PC uten HK.

Og om du enda ikke er overbevist om å la det hele være. Nevnte jeg at du trenger et mikroskop for å kunne lese hva som står på disse delene? De største er på størrelsen til denna karens solbriller--->>> :cool:

Lenke til kommentar
Er du stabil på hånda og vet hva du gjør (MERK! sistnevnte er et absolutt! must!),

så er det bare å plugge i loddebolten. Men du burde ha en loddebolt med syltynn spiss, altså ikke en standard "stor" spiss.

Det lønner seg å ha et kretsskjema for det du skal lodde på så du ikke driter deg ut på 1 av 999 999 999 mulige måter.

Og noen få hjerneceller med know-how om elektronikk og virkemåter til alle komponentene er noe du burde ha.

 

Og sist men ikke minst! Penger til ett nytt HK burde du skaffe på forhånd =)

 

Personlig tviler jeg sterkt på at noen som helst forsøk på å bytte hvilken-som-helst del på et HK max 3 år gammelt er noe genistrek og vil mest sannsynlig ende med et helt på trynet resultat.

 

Men for all del.. sleng ut noen bilder ^^

 

Btw: Resistorer (Motstander): Kommer i forskjellige størrelser fra noen mW til mange kW. Jo mindre de er, jo mere slipper igjennom. Jo større de er, jo mindre slipper igjennom. Skal du ha mer volt f.eks. så må du sette inn en mindre resistor.

Men tenk på at alle delene som sitter etter motstanden er beregnet for den motstanden som er der originalt. Så da vil du måtte bytte disse i rekkefølge bortover og! I enden sitter det som som regel en IC (Intergrated Circuit) som som regel ikke tåler den nye spenningen og brenner av. Og da sitter du med skjegget i postkassa, et HK i søppelkassa og en PC uten HK.

Og om du enda ikke er overbevist om å la det hele være. Nevnte jeg at du trenger et mikroskop for å kunne lese hva som står på disse delene? De største er på størrelsen til denna karens solbriller--->>> :cool:

7582740[/snapback]

Du er heller ingen elektronikkekspert ser jeg, tror ingen av dere bør begynne å lodde på et HK som dere har tenkt å bruke. For meg høres det nesten ut som trådstarter tror det er bare å "lodde" her og der (dvs: påføre loddetinn) så blir alt bedre.

Lenke til kommentar

Altså, eg veit korleis det er å lodde og kva konsekvensa eg kan møte, og ikkje tru at eg er heilt skoten oppi haude.... Eg ville berre lære/vete litt om forskjellige resistorer og litt anna om lodding. Eg har sett for f.eks 100K VR, kva står VR fornoko? Eg har også sett SPOT. kva betyr det?

 

Og ingen må tru at eg kjeme til ta fram loddebolten og begynne lodde! Som sagt, eg vil berre vete litt om det! Så ver venleg og hold dokke til topic.

 

Og eg har aldri drukke alkohol, berre så det er sagt :)

 

Edit: EG er ikkje nokon elektronikekspert, men eg kan nukk om det(for å vere 15)

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Og hvordan ser du at jeg ikke er noen elektronikkekspert om jeg tør spørre?

 

her finner du litt grunnleggende om det meste. Det skal også finnes linker som går litt i dybden om det meste. Men ikke noen detaljer om hvordan du gjør det på et hovedkort..

 

En finfin ting å øve seg på er å kjøpe noe som heter "Loddelab". Er en forsterker du får delene til også lager du alt selv. Mener du får kjøpt det som privatperson. Da lærer du det som er..

Lenke til kommentar
Og hvordan ser du at jeg ikke er noen elektronikkekspert om jeg tør spørre?

 

her finner du litt grunnleggende om det meste. Det skal også finnes linker som går litt i dybden om det meste. Men ikke noen detaljer om hvordan du gjør det på et hovedkort..

 

En finfin ting å øve seg på er å kjøpe noe som heter "Loddelab". Er en forsterker du får delene til også lager du alt selv. Mener du får kjøpt det som privatperson. Da lærer du det som er..

7586785[/snapback]

 

 

Dette sier vel litt om at du ikke har så gæle te peiling:

"Btw: Resistorer (Motstander): Kommer i forskjellige størrelser fra noen mW til mange kW. Jo mindre de er, jo mere slipper igjennom. Jo større de er, jo mindre slipper igjennom. Skal du ha mer volt f.eks. så må du sette inn en mindre resistor."

Lenke til kommentar
Og hvordan ser du at jeg ikke er noen elektronikkekspert om jeg tør spørre?

 

her finner du litt grunnleggende om det meste. Det skal også finnes linker som går litt i dybden om det meste. Men ikke noen detaljer om hvordan du gjør det på et hovedkort..

 

En finfin ting å øve seg på er å kjøpe noe som heter "Loddelab". Er en forsterker du får delene til også lager du alt selv. Mener du får kjøpt det som privatperson. Da lærer du det som er..

7586785[/snapback]

Som Dan påpeker, resistorer (motstander) måles i Ohm ikke Watt, de kan komme fra noen få mOhm (sikkert også enda mindre) til flere MOhm og enda større. Desto mindre Ohm en resistor er på desto mindre er resistansen, ved liten resistans blir strømmen større (Ohms lov: I=U/R) og spenningsfallet lavere som gir høyere spenning ut til neste komponent i kretsen. Ved høyere strøm vil også effekten bli høyere (P=U*I), det finnes resistorer som tåler høye effekter, effektmotstander, de har veldig lav Ohmverdi og tåler som regel flere Watt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...