Gå til innhold

VLC 0.8.6 sluppet


Anbefalte innlegg

litt off-t:

jeg har tatt over noen av mine familie dvd'er til pc'en ved hjelp av nero recode. den omkoder til mp4. Men det er bare nero showtime som kan spille d av? jeg har prøvd vlc og quiktime... enten lagging eller ikke bilde

 

noen som vet om andre mulige programmer å bruke?

og hvilke brenneprogrammer kan lage disse filene til video_ts o.l?

Endret av tobbesen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
litt off-t:

jeg har tatt over noen av mine familie dvd'er til pc'en ved hjelp av nero recode. den omkoder til mp4. Men det er bare nero showtime som kan spille d av? jeg har prøvd vlc og quiktime... enten lagging eller ikke bilde

7488551[/snapback]

Har du en sample? - Ikke gi ut kopibeskyttede videoklipp i tråden her.
Lenke til kommentar
MPC er også i en helt annen type avspiller fordi det først og fremst bare er en alternativ GUI til WMP og Direct Show
Sorry mac, men det er like mye en medieavspiller som VLC er. Og, hvis du hadde giddi å sette etter i help->about hadde du sett at MPC også er gitt ut under GNU, så poenget ditt med at man ikke kan forvente det samme fra VLC fordi det er Open-source kan du dra til Polen med. Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

For en vanlig bruker som vil ha en enkel spiller som spiller de vanlige formatene fungerer kanskje VLC.

Har man ett avansert opppsett med f.eks plasmaskjerm/prosjektor og ekstern surround forsterker, så holder den ikke mål.

Har alltid hatt problemer med surround lyd fra VLC, og den er heller ikke god på HD materiale.

Eneste spilleren som gjelder er MPC! Mediaplayer Classic med Nvidia Purevideo er det som gjelder!

Lenke til kommentar
MPC er også i en helt annen type avspiller fordi det først og fremst bare er en alternativ GUI til WMP og Direct Show
Sorry mac, men det er like mye en medieavspiller som VLC er. Og, hvis du hadde giddi å sette etter i help->about hadde du sett at MPC også er gitt ut under GNU, så poenget ditt med at man ikke kan forvente det samme fra VLC fordi det er Open-source kan du dra Polen med.

7488750[/snapback]

Du kan dra til en eller annen Pol selv!

 

Jeg har hverken sagt at MPC ikke er en mediespiller eller at det ikke er GPL. Brukte selv MPC før men det begynner å bli en stund siden jeg giddet å bruke WMP og DirectShow-baserte avspillere. Jeg er og var fullt klar over lisensen til MPC.

 

Man kan ikke forvente at GPL utviklede mediespillere har alle funksjonene til komersielle, fordi utviklerne lager stort sett det de selv ønsker å bruke eller det de blir spurt om å lage og ikke det alle andre vil ha. Men det hender faktisk at GPL programmer tilbyr alle egenskapene til komersielle programmer og mer.

 

Jeg sa heller ikke "Open-Source", jeg har ikke brukt det utrykket en eneste gang i denne tråden. "Open-Source" har ikke så mye felles med GPL - untatt at GPL krever at kildekoden er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Først kan jeg jo nevne at jeg bruker VLC flere timer daglig - som TV (Dreambox), og at mine utspill baserer seg altså på erfaring med programmet - og ikke 10 minutters testing. Men hvorfor bruker jeg dette programmet? Ingen andre programmer klarer å streame TV skikkelig - det er på slike "vanskelige ting" VLC er i sitt ess.

 

Hva skal du med både always on top og fullskjerm på samme tid..? :roll:

Siden jeg ser TV, like jeg å ha den på "litt på siden", men alltid øverst. Så plutselig kommer det noe interessant (f.eks en sak i Nyhetene) og jeg vil ha fullskjerm. Da må jeg altså ta av "always on top", for å så å ta det på igjen etterpå når de ikke er interessant lenger og jeg vil ha lite bilde.

 

4. Instilling-skjermen er veldig dårlig lagt opp.
Delvis enig her også, men bare delvis. :)
Kom igjen - sammenlign med f.eks. MPC det er jo så mye flottere organisert ;) (greit nok at VLC har langt flere instillinger, men det er fremdeles lite elegant lagt frem)

 

Hurtigtaster og høyreklikkmeny på bildet. Litt tynt, men jeg er mer fan av det enn en stygg animert sak som dukker opp. Så kan jeg heller gå ut av fullscreen for å foreta noen endringer i innstillingene.
Greit nok at du er mer fan av det, og at jeg er fan av MPC sin simple løsning- men det burde jo være en mulighet. Siden alle andre avspillere har slik mulighet, har jeg en mistanke om at flertallet foretrekker det også.

 

(6. Har ikke automatisk deinterlacing)

Hvorfor parantes? Er det i det hele tatt riktig?

Parantes fordi det sikkert ikke er mange andre som opplever dette problemet, og fordi jeg ikke vet helt hvorvidt det kan fikses - men når jeg ser på TV-klipp er det ofte interlacing, som jeg må fikse via deinterlace menyen. Når jeg har åpnet et tilsvarende klipp i MPC pleier disse å være mye bedre, uten at jeg gjør noe. I instillingene på MPC står det "Automatisk".

 

Jaha? I forhold til hva? Og er ikke det en vel subjektiv mening?

Ok, får innrømme at det blir veldig subjektivt, men jeg savner i alle fall hurtigtaster på musen. F.eks scroll til å justere lyd, ett-klikk på bildet for pause/play. Har forsøkt å endre på dette, men det fungerer ikke. Er så vidt jeg kan skjønne heller ikke mulig å ha to hurtigtaster til samme funksjon (dvs, at jeg kan bruke både space, og museklikk til pause/play)

 

 

HavarN: Du har nok kommet i helt feil seksjon nå. Her diskuteres selve softwaren, og jeg tror de færreste her bryr seg et fnugg om platform, lisens, utvikler etc som brukes. For meg er det i alle fall totalt irrelevant om det er GPL, open-source, multiplatform, eller om det er en 5-åring som har utviklet det. Jeg bruker det som fungerer best. For meg er det MPC - med det lille unntaket nevnt innledningsvis.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Ettersom det virker som det er folk her på forumet som har mye mer peil enn på videolan sitt forum så velger jeg å stille 2 spørsmål her;

 

1. Noen som har testa en versjon av VLC 0.9 på Vista rtm som de har fått til å fungere? Lasta ned siste release i går, og den bare crasher.

 

2. Er det bare jeg som ikke får 0.8.6 til å fungere under Vista rtm? Med 0.8.6 så får jeg bare ett hvitt bilde når jeg bruker DirectX 3D Video Output. Får bilde bare ved pause. Har ATI driver for Vista. Når jeg bruker f.eks. OpenGL så syns jeg det er treigt og dårlig kvalitet. 0.8.5 fungerer helt fint.

Lenke til kommentar

Lurifaksen: Ingen som vil hindre deg i å bruke det programmet som fungerer best for deg, men det blir for dumt å sitte å kritisere programvare som er laget av noen andre for å tilfredstille deres egne behov for å mangle funksjoner du vil ha, bare fordi du er heldig nok til å få lov å bruke programmet deres både uten vederlag og som du vil.

 

Faktisk vil jeg si at det er langt over grensen for å være uforskammet.

 

Om VLC ikke kan gjøre det du vil at det skal gjøre så står du fritt til å bruke MPC eller en hvilken som helst annen avspiller som faktisk gjør det du forventer.

Lenke til kommentar
Lurifaksen: Ingen som vil hindre deg i å bruke det programmet som fungerer best for deg, men det blir for dumt å sitte å kritisere programvare som er laget av noen andre for å tilfredstille deres egne behov for å mangle funksjoner du vil ha, bare fordi du er heldig nok til å få lov å bruke programmet deres både uten vederlag og som du vil.

 

Faktisk vil jeg si at det er langt over grensen for å være uforskammet.

 

Om VLC ikke kan gjøre det du vil at det skal gjøre så står du fritt til å bruke MPC eller en hvilken som helst annen avspiller som faktisk gjør det du forventer.

7488980[/snapback]

 

Man er uforskammet når man kommer med konstruktiv kritikk?

 

Det er bare for dummt. Fordi det er gratis å bruke og utviklere ikke hver fet lønn skal vi kun bruke det som det er og holde kjeft om det vi ikke liker, eller helst bruke noe annet.

 

Jeg kjener igjen formen fro kritikk. Den kommer som regel fra frivillige som gjør en stor (men ofte udugelig) innstas innfor en eller annen form for organisasjon. Når noen så er så frekke at de kritiserer så er H@$VTE løs.

Grøss.

Lenke til kommentar
Man er uforskammet når man kommer med konstruktiv kritikk?

 

Det er bare for dummt. Fordi det er gratis å bruke og utviklere ikke hver fet lønn skal vi kun bruke det som det er og holde kjeft om det vi ikke liker, eller helst bruke noe annet.

 

Jeg kjener igjen formen fro kritikk. Den kommer som regel fra frivillige som gjør en stor (men ofte udugelig) innstas innfor en eller annen form for organisasjon. Når noen så er så frekke at de kritiserer så er H@$VTE løs.

Grøss.

7489103[/snapback]

Det er ikke uforskammet å komme med konstruktiv kritikk, men den slags kritikk som har kommet i denne tråden er lagt fra konstruktiv. Den er det motsatte, fordi den kun tjener det formålet å avskrekke de som muligens kunne vurdert å prøve programmet.

 

Dersom noen vil komme med konstruktiv kritikk kan den ytres ovenfor utviklerne. Det gjøres via mailinglister eller forumet som du finner på http://www.videolan.org og ikke i et forum som sannsynligvis kun brukerne og potensielle brukere av VLC leser.

 

Brukte selv MPC før men det begynner å bli en stund siden jeg giddet å bruke WMP og DirectShow-baserte avspillere.
Hvor mange ganger skal meg si det. MPC er IKKE basert på WMP.

 

Og alle disse skins som finns til VLC har jeg aldri fått til å funke, og jeg kan "en del" om skins osv.

7489112[/snapback]

Det hjelper ikke hvor mange ganger du sier det, fordi MPC baserer seg på DirectShow sin codec baserte backend til WMP for å spille av media. Dvs stammen i WMP, den delen som ikke utgjør GUI/Skin. Endret av HavarN
Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg noen expert på området, men hele codec-opplegget i Windows er vel heller en del av OS-et enn en del av et enkelt avspillings-program? "XP N" hadde vært vanskelig å få til hvis ikke det var tilfelle.

7489222[/snapback]

Nå er vel WMP en del av OS'et ifølge Microsoft.
Lenke til kommentar
Man er uforskammet når man kommer med konstruktiv kritikk?

 

Det er bare for dummt. Fordi det er gratis å bruke og utviklere ikke hver fet lønn skal vi kun bruke det som det er og holde kjeft om det vi ikke liker, eller helst bruke noe annet.

 

Jeg kjener igjen formen fro kritikk. Den kommer som regel fra frivillige som gjør en stor (men ofte udugelig) innstas innfor en eller annen form for organisasjon. Når noen så er så frekke at de kritiserer så er H@$VTE løs.

Grøss.

7489103[/snapback]

Det er ikke uforskammet å komme med konstruktiv kritikk, men den slags kritikk som har kommet i denne tråden er lagt fra konstruktiv. Den er det motsatte, fordi den kun tjener det formålet å avskrekke de som muligens kunne vurdert å prøve programmet.

 

Når flere påpeker det samme, noen faktiske forhold, andre mer eller mindre subjektive, men likefullt som oftest bekreftet av flere så er det ikke konstruktiv kritikk?

Huff, skremmer den vekk. Ja, det kan være det. Den bekrefter jo mitt eget inntrykk som gjør at jeg selv bruker den lite og neppe løper avgårde til nærmeste server for å laste ned 0.9 versjonen. Og det må jo være feil. At jeg skulle få noe annet enn et rosenrødt inntrykk av VLC er intet mindre enn en skandale.

Dersom noen vil komme med konstruktiv kritikk kan den ytres ovenfor utviklerne. Det gjøres via mailinglister eller forumet som du finner på http://www.videolan.org og ikke i et forum som sannsynligvis kun brukerne og potensielle brukere av VLC leser.

 

Utfra ditt engasjement og forurettede holdning misstenker jeg at man når rett adressat, men at vi sammtidig ser årsaken til at VLC på enkelte punkter er så hjelpeløst som det tydeligvis fortsatt er i dag.

 

Forøvrig forbeholder jeg meg retten til å rise eller rose der jeg selv ønsker, og jeg ser absolutt ingen ulempe med at man kommer med slikt i dette forum, tvert imot må da det være en hovedintensjonene med slike fora.

Lenke til kommentar

Jeg ikke hatt noe med VLC sin utvikling å gjøre forruten å komme med konstruktiv kritikk via riktige kanaler. - Noe alle her har muligheten til å gjøre. Du må ikke trekke så forhastede slutninger om ting du ikke kan vite noe om. Det er mulig å være engasjert om en sak uten være opphavsmann.

 

Bare for å nevne noe av det som har kommet av spesielt lite konstruktiv kritikk her (det meste av det følgende er desstuen subjektive meniger):

"Jeg syntes det er merkelig at så mange ønsker å bruke en mediespiller hvor GUI og brukervennlighet rett og slett er broken"

"Er søkebaren ennå sånn fucka?"

"Det er fremdeles buggs i VLC. Halo 3 traileren har ikke lyd i VLC, men i WMP er det lyd." - Kanskje det er formatet til Halo3 traileren som er en lukket standard?

"Skjønner ikke hva det er med denne "VLC-hypen" - VLC er jo en av de dårligste video-avspillerene som eksisterer til Windows."

"Multiplatform (som sikkert er grunnen til manglende brukervennlighet)"

 

Denne posten og resten av innleggene til Lurifaksen:

https://www.diskusjon.no/index.php?act=findpost&pid=7487057

 

"Men enig i at instillingsskjermen er uoversiktlig. Hadde VLC brukt tabs og ikke scrollbar, så hadde det vært noe for meg. Men en midlertidig løsning kan jo være å utvide vinduet" - Tell antall instillingsmuligheter om du slår på avanserte instillinger.

 

"Hvis man har satt Always On Top til å være på hele tiden, hver gang du starter VLC blir det tull å skulle skru det av når du skal bruke fullscreen, og så på igjen etterpå. MPC, WMP osv. gjør dette."

Endret av HavarN
Lenke til kommentar
2. Er det bare jeg som ikke får 0.8.6 til å fungere under Vista rtm? Med 0.8.6 så får jeg bare ett hvitt bilde når jeg bruker DirectX 3D Video Output. Får bilde bare ved pause. Har ATI driver for Vista. Når jeg bruker f.eks. OpenGL så syns jeg det er treigt og dårlig kvalitet. 0.8.5 fungerer helt fint.

7488942[/snapback]

 

Bruker 0.8.6, og har testet nightlies av 0.9.0, i Vista RTM, og begge fungerer, riktignok ikke spesielt bra, men ingen av de crasher hos meg (nvidia)

I 0.8.x blir Aero deaktivtert når du spiller av video hvis du bruker DirectX. Det fungerer hvis du bruker Windows GDI eller OpenGL. Jeg opplever også elendig bildekvalitet (på mpeg2) hvis ikke jeg bruker opengl.

 

I 0.9 fungerer Aero, men bildet pleier å være altfor mørkt, og har fremdeles elendig bildekvalitet på alt annet enn OpenGL ved avspilling av mpeg2.

 

HavarN: I en enhver normal bedrift, er alle punktene der så konstruktive tilbakemeldinger som de bare kan drømme om. Men pga dette er open source opplegg er ikke det godt nok altså? De forventer faktisk at alle skal drive å skrive lange rapporter om hva som er galt og hvordan det skal fikses? Slik fungerer nok ikke verden gitt...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
HavarN: I en enhver normal bedrift, er alle punktene der så konstruktive tilbakemeldinger som de bare kan drømme om. Men pga dette er open source opplegg er ikke det godt nok altså? De forventer faktisk at alle skal drive å skrive lange rapporter om hva som er galt og hvordan det skal fikses? Slik fungerer nok ikke verden gitt...

7489377[/snapback]

I enhver bedrift ville de fleste av de punktene vært helt elendig kritikk. De kan ikke brukes til noe annet enn å registrere om brukeren liker eller ikke liker produktet.

 

Det er dessuten ikke særlig mange som gidder å høre på at folk syter om hvor lite de liker et godt produkt.

 

Dersom man har noe konstruktivt å komme med og velviljen til å dele det kan man bruke riktig forum og skrive et innlegg/en mail med den lengden en selv ønsker, men forsøke å holde seg fri for banning og andre vulgære subjektive og usaklige meningsytringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...