Gå til innhold

Flere søksmål mot AllofMP3


Anbefalte innlegg

Alle er jo enig at allofmp3 har en flott businessmodell - og det er jo derfor det vinner til og med Forbrukerombudet sine tester på online musikk tjenester også. Og nei det er ikke ulovlig å kjøpe det heller i henhold til norsk lov. Så for all del fortsett å handle.

 

Men dere ser aldri ut til å stille spørsmål ved moralen her. Den blir liksom skjøvet under en bortforklaring om hvor grådige plateselskapene er. Vil dere påstå at dere ønsker å straffe plateselskapene ved å handle på et sted som legger ut piratkopiert musikk til en absurd lav pris? Ser dere ikke hvem dere egentlig straffer, nemlig vedkommede som har laget musikken. Hvordan i huleste klarer dere å moralsk forsvare valget da? Det eneste som skiller denne typen handel med illegale varer er at digitale produkter er så lett å kopiere.

 

For å stille spørsmålet. Mener dere at det er akseptabelt å kjøpe stereoanlegg hos en tyv fordi han selger det jo til 1/10 av prisen det koster på Ekspert. Man er jo helt idiot hvis man handler på Ekspert - tenk pengene går jo til alle forhandler-leddene og ikke til de som fant opp stereoanlegget! Det eneste som skiller dette er bare at det er vanskeligere å kopiere stereoanlegget enn å kopiere et digitalt medium. Og i dagens samfunn er dette en slags "godkjent" tyveri blant menigmannen.

 

Og greit nok kopier så mye dere vil, men for all del ikke betal noen for kopiene da! Det er det dere gjør med allofmp3. Dette er en trejdepart som gjør seg rik på å selge noe de ikke har kjøpt. Hvis dere ikke med hånden på hjertet klarer å si det samme så har dere virkelig lukket øyne og ører totalt.

 

Merk igjen at jeg er ikke imot allofmp3 sin form for bedrift, og mener også som dere at denne forretningsformen er en mye bedre måte å selge musikken. Men igjen, jeg mener varen er kraftig underpriset der så forvent ikke at musikkbransjen vil noensinne komme med et 100% tilsvarende produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle er jo enig at allofmp3 har en flott businessmodell - og det er jo derfor det vinner til og med Forbrukerombudet sine tester på online musikk tjenester også. Og nei det er ikke ulovlig å kjøpe det heller i henhold til norsk lov. Så for all del fortsett å handle.

 

Men dere ser aldri ut til å stille spørsmål ved moralen her. Den blir liksom skjøvet under en bortforklaring om hvor grådige plateselskapene er. Vil dere påstå at dere ønsker å straffe plateselskapene ved å handle på et sted som legger ut piratkopiert musikk til en absurd lav pris? Ser dere ikke hvem dere egentlig straffer, nemlig vedkommede som har laget musikken. Hvordan i huleste klarer dere å moralsk forsvare valget da? Det eneste som skiller denne typen handel med illegale varer er at digitale produkter er så lett å kopiere.

 

For å stille spørsmålet. Mener dere at det er akseptabelt å kjøpe stereoanlegg hos en tyv fordi han selger det jo til 1/10 av prisen det koster på Ekspert. Man er jo helt idiot hvis man handler på Ekspert - tenk pengene går jo til alle forhandler-leddene og ikke til de som fant opp stereoanlegget! Det eneste som skiller dette er bare at det er vanskeligere å kopiere stereoanlegget enn å kopiere et digitalt medium. Og i dagens samfunn er dette en slags "godkjent" tyveri blant menigmannen.

 

Og greit nok kopier så mye dere vil, men for all del ikke betal noen for kopiene da! Det er det dere gjør med allofmp3. Dette er en trejdepart som gjør seg rik på å selge noe de ikke har kjøpt. Hvis dere ikke med hånden på hjertet klarer å si det samme så har dere virkelig lukket øyne og ører totalt.

 

Merk igjen at jeg er ikke imot allofmp3 sin form for bedrift, og mener også som dere at denne forretningsformen er en mye bedre måte å selge musikken. Men igjen, jeg mener varen er kraftig underpriset der så forvent ikke at musikkbransjen vil noensinne komme med et 100% tilsvarende produkt.

7561943[/snapback]

 

 

 

Mest fornuftige og velformulerte innlegget jeg har lest her på diskusjon.no på svært lang tid.

Endret av sparks
Lenke til kommentar

I følge Ascap som er "American Society of Composers, Authors and Publishers, er normal royalti betalt til artist/skribent ca 6¢ altså 0,06 $.

 

Prisen for et album med f.eks 10 sanger blir da: 0,60$, her snakker vi altså om 4/5/6 kr til en artist for et helt album.

 

Så en cd til 150 kr er da en latterlig pris.

 

 

Kilde: http://www.ascap.com/musicbiz/money-clauses.html

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar
Produksjonen koster nok mye mer enn artistens innsats. Desverre.

7562342[/snapback]

 

Joda det er klart men det er jo helt klart at distrubusjon over internett er vil være mye billigere enn produksjon og distribusjon av cd-plater. Dermed blir det absurd når prisen på nett er så og si lik prisen på cd-en. Musikken du kjøper på nettet fra plateselskapet har også betydelig lavere kvalitet en cd-en (få som har så gode valg av format/kvalitet som allofmp3) og for ikke å nevne den plagsomme DRM beskyttelsen.

 

Ønsker du derfor musikken lagret på pcen for å overføre den til mp3 spillere etc vil det kvalitetsmessig og funksjonsmessig være mye bedre å kjøpe cd-en i butikken for så å rippe den selv. Og akkurat dette er nok noe av grunnen til at plateselskapenes egne webtjenester/butikker ennå ikke har tatt av på samme måte som allofmp3.

Lenke til kommentar
Hvis du mener at allofmp3 er uproblematisk fordi det ikke er mafia, så har du neppe heller lest resten av tråden. Ta deg litt tid, så ser du at det er presentert masse argumenter for hvorfor det de gjør er både urettferdig og umoralsk. Så kommenterer du disse argumentene istedenfor å bare si at du ikke har betenkeligheter. Du må nemlig rettferdiggjøre hvorfor det kan forsvares å kjøpe fram dem dersom vi skal ha noe å prate om.

7555486[/snapback]

 

Jeg har kommentert hvorfor jeg synes det er uproblematisk å handle hos allofmp3. Det er den beste musikkforretningen punktum. Jeg kan garantere deg at 95% av det jeg kjøper der ville jeg aldri i verden kjøpt til full pris likevel, så ingen har tapt noe på dette.

 

Uansett er ikke moral den viktigste faktoren for meg når det gjelder handel. Det er en faktor, men det er flere andre faktorer som er langt viktigere. Dessuten er det fortsatt lovlig for nordmenn å handle hos allofmp3.

 

Tenker du like mye på moral i alle dine handler? Sjekker du om klær du kjøper er produsert i land hvor det forekommer barnearbeid? En stadig større andel av elektronikk og andre varer som selges her kommer fra Kina - et land som henretter tusenvis hvert år, og som fjerner organer fra kriminelle, et land hvor listen over problematiske forhold er nesten endeløs. Er det moralsk riktig å handle kinesiske varer? Hva med de store multinasjonale konsernene, som presser svakere regjeringer og utnytter billig arbeidskraft? Bedrifter som svikter vestlige arbeidere ved å flytte produksjonen til lavkostland?

Poenget? Det er andre ting enn moral som styrer våre handlemønstre.

Lenke til kommentar

Jeg viser bare til hva jeg har skrevet tidligere. Jeg er ikke interessert i å diskutere plateselskapene, ikke heller er de tema for denne tråden. De spiller ingen rolle hvor "slemme" de er, jeg dømmer Allofmp3 utifra mitt eget moralske kompass, og de stryker med glans. Og det fullstendig uavhengig av hvor dårlig plateselskapene scorer. Jeg synes det står dårlig til med argumentasjonsevnen til enkelt når de ikke klarer å tenke to tanker samtidig og virker sykelig trengt til å trekke inn sammenlikninger som ikke er relevante.

Lenke til kommentar

mad_arab tema for tråden er : "Flere søksmål mot AllofMP3"

 

Beløpet søksmålet dreier seg om er dermed relevant.

 

Kommentaren min om at et søksmål med verdi tilsvarende Storbritanias totale BNP er useriøst, er verken ment som å fremstille allofmp3.com som noen uskyldige stakkars jævler som saksøkes av store stygge RIAA, men heller bare som en kommentar som viser mitt syn om at RIAA virker useriøse og mangler gangsyn når de saksøker noen for et beløp som de selv vet vil være umulig å oppdrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...