Gå til innhold

DDR2 REG/ECC Ram, Kompatibel mot "vanlig" DDR2?


Ookami

Anbefalte innlegg

Har ett hovedkort Asus NCT-D, Dual Xenon som krever DDR2 REG/ECC PC 3200 (400Mhz)

Har kjøpt noe IBM server ram som er PC3200, men er merket 333 (antar det er Mhz), og nå fryser PC'n ofte. Regner med jeg må bytte RAM

 

Q: Hvis jeg kjøper noe REG/ECC som er mer enn 400Mhz, kan den RAM'en da brukes på hovedkort som bruker RAM som ikke er REG/ECC?

 

Regner med å måtte bytte hovedkort & prosessor etterhvert da dagens begrenser 8800GTS'n nokså mye..... Hadde vært fint å kunne investere for framtiden (hvis noe slikt finnes i PC verden :cry: )

 

Mitt oppsett:

Asus NCT-D 800Mhz FSB

Intel Xenon 3.0Ghz 1stk (Dual MoBo)

2gig Ram 4x512Mb DDR2 3200 Reg/Ecc

XFX GeForce 8800GTS m/ 97.44 Nvidia drivere

Xp Pro

Dell 2405 (ikke at det betyr noe, men elsker den skjermen ; )

Endret av Ookami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du ddr eller ddr2 i maskinen fra før? høres ut som om du har ddr(1) Men det STØTTER vel ikke ddr(1)?

Tror d er forsvarlig å kjøpe 6400 ecc ram. 6400/8= 800

800/2 = 400 mhz. tror det blir slik...

 

edit: stusser over ddr2 3200, er jeg helt på jordet? :blush::blush:

edit2: dette tror jeg visst ikke jeg har greie på... står pc2 3200 ram støttes.. trodde det betydde ddr2 3200, noe jeg ikke har sett før.... :ph34r:

Endret av tobbesen
Lenke til kommentar

Trur jeg blir gal, finner ikke ut av dette.

Finnes det noen egnede gamer hovedkort som takler å få DDR2 REG/ECC RAM brikke innstalert?

 

Finner noen kort som takler ECC, men REG er ikke nevnt. Har ingen aning hva det handler om....

Asus P5W, S775 takler ECC....

 

Spørsmålet er egentlig: Hvilke restriksjoner har REG/ECC ram i forhold til normal ram?

H J E L P !

Lenke til kommentar

Er ingen fasit svar på det du spør, noen hovedkort takler REGECC minne, andre ikke.

 

De fleste tilfeller jeg har vært borti, (begynner å bli en del nå) så fungere ECC minne OK, men REG/ECC minne svært dårlig.

 

Med andre ord, ikke belage deg på å kunne flytte minne fra en maskin til en annen :)

 

Har du råd til å kjøpe helt ny maskin, så kan du gjøre om den du har nå til en nokså fet server ser det ut som. Jeg hadde et nesten tilsvarende oppsett med en oppetid på over 500 dager kjørende VMWare server. (Forbaske strømbrudd ødela alt)

Lenke til kommentar

Takk for svar, betryggende når noen har praktisk erfaring å vise til :)

 

Forstår deg slik at på hovedkort som ikke krever REG og ECC så går det bra med ECC, men REG/ECC går ikke bra.

 

Hva med REG/ECC på hovedkort som skal ha eller kan ha ECC? Er REG'en ett problem da?

Feks Asus P5W som er referert til lengre oppe, den kan kjøre både med & uten ECC.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Forstår deg slik at på hovedkort som ikke krever REG og ECC så går det bra med ECC, men REG/ECC går ikke bra.

 

Hva med REG/ECC på hovedkort som skal ha eller kan ha ECC? Er REG'en ett problem da?

Feks Asus P5W som er referert til lengre oppe, den kan kjøre både med & uten ECC.

7503434[/snapback]

1. Stemmer

 

2. REG kan bli et problem da ja. Veldig mange hovedkort støtter ECC minne, men sliter desverre med registert minne. Hovedkortet du nevner vet jeg ikke bestemt, men jeg har testet reg minne på WS-PRO utgaven av samme kort, og det fungerte ikke med mine ECC/REG PC4200-moduler.

Lenke til kommentar
2. REG kan bli et problem da ja. Veldig mange hovedkort støtter ECC minne, men sliter desverre med registert minne.

7586180[/snapback]

Det er ingen gråsoner når det gjelder Registered RAM, for teknologien krever spesifikk design-tilpasning og overensstemmelse på hardware-nivå. Dette betyr også at RIMM og UDIMM ikke kan blandes.

 

ECC-støtte på RAM vil i og for seg ikke gjøre noen skade uansett system, men krever støtte av minnekontroller samt alle brikkene for å kunne utnyttes. De fleste brikker som støtter ECC er også Reg, men det fins unntak.

Lenke til kommentar
Vel, har hatt REG/ECC moduler som har "fungert" på billigere Intel-baserte systemer, men visst seg å være veldig ustabile i lengden. Byttet til standard minne så fungere de uten problemer.

7609257[/snapback]

Tror nok ikke de hadde Reg, nei. Som sagt er Reg og ECC to helt selvstendige teknikker, og førstenevnte er enten påkrevd eller totalt inkompatibel med en gitt kontroller.

 

Det du beskriver er neppe noe utbredt problem, men ECC-støtte hjelper jo ikke på stabiliteten hvis man ikke aktiverer den. Og hvis du overklokket, vil nok ECC-brikker egne seg dårligere enn "vanlig" minne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...