Gå til innhold

Hva går IKT driftsfag ut på?


Nutjob

Anbefalte innlegg

Jeg ville anbefalt deg dette. Gikk selv:

1år: Elektro

2 år: IKT Driftsfag

3-4 år: IKT-lærling

5 år: Allmenn påbygg. 20timers pga fagbrev

 

Eneste jeg slapp var Engelsk ettersom det var nok fra IKT. Ellers sitter jeg her med Norsk, historie, naturfag & matte...Prøv å ta det du kan på IKT året, ettersom det ikke er det mest krevende året som jeg har personlig opplevd...

7699047[/snapback]

 

 

 

Jeg gikk selv Elektro 1. året. Er ganske fornøyd, så nå sitter her på IKT-Driftsfaglinja på Fauske. Har søkt lærlingtid i Bravida, og siden jeg har gått GK Elektro får jeg også

jobbe som elektriker hvis det er lite å gjøre innenfor IKT.

 

Selve IKT linja kan være kjedelig på mange måter grunnet de allmenne fagene som Engelsk og Norsk. Dette stoffet har, værtfall jeg, hatt siden 8. klassen. Lærte ingenting nytt fra de stoffene. Fagene Nettverk, Kommunikasjon, Programvare og Maskinvare kan være interssant hvis du virkelig vil lære noe. Har lært html, php, java, EXCEL (som var gørr kjedelig), WORD (kjedelig) og Photoshop i Programvare.

Nettverk: Orker ikke ramse opp alt, MEN er utrolig lærerikt.

Maskinvare: Alle computer "geeks" kan å bygge data. Så lærte nesten ingenting i det faget.

Kommunikasjon: Ekstremt gøy. Veldig mye om det å kommunisere, OSI modellen og intern/ekstern kommunikasjon mellom mennesker, data o.l.

 

Men sitter du foran PC'n på skola og spiller, så har du nådd lavmålet!

Les heller artikler på nettet. Oppdater deg med det som skjer på HW, der er det veldig mye interessant. Bruk året nyttig og du kan slippe høyere kompetanse for å få lærlingplass/jobb ;>

 

/msg hvis spm. Har bilder også hvis du vil se. ;>

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

Jeg gikk første året på Service og samferdsel.

Etterpå på IKT-servicefaget..

 

Du får mye igjen om du går denne veien, for du møter litt øknomi på IKT linja som du allerede har lært på Service og samferdsel. Derfor går det som en lek...

Men en reting til dere alle: IKT-servicefaget er det nye navnet...

 

 

Jeg går i lære som IKT-service medarbeider i skrivende stund....

 

EDIT: Etter fagbrev ligger lønna rundt 250.000 - 300.000.. Men dette kan variere..

Endret av Datasmurfen.
Lenke til kommentar

du kan vær heldig og få lån på ca 300 000 totalt på dei 2 årå som lærlingtida er på. Men etter hva jeg har sitt så ligger de fleste mellom 260 000 til 274 000 på dei 2 årene lærling tida er på.

Men etter det så vil jo lønna øke alt etter som hva bedriftene vil gi deg vis du får fast jobb hos dem.

vis de vil satse på deg da gir deg ofte kurs og diverse (sjeldent at enn får det i lærling tida)

 

men det egentli ganske vanskligt og si hva akuratt du få i lønn. Men etter min mening så spille ikke karakterene noe stor rolle. fraværet er det viktigste..

Lenke til kommentar

Da jeg stilte opp til intervju..

Kan fortelle litt om mitt intervju...

 

Jeg skulle møte hos en bedrift klokken 13.00, jeg var ikke kjent i den byen (jeg måtte pendle)..

Jeg fant ikke frem, og klokken ble 12.58 så ringte jeg sjefen og sa: at jeg hadde gått meg bort og ble trolig en del forsinket...

 

Han sa jeg måtte bare ta den tiden jeg trengte, og jeg var vel fremme etter å ha godt i ring, rotet, og ringt noen telefoner fremme i bedriften 13.40..

Flau som bare det beklagte jeg at jeg kom forsent..

 

De sa at jeg ikke var førstemann, men det var viktig innenfor arbeidslivet å si fra/varsle om du ble forsinket, dette viste punktlighet/nøyaktighet..

 

Den dag i dag, sitter jeg i dette firmaet som lærling...

 

 

Håper noen lærer litt av historien...

Lenke til kommentar

Da jeg gikk IKT-faget gikk mesteparten av tiden til cs, film, surfing osv.

 

IT tinga vi skulle lære var veldig basic og idiotisk rett og slett. Da jeg kom ut til læra fikk jeg bruk for 10% av det jeg lærte i løpet av ikt-året. Men faget er verdt å gå dersom du tror data er noe du vil jobbe med i fremtiden. Om du klarer å skaffe deg lærlingplass hos en stor bedrift eller kommune har du et sterkt + i boka.

 

Gikk selv i læra hos en kommune og gjorde det svært bra. Har utrolig bra referanse derifra og IT support jobber som jeg søker på for jeg som oftest. (ikke forvent deg en jobb som programmerer, konsulent osv med denne utdanningen i bakgrunnen)

 

 

btw datasmurfen, hva er det med alle dobbel punktumene?

Lenke til kommentar
Da jeg gikk IKT-faget gikk mesteparten av tiden til cs, film, surfing osv.

 

IT tinga vi skulle lære var veldig basic og idiotisk rett og slett. Da jeg kom ut til læra fikk jeg bruk for 10% av det jeg lærte i løpet av ikt-året. Men faget er verdt å gå dersom du tror data er noe du vil jobbe med i fremtiden. Om du klarer å skaffe deg lærlingplass hos en stor bedrift eller kommune har du et sterkt + i boka.

 

Gikk selv i læra hos en kommune og gjorde det svært bra. Har utrolig bra referanse derifra og IT support jobber som jeg søker på for jeg som oftest. (ikke forvent deg en jobb som programmerer, konsulent osv med denne utdanningen i bakgrunnen)

 

 

btw datasmurfen, hva er det med alle dobbel punktumene?

 

En dårlig uvane ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prosjekt til fordypning er ofte praksis en, eller flere dager ute i en lærebedrift.

Jeg tror ikke du må det. Du må isåfall søke om fritak. Ta kontakt med rådgiveren din på skolen for mer informasjon...

 

PS: det er ikke så populært å "dump" gamle tråder.. Om du vil ha mer informasjon kan du sende meg en pm, eller så anbefaler jeg deg å opprette en egen tråd.

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Jeg tok service og samferdsel på første, og IKT nå. Du må ikke gå service for å komme inn på ikt som du sikkert vet, og det BØR du heller ikke. Det er det værste jeg har vært med på noen sinne skolemessig, selv om det sosiale var ok. Jeg angrer på jeg ikke tok allmenn og tralal, men uansett..

 

IKT service er ikke nødvendigvis så kjekt, det vel strengtatt slik at man blir IKT servicemann som hjelper eldre damer og menn med å åpne internett og lignende. Men, jeg har en lærer som begynte som lærer i år, han er dataingenør, og det blir fort litt gøyere..

 

ADVARSEL: SERVICE OG IKT ER EN SLØV RETNING, OG DU ØDELEGGER ALLE DINE GODE LEKSEVANER!

 

hihi :ph34r:

Lenke til kommentar
IKT service er ikke nødvendigvis så kjekt, det vel strengtatt slik at man blir IKT servicemann som hjelper eldre damer og menn med å åpne internett og lignende.

 

når du kommer deg ut i arbeidslivet vil du merke at utdanningen ikke er det som teller mest, men erfaringen.

det er på ingen måte slik at om du går IKT Servicefag så er du dømt til å sitte ved siden av udugelige personer å hjelpe dem, det er så utrolig mye mer man kan gjøre.

 

jeg kjenner flere som jobber innen drift/3-linje som kun har IKT Driftfag(tdl. navn)

 

synes du slakter utdannelsen litt for mye...

Lenke til kommentar

Ja, litt for mye kanskje. Helst for å understreke. Du bør være ganske interessert. Jeg vet også at man ikke er dømt til å sitte å hjelpe ''noobs''. Jeg kommer nemmelig til å gå det 3. året for studiekompetanse og tar med meg IKT kunnskapene videre. Så det er helt ok sånn sett, selv om jeg hadde passet bedre til andre ting :)

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg skal ikke uttale meg om IKT, men jeg gikk selv VG2 Data og Elektronikk, og lærte mye nyttig der. Vi var innom alt fra grunnleggende innføring i programvare som Photoshop, Dreamweaver og Flash til komponentlære innen elektronikk, telekommunikasjon, data og alarmer (brann og innbrudd). Nivået på datadelen var relativt lavt, men det er ikke ment å være så veldig avansert. Innen programmering var vi innom ActionScript (flash) og Assambly (mikrokontrollere).

 

Det skal sies at selv om jeg lærte mye, så møtte jeg veggen innen data - som var det jeg ville satse på. Nivået var rett og slett for lavt, og jeg innså at jeg måtte ha en høyere utdannelse for å få en jobb jeg vil trives. Det var grunnen til at jeg hoppet av det som i utgangspunktet er et 3-årig løp, gikk påbygg og nå studerer ved NTNU. Konkurransen innen databransjen er så stor at man absolutt bør vurdere en utdannelse etter videregående hvis man har større ambisjoner enn å strekke kabler og feilsøke datamaskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...