Gå til innhold

Hjelp til å lodde på hk for ein nybegynner!


tharshan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finner vel guider på nettet for mange hovedkort, så trenger ikke skjemaet isåfall. Er alltid en eller annen kar som sitter i et par månder og studerer kortet og legger ut bilder på nettet. (og samtidig konsumerer 4-5 kort i prosessen..)

 

Uansett.. tror resultatet av forsøket vil være kortslutning av 20-30 nærliggende resistorer med loddetinn. Om man vil ødelegge hovedkortet sitt, så er kanskje dette veien å gå.

Lenke til kommentar

LOL, tenker du får legge prosjektet ditt på is og overlate det til de tapre sjelene som er villige til å sitte flere mnd å studere HK.

Du må isåfall bruke meget tynt loddetinn og tynn loddespiss. Dette er sannsynligvis overflatemonterte komponenter så det krever at du har loddet litt før før du begynner med loddebolt på disse.

Lenke til kommentar
Altså, eg veit korleis det er å lodde og kva konsekvensa eg kan møte, og ikkje tru at eg er heilt skoten oppi haude.... Eg ville berre lære/vete litt om forskjellige resistorer og litt anna om lodding. Eg har sett for f.eks 100K VR, kva står VR fornoko? Eg har også sett SPOT. kva betyr det?

 

Og ingen må tru at eg kjeme til ta fram loddebolten og begynne lodde! Som sagt, eg vil berre vete litt om det! Så ver venleg og hold dokke til topic.

7586435[/snapback]

Ikke hør på alle disse andre karene her, lodding på hk går som regel helt fint. Du trenger bare 5 ting:

-loddebolt

-mye lys

-flaks

-tålmodighet

-garanti

 

Det var en spøk :p

 

VR står for variabel resistor og er det samme som en SPOT eller pot om du vil som er forkortelse for potentiometer. Den fungerer slik at det er en motstand som du kan justere og når den er koblet til en strømstyring på hovedkortet ditt så vil du kunne justere spenningen eller feks vdroop. (veldig enkelt forklart)

 

En vr eller pot som du skal ha tak i kan se slik som dette ut

pot2_res.jpg

 

Det er som regel ganske lett å modde feks vdroop på et hovedkort. Men det varierer jo fra hovedkort til hovedkort hvor motstanden skal loddes. Guider til de fleste hovedkort og skjermkort finner du på xtremesystems eller VR-zone.

 

Hva slags hovedkort er det snakk om her, kanskje jeg kan finne en guide til deg.

 

Men det store spørsmålet er hvordan du vet at hovedkortet ditt har en stor vdroop som du sier? Har du målt med multimeter?

Endret av aspstein
Lenke til kommentar

en jeg kjenner (tbend her på forumet) har vært en veldig ivrig overklokker i sin tid, og voltmoddet sitt Asus P4C800-E deluxe... nå (et år senere) står fortsatt vmod'en å går.. kan jo liksom ikke ta den bort..

 

Derfor vil jeg si at den påstanden tidligere om at hk ofte ryker kort tid etter vmod er bare tull.. det spørs vel egentlig hva man gjør med kortet etter vmod...

 

Stoolman (klokkeguden :D) og det gjenget der bruker jo nitro og lignende etter en vmod, noe som ofte får hk'et til å reise til de evige jaktmarker...

 

er det riktig det jeg sier? eller snakker jeg over meg nå? :p

Lenke til kommentar
Altså, eg veit korleis det er å lodde og kva konsekvensa eg kan møte, og ikkje tru at eg er heilt skoten oppi haude.... Eg ville berre lære/vete litt om forskjellige resistorer og litt anna om lodding. Eg har sett for f.eks 100K VR, kva står VR fornoko? Eg har også sett SPOT. kva betyr det?

 

Og ingen må tru at eg kjeme til ta fram loddebolten og begynne lodde! Som sagt, eg vil berre vete litt om det! Så ver venleg og hold dokke til topic.

7586435[/snapback]

Ikke hør på alle disse andre karene her, lodding på hk går som regel helt fint. Du trenger bare 5 ting:

-loddebolt

-mye lys

-flaks

-tålmodighet

-garanti

 

Det var en spøk :p

 

VR står for variabel resistor og er det samme som en SPOT eller pot om du vil som er forkortelse for potentiometer. Den fungerer slik at det er en motstand som du kan justere og når den er koblet til en strømstyring på hovedkortet ditt så vil du kunne justere spenningen eller feks vdroop. (veldig enkelt forklart)

 

En vr eller pot som du skal ha tak i kan se slik som dette ut

pot2_res.jpg

 

Det er som regel ganske lett å modde feks vdroop på et hovedkort. Men det varierer jo fra hovedkort til hovedkort hvor motstanden skal loddes. Guider til de fleste hovedkort og skjermkort finner du på xtremesystems eller VR-zone.

 

Hva slags hovedkort er det snakk om her, kanskje jeg kan finne en guide til deg.

 

Men det store spørsmålet er hvordan du vet at hovedkortet ditt har en stor vdroop som du sier? Har du målt med multimeter?

7591920[/snapback]

 

Det der var eit meget meget hyggelig inlegg/svar :):thumbup:

 

Det er snakk om eit Asus P5WD2-E premium i975x.

Kolreis eg veit at den droppa? Bruka Ai booster og når eg setter f.eks spenninga på 1,5V, så viser programmet 1,55V +/- idle og faller ned til 1,45V +/- load. Så fant eg ein pencil mod til kortet og tok og svetta som F**n når egskulle strate maskina etter det. Resultatet vart til at spenninga gjekk opp ca. 0,1V, og istaden for å droope, så får eg litt meir spenning under load etter porgrammet. Så eg vil ikkje sie at den er 100% korrekt, men eg får ei viss peiling på korleis spenning ligger an. Men om kor lenge vil ein slik pencil mod vare? :roll:

 

Og eg har aldri målt med multimeter. Eg er ikkje heilt sikker på kor henne eg skal måle. Eg kan godt gjere det viss du viser meg punkta og dte bør helst vere opp på kortet, då eg ikkje vil montere alt ut igjen.

 

 

Vet du hvordan et potmeter fungerer?

7591938[/snapback]

 

Er ikkje heilt sikker men, det hadde vore huggeleg om du kunne ha forklart dte til meg :)

 

en jeg kjenner (tbend her på forumet) har vært en veldig ivrig overklokker i sin tid, og voltmoddet sitt Asus P4C800-E deluxe...  nå (et år senere) står fortsatt vmod'en å går.. kan jo liksom ikke ta den bort..

 

Derfor vil jeg si at den påstanden tidligere om at hk ofte ryker kort tid etter vmod er bare tull.. det spørs vel egentlig hva man gjør med kortet etter vmod...

 

Stoolman (klokkeguden :D)  og det gjenget der bruker jo nitro og lignende etter en vmod, noe som ofte får hk'et til å reise til de evige jaktmarker...

 

er det riktig det jeg sier? eller snakker jeg over meg nå? :p

7593421[/snapback]

 

Og her har vi endå ein oppmuntrende :)

Endret av tharshan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...