Gå til innhold

Hva i religioner og ismer gjør DEG kvalm?


Anbefalte innlegg

Hvis man derimot har en hund, og er ateist, så vil man jo benekte har man faktisk har denne hunden.

 

Dårlig sammenligning. Det er ikke sånn at Gud er åpenbar overalt i hverdagslivet. Tvert imot. Det ville heller vært slik:

 

De religiøse tror de har en hund, men bare fordi det står i ei gammel bok.

 

Ateistene tror de ikke har en hund, fordi ingenting tyder på det.

 

Agnostikerne som ikke benekter at de jordiske gudene kan finnes, er usikre på om de har en hund, fordi de mener de ikke har nok bevis mot det (selv om ingen bevis er for at de har en hund).

 

Agnostikerne som benekter de jordiske gudene, men ikke benekter at det kan finnes en slags gud der ute, benekter at de har en hund hjemme, men ser ikke bort fra muligheten for at det kan finnes en hund i hele den vide verden med en navneplate som sier at de er eieren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du forklarer likevel ikke hvorfor det var et dårlig eksempel. Selv om Gud hadde eksistert, så hadde ateistene benekta det.

 

Trenger ikke alltid være en bok tilstede.

7601856[/snapback]

Det er et dårlig eksempel fordi hvis du har en hund, så vil det være bevis for det. Ateisters fremste argument mot en guds eksistens er at det ikke finnes noen bevis. Hvordan skal noen kunne eie en hund uten at de selv har noen bevis på det?

 

Om det hadde vært bevis for Gud, så ville det nok fortsatt vært skeptikere, men langt færre, og dette ville være samme type folk som er dypt religiøse og driter i hva alle andre sier, for de har bestemt seg for at de har rett, og da er de utenfor rekkevidden av logikk og bevis.

Lenke til kommentar
Ateister tror ikke på gud. Bevis eller ikke.

7601965[/snapback]

Hvordan i all verden kan du komme med en så bastant påstand?

 

Ut ifra dette virker det som om du vet hvordan hver eneste ateist i hele verden tenker, og hvordan de hadde reagert hvis det eventuelt hadde blitt funnet bevis for at gud eksisterte?

 

Ateister vurderer saken utifra hvordan den er idag, og per idag har det ikke blitt bevist vitenskaplig at det finnes en gud. Det er ikke det samme som ingen ateister hadde forandret mening hvis det hadde blitt funnet bevis, når deres synspukter er basert på at det nettopp IKKE er gjort dette.

Lenke til kommentar

Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, forlatt av gudene». Ateisme som livssyn vil si å ikke tro på en gud, fravær av gudstro. Wiki

 

Ikke kom her å fremstill ateistene som de "smarte" her i samfunnet, og resten som de dumme. Det du beskriver høres mer ut som en agnostiker.

Lenke til kommentar
Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, forlatt av gudene». Ateisme som livssyn vil si å ikke tro på en gud, fravær av gudstro. Wiki

 

Ikke kom her å fremstill ateistene som de "smarte" her i samfunnet, og resten som de dumme. Det du beskriver høres mer ut som en agnostiker.

7603167[/snapback]

Nøyaktig hvor i innlegget står det noe om at ateister er smartere enn kristne?

Det jeg sa var at ateister ikke tror på gud fordi der ikke har blitt funnet bevis for hans eksistens. Det var du som tolket innlegget mitt dithen at ateistene var de smarte.

 

Det høres kanskje ut som en agnostiker, bortsett fra at en agnostiker ikke har gjort seg opp noen mening, og det er det som blir det essensielle her. Jeg kan forestille meg at mange ateister, meg selv inkludert, hadde forandret mening hvis det hadde kommet noe solid bevis. Men per dags dato er jeg en ateist.

Lenke til kommentar
Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, forlatt av gudene». Ateisme som livssyn vil si å ikke tro på en gud, fravær av gudstro. Wiki

 

Ikke kom her å fremstill ateistene som de "smarte" her i samfunnet, og resten som de dumme. Det du beskriver høres mer ut som en agnostiker.

7603167[/snapback]

Hvis du ser på de forskjellige beskrivelsene over så vil du se at de favner både ateister som ikke tror (uten gud) og ateister som benekter (benekter gudene).

 

Ateisme kommer som påpekt mange ganger nå i mer enn en form.

Lenke til kommentar
Ateisme kommer fra gresk atheos og kan oversettes med «uten gud, som benekter gudene, gudløs, ugudelig, forlatt av gudene». Ateisme som livssyn vil si å ikke tro på en gud, fravær av gudstro. Wiki

 

Ikke kom her å fremstill ateistene som de "smarte" her i samfunnet, og resten som de dumme. Det du beskriver høres mer ut som en agnostiker.

7603167[/snapback]

Hvis du ser på de forskjellige beskrivelsene over så vil du se at de favner både ateister som ikke tror (uten gud) og ateister som benekter (benekter gudene).

 

Ateisme kommer som påpekt mange ganger nå i mer enn en form.

7603290[/snapback]

Likevel - uten gud.

Lenke til kommentar

Agnostisisme er for meg et innholdsløst standpunkt/begrep.

 

Kom ikke her å påstå at dette er en form for overlegen/overordnet innstilling. Din skepsis/nøytralitet er vinglete - min innstilling er en etablert overbevisning over vår tilfeldige eksistens, din overbevisning vil av naturlig grunn hevde at dette koker ned til det ikke-beviselige, noe som befester mitt syn på erkjennelsessvake jordboere.

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Agnostisisme er for meg et innholdsløst standpunkt/begrep.

 

Kom ikke her å påstå at dette er en form for overlegen/overordnet innstilling. Din skepsis/nøytralitet er vinglete - min innstilling er en etablert overbevisning over vår tilfeldige eksistens, din overbevisning vil av naturlig grunn hevde at dette koker ned til det ikke-beviselige, noe som befester mitt syn på erkjennelsessvake jordboere.

7603667[/snapback]

Erkjennelsessvake? Snakk om å kamskjære..

Hva med en kristen som har begynt å tvile, og ikke lenger vet om det finnes en Gud? Hva med en ateist som har opplevd en del merkelig, og begynner å lure på om det faktisk finnes noe?

Alle går gjennom en eller flere agnostiske perioder i livet, hvor de er i tvil om hvilken vei de skal velge. Har man _aldri_ vært i tvil, vet man ikke nok om den andre retningen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...