Gå til innhold

Hva i religioner og ismer gjør DEG kvalm?


Anbefalte innlegg

Vel, først av alt er det en ting som gjelder alt og alle og det er at jeg virkelig vil brekke meg når jeg merker at mennesker ser ned på andre på grunn av deres tro/levesett. Det irriterer meg noe helt grenseløst.

7660813[/snapback]

Helt enig. Hvilken annen grunn hadde kirken til å forfølge folk og kalle dem hekser, annet enn at de var av en motstridende tro/annerledes levesett?

 

Ateister som mener at alle med en gudetro er enten hjernevaskede, dumme eller onde, folk med gudetro som ser ned på alle ateister og ser det som deres "plikt" og "frelse" dem fra deres syndige liv. Alt dette og mer som kan settes under denne kategorien gjør meg kvalm.

 

Sånn jeg ser det er det også en del her som mener de har "svaret" og er overbevist om at alle andre har feil. Dette gjør meg ikke direkte kvalm, men litt irritert blir jeg nå.

7660813[/snapback]

Skjønner godt hva du mener. Fundamentalister er irriterende, uansett hvilken leir de befinner seg i, inkludert den ateistiske. Sånne folk bør skjerpe seg.

 

 

En del ateister, som så mange andre, liker å dele ideene sine om rett og galt. Diskusjon er vel ikke annet enn sunt for utviklingen av et ideelt samfunn? Skal man tie stille der man ser at noe kan være galt? Er det slik vi får bukt med problemer?

 

Er ikke åpenhet og talefrihet noe vi bør ivareta og kjempe for? Er det skadelig at vi har folk som er kritiske og skeptiske til hvordan andre mennesker blir behandlet?

 

Jeg tror de alle fleste mennesker vil det beste for andre. Overgripere derimot, er jeg usikker på. Hva er egentlig målet deres? Og er det lettere for dem å komme seg unna med handlingene når de har religioner og ideologier å gjemme seg bak? Jeg mener svaret er ja. Gruppen er sterkere enn individet.

 

Jeg synes ikke man skal bruke dette med heksebrenning o.l som noe argument for at en religion er kvalmende. Det er faktisk mennesker som gjør dette, ikke religionen.

7660813[/snapback]

Det er mennesker som gjør det meste mot andre mennesker, det er ingen hemmelighet. Men når mennesker begår overgrep mot andre, er det viktig å se i hvilket lys dette gjøres. Veldig mange overgrep blir gjort i lys av religiøs tro eller tradisjon, eller av ideologiske overbevisninger.

 

Se for eksempel på kjønnslemlestelse av spedbarn - en svært utbredt skikk blandt mange religiøse. Skjer dette brutale ritualet av noen annen grunn enn at det er tradisjon innen religionen? De fjerner en kroppsdel fra en uskyldig unge, noe ungen aldri vil få tilbake igjen! Det er tydeligvis greit for veldig mange at dette skjer, men for meg er det rett og slett grusomt å være vitne til.

 

 

Hva annet bør jeg gjøre for å få slutt på galskapen? Er det ikke et steg i riktig retning å opplyse flere om hva som egentlig foregår og har foregått, og hva jeg mener om det? Eller vil problemene bare forsvinne av seg selv?

 

 

Når jeg er vitne til at andre mennesker lider, vil jeg ikke bare sitte stille og være passiv. Jeg vil prøve å gjøre noe for at det kan bli bedre, selv om det bare innebærer å skrive et 'morskt' innlegg på internett. Så lenge det får minst én person til å tenke seg om, så føler jeg at jeg har gjort en innsats... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dine korte, enkle innlegg utgjør vitterlig lite.

7658873[/snapback]

Jasså? Hva vil du da karakterisere dette følgende innlegget som? :hmm:

 

Overflødig og irrelvant.

7618569[/snapback]

Det jeg mente med at du burde utdype var å si hvorfor du mener at det var irelevant.

Hvordan er det mulig å diskutere aspekter ved et innlegg som kun består av to ord?

Lenke til kommentar
Så du ser ikke ned på nazister/nazisme?

7671652[/snapback]

Jeg ser ned på NAZISME ja, men ikke nazister. Jeg lever i den tro at folk flest er annstendige mennesker hvis de får sjangsen til å bli det, og at alt annet er bestem av det som er rundt en.

 

EDIT: Takk for flott svar Royo! Er enig i det du sier å innser at mitt utsagn og å skylde på bibelen ikke er helt gjennomtenkt, men har fortsatt hengt meg fast i dette med å VITE at man har rett. Det ser for meg ut som en del mennesker rett og slett er så overbeviste om at de har rett at de ikke er åpne for andres meninger og vil derfor heller ikke tolerer dem. Klart man skal argumentere for meningen sin, litt sint kan man gjerne bli også, men ikke undertrykke andres meninger med hersketeknikker og gudvethva.

 

Jørgen

Endret av Jurgemaister
Lenke til kommentar
Dine korte, enkle innlegg utgjør vitterlig lite.

7658873[/snapback]

Jasså? Hva vil du da karakterisere dette følgende innlegget som? :hmm:

 

Overflødig og irrelvant.

7618569[/snapback]

Det jeg mente med at du burde utdype var å si hvorfor du mener at det var irelevant.

Hvordan er det mulig å diskutere aspekter ved et innlegg som kun består av to ord?

7672786[/snapback]

 

Hadde fyren fattet seg i ennå større korthet, hadde det kanskje vært mulig å vurdert argumentasjonen på en noe rimelig måte. Les mellom linjene, mister. Ta ikke mine kommentarer som entydig kritikk.

 

Da får vedkommende kommentere min kortfattede kritikk; det at du gjentatte ganger påpeker verdi og funksjon i hvert enkelt innlegg, forblir vagt og mindre sprudlende. Du er velkommen til å delta i diskusjonene, fremfor å kjøre en lite stødig kritikkføring.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Bevisstgjøringen av en fordummende livsførsel som bygger på underlige sannheter, usmakelige levesett, og som innehar skremmende stor verdensmakt.

 

Les hva jeg skriver, åpne slusene dine og reflekter over det jeg meddeler, fremfor det å  bestemme deg for at alt du hører er uriktig; dette ville ført deg over på en mer positiv sti, tro meg!

7658331[/snapback]

 

"Fordummende livsførsel", Vet ikke hva du mener her? Underlige sannheter, likså?

Usmakelig levesett?? "Skremmende" stor verdensmakt?

 

Alle motsigelser leser jeg som kritikk av svakhet hos individet og ikke i skriften.

 

Så går vi over på dine råd. Ikke bare skriver du, men du meddeler...? Høres nesten ut som en liten profet:

meddele -te; -else (se også meddelelse)

1 gi: bli meddelt avskjed i nåde; (rel.) meddele alterets sakramente

2 underrette om: vi tillater oss herved å meddele at … / det meddeles herved at … / som tidligere meddelt; ( refl.) gi uttrykk for sine tanker og stemninger: måten hvorpå kunstneren meddeler seg til publikum

Etym.: e. mnty., eg. 'dele med en'

Synonymer: 1. bibringe, skjenke, tildele, tilstå

2. advisere, annonsere, bekjentgjøre, erklære, forkynne, fortelle, gi beskjed om, gi melding om, gjøre kjent, informere om, kunngjøre, melde (fra om), offentliggjøre, oppgi, opplyse, proklamere, tilkjennegi

 

Åpne slusene dine, smaker litt av svovel...:

sluseI -n, -r

1 kunstig skipsløp mellom to vannområder med forskjellig nivå; enkelt kammer i slikt løp

 

2 åpning til å slippe noe (især vann, trafikk) igjennom; lem som lukker for slik åpning: åpne slusene i demningen / trafikksluse; det regnet som om himmelens sluser var åpne; avsperringsenhet (ventil) i gass- el. væskeledning

Etym.: nty., mlat. perf. pt.; ○ekskludere

 

 

sluseII -et; -ing føre, transportere (som) gjennom sluse: sluse noe inn, ut

 

Du bruker nesten bibelske vendinger i din skråsikre "messing", derfor blir det selvmotsigende i mine ører.

 

Så avslutter du med å påstå at jeg har bestemt meg for at alt jeg hører er uriktig, men hvis jeg bare er villig til å høre på deg og tro på det du sier så ville jeg kommet over på en mer positiv "sti". Tusen takk for prekenen. :)

Lenke til kommentar

"Fordummende livsførsel",  Vet ikke hva du mener her? Underlige sannheter, likså?

Usmakelig levesett?? "Skremmende" stor verdensmakt?

 

Alle motsigelser leser jeg som kritikk av svakhet hos individet og ikke i skriften.

 

Så går vi over på dine råd. Ikke bare skriver du, men du meddeler...? Høres nesten ut som en liten profet:

meddele -te; -else (se også meddelelse)

1 gi: bli meddelt avskjed i nåde; (rel.) meddele alterets sakramente

2 underrette om: vi tillater oss herved å meddele at … / det meddeles herved at … / som tidligere meddelt; ( refl.) gi uttrykk for sine tanker og stemninger: måten hvorpå kunstneren meddeler seg til publikum

Etym.: e. mnty., eg. 'dele med en'

Synonymer: 1. bibringe, skjenke, tildele, tilstå

2. advisere, annonsere, bekjentgjøre, erklære, forkynne, fortelle, gi beskjed om, gi melding om, gjøre kjent, informere om, kunngjøre, melde (fra om), offentliggjøre, oppgi, opplyse, proklamere, tilkjennegi

 

Åpne slusene dine, smaker litt av svovel...:

sluseI -n, -r

1 kunstig skipsløp mellom to vannområder med forskjellig nivå; enkelt kammer i slikt løp

 

2 åpning til å slippe noe (især vann, trafikk) igjennom; lem som lukker for slik åpning: åpne slusene i demningen / trafikksluse; det regnet som om himmelens sluser var åpne; avsperringsenhet (ventil) i gass- el. væskeledning

Etym.: nty., mlat. perf. pt.; ○ekskludere

 

 

sluseII -et; -ing føre, transportere (som) gjennom sluse: sluse noe inn, ut

 

Du bruker nesten bibelske vendinger i din skråsikre "messing", derfor blir det selvmotsigende i mine ører.

 

Så avslutter du med å påstå at jeg har bestemt meg for at alt jeg hører er uriktig, men hvis jeg bare er villig til å høre på deg og tro på det du sier så ville jeg kommet over på en mer positiv "sti". Tusen takk for prekenen. :)

7677791[/snapback]

 

Et kreativt men likevel kvalmt forsøk på å skape harme. Kan du ikke heller bruke din enestående kreativitet til å motbevise argumentene som fremsettes mot din evige og allmektige Gud?

 

Å diskutere etikk og moral med mennesker som tilber en primitiv, hevngjerrig og menneskefiendtlig guddom som ifølge sine egne biografer har hundretusen av uskyldige liv på samvittigheten, blir i utgangspunktet uhyre komplisert og krevende.

 

Vi får bare konstatere at indoktrinering skaper splittelse og avstand.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Et kreativt men likevel kvalmt forsøk på å skape harme. Kan du ikke heller bruke din enestående kreativitet til å motbevise argumentene som fremsettes mot din evige og allmektige Gud?

 

Å diskutere etikk og moral med mennesker som tilber en primitiv, hevngjerrig og menneskefiendtlig guddom som ifølge sine egne biografer har hundretusen av uskyldige liv på samvittigheten, blir i utgangspunktet uhyre komplisert og krevende.

 

Vi får bare konstatere at indoktrinering skaper splittelse og avstand.

7677938[/snapback]

 

Forsøk på og skape harme :dontgetit: Om du føler det slik så blir det opp til deg.

 

Jeg "tror" ikke på noen spesiell gud, hverken menneskeskapt eller åndelig, derfor trenger jeg ikke bevise noe som helst. Det som jeg forundrer meg over er den merkelige "harme" dette "eventyret" skaper hos noen. Har mere tro på individet og dets muligheter for perfeksjon. Når det gjelder kristendommen så forstår jeg de enkle verdiene som man finner der og i de fleste andre religioner, de er ikke guddommelige men heller logiske. At det også er en haug med såkalte religiøse som med bibelen/koranen/toraen i ene hånden og sverdet i den andre slakter ned medmennesker kan man ikke skylde religionen for, men bare disse individene og de som står og ser på dette skje som sauer.

Lenke til kommentar
Det ser for meg ut som en del mennesker rett og slett er så overbeviste om at de har rett at de ikke er åpne for andres meninger og vil derfor heller ikke tolerer dem. Klart man skal argumentere for meningen sin, litt sint kan man gjerne bli også, men ikke undertrykke andres meninger med hersketeknikker og gudvethva.

7676989[/snapback]

Det er slike mennesker jeg vil prøve å komme til livs. Hersking og undertrykkelse er overgrep. Og som sikkert de fleste har fått med seg, så er overgrep noe av det verste jeg vet om. Overgrep må forsvinne. Årsakene til overgrep må bekjempes og tilintetgjøres.

 

Jeg synes det er et godt sted å begynne å se på motivasjonen forskjellige folk har til å bedrive overgrep. Hvor ifra kommer overbevisningen om at en overgriper handler rett? Finner vi svaret på dette, har vi kommet et godt stykke på veien for å kunne forhindre ytterligere ondskap i å skje.

Lenke til kommentar
Det ser for meg ut som en del mennesker rett og slett er så overbeviste om at de har rett at de ikke er åpne for andres meninger og vil derfor heller ikke tolerer dem. Klart man skal argumentere for meningen sin, litt sint kan man gjerne bli også, men ikke undertrykke andres meninger med hersketeknikker og gudvethva.

7676989[/snapback]

Det er slike mennesker jeg vil prøve å komme til livs.

7678526[/snapback]

Uhm.. Slike mennesker, eller bare holdningene deres? En liten, vesentlig forskjell..

Lenke til kommentar

Denne tråden ser ut til å gå dit alle religionstråder går. Det vil si i ring rundt seg selv. Jeg har tilgode å se en slik tråd som ikke slutter akkurat der den startet.

 

Nå er denne moderator ikke prinsipielt imot diskusjon for diskusjonens egen skyld. Men går en slik diskusjon tilstrekkelig lenge vannes den ut og deltagerne blir mer interessert i å diskutere hverandre enn tema, kanskje i frustrasjon over manglende femdrift i diskusjonen. Og her er det et par sider med stadig mere beskyldninger om trolling og hersketeknikker.

 

Vi stenger denne for opprydning, med mindre vi finner at den er ferdigdiskutert. Etter 13 sider er den kanskje det.

 

I mellomtiden får dere en liten pustepause til senere idag eller i morgen.

 

Synspunkter på trådens tilstand og livsrett mottas med takk. Send meg gjerne en PM i sakens anledning.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...