Gå til innhold

Grafikk og søken etter sannhet


Anbefalte innlegg

Super feature, og herlig innlegg av SHDR. Flott noen bryr seg om de indre egenskapene til spillene vi alle elsker. Synes konsollkrigen har tatt helt overhånd på forumet i det siste, og fokuset har forsvunnet fra hva som er gode spill, til hva som er en god konsoll. Ikke rart Sony og Microsoft satser tungt på grafikk, når halvparten av sauene som kjøper spill springer dit det skinner mest, altså der grafikker en er mest "realistisk". Klarer vi andre å vise spilldesignerne at det er den gode opplevelsen, ikke grafikken, som selger, kan vi kanskje snu trenden.

7485837[/snapback]

 

Litt uenig, vil heller si at det meste kommer etter moten(ja, til og med nerder har mote!). 50 % spiller F. eks wow fordi det nå er populert i nerdenes verden, 40% spiller spill med shiny grafikk, og de 10 siste prosenta er folk som bryr seg om godt gameplay som det var i gamle dager.

 

Så det er konklusjonen: Det er LITE penger å tjene på å lage brae spill hvis de ikke selger bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja grafikk er definitivt viktigere [for å selge mye] enn det var før.

 

mener ikke at spill må ha det, men det er definitvt mer konkurranse nå enn før på bra grafikk, så en stor del av målgruppen for mange spill vil bli mere interessert om det har god grafikk. det er og en stor del av førsteintrykket av spill, siden man kan ikke akkurat "se" hvordan gameplay er utifra bilder.

 

men jeg må innrømme jeg syns det er litt kult at Geometry Wars har blitt så utrolig populært til tross for at det i bunn og grunn er et spill som kunne kommet for 20 år siden, minus de fancy grafiske effektene som ligger oppå det utrolig simple konseptet.

 

Når vi først er inne på det, lurer på hvordan Gears of War hadde solgt og fått i kritikk om det hadde hatt middelmådig grafikk.

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar
Men det jeg lurte på; hvorfor leder "GameRankings.com." linken til world of warcraft produktet på gamer.no siden?

Det var en feil. Takk for tipset.

 

Så merkelig at det var et PSP spill som bilde til artikkelen forresten.. ;)

Vet ikke helt hvilket bilde du referer til, men fokusbilde på forsiden er hentet fra Geometry Wars Retro Evolved som Xbox 360-eiere kan laste ned fra Xbox Live Arcade. Det lille bilde til venstre for ingressteksten er også fra det spillet. Det er ingen bilder fra PSP-spill knyttet opp mot denne artikkelen.

Lenke til kommentar

Zelda TP spiller på følelser jeg ikke har hatt siden -98. Etter jeg smakte på Zelda ( :innocent: ) på fredag så har jeg lagt både Gothic 3, NWN 2 og Anno 1701 på hylla.

 

"Og så fikk nintendo prinsessen og halve kongeriket."

Jaja, folk skal få lov til å kritisere grafikk så mye de vil, men personlig liker jeg at det utvikles.

7485746[/snapback]

Er vel ingen som ser på grafikkens utvikling som noe negativt.

 

Viftende kontroll er ikke nødvendigvis løsningen på alt det heller, selv om det også er morro.

7485746[/snapback]

 

Selv om Wiimoten ikke utnytter kontrollen til det fulle så kunne jeg aldri tenkt meg å spille det på en vanlig GC kontroller eller lignende.

 

Edit: glemte noe

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Mye gode poenger her ja. Må jo si meg enig at mange av de gamle spillene som tja.....hva skal man si ser nesten ikke ut, er spill man kan bli hekta av igjen den dag i dag.

 

F.eks GODE gamle PARATROOPER, når man først fyrer den opp så er det ikke like lett og stoppe igjen

 

har også et gammelt spill som heter ACROSS liggende, ser jo forsovet greit ut, og noe simplere hva skal man kalle det......? Ja ikke vet jeg, men det er jo også et spill man bare MÅ spille seg igjenom når man først har fyrt det opp etter en lang pause.

 

OG hva vil man spille av Larry 1 og Larry 3D spillet som kom ut? Jeg hadde valgt Larry 1 uten tvil :love: :love: Synd at det ble vannet ut til de grader i 3D versjonen.

 

Men på den andre siden har man jo spill som farcry som bare ser helt sykt vakkert ut og er utrolig spillbart og underholdene, så at det går an og kombinere er det jo ingen tvil om. Bare synd at det er ikke mange spill som har "alt"

Lenke til kommentar

deilig lesing :yes:

 

The legend of zelda: ocarina of time, har jeg vanvittig mange gode minner fra, og liker fortsatt gameplayet og effektene. :yes:

 

godt at noen tok dette temaet fram i lyset på en så god måte... har sett og hørt for mange sære argument for hva som er bra nå i det siste, og alt går om igjen og om igjen :dontgetit: samme argument hele tida.... menmen

 

fikk vanvitti lyst på løk nå :hmm::w00t:

Endret av Sokkhove
Lenke til kommentar

Ja, dette var hyggelig lesestoff, satt å ventet på en sånn artikkel egentlig. For nå er jeg lei disse grafikkhorene som rett og slett befinner seg midt på jordet. De søker helt feil vei, og det belyser du i denne artikkelen. Takk.

 

Og ja, Zelda: Ocarina of time er et av de desidert beste, når vi tenker helhetlig. Så mange timer som jeg har sitti med det, har ingen annet spill klart å fenge meg på den måten.

 

edit: Følte at jeg fikk meg selv til å høres ut som en grafikkhater, noe jeg absolutt ikke er. Men altfor mange spill idag er laget for å se pent ut (satt på spissen) uten noe dybde, historie, kort sagt et hjernedødt spill. Det selger jo, så da er spørsmålet: "skal vi tjene $$$ eller skal vi gi folket skikkelig spilleglede?"

Idag er det jo som kjent bare én ting som mange tenker på.

Endret av empatiy
Lenke til kommentar

Spill nå tildags er mye mer enn spill før.. (På visse områder).

 

Ta de gamle snes/nes fighting spillene.. Du starter på et brett med tre fyrer. Du banker dem, går videre og møter tre nye.. Det er historien, og du runner spillet ved å banke den største og styggeste av dem.

 

Dagens spill er også sånn: HL2 sender deg ut på et brett med fiender, som du skal drepe. Så går du videre og dreper flere fiender. Men Halflife 2 har også noe mer. Historie, dybde, personligheter osv... Det fant du ikke mye av i de gamle spillene. Historie selger mer nå enn før.

 

Men nå er ikke historie alt heller. Ta det første Zelda spillet til Nes.. Historien der er temmelig laber: Du snakker med en fyr som gir deg et sverd, som du bruker til å dreper monstre og få diverse trekanter for å redde verden. Så hvorfor liker vi da et slikt spill? Det er ikke fordi det er dreping for alle penga, men det har en sjarm over seg som ingen andre sjangere har klart å gjenskape! Jeg har ingen god forklaring på hvorfor jeg elsker Zelda, Nintendo, Mario og hvorfor jeg føler meg som et barn på Julaften når jeg står i butikken og forhåndsbestiller Wii og Zelda Twillight Princess... Forklar det den som kan!

 

Ellers så er jeg så enig i artikkelen som jeg kan bli. Jeg blåser i om OoT er dårlig grafisk sett. Jeg blåser i om jeg ikke kan få like bra teksturer eller like mange polygoner som PS3 eller 360. Jeg blåser i om historien eller fightingen til et annet spill er så mye bedre. Jeg er fortapt... Nintendo har bergtatt meg... Og ingen Oblivion, WoW, GoW eller FF kan få meg til å endre mening. Ingen av de spillene kan skape den opplevelsen og knytte de båndene Nintendo har skapt! Ingen av de spillene kan gjenskape den opplevelsen jeg følte da jeg hadde kommet meg til Gannondorf og gjort ende på ham. Det er ikke antall cutscenes som gjelder, det er ikke grafikken eller ytelsen eller historien som gjelder. Det er sjarmen! Og den skapte Nintendo like godt på SNES som på Gamecube. Så min tale er klar! Jeg stemmer Nintendo for president!

Lenke til kommentar
Spill nå tildags er mye mer enn spill før.. (På visse områder).

 

Ta de gamle snes/nes fighting spillene.. Du starter på et brett med tre fyrer. Du banker dem, går videre og møter tre nye.. Det er historien, og du runner spillet ved å banke den største og styggeste av dem.

 

Dagens spill er også sånn: HL2 sender deg ut på et brett med fiender, som du skal drepe. Så går du videre og dreper flere fiender. Men Halflife 2 har også noe mer. Historie, dybde, personligheter osv... Det fant du ikke mye av i de gamle spillene. Historie selger mer nå enn før.

 

Men nå er ikke historie alt heller. Ta det første Zelda spillet til Nes.. Historien der er temmelig laber: Du snakker med en fyr som gir deg et sverd, som du bruker til å dreper monstre og få diverse trekanter for å redde verden. Så hvorfor liker vi da et slikt spill? Det er ikke fordi det er dreping for alle penga, men det har en sjarm over seg som ingen andre sjangere har klart å gjenskape! Jeg har ingen god forklaring på hvorfor jeg elsker Zelda, Nintendo, Mario og hvorfor jeg føler meg som et barn på Julaften når jeg står i butikken og forhåndsbestiller Wii og Zelda Twillight Princess... Forklar det den som kan!

 

Ellers så er jeg så enig i artikkelen som jeg kan bli. Jeg blåser i om OoT er dårlig grafisk sett. Jeg blåser i om jeg ikke kan få like bra teksturer eller like mange polygoner som PS3 eller 360. Jeg blåser i om historien eller fightingen til et annet  spill er så mye bedre. Jeg er fortapt... Nintendo har bergtatt meg... Og ingen Oblivion, WoW, GoW eller FF kan få meg til å endre mening. Ingen av de spillene kan skape den opplevelsen og knytte de båndene Nintendo har skapt! Ingen av de spillene kan gjenskape den opplevelsen jeg følte da jeg hadde kommet meg til Gannondorf og gjort ende på ham. Det er ikke antall cutscenes som gjelder, det er ikke grafikken eller ytelsen eller historien som gjelder. Det er sjarmen! Og den skapte Nintendo like godt på SNES som på Gamecube. Så min tale er klar! Jeg stemmer Nintendo for president!

7488444[/snapback]

 

Er ikke helt enig her. Mange ganger selger spillet grunnet fin plastikk fremfor historie. Er forferdelig lenge mellom skytespillene som innkluderer en god historie med et forykende gameplay. Max Payne 1 og 2 og Half-Life 1 og 2 er 4 spill som har klart det.

 

Når det kommer til det første Zelda spillet så har det en historie. Ganons krefter har blitt stor, og Zelda er redd for at triforcen skal havne i hendene hans, så hu splitter den opp i 8 (var det vel?) deler som Link må samle sammen for å redde verden.

 

Når det kommer til din grunn for hvorfor du liker spillene så må du finne det ut selv. Jeg simpelt hen elsker Zelda fordi det er så vanvittig bra gjennomført, det finnes ikke noe å sette fingeren på. Gameplayet er gjennomtenkt, historien skinner som en diamant, det artistiske er polert og perfeksjonert til minste detalje. Når et spill er så gjennomført som Zelda er, så går det rett inn i hjerte mitt. Mario gir meg kriblinger rundt hjerterota, mere kos skal du lete lenge etter. Både på NES, SNES og N64 leverte Mario et ufattelig morro og vanedannende gameplay med det lille ekstra kryderet "sjarm" på toppen.

 

Husker når jeg fyrte opp OoT første gang, Epona kom springende over Hyrule, musikken i bakgrunnen, rumblepakcen dirrer i takt med hovene til Epona. Nydelig. Så introen til TP, tror bare Blizzard kan matche den, introen til WoW er blant de beste intro filmene jeg har sett, men er ikke rart, Blizzard vet hvordan det skal gjøres.

 

Min mening da :)

 

Ellers er jeg enig med din konklusjon, Nintendo leverer sjarm som ingen konsoll har vært i nærheten med å rivalisere. Rayman, Spyro og Crash Bandicot har gjort et forsøk på å leverer platform Nintendo-style men har ikke nåd opp.

 

X360 og PS3 kan få beholde HWen sin for min del, jeg har noe de ikke har. Et innovativt kontroll system og tidenes beste spill per dags dato. Kan man ønske noe mer?

Lenke til kommentar

Eg var ingen stor Nintendo fan før eg fekk N64. Og eg må innrømme at eg hata Zelda OoT til den dagen eg hadde ingenting anna å spele og bare gav det ein sjanse :p

 

TP er så perfekt eit spel kan bli, men det er ein ting som verkeleg plager meg der og det er all loadinga. Kjem du inn i eit hus eller inn til eit nytt område så er det loading i 0.1 sekund som er 0.1 sekund for lenge. Kvifor kan ikkje heile verda streames sånn som blir gjort når du springer rundt i Hyrule Field? Også vil eg ha meir liv i musikken og masse meir bruk av stemmer.

 

Grafikken betyr ingenting så lenge stemninga er der. Teknisk sett så synes eg TP og WW er ganske like med delvis bruk av streaming i verda, størrelse osv.

TP kjører ein meir realistisk stil og får då meir blurete texturer. Polygon nivået er ijallefall meir enn nok.

 

Hadde Gears of War hatt grafikk lik Zelda så hadde spelet blitt slakta bigtime.

Lenke til kommentar
Ett internett-spill kan aldri bli "bra". Du har ingen påvirkning i spillet whatsoever, og hvis det er historie så suger den så hardt at det ikke er verdt det.

7485754[/snapback]

 

Camper_killer, du har aldri spilt Adventur Delux. Derfor vet du ikke hva du snakker om.

 

Historie? Noe av den vittigste humoren og geniale fortellerformen jeg har sett i et spill.

 

Påvirkning i spillet? Om jeg ikke husker feil, var Magnar og Glenn (De som lagde spillet), ganske glade i å spørre brukerne om hva som burde utvides i spillet ved neste oppdatering. Og innenfor selve spillet? Du kunne brenne ned en hel fjellandsby, slik at denne aldri mer vil være tilgjengelig for brukeren.

 

Største problem er at serveren har vært nede i noen år, nå :cry:

Lenke til kommentar
.....

 

Mye bra her! =) Du er en mann med tid og krefter til å skrive gode forklaringer =) Virker som om du har satt deg bra inn i kunst og uttrykk også, bedre enn meg iallefall.

 

Enig i det du sier her, det er dessverre (i mine øyne) slik at mange er nettopp teknofikserte, og lar måten de verdsetter et spill på vektlegges mer av teknofiksering enn av representasjon som du så fint kalte det. (Mye bedre enn min "utseende").

 

Jeg kjenner til flere som ikke makter å spille spill som ligger teknologimessig tilbake i "tid" enn hva som er snittet per dags dato. Det blir i mine øyne en mer overfladisk måte å tilnærme seg emnet på, problemet er bare det at hvordan folk vil fordele sin vekting mellom teknologi/representasjon er så til de grader subjektivt.

 

Dette er på mange måter synd ovenfor de som virkelig legger vekt på å designe sitt spill grafisk på en måte hvor de på best mulig måte får formidlet sine tanker, følelser og vilje bak spillet/objektet. Fordi dybden ofte blir oversett av mennesker som er nettopp teknofikserte.

Men det er vel bare en annen måte å bli underholdt på? Konklusjonen må være at jeg også synes de burde sette seg bedre inn i meningen med grafikken bortsett fra å bare strekke seg mot realisme, men at mange velger å ikke gjøre det.

 

Spillsjangeren kommer nok til å dele seg, det er jo det vi er med på å se nå om dagen, med Nintendos Wii i motsetning til xbox 360 og Ps3.

Endret av snoemann
Lenke til kommentar
Hvis du ikke kan velge din motstander, bør du iallfall prøve å bestemme *hvor* slaget skal stå og Nintendo er nødt til å flytte slagmarken over til estetikken. Wii kan illustrere ideer like vakkert som PS3 og x360, med langt mindre teknisk fiksfakseri involvert.

 

Kan de? Hva får deg til å si dette? Kunne man illustrere verdier like vakkert på en commodore 64 som på en moderne maskin også?

 

Ellers synes jeg artikkelen er grei, men litt sprikende,det snakkes først om konsollprodusenter og så om spillprodusenten nintendo. Konsollen legger rammene for hva det er mulig å få til på den tekniske fronten, konsollens oppgave er å lage et teknisk rammeverk. Da er det tekniske rammverket viktig. Andre ting er viktig når man lager selve spillet.

 

I tillegg synes jeg denne "kåringen" av de 10 beste spillene er litt ser,den virker ikke akkurat som en kåring som er basert på spillets kvaliteter, men snarere et slags minste felles multiplum eller noe. Bare det at hl2 "kåres" til det beste spillet til PC er mildt sagt ganske diffust i mine øyne. Jeg ser ihvertfall liten grunn til å trekke noen vide konklusjoner av en enkelt avstemning. (utenom kanskje de triste resultatene av at ting hypes opp).

 

Hadde Gears of War hatt grafikk lik Zelda så hadde spelet blitt slakta bigtime.

7488823[/snapback]

 

Det er fordi grafikken betyr noe, hadde zelda hatt tandy-grafikk, så hadde det gått utover scoren til zelda også.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan de? Hva får deg til å si dette? Kunne man illustrere verdier like vakkert på en commodore 64 som på en moderne maskin også?

 

I mine øyne kan en Nintendo DS produsere et like effektfullt og imponerende teknisk uttrykk som en Xbox 360. Det er vanskelig å skjønne hvordan f.eks. Phoenix Wright ville blitt et vakrere spill med Unreal 3-motoren i ryggen. Grafikken på DS passer spillet perfekt.

 

I tillegg synes jeg denne "kåringen" av de 10 beste spillene er litt ser,den virker ikke akkurat som en kåring som er basert på spillets kvaliteter, men snarere et slags minste felles multiplum eller noe. Bare det at hl2 "kåres" til det beste spillet til PC er mildt sagt ganske diffust i mine øyne. Jeg ser ihvertfall liten grunn til å trekke noen vide konklusjoner av en enkelt avstemning. (utenom kanskje de triste resultatene av at ting hypes opp).

 

Det er ingen kåring. Gamerankings samler karakterer fra alle blader og nettsteder som anmelder spill, og regner ut en gjennomsnittskarakter. Spillene på listen er de spillene som har høyest snittkarakter.

Endret av Pastor Lorentzen
Lenke til kommentar
Kan de? Hva får deg til å si dette? Kunne man illustrere verdier like vakkert på en commodore 64 som på en moderne maskin også?

 

I mine øyne kan en Nintendo DS produsere et like effektfullt og imponerende teknisk uttrykk som en Xbox 360. Det er vanskelig å skjønne hvordan f.eks. Phoenix Wright ville blitt et vakrere spill med Unreal 3-motoren i ryggen. Grafikken på DS passer spillet perfekt.

 

I tillegg synes jeg denne "kåringen" av de 10 beste spillene er litt ser,den virker ikke akkurat som en kåring som er basert på spillets kvaliteter, men snarere et slags minste felles multiplum eller noe. Bare det at hl2 "kåres" til det beste spillet til PC er mildt sagt ganske diffust i mine øyne. Jeg ser ihvertfall liten grunn til å trekke noen vide konklusjoner av en enkelt avstemning. (utenom kanskje de triste resultatene av at ting hypes opp).

 

Det er ingen kåring. Gamerankings samler karakterer fra alle blader og nettsteder som anmelder spill, og regner ut en gjennomsnittskarakter. Spillene på listen er de spillene som har høyest snittkarakter.

7490073[/snapback]

 

Er det bare i dette tilfelle du mener tekniske begrensinger ikke begrenser hva slags uttrykk man kan få til, eller mener du det på generell basis?

 

Legg ellers merke til at jeg skriver kåring i gåsetegn, det er ikke uten grunn. Det kan kanskje argumenteres for at jeg burde brukt et annet ord en "avstemning". Men jeg ser på det som en avstemning blant spillanmeldere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Synes ikke grafikken er så veldig viktig i et spill. Hvis spillet er dårlig, burde det være god grafikk til å backeup, feks en dårlig story, er det er bra spill på andre deler synes jeg ikke grafikken er så veldig viktig, når jeg synes historie og lyd er viktigere enn grafikk.

Spiller egentlig mest gamler spill, vet ikke hvorfor, men spiller mange gamle "klassikere"

Spiller for eksempel:

-MaB

-BF1942

-Max Payne

-Day of the Tentacle

-Monkey Island spillene

-Sam and Max

-Grim Fandango

Veldig mange andre gode gamle spill, som fire sistnevnte, og en god del nyere spill som de tre øverste, som ikke har noe spessielt god grafikk.

Spiller også mye Nintendo, Super Nintendo, Playstation og Nintendo 64. :love:

 

Bra artikkel.

Kunne skrevet et bedre svar i posten her, men sitter på skola nå.

Lenke til kommentar
Fin artikkel, forresten. Jeg ville kanskje gått litt hardere til verks, men med litt hell kommer denne til å treffe et bredere publikum enn jeg ville gjort, og kanskje inkluderer den leserne istedet for å kue dem.

7484681[/snapback]

Vel, du traff ihvertfall meg bedre med det innlegget ditt enn det artikkelen gjorde. Det er først og fremst to ting som satte meg litt ut i artikkelen, og det var at det ikke ble skilt mellom håndtverk og kunst, og det at den inneste kjernen i grafikk er spillglede.

 

Grafikk er for meg mange ting, men det koker ned til teknisk presentasjon og kunstnerisk uttrykk. Det hjelper ikke med med et 100K digitalt speilreflekskamera hvis man tar dårlig komponerte bilder. Men det er fullt mulig å ta estetiske bilder med et 0,3mpix mobilkamera. Et spill som Doom 3 er teknisk imponerende, og fikk teknofile som oss til å sikle litervis... En stund. Problemet for meg med det spillet var, i tillegg til at spillbarheten ikke var på topp, at det kunstneristiske uttrykket ble for ensformig, og det var ikke helt breathtaking i utgangspunktet.

 

Jeg spilte for kort tid siden gjennom Metroid Prime (1) igjen, og jeg vil påstå at det fremdeles er ett av tidenes mest imponerende spill grafisk. Der er det kunstneristiske uttrykket så flott og målbindende at man ikke engang tenker over de tekniske manglene grafikkmotoren har. Resident Evil 4 er heller ikke et spesielt avansert spill rent grafikkteknisk sett. Det mangler dynamisk lys og diverse mapping og sånt som jeg ikke kan navnet på engang. Likevel blir grafikken hyllet opp i skyene og brukt som eksempel på hva GameCube egentlig er god for.

 

Hva er det da disse to spillene har som gjør dem så imponerende? Ja, de har spillbarhet så det holder, men det har ingen sammenheng med grafikk. Spillene er rett og slett vakre. Det er som å skue utover fjellheimen, eller å se et maleri som treffer deg i hjertet. Jeg vet at dette er høyst subjektivt, så derfor blir vi vel aldri enige om hvilke konkrete spill som har best grafikk, men det er liten tvil om at estetikk er vel så viktig for det visuelle inntrykket.

 

Det er her Gears of War scorer så høyt hos meg. Grafikken scorer naturligvis høyt på det tekniske (selv om jeg ser mangler jeg ønsker meg fra neste generasjon), men i tillegg har spillet et veldig sterkt visuelt uttrykk. Man kan ikke si at alt er realistisk, slik som ketsjupeffekten når man treffer noen, men du verden så fasinerende det er. Det er også mange steder som er så vakre at man bare må stoppe opp og gape, slik som under jorda eller om bord på toget.

 

Og her bommer artikkelen litt for meg. Den innerste kjernen i grafikk, er kunst. Visuelt uttrykk. Estetikk. Slik at du stopper opp, kjenner deg varm innvendig, og ikke helt klarer å sette ord på hva du føler, men vet med deg selv at det er en helt unik opplevelse.

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...