Gå til innhold

Hva i religioner og ismer gjør DEG kvalm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Erkjennelsessvake? Snakk om å kamskjære..

Hva med en kristen som har begynt å tvile, og ikke lenger vet om det finnes en Gud? Hva med en ateist som har opplevd en del merkelig, og begynner å lure på om det faktisk finnes noe?

Alle går gjennom en eller flere agnostiske perioder i livet, hvor de er i tvil om hvilken vei de skal velge. Har man _aldri_ vært i tvil, vet man ikke nok om den andre retningen.

 

 

Overflødig og irrelvant.

Lenke til kommentar
Navnet på denne tråden er rett og slett latterlig..

Kvalm? Og den smilyen?

 

Håper dette endres, vi er tross alt ikke 1. klassinger..

7614534[/snapback]

Brukernavnet ditt er rett og slett latterlig..

Og det avataret?

 

Men for all det, behold det. Jeg kommer til å beholde tråden som den er. Den er åpen for diskusjon. Diskutér topic, eller la være. Det er helt opp til deg selv. Men la nå være å forsøple tråden med unødvendig tull. Send meg heller PM.

 

 

 

Og ja, jeg blir faktisk kvalm av mye religioner og ismer fører med seg - i ordets rette forstand (ubehag i magen).

 

Blir ikke du kvalm av ting som omskjæring av spedbarn, brenning av levende mennesker og voldtekter?

Lenke til kommentar
Er enig med Gaston.

 

Tittelen bør endres og smileyen bør fjernes bare for å ofre en smule respekt for enkelte folk. Ingen har sagt at forumet skal være antireligiøst heller.

7623234[/snapback]

Da jeg allerede har uttalt at jeg ikke kommer til å forandre noe, er det ytterst unødvendig å gjenta det Gaston gjorde. Ta opp frustrasjonen din med moderator eller et annet passende sted. Denne tråden er opprettet for å diskutere det innledningen og topic beskriver, ikke for å gjentatt klage over hva man synes om ulike emoticons og overskrifts-formuleringer. Topic er klart og tydelig, slik et topic skal være. Hadde det ikke vært det, ville en moderator for lengst ha kjeftet på meg.

 

 

Ingen har heller sagt at forumet skal legge skjul på de negative sidene ved ulike livssyn og organisasjoner.

 

 

 

"ofre en smule respekt for enkelte folk."

Hvor var respekten kirken viste mot 'heksene'? :no:

Lenke til kommentar

For guds skyld, slutt å kveruler om emnetittelen.

 

Den er provoserende, men det er jo bare positivt, fordi da engasjerer den flere, som kanskje ikke hadde sett på tråden hvis den hadde hatt et annet navn. Når ble det sagt at emnetitteler måtte være nøytrale og 100% objektive? Så lenge de gjenspeiler innholdet i førsteposten må det da være lov til å uttrykke egne meninger?

 

Denne tråden er jo helt avsporet, tilbake til topicen folkens.

Lenke til kommentar
Denne tråden er jo helt avsporet, tilbake til topicen folkens.

Jeg mener kristne og andre religiøst troende ofte er det fordi de blir skremt av det gudeløse alternativet.

 

Jeg liker ett sitat fra boken "Stranger in a Strange Land", her fritt oversatt til norsk:

"Hvordan kan gud forvente at hans skaperverk skal greie å gjette seg til den korrekte gudetroen kun ved hjelp av tro? Det virker som en slurvete måte å drive ett univers".

 

Hvis man ser på de forskjellige religionene mennenskene har benyttet seg av opp gjennom tidene, kan jeg ikke forstå hvorfor de kristne kan være så skråsikre på at deres tro er den riktige. Kristendommen baserer seg på noen særdeles løse såkalte vitneutsagn nedskrevet for nesten 2000 år siden.

Ja, jeg kan være tilbøyelig til å godta at det har levet en mann ved navn Jesus som gikk rundt og snakket om gud, himmel og forlatelse. Men slike mennesker fantes det mange av på den tiden. Slike mennesker finnes det fortsatt. Vi har jo Raël (Claude Vorilhon) - han er ikke mindre viktig i dag enn det Jesus var på sin tid. Den religiøse konteksten til Jesus og Raël er like absurd sett fra utsiden.

Lenke til kommentar
Overflødig og irrelvant.

7618569[/snapback]

Det blir veldig vanskelig å diskutere hvis en bare skal komme med ubegrunnede påstander. Du må komme med noen argumenter, eller i det minste utdype tankene dine for at en diskusjon skal kunne opprettholdes.

7618954[/snapback]

 

Jeg anså det innlegget for å være feilrettet og irrelevant, dersom du er uenig, får du heller begrunne hvorfor.

Lenke til kommentar

Dessuten finner jeg ikke denne topicen kritikkverdig? Til dere som snublet i ordene, kan dere påpeke det tjenlige med å endre på et rettsmessig og skarpt utgangspunkt som det som ble lagt her?

 

Vi som føler sterk forakt; kvalme overfor kristendom og dens primitive natur, står i vår fulle rett til å gå ut mot det vi anser for å være en stor samfunnsmessig trussel.

Endret av dot_
Lenke til kommentar
Dessuten finner jeg ikke denne topicen kritikkverdig? Til dere som snublet i ordene, kan dere påpeke det tjenlige med å endre på et rettsmessig og skarpt utgangspunkt som det som ble lagt her?

 

Vi som føler sterk forakt; kvalme overfor kristendom og dens primitive natur, står i vår fulle rett til å gå ut mot det vi anser for å være en stor samfunnsmessig trussel.

7657815[/snapback]

For min egen blir jeg ikke "kvalm" av religioner, håper å ha et litt mer nyansert syn på deres historie, bakgrunn og behovene/funksjonene de fyller enn det trådstarter virker å ha.

 

For øvrig fikk mange av oss flyttet postene våre inn hit fra en annen tråd, hvor språkbruken og vinklingen var mye mildere.

Lenke til kommentar

Nyansert eller ei, Royo utgjør en essensiell og viktig røst for bevisstgjøring. Du kan velge å legge godsiden til i all nøkternhet om du vil dèt, men betydningen av det som her blir behandlet, samlet sett, står urokkelig som noe uhyre viktig i vårt travle samfunn.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Nyansert eller ei, Royo utgjør en essensiell og viktig røst for bevisstgjøring. Du kan velge å legge godsiden til i all nøkternhet om du vil dèt, men betydningen av det som her blir behandlet, samlet sett, står urokkelig som noe uhyre viktig i vårt travle samfunn.

7658145[/snapback]

 

Hva er "uhyre viktig"?

Lenke til kommentar
Nyansert eller ei, Royo utgjør en essensiell og viktig røst for bevisstgjøring. Du kan velge å legge godsiden til i all nøkternhet om du vil dèt, men betydningen av det som her blir behandlet, samlet sett, står urokkelig som noe uhyre viktig i vårt travle samfunn.

7658145[/snapback]

 

Hva er "uhyre viktig"?

7658273[/snapback]

 

Bevisstgjøringen av en fordummende livsførsel som bygger på underlige sannheter, usmakelige levesett, og som innehar skremmende stor verdensmakt.

 

Les hva jeg skriver, åpne slusene dine og reflekter over det jeg meddeler, fremfor det å bestemme deg for at alt du hører er uriktig; dette ville ført deg over på en mer positiv sti, tro meg!

Lenke til kommentar

Vel, først av alt er det en ting som gjelder alt og alle og det er at jeg virkelig vil brekke meg når jeg merker at mennesker ser ned på andre på grunn av deres tro/levesett. Det irriterer meg noe helt grenseløst. Ateister som mener at alle med en gudetro er enten hjernevaskede, dumme eller onde, folk med gudetro som ser ned på alle ateister og ser det som deres "plikt" og "frelse" dem fra deres syndige liv. Alt dette og mer som kan settes under denne kategorien gjør meg kvalm.

 

Sånn jeg ser det er det også en del her som mener de har "svaret" og er overbevist om at alle andre har feil. Dette gjør meg ikke direkte kvalm, men litt irritert blir jeg nå.

 

Jeg synes ikke man skal bruke dette med heksebrenning o.l som noe argument for at en religion er kvalmende. Det er faktisk mennesker som gjør dette, ikke religionen.

 

Dere får gjerne drepe meg nå, jeg har urovekkende lite kunnskaper om ting og sier sikkert en hel masse feil, men argumenter for dere, hvis dere har noe å si, så kan jeg bli noe visere.

 

Jørgen

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...