Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan trimme en Saab 900 turbo


El Netzor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
siden det er en turbo bil er det mye du kan gjøre.

 

kjør opp lade trykket

monter større intercooler

siden det er turbo org så får du mer ytelse av en chip

effektanlegg

luftfilter

større turbo

 

det jeg kommer på i farta uten å gjøre større ingrep på motoren.

7555572[/snapback]

 

 

Funker vell ikke og chip`e en bil med mekanisk- sprut/forgasser

 

husker ikke hva det satt i de gamle sabbene atm.

Lenke til kommentar
siden det er en turbo bil er det mye du kan gjøre.

 

kjør opp lade trykket

monter større intercooler

siden det er turbo org så får du mer ytelse av en chip

effektanlegg

luftfilter

større turbo

 

det jeg kommer på i farta uten å gjøre større ingrep på motoren.

7555572[/snapback]

 

 

Funker vell ikke og chip`e en bil med mekanisk- sprut/forgasser

 

husker ikke hva det satt i de gamle sabbene atm.

7565293[/snapback]

 

Har en kamerat som har en 88 mod. 900 turbo 16v, og han har chip trimmet bilen, satt på k&n luftfilter, 3" eksos hele veien, justert opp turbotrykket, og satt på en fet dump ventil, så den låter riktig så fint :D

Lenke til kommentar

Trykksperra er en sikkerhetsfunksjon som gjerne kutter bensin eller tenning om trykket blir for høyt. Om wastegaten setter seg fast eller actuatoren revner vil ladetrykket stige til himmels. Med litt flaks ryker toppakninga, litt uflaks brenner man et par stempler. Derfor altså sikkerhet i trykksperre.

 

Ladetrykket justerer man helst med å montere en hardere actuator, men man kan også justere litt med mer preload (stramme opp/korte inn staget) eller montere en bleed på actuatorslangen.

Lenke til kommentar
Trykksperra er en sikkerhetsfunksjon som gjerne kutter bensin eller tenning om trykket blir for høyt. Om wastegaten setter seg fast eller actuatoren revner vil ladetrykket stige til himmels. Med litt flaks ryker toppakninga, litt uflaks brenner man et par stempler. Derfor altså sikkerhet i trykksperre.

 

Ladetrykket justerer man helst med å montere en hardere actuator, men man kan også justere litt med mer preload (stramme opp/korte inn staget) eller montere en bleed på actuatorslangen.

7569966[/snapback]

Bensinvakta jah, er bare å justere på den, trenger ikke noe chip for å gjøre det!

Og man BØR ikke justere ladetrykket på en saab slik snapback forklarer!

Korte in wastegaten er en veldi dårlig måte å gjøre det på!

Å modifisere på apc boksen er det man burde gjøre!

Ta kontakt med http://www.speedpartsnorway.no/

De kan fortelle og har rimelig priser :)

Lenke til kommentar

Bensinvakt? Hva mener du med det?

 

Trykkbegrensningen ligger programmert i motorstyringen. Ladetrykket finjusteres med lengden på actuatorstaget, men forutsetter riktig actuator.

 

APC er funksjonen som begrenser ladetrykket når motoren har tenningabank. Riktig motorprogram og hardware eliminerer problemet med tenningsbank.

Lenke til kommentar
Bensinvakt? Hva mener du med det?

 

Trykkbegrensningen ligger programmert i motorstyringen. Ladetrykket finjusteres med lengden på actuatorstaget, men forutsetter riktig actuator.

 

APC er funksjonen som begrenser ladetrykket når motoren har tenningabank. Riktig motorprogram og hardware eliminerer problemet med tenningsbank.

7572117[/snapback]

Den stopper bensinpumpa, kaller den derfor det. Er en skrue på den som er bare å stille på! Wastegaten skal man ikke skru på! Grunnladetryket skal stå på det det står på!

Er ikke grunntrykket som skal opp! Kan ødelegge mye ved å justere på den!

Motorstyringen har INGEN ting med trykket å gjøre! Er 2 forskjellige "hjerner"

Bare ved APC modifisering, Bensinchip, og litt grovere luftfilter får du økt hk mengen :)

tror disse folka er flinkere enn deg:

http://speedpartsnorway.no/

Gatebil112.jpg

Lenke til kommentar

Jo det er det. Jeg kjørte selv en greit trimma Escort RS Turbo. For å få lov til å justere opp ladetrykket over 0,7bar MÅ styreenheten omprogrammeres med en trim-chip. Om ikke kuttes ganske enkelt tenninga.

 

Escort RS Turbo Serie 1 har K-Jetronic, Serie 2 har KE-Jetronic innsprøytning. Begge er mekaniske og begge krever chipping for å overstyre trykksperra som kutter tenninga ved 0,7bar ladetrykk.

Lenke til kommentar
Jo det er det. Jeg kjørte selv en greit trimma Escort RS Turbo. For å få lov til å justere opp ladetrykket over 0,7bar MÅ styreenheten omprogrammeres med en trim-chip. Om ikke kuttes ganske enkelt tenninga.

 

Escort RS Turbo Serie 1 har K-Jetronic, Serie 2 har KE-Jetronic innsprøytning. Begge er mekaniske og begge krever chipping for å overstyre trykksperra som kutter tenninga ved 0,7bar ladetrykk.

7620041[/snapback]

 

 

yeye, trenger ikke det på en b21et fra volvo..

 

er k-jet der også :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...