Gå til innhold

Pipetråden v.1, Her snakkes det pipe, tobakk, snit


Killerquo

Anbefalte innlegg

I dagligvarehandler og på bensinstasjoner er det vanlig å få tak i MacBarens "Scottish Mixture" og noe av Capstan.

Narvesen har bedre utvalg.

 

Du kan ikke innføre tobakk til landet som privatperson, og selv om du kan bestille over nett fra solcigar.no, er det streng alderskontroll.

 

Enten må du vente til du er atten, eller satse på å få kjøpt uten legitimasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Helt glemt denne tråden!

 

Kjøpte meg en kongepipe på Sol Cigar for litt siden. Betjeningen var meget hyggelige og imøtekommende, så jeg følte ikke noe fnugg av dårlig samvittighet når de lettet meg for 800kr.

 

Pipen og tobakken ble desverre liggende i en skuff en stund, rett og slett pga. mangel på rett tid og anledning til å fyre den opp, samt manglende evne til å ta initiat fra min side. (Greit, jeg glemte den helt og holdent)

 

Men! For noen uker siden fant jeg den i skuffen. Gleden var stor. Den er virkelig ett kongeavbrekk fra sigaretter, og den har uten tvil sin sjarm. Tobakken jeg har, er jeg litt usikker på fordi jeg har glemt alt sammen hos en kammerat, men mener det var noe med "Red Virginian Blend", en tobakk de anbefalte til nybegynnere.

 

Ting jeg lurer på: tobakken er relativt gammel nå, og derfor litt tørr, i starten var det litt vanskelig å holde fyr i pipen, men nå går det mye bedre, men jeg er fortsatt usikker på hvor mye jeg skal putte oppi, hvor hardt det skal stappes og hvor lenge jeg kan patte før jeg har røykt det opp.

 

Huff. Synd jeg har glemt den igjen, for nå fikk jeg virkelig lyst på ett drag!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Korleis antennne pipa skikkelig?

 

Har ei pipe men får liksom ikkje skikkelig fyr så må sitte å etter tenne med lighter etterkvart som gløden detter ut...

 

Kva gjer eg gale? Eg tørker tobakken og putter alt nedi hølet...

Du må ikke tørke tobakken! Den skal være fuktig, ja det er vanskeligere å tenne, men da holder den seg lenger/ smaker bedre.

 

Det du gjør feil er mest sannsynelig at du tamper for hardt eller for svakt. Prøv deg fram og les Sol Cigar's guide til pipestapping!

Lenke til kommentar
Meir fuktig virker ulogisk... :S

Så eg stapper enten for hardt eller for svakt?

 

Link til den guiden?

Røyken blir tykkere og smaker bedre. I starten må du trekke mye oksygen ned i pipa for at tobakken skal tennes skikkelig. Hjelper også å blåse inn og ut gjennom pipa hyppig, men pass på så du ikke overtenner!

Linken: http://www.mamut.net/solcigar/subdet71.htm

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Bump! Har begynt å røyke pipe, men det er vanskelige greier.. Skal det være mulig å holde en pipe antent ute i denne vinterkulden? Det funkent veldig dårlig hos meg da jeg prøvde for første gang i går.

Les litt i guiden jeg linka til rett over. Det beste er faktisk å lære det av en du kan røyke sammen med, men dette tar mye trening så hver tålmodig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ok... Er HELT noob i piperøyking, men har sinnsykt lyst å prøve dette en gang...!

Finnes det noen guide i hvordan man røyker det, eller røyker man det som vanlige sigaretter?

Hvor får jeg kjøpt pipe (utenom nettbutikk)?

Bruker man vanlig rullings tobakk som f.eks. Petteroes?

 

Håper dere kan hjelpe en stakkars noob... :blush:

Lenke til kommentar
Lenger oppe i tråden er det linket til en guide hos Sol Cigarer.

Man bruker ikke vanlig rulletobakk, man bruker pipetobakk.

 

Ja ok, men hvor kjøper jeg pipe og pipetobakk da? (ikke nettbutikk) Noen steder i Oslo\Akershus som selger?

Sol Cigar for eks. er primært en butikk på gateplan. Godt utvalg, men som de fleste tobakksforretninger i Norge er ikke betjeningen alltid like hjelpsomme når kunden ser ut til å være godt under 20-årene.

Lenke til kommentar
Lenger oppe i tråden er det linket til en guide hos Sol Cigarer.

Man bruker ikke vanlig rulletobakk, man bruker pipetobakk.

 

Ja ok, men hvor kjøper jeg pipe og pipetobakk da? (ikke nettbutikk) Noen steder i Oslo\Akershus som selger?

Sol Cigar for eks. er primært en butikk på gateplan. Godt utvalg, men som de fleste tobakksforretninger i Norge er ikke betjeningen alltid like hjelpsomme når kunden ser ut til å være godt under 20-årene.

 

Hmm... Men hvis jeg vet hva jeg skal ha så burde det jo går greit... eller?

Ligger Sol Cigar i Oslo? Isåfall, hvor?

Lenke til kommentar
Hmm... Men hvis jeg vet hva jeg skal ha så burde det jo går greit... eller?

Ligger Sol Cigar i Oslo? Isåfall, hvor?

Sol Cigar CO A/S

Henrik Ibsen gt 28

Ligger vel imellom Ibsen-museet og Pascal.

 

Åpningstider:

09.00 - 17.00 : Mandag-Fredag

10.00 - 15.00 : Lørdag

 

Takk :)

 

Og sånn at jeg vet hva jeg skal spørre etter... Skal jeg bare spørre etter en billig pipe, og en pakke med ett eller annet merke (noen anbefalinger til en nybegynner?) ?

Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig glad i Mac Baren mixture flake, men den er ikke noe tess for nybegynnere. Flake kan være litt vanskligere å fyre opp osv.

 

Men vanlig Mixture var en av de jeg startet med.

 

Ellers har Borkum mange gode varianter og disse er lettere å få tak i.

 

Sjekk på sidene, så kan du finne akkuratt den tobakken som passer for deg.

Mac Baren - Produkter og Guide

 

Borkum Riff - Produkter og Guide

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...