Gå til innhold

Stråling fra stasjonær og bærbar


Anbefalte innlegg

Nå er jeg lei av at min mor grunnløst mener at PCr er så farlige på grunn av strålingen, og at man ikke overhodet kan sitte der mer enn 3 timer dagen før skadevirkningene kan bli ille på lengre sikt. Det er sikkert en risiko ved det, men jeg er sikker på at min mor overdramatiserer.

 

Spørsmålet mitt er, er det noen vitenskapelige objektive artikler om emnet? Gjerne på norsk, men tar like godt imot på engelsk og svensk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Hvordan stråling fra din PC-skjerm kan påvirke din helse

 

Alt som eksisterer sender ut stråling i form av et elektro- magnetisk felt (EMF). Mennesket er intet unntak. En god helse og et godt velvære er avhengig av at vår EMF er i balanse.

 

En påtrengende og gjennomtrengende stråling fra PC-skjermer kan forstyrre kroppens naturlige likevekt og skape biologisk ubalanse. Konsekvensen kan bli redusert helse og muligens nedsatt immunforsvar.

 

De første symptomer kan være hodeverk, forstyrret syn, kortsiktig hukommelsestap, tretthet, forvirring osv."

 

 

Kilde

 

 

 

Jeg tror det er så lite stråling at det har ikke så mye å si. :)

 

(Nå har jeg redigert denne posten alt for mange ganger)

Endret av Bushmills
Lenke til kommentar

Hodepine etc. vil jeg nok heller skylde på det å stirre på en sterkt lysende flate som flimrer bittelitt, mens man sitter og leser relativt intensivt.

 

Forøvrig har skjermer (og skjermkortene som forsyner dem!) blitt sinnsykt mye bedre - tidligere (5-10 år siden) kunne jeg sitte ca. 1 time før jeg måtte gi meg for å unngå hodepine etc. Nå er ikke det lenger noe problem...

 

Et tips til de av oss som har CRT-skjerm - sørg for å ikke ha lamper med trafoer etc. i nærheten av skjermen. Hold trafoer i det hele tatt *godt* unna. Samme gjelder (i mindre grad, men likevel) i prinsippet strømførende ledninger - jeg ville ikke ha lagt en kveil med strømledning oppå skjermen min (eller rett bak/under). Grunnen er at disse lekker et varierende magnetfelt, som forstyrrer magnetfeltet skjermen bruker til å styre elektron-strålen, og slik får bildet til å "hoppe opp og ned" 50 ganger i sekundet.

 

Forøvrig er (en del, ikke absolutt alle tror jeg...) CRT-skjermer morsomme å snu opp-ned (etter at de har blitt skrudd på) :)

 

En liten bit ioniserende stråling gir en crt-skjerm fra seg - når elektronene treffer fosforet så deakseleres de, og noe av denne energien vil istedet for å få fosforet til å lyse sende ut et røntgen-foton. Heldigvis har skjermene blitt bedre på dette, både i konstruksjon og skjerming.

 

Var en jeg hørte som påstod at "støvet på TV'n er det mest radioaktive du finner i et vanlig hjem" - hva skyldes dette? For å "radioaktivisere" noe må du vel ha nøytron-stråling etc. ? Selv elektroner på avveie burde vel ikke greie det, de har tross alt ikke sååå høy energi...

Lenke til kommentar

Forøvrig - en LCD/plasma-skjerm er i strålingshenseende ca. like farlig som et lysstoffrør (dvs. ikke i det hele tatt).

 

Ang. lavfrekvent EM-stråling, så er det vel egentlig ingen som påstår at 50-hz'en kan være "skummel" - alt for lite energi, og mtp inteferens så ligger den langt uttafor alt som er biologisk ( (for å quote elektromagnetisme-foreleseren, som "til daglig" forsker på strøm i biologisk vev, spesielt impedans-målinger etc.) untatt hjertet - dette er vistnok grunnen til at strøm fra lysnettet er relativt farlig - dersom strømmen "treffer" akkurat på et vist punkt i hjertets "oppvarming" før et slag, så kan det gå i flimmer - og 50hz er omtrent perfekt frekvens for å oppnå dette... )

 

I radiofrekvens-området er det vel ingen annerkjente undersøkelser som tyder på at dette (i normale intensiteter) er farlig - dog kan det forekomme noen relaterte lidelser (hovedsakelig grå stær) hos folk som har jobbet med å montere mobilmaster etc. uten å skru av mastene de jobbet på - da energien fra sendermastene som ble absorbert i disse ble gjort om til varme i kroppen deres - også i øyelegemet, og øyelegemet har dårlig "kjøling". Men da er vel egentlig vanlig varmelamper skumlere...

Lenke til kommentar
"Hvordan stråling fra din PC-skjerm kan påvirke din helse

 

Alt som eksisterer sender ut stråling i form av et elektro- magnetisk felt (EMF). Mennesket er intet unntak. En god helse og et godt velvære er avhengig av at vår EMF er i balanse.

 

En påtrengende og gjennomtrengende stråling fra PC-skjermer kan forstyrre kroppens naturlige likevekt og skape biologisk ubalanse. Konsekvensen kan bli redusert helse og muligens nedsatt immunforsvar.

 

De første symptomer kan være hodeverk, forstyrret syn, kortsiktig hukommelsestap, tretthet, forvirring osv."

 

 

Kilde

7514385[/snapback]

Ehh... objektiv kilde? :ermm:

 

Såklart sender alt ut elektromagnetisk stråling. Lys er EM-stråling! Men skaper lys biologisk ubalanse i kroppen?

En LCD-skjerm sender ut like mye stråling som et lysstoffrør med et fargefilter foran.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...