Gå til innhold

Flere søksmål mot AllofMP3


Anbefalte innlegg

At jeg kan velge å laste ned sanger fra allofmp3 synes jeg er greit. At steinrike artister fra USA (som i sin tid var imot copyright og stort sett driter i andre lands lover såfremst det ikke gangner sitt eget lands bedrifter) ikke får penger, bryr meg pent lite. Jeg håper bare at platebransjen snart tar hintet..

 

Du ser jo artister som er superpopulære i kina ikke tjener stort, pga piratkopiering i eget land. De sutrer og klager ikke. Men artister fra USA som er steinrike fra før roper hue og rævva av seg....

 

Sikker på at ikke disse er akkurat like misfornøyde, uansett hvilket land de kommer fra? Jeg ville veddet mye penger på det... og jeg tviler på at du klarer å overbevise mange om at kinesere takler tap av inntekt bedre enn amerikanere.

 

Uansett hvor kjip platebransjen er, selv om de hadde drept folk (!), ville det likevel vært umoralsk å betale en russisk nettside som selger noe som tilhører andre. Ser du ikke at dette er to forskjellige ting?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg aner ikke om de er linket til mafian, men det er heller ikke poenget. Poenget er at de selger noe de ikke har rettigheter til, faktisk noe som tilhører andre. Det er uten tvil både umoralsk og forkastelig. Ikke la mafia-temaet bli dominerende i diskusjonen, det tar bare fokus vekk fra det moralske aspektet...

7550268[/snapback]

Ja, de store platekartellene er moralens voktere og ønsker oss bare godt.. mhm.

 

Du skjønte åpenbart ikke poenget mitt. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig.

7550742[/snapback]

Så du mener at det er umoralsk å kjøpe musikk du fakstisk kan kopiere som du vil og høre på selv på annet avspillingsutstyr enn det som er godkjent av platebransjen? Eller har du et annet poeng med moral aspektet ?

 

musikken tilhører andre? Jeg lurer på om platebransjen spør artistene hva de syns før de starter sine søksmål og upressing.

Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar

De som lager musikken, har rett til å selge den. Om de velger et plateselskap til å selge den for seg, så er det opp til dem.

 

Hvis du ikke liker jobben plateselskapet gjør, så vil jeg langt foretrekke at du piratkopierte enn at du betalte et tvilsomt firma som selger noe de ikke har rett til å selge. Selv om begge deler de fleste steder er ulovlig.

 

Ja, både piratkopiering og salg av andres eiendom er umoralsk. Graden av umoral er subjektivt, men jeg mener defintivt at å berike seg på andres eiendom er verre enn å piratkopiere.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke liker jobben plateselskapet gjør, så vil jeg langt foretrekke at du piratkopierte enn at du betalte et tvilsomt firma som selger noe de ikke har rett til å selge. Selv om begge deler de fleste steder er ulovlig.

7550825[/snapback]

Allofmp3 er ikke et tvilsomt firma. Men platebransjen forsøker hele tide å få de til å fremstå som det, og det er uten tvil derfra ryktene om mafia kommer. Ingenting av dette stemmer, allofmp3 er et firma som opererer innenfor det som er tillatt av russisk lov. Norsk forbrukere har ikke undersøkelsesplikt mer enn ett ledd, altså å sjekke at allofmp3 betaler lisens til ROMS. Det kan de dokumenter på sine nettsider. Altså er forbrukere i norge på tørr grunn.

 

Når det gjelder lovligheten av det ROMS driver med så er det flere som har meninger om dette. Platebransjen, i hovedsak da RIAA , mener at ROMS ikke driver lovlig siden de ikke har konsesjon fra dem. Men russisk lovgivning gir ROMS automatisk lisensen til ALL musikk. Så her strider russisk lov med det RIAA syns skal være lov. Men heldigvis er ikke lover i USA det samme som lover i Verden. Og forskjellige lover i forskjellige land gir forskjellige måter å behandle rettigheter til musikk på.

 

"According to Section 2 of Clause 47 of the Law of Russian Federation on Copyright and Related Rights, any owner of copyright or related rights that has concluded an agreement with ROMS, has the right to demand due compensation according to the distribution performed by ROMS."

 

Det loven i russland da altså sier er at enhver som har åndsverks de ønsker å få betalt for må undertegne en avtale med ROMS for å ha krav på dette. Men platebransjen ønsker selvfølgelig ikke å undertegne noen avtale med ROMS og følge russisk lov. De ønsker å tre Amerikansk lov over hodet på resten av Verden så de signerer derfor ikke avtalen med ROMS og får derfor ikke betalt.

Lenke til kommentar

Siden vi er inne på moral kan vi jo ta opp Sony og DRM:

 

Som kjent innehold flere mediafiler fra Sony BMG Music Entertainment en type DRM som direkte klassifiseres som spyware. Bare et lite søk på hardware ender opp med:

 

Kunder saksøker Sony

 

Microsoft's spyware remover program vil fjerne Sony's DRM fra maskinen

 

Staten Texas i USA saksøker sony for 100000 $ pr cd som er solgt med denne typen DRM

 

Og en sak fra Frankrike mellom forbruker og Warner Music

 

Link

 

Er det dermed også umoralsk å kjøpe musikk/film produsert med hjelp fra disse gigantiske medieselskapene :hmm:

Lenke til kommentar

Er veldig enig med mad_arab. All of MP3 beriker seg på å selge en vare de ikke har kjøpt - men bare piratkopiert. Selskapet de såkalt betaler royalties til har ingen form for viderebetaling til rettighetsopphavet, nemlig plateselskapet og artistene. Ved å handle på steder som allofmp3 så putter du penger i lommene på russisk mafia som bruker pengene på trafficing, narkotikasmugling, våpenhandel og det som verre her. Burde ikke en liten moralsk bjelle ringe her?

 

Og og hvis du er så blind at du bare ser hvor "godt tilbudet" er og hvor flott det er å få fatt i ikke DRM beskyttet materiale så har du virkelig lukket både øyne og ører til det som skriker mot deg. Dette er ren bandittvirksomhet og ved å betale for dette så gir du næring til dette!

 

Jeg vil faktisk påstå at det er bedre at du kopierer kameraten din sin nykjøpte CD i stedet for å kjøpe noe fra dette mafiahullet. I tillegg er jeg også i mot måten DRM beskyttelse er implementert i dag hos platebransjen. Det burde være litt mer frihet til hvor mange enheter man får transportert med seg kjøpt media. Her er jeg helt enig.

 

Men samtidig vil jeg si at hvis du syntes det er så vanvittig dyrt å kjøpe musikken for 100-150 kr - hvorfor gidder du å kjøpe musikk i det hele tatt? Føler du det er din rett å forbruke en spesiell artists musikk uten å betale det varen blir lagt fram for? Det er omtrent som å si at jeg syntes det er min rett å kjøpe kinobiletter billig, men ikke søren om jeg betaler 75 kr for det - maks 10 kroner - så jeg stjeler billettene i stedet (hvis det var mulig). Jeg sier bare - du er forbruker - du bestemmer om du vil forbruke det eller ikke - så lenge det er nok folk som kjøper plater for 150 kr så vil de koste det. Hvis majoriteten syntes det er for dyrt så lar de vær å kjøpe - artisten/musikken dør eller produktet deres blir billigere.

 

Forøvrig er det ikke mange årene til vi får mer direkte tilgang til musikken til en rimeligere penge. Infrastrukturen er der - problemet er å få artistene til å tro på sitt eget produkt uten å føle seg avhengig av plateselskaper - som faktisk er med å backe opp artisten på en måte som gjør at vedkommede slår an og får musikken sin kjent. Det må jo være verdt litt det også da? Selv om mange nok syntes det er overpriset...

 

Men allofmp3 er ren bandittvirksomhet... lytt til samvittigheten din litt så vil du kanskje høre noe...

Lenke til kommentar
Er veldig enig med mad_arab. All of MP3 beriker seg på å selge en vare de ikke har kjøpt - men bare piratkopiert. Selskapet de såkalt betaler royalties til har ingen form for viderebetaling til rettighetsopphavet, nemlig plateselskapet og artistene. Ved å handle på steder som allofmp3 så putter du penger i lommene på russisk mafia som bruker pengene på trafficing, narkotikasmugling, våpenhandel og det som verre her. Burde ikke en liten moralsk bjelle ringe her?

 

Og og hvis du er så blind at du bare ser hvor "godt tilbudet" er og hvor flott det er å få fatt i ikke DRM beskyttet materiale så har du virkelig lukket både øyne og ører til det som skriker mot deg. Dette er ren bandittvirksomhet og ved å betale for dette så gir du næring til dette!

 

Jeg vil faktisk påstå at det er bedre at du kopierer kameraten din sin nykjøpte CD i stedet for å kjøpe noe fra dette mafiahullet. I tillegg er jeg også i mot måten DRM beskyttelse er implementert i dag hos platebransjen. Det burde være litt mer frihet til hvor mange enheter man får transportert med seg kjøpt media. Her er jeg helt enig.

 

Men samtidig vil jeg si at hvis du syntes det er så vanvittig dyrt å kjøpe musikken for 100-150 kr - hvorfor gidder du å kjøpe musikk i det hele tatt? Føler du det er din rett å forbruke en spesiell artists musikk uten å betale det varen blir lagt fram for? Det er omtrent som å si at jeg syntes det er min rett å kjøpe kinobiletter billig, men ikke søren om jeg betaler 75 kr for det - maks 10 kroner - så jeg stjeler billettene i stedet (hvis det var mulig). Jeg sier bare - du er forbruker - du bestemmer om du vil forbruke det eller ikke - så lenge det er nok folk som kjøper plater for 150 kr så vil de koste det. Hvis majoriteten syntes det er for dyrt så lar de vær å kjøpe - artisten/musikken dør eller produktet deres blir billigere.

 

Forøvrig er det ikke mange årene til vi får mer direkte tilgang til musikken til en rimeligere penge. Infrastrukturen er der - problemet er å få artistene til å tro på sitt eget produkt uten å føle seg avhengig av plateselskaper - som faktisk er med å backe opp artisten på en måte som gjør at vedkommede slår an og får musikken sin kjent. Det må jo være verdt litt det også da? Selv om mange nok syntes det er overpriset...

 

Men allofmp3 er ren bandittvirksomhet... lytt til samvittigheten din litt så vil du kanskje høre noe...

7552618[/snapback]

 

I henhold til norske lover kan en kamerat gjeng gå sammen om å kjøpe musikk.. la oss si 15 kamerater avtaler om å kjøpe musikk sammen.. så kan de fritt kopiere/rippe musikk cd'ene til akkurat det formatet de ønsker... prisen blir da 10 kroner per hode om musikk cd'en koster 150 kroner... også kan de lagre cd på et sikkert sted... (Å selge cd videre etter å ha kopiert musikken blir feil derimot)..

Åndsverk loven tillater familie og venner å kopiere.. eller ble dette forandret også ? (Unntaket er om cd'en inneholder kopibeskyttelse da..) Da får iallefall artisten pengene sine...

Lenke til kommentar

Hvorfor ser vi ofte denne sammenlikningen:

 

Russisk = Mafia

 

Ingen har til nå klart å komme med noen som helst som linker allofmp3.com til mafia. Joda helt klart konseptet er ikke i tråd med lover i USA, men nå er ikke allofmp3.com et amerikansk selskap heller.

 

Ved å handle på steder som allofmp3 så putter du penger i lommene på russisk mafia som bruker pengene på trafficing, narkotikasmugling, våpenhandel og det som verre her. Burde ikke en liten moralsk bjelle ringe her?

 

Falske utsagn, det er ikke bevist noen som helst link mellom allofmp3.com og trafficing, narko, våpenhandel ol.

 

la oss heller holde oss til den moralske opprettholderen sony:

 

Sony also admitted in late 2005 to hiring graffiti artists to spray paint advertisements for their PlayStation Portable game system in seven major U.S. cities including New York City, Philadelphia, and San Francisco. The mayor of Philadelphia has filed a cease and desist order and may file a criminal complaint. According to Sony, they are paying businesses and building owners for the right to graffiti their walls.[9] As of early January 2006, Sony has no plans to keep or withdraw them.

 

Sony betalte folk for å lage ulovlig grafitti som reklamerte for sonys produkter.

 

In November 2006, Sony created a website entitled "All I want for Xmas is a PSP", designed to promote the PSP virally. The site contained a blog, which was purportedly written by "Charlie", a teenager attempting to get his friend "Jeremy"'s parents to buy him a PSP, providing links to t-shirt iron-ons, Christmas cards, and a "music video" of either Charlie or Jeremy "rapping". However, visitors to the website soon discovered that the website was registered to a marketing company, exposing the site on sites such as YouTube and digg, and Sony was forced to admit the site's true origin in a post on the blog, stating that they would from then on "stick to making cool products" and that they would use the website for "the facts on the PSP". The site has since been taken down. In an interview with next-gen.biz, Sony admitted that the idea was "poorly executed"[12].

 

Ikke akkurat morlsk eller ?

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Sony#Mergers_and_acquisitions

 

RIAA prøvde selv også å få overført rettighetene til musikken fra artistene til plateselskapene:

 

In 1999, Stanley M. Glazier, a Congressional staff attorney, inserted, without public notice or comment, substantive language into the final markup of a "technical corrections" section of copyright legislation, classifying many music recordings as "works made for hire," thereby stripping artists of their copyright interests and transferring those interests to their record labels. Shortly afterwards, Glazier was hired as Senior Vice President of Government Relations and Legislative Counsel for the RIAA, which vigorously defended the change when it came to light. The battle over the disputed provision led to the formation of the Recording Artists' Coalition, which successfully lobbied for repeal of the change.

 

Men tapte mot RAC (artistenes forening i usa)

 

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/RIAA

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Thorsen:

Du forenkler voldsomt de slutningene andre treffer. Du vet selv at "IT kriminalitet" og mye annen IT virksomhet som er i gråsonen men hvor man kan tjene penger er interresant for "mafia"/organisert kriminalitet, om man skal bruke dette ordet. Å tro at dette ikke skulle være en interresant nisje er naivt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg ser at debatten mister fokus igjen, og at masse av kritikken går på feil ting.

 

1) Jeg, og ingen andre her heller virker det som, forsvarer IKKE plateselskapene. Slutt å tillegge oss det, som jeg tidligere sa, det burde gå an å ha to tanker i hodet.

 

2) Jeg aner ikke om mafia står bak, og det er heller ikke poenget her. Det de gjør er umoralsk og urettferdig, uansett om pengene hadde gått til Røde Kors.

 

Slutt å bruke disse tingene mot oss, det bare forsurer debatten, og dere burde ærlig talt ha oppfattet det for lenge siden. Å påstå at vi/jeg forsvarer plateselskapene, eller å si "se hvor ille Sony er", er ufin argumentasjon når vi aldri har forsvart dem.

 

Det er umoralsk å selge noe som tilhører andre, UANSETT. Selv om det russiske "lovverket" tillater det, så strider det mot alle normer og moralske retningslinjer. Hvorfor pokker skal noen kunne selge andres eiendom uten å ha fått spesifikk tillatelse til det? Det store flertall av demokratiske, siviliserte stater har lovverk mot dette. Russland har mange problemer, og et av dem er dårlig lovgivning på dette området. Det betyer IKKE at jeg ønsker mer makt til plateselskapene, bare at jeg synes at å tillate umoralsk og urettferdig virksomhet er en elendig løsning på problemet med høye musikkpriser.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg en allofmp3 site som er støttet av plateselskapene og som plateselskapene selv kan forsyne med materiale , men det virker som det stikkes kjepper i julene for slike løsninger. Der ligger en mer interresant diskusjon.

 

Ellers er jo disse sakene interessante.

http://itavisen.no/php/art.php?id=362364

 

http://www.digi.no/personlig+teknologi/gat.../art361825.html

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Thorsen:

Du forenkler voldsomt de slutningene andre treffer. Du vet selv at "IT kriminalitet" og mye annen IT virksomhet som er i gråsonen men hvor man kan tjene penger er interresant for "mafia"/organisert kriminalitet, om man skal bruke dette ordet. Å tro at dette ikke skulle være en interresant nisje er naivt.

7553517[/snapback]

 

Slutningene er myntet på samme grunnlag som slutningene om at allofmp3 er mafiavirksomhet.

 

Jeg har ingen problemer med det faktum at allofmp3 befinner seg i en gråsone, men nødvendivis ikke mer enn hva motstanderene selv gjør.

 

Det jeg derimot prøver å motvirke er den generelle troen på at "alt" fra russland er mafia, mens man er lite krisk til de som kritiserer russland.

 

2) Jeg aner ikke om mafia står bak, og det er heller ikke poenget her. Det de gjør er umoralsk og urettferdig, uansett om pengene hadde gått til Røde Kors.

 

Ja akkurat hverken du eller jeg kan si om mafia står bak, og derfor bør slike utsagn også motbevises før de kan skape unødvendig forvirring. Vil gjerne være med å diskutere det umoralske med å kopiere musikk men når begrunnelsene (fra tidligere i tråden) er at "all" piratkopi er støtte til mafia, trafficing, våpenhandling, narkohandel etc føler jeg et behov for å belyse dette, noe det nå ser ut som at er gjort.

 

Edit: Ordlyden i siste del av innlegget var uheldig og ikke ment.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

At gråsone aktivitet fra russland automatisk har tilknytning til organisert kriminalitet er jeg også uenig i. Men at det finnes og har funnets enorme piratkopieringsvirksomheter lenge innenfor disse miljøene er jeg overbevist om. Om det så er Øst-Europa, Asia osv.

 

Men uansett hvilke kriminelle knytninger de måtte ha(siden det er ulovlig?), så er det uansett feil at det gjøres, men synd at det ikke kan tilrettelegges for legal virksomhet.

 

Det kan ikke stikkes under en stol at allofmp3 har produktet alle ønsker seg, hvorfor kan ikke musikkbransjen innse dette og lage egne tjenester basert på dette konseptet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2) Jeg aner ikke om mafia står bak, og det er heller ikke poenget her. Det de gjør er umoralsk og urettferdig, uansett om pengene hadde gått til Røde Kors.

 

Så ikke hevd at mafia står bak heller da. Vil gjerne være med å diskutere det umoralske med å kopiere musikk men når begrunnelsene (fra tidligere i tråden) er at "all" piratkopi er støtte til mafia, trafficing, våpenhandling, narkohandel etc føler jeg et behov for å belyse dette, noe det nå ser ut som at er gjort.

7553630[/snapback]

 

Jeg har da for pokker aldri hevdet det i denne tråden heller! Hele grunnen til at jeg skrev det forrige innlegget var jo at jeg presiserte akkurat det for andre gang i denne tråden, og fordi folk kritiserte meg/oss for ting vi ikke sier. Og nå bevises det at noen tydeligvis ikke leser andre innlegg over hodet! *FRUSTRERT* :realmad:

Lenke til kommentar

mad_arab:

Jeg er enig med deg, denne "mafia" diskusjonen er helt i ytterkantene og det burde droppes om man ikke kan diskutere saklig.

 

Dette er mer interresant

Det kan ikke stikkes under en stol at allofmp3 har produktet alle ønsker seg, hvorfor kan ikke musikkbransjen innse dette og lage egne tjenester basert på dette konseptet?
Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Jeg har da for pokker aldri hevdet det i denne tråden heller! Hele grunnen til at jeg skrev det forrige innlegget var jo at jeg presiserte akkurat det for andre gang i denne tråden, og fordi folk kritiserte meg/oss for ting vi ikke sier. Og nå bevises det at noen tydeligvis ikke leser andre innlegg over hodet! *FRUSTRERT*  :realmad:

7553675[/snapback]

 

kritikken i mitt innlegg ovenfor var heller ikke ment mot deg, ser nå at ordlyden kom feil ut og det er fikset på.

 

Jeg siterte dette innlegget her tidligere.

 

Ved å handle på steder som allofmp3 så putter du penger i lommene på russisk mafia som bruker pengene på trafficing, narkotikasmugling, våpenhandel og det som verre her. Burde ikke en liten moralsk bjelle ringe her?

 

Og var det jeg mente å kommentere med den lange platebransjen som moralsk idol posten.

Lenke til kommentar

Selv om noen har nevnt mafia såvidt, så er det ingen som har nevnt platebransjen som "moralsk idol". Jeg synes at du kaster bort tiden på å kritisere ting som ikke har blitt sagt.

 

Og det er nok av oss som synes allofmp3 er umoralsk som heller ikke kaller dem mafia eller digger platebransjen til at jeg synes det er unødvendig å repetere disse tingene alle er enige om. F.eks så er det en veldig dårlig strategi for å forsvare sosialisme å si gjenta omigjen og omigjen at Hitler var en drittsekk.

 

Så jeg håper vi kan debattere Allofmp3 og hvorvidt det de gjør overhodet kan forsvares utifra moral, ikke utifra hvor ille alle andre er...

Lenke til kommentar
mad_arab:

Jeg er enig med deg, denne "mafia" diskusjonen er helt i ytterkantene og det burde droppes om man ikke kan diskutere saklig.

 

Dette er mer interresant

Det kan ikke stikkes under en stol at allofmp3 har produktet alle ønsker seg, hvorfor kan ikke musikkbransjen innse dette og lage egne tjenester basert på dette konseptet?

7553686[/snapback]

 

Vel det er vel akkurat det som er det store spørsmålet.

 

En enkel løsning hadde jo vært om de amerikanskje plateselskapene rett og slett kjøpte opp hele allofmp3.com og videreutviklet konseptet.

 

Hva med 1kr per nedlasting til artist. 2kr til plateselskap 0,50 kr for drift av nettsted. Da nærmer vi oss så billig musikk at piratkopierering ikke lenger er vits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...