Gå til innhold

Pipetråden v.1, Her snakkes det pipe, tobakk, snit


Killerquo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg har røkt pipe nå i snart to år - og det har ikke gått opp for meg at det finnes en del av den norske befolkningen som fortsatt nyter pipe - fremfor rullings og skrå.

 

Selv røker jeg MacBaren Navyflake, i min BBB-pipe (som jeg arvet fra bestefar)

 

Navy_Flake.jpg

 

For tiden bor jeg i Danmark, så jeg kan sikkert være behjelpelig med innkjøp av både piper og tobakk til likesinnede. Ta kontakt på PM i såfall.

 

Fenrik Brekken,

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Hei,

 

Jeg har røkt pipe nå i snart to år - og det har ikke gått opp for meg at det finnes en del av den norske befolkningen som fortsatt nyter pipe - fremfor rullings og skrå.

 

Selv røker jeg MacBaren Navyflake, i min BBB-pipe (som jeg arvet fra bestefar)

 

Navy_Flake.jpg

 

For tiden bor jeg i Danmark, så jeg kan sikkert være behjelpelig med innkjøp av både piper og tobakk til likesinnede. Ta kontakt på PM i såfall.

 

Fenrik Brekken,

 

Hei Haggbard.

 

Det er skikkelig artig å se at det er flere som nyter en pipe med god pipetobakk. Selv har jeg røykt pipe i under et halvt år. Det som er så fasinerenede er at det er en jungel av tobakker, blender og aromaer. Sammensettninger av forskjellige typer tobakker ol. Selv har jeg to piper, en Peterson standard 312 og en Dr. Plumb. En hverdagspipe og en pipe til litt finere bruk...he he blir jo litt redd for den fineste av de, Peterson 312. Jeg har begynt på en hjemmeside som skal hovedsakelig handle om piperøyking og pipetobakker. Stikk en tur innom her : www.pipesmatteren.com :thumbup:

Lenke til kommentar
Om folk kan komme med anmeldelser av sine favoritter, linker til sider med vedlikehold eller gode røykevaner, så skal det settes i første post.

 

Gjerne med bilder.

 

Heisan piperøykere.

 

Jeg har ganske mange favoritter, selv om jeg bare har røka pipe et halvt år. Men Peterson of Dublin har mange blender. De får du også kjøpt i Norge. Den jeg syntes er best av de jeg har prøvd fra Peterson er Old Dublin. Det er en blanding med Latika, gylden Virginia, Cavendish og søte orintalske Basma blader. Er god på smak og litt " tørr ", men veldig god etter mat for eksempel. Den kan anbefales. Ellers har jeg noen favoritter fra Old Virginia Tobacco Company, men det kan jeg ta seinere :new_woot:

 

Kos dere med pipa :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Antageligvis iom. det er tobakk, på lik linje med sigaretter. Fordelen er at pipetobakken som regel fremstår som "renere" enn sigarett-tobakk. Dette er fordi den ikke tilsettes så veldig mange kjemikalier.

 

Vanlige sigaretter inneholder blant annet en hel del kjemikaler som gjør at kroppen skal ta opp nikotin bedre (hvilket fører til økt sjanse for avhengighet), god pipetobakk inneholder ikke nødvendigvis disse stoffene, og kroppen tar opp mindre nikotin.

 

Så selv om det ikke er spesielt mindre nikotin i pipetobakk, vil kroppen få en lavere dose. Sist men ikke minst, det er helt opp til den enkelte piperøker å innhalere røken, eller bare "smatte" på den. :)

 

Edit: Glemte helt å nevne at nikotininnhold kan variere fra en tobakk til en annen. Den mest brukte tobakkstypen er virgina-tobakken. Denne inneholder nikotin og brukes i mange sigaretter også. Pipetobakk er sjelden kun en type tobakk, man blander med andre for å få mer spennende smaker.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg da endelig fått meg pipe, og må da selvfølgelig gå til innkjøp av tobakk ganske snart. Men får ikke røkt så mye pipe før sommerferien (rundt 19 juni), så da lurer jeg på hvor lenge en pakke med tobakk holder? Hvor lang tid tar det før den blir tørr? Kan den fortsatt røykes selv om den er tørr?

Lenke til kommentar

Jeg tror tobakken skal holde ganske så lenge. Det er fint å ha en bolle vann (eller en fuktet svamp) i samme skap eller boks pipetobakken ligger, den vil sørge for noe høyere luftfuktighet og holde tobakken relativt fuktig og fin.

Om du bruker denne metoden er det klokt å åpne esken regelmessig slik at du får luftet og får ny frisk luft inn, samt sørge for at det alltid er vann i bollen (evt. fuktet svamp).

 

Om du klarer å oppnå luftfuktighet på omkring 65-73% tror jeg det skal være fint. Det er nivåene man opererer med for sigarer.

 

Noen sverger til potetbåter i tobakken, men det har jeg aldri prøvd selv. Det kan sette noe smak.

 

Aller helst skal man vel ha en humidor, men man skal klare seg fint uten.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Har fått litt lyst på å prøve litt pipe-røyking nå og så noen nevnte ebay som sted for å skaffe seg pipe.

 

Det var mye som lå der for ~$1 i bid osv. Er dette piper som fungerer?

Hva bør jeg se etter?

Så også noen corn cob og lignende som forøvrig var litt stilige, men er det noe å anbefale, eller bør jeg bare kjøpe en med et mer tradisjonelt utseende? :p

 

Kort sagt, de som ligger der for $1 i start bid osv, er dette noe å kjøpe?

 

Ellers lurer jeg på hvor lang leveringstid det vanligvis tar. :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er veldig vanlig, men du kan godt gjøre det. Problemet er at rulletobakk er tørrere enn pipetobakk og derfor brenner fortere og varmere. Det kan i verste fall skade pipen.

 

Et godt råd er å ta en pause i røkingen hvis pipen kjennes varm. Det er vanskelig å beskrive akkurat når pipen "kjennes" varm, men det skal være behagelig å holde i den.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...