Gå til innhold

Cache mindre enn annonsert, har jeg blitt snytt?


Kahuna

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig en gammel sak men jeg oppdaget det først i går.

 

For ca 2,5 år siden fikk jeg ny Dell-PC via en hjemmepc-avtale. I brosjyren jeg fikk før kjøpet sto det at CPU var "[email protected],1MBL2,800MHzFSB".

 

I går kikket jeg på BIOS og fant følgende info om CPU:

800MHz bus speed

Processor 0 ID F29

clock speed 3.20 GHz

L2 Cache Size 512 KB

 

Altså, L2 cache var bare halvparten så stor som først annonsert, ellers er de like. :(

 

Hvor mye har sånt å si for ytelsen? De eneste gangene jeg stresser maskinen er når jeg spiller civ4 eller oblivion eller rendrer dv-video til dvd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør det("vi tar forbehold om endringer"), men forbrukerlovgivningen lar dem ikke nødvendigvis slippe unna med det?

 

Jeg har ikke funnet leveringsbekreftelsen ennå så jeg vet ikke hva de hevder de har levert. Jeg er uansett sikker på at hvis det hadde stått "Vi har benyttet en dårligere CPU enn annonsert" så ville jeg husket det.

Lenke til kommentar

Som en annen sier så står det vel at dem tar forbehold om feil i brosjyre osv. ?

 

Uansett, hadde dette vært noe som du brydde deg om idet du kjøpte maskina, så hadde du vel sjekka det når du fikk den?

 

Og dersom du hadde brydd deg om å klage så hadde dem vel bare sagt at det var en beklagelig feil og at du kunne fått bytta til en annen PC istedet om du var interessert.

 

Tviler på at jeg hadde giddet å styre for en så liten sak etter så lang tid...

 

Men du ser no sjøll!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Forbehold eller ikke, kunden har fått en vare som er dårligere enn den som har blitt annonsert (merkelig at jeg sjelden hører om motsatte tilfeller, f.eks. 256kb cache i annonsen og 512 i maskina...). En fair løsning må vel være å få heve kjøpet, eller bytte inn i en bedre maskin.

 

Og kaller det ikke trykkfeil å skrive 512kb istedet for 1mb. Trykkfeil er hvis du istedet for 8500 skriver 5800 elns. Det eksempelet her går på feilinformasjon som kun skyldes uvitenhet fra butikken. Det må de nesten stå til ansvar for.

 

Forutsatt at reklamasjonstiden gjelder (kan ikke skjønne annet enn at pcer skal være ment til å vare i 5 år eller mer...).

 

Håper du får hevet kjøpet, ikke godt å si hvor mye bedre maskin du kan få hvis det går :love:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@knoplerbruce:

Det er ganske søkt å snakke om grunn til heving av ett kjøp pga. *eventuell* feilinfo om L2-cahce på en prosessor.

 

Såvidt meg bekjent var/er den raskeste P4 m/512kb L2-cache på 3.4Ghz, dersom dette virkelig er en 3.2Ghz Northwood (i såfall en sjelden vare).

"NW" (Northwood) ansees av de fleste som har greie på Intel som bedre enn etterfølgende "Prescott" med 1MB L2 cahce.. Ihvertfall på original klokk..

Sjekk f.eks. her

Trådstarter har en "ikke-sak".

Lenke til kommentar
@knoplerbruce:

Det er ganske søkt å snakke om grunn til heving av ett kjøp pga. *eventuell* feilinfo om L2-cahce på en prosessor.

 

Såvidt meg bekjent var/er den raskeste P4 m/512kb L2-cache på 3.4Ghz, dersom dette virkelig er en 3.2Ghz Northwood (i såfall en sjelden vare).

"NW" (Northwood) ansees av de fleste som har greie på Intel som bedre enn etterfølgende "Prescott" med 1MB L2 cahce.. Ihvertfall på original klokk..

Sjekk f.eks. her

Trådstarter har en "ikke-sak".

7571959[/snapback]

 

Enig i at heving er på kanten, men sett at leverandøren ikke har noe på lager?

 

Jeg aner fint lite om P4, ei heller forskjellen mellom Northwood og Prescott. Ingen tvil om at Northwood slår Prescott i testen du linket til. Men det er heller ikke poenget. Poenget er at en CPU som er "generelt bedre" betyr ikke at den er bedre til det den opprinnelig ble kjøpt inn for. Er kjøperen en fanatisk Comanche 4-spiller er det ikke noe argument at CPuen som han fikk er bedre til å konvertere lydfiler enn den som han egentlig skulle hatt.

 

Edit: Dette er vel egentlig et eksempel igrunn, får trådstarter innviliget "oppgradering" til Prescott er det teit hvis programmene som brukes mest yter medre med Northwood. Da er det bedre å være glad til - og bygge PCen sin selv neste gang :p Hvis det motsatte er tilfellet bør det være rimelig å forvente å få byttet med en Prescott.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...