Gå til innhold

Hva i religioner og ismer gjør DEG kvalm?


Anbefalte innlegg

Kristendommen:

- Heksebrenningene

- Inkvisasjonen

- Ødeleggelsen av naturvitenskapen historisk sett, og nå til dags gjennom f.eks. Intelligent Design (gjelder i stor grad andre religioner også, men bemerkelsesverdig godt denne)

- Pågående kriger/konflikter (f.eks. Nord-Irland)

- Abortklinikk-bombinger/mord av leger

- Homohets*

- Sensur (hysterisk frykt for 'banning' og nakenhet)

- Misjonering* (her kan også korstogene nevnes)

- (Ting som Jesus Camp - [ link ])

 

Islam:

- Vold/jihad

- Kvinneudertrykkelse (lemlestelse, voldtekt og tortur inkludert)

- Selvmordsbombere

- Homohets

- Nekting av å kjøre førerhunder i taxi - [ link ]

- Pågående kriger/konflikter (f.eks. Midtøsten)

- Drap generelt, æresdrap

- Sensur (Mohammed-karikaturene m.m.)

- Hærverk av kulturskatter/historiske monumenter (Buddha-statuene som ble - sprengt/revet)

 

Jødedommen:

- Omskjæring (gjelder også de to overnevnte, samt visse andre) - [ link ]

- Pågående kriger/konflikter (Midtøsten)

 

Hinduisme:

- Undertrykkelse gjennom klasseskille (Kastesystemet)

 

Nazisme:

- Undertrykkelse gjennom diktatur

- Jødeutryddelsen

- Rasisme/hat

- Krig (WWII)

- Tortur

- Drap generelt

- Sensur

 

Fascisme:

- Undertrykkelse gjennom diktatur

- Rasisme

- Krig (WWII)

- Sensur

 

Kommunisme:

- Undertrykkelse gjennom diktatur

- Korrupsjon i stor skala

- Krig (WWII)

- Sensur

 

Djeveldyrkelse*:

- Brenning/hærverk av kulturskatter/historiske monumenter (gamle stavkirker o.l.)

- Vandalisering av gravlunder

- (Drap generelt* [ eksempel ])

 

 

Hjernevasking i svært stor skala på samtlige, selv om også mange blir med på frivillig grunnlag.

 

 

Er det forresten noen som har gjort fæle ting i ateismens navn? I så fall vil jeg også ha det på banen.

 

Noen vil sikkert hevde at ateisme er like mye hjernevasking som i tilfellene ovenfor. Jeg er slettes ikke enig. Ateisme er grunntilstanden alle blir født med. Da er hjernen allerede ren, og trenger ikke vaskes. Ingen spedbarn tror på som helst guddommelig i det øyeblikket de blir født, ergo er de ateister (ateisme er da definert som avstand fra troen på noe gudommelig, av det greske ordet atheos = 'uten gud'). Guder er noe barna lærer om gjennom oppveksten. Noen begynner å tvile (agnostikere), andre begynner å godta og deretter tro (teister).

 

En annen stor misoppfatning av ateisme som jeg vil klarne opp i, er påstanden om at det også er en religion. Dette er jeg heller ikke enig i. Definisjonen på religion lyder:

religio'n m1 (fra lat.) gudsdyrkelse, guds- el. gudetro; hellig overbevisning den jødiske, den kristne r- / undervise i r-

 

Religion er altså i mildeste kontekst en organisert tro på et eller annet. Ateisme er for det første fravær av tro (definert ovenfor), og for det andre i seg selv uorganisert. (Riktignok har det i den seneste tid blitt opprettet noen ateistiske foreninger, men dette med hensikt for å stå sterkere imot andre organisasjoner som blir ansett som skadelige, og for å ha et oppholdssted for sosialt samvær med likesinnede.)

 

En person som kun tror på noe uten å forholde seg til regelverk eller organisasjoner, vil jeg ikke kalle 'religiøs', men heller kun 'en troende person'.

 

 

Poenget med denne tråden er som nevnt i topic at jeg ønsker deres meninger om ulike organiserte trosamfunn og ideologier som historisk har vist seg å være skadelige, og som fortsatt gjør det. Er det noe dere ønsker å tilføye eller endre på? Hva gjør at dere rister på hodet?

 

 

*endret

 

(Jeg er forresten fullt klar over at lignende temaer har vært oppe til hyppig diskusjon tidligere, men dette er et svært relevant tema for denne delen av forumet; Hva gjør religion/ideologier med samfunn og politikk? Hva er det som er skadelig, og på hvilke måter? Vil gjerne ha alt oppsummert i én og samme tråd.)

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva gjør at dere rister på hodet?

7475367[/snapback]

Den merkelige trangen kristendommen og islam har til å misjonere, å påtvinge andre "den eneste rette" religion. En nedlatende holdning til ikke- eller annerledestroende, som pågår den dag i dag.

 

Folk får tro hva de vil, men når man begynner å tvinge sine medmennesker med på den syke overtroen går det for langt.

 

Under kommunismen kan det forøvrig føyes til både "Drap generelt" og "jødeutryddelse"..

Lenke til kommentar

Kristendommen

- Homohetsen

- Den kvalmende moralismen de prøver å påtvinge oss gjennom lovverk

- Det latterlige stigmatiseringen og demoniseringen av mennesklig seksualitet

- Kvinnesynet som er dominerende i mange kristne menigheter

- Alle de ekstreme fundamentalistiske menighetene i USA

- www.godhatesfags.com

 

Religion generelt

- At uansvarlige foreldre forgifter barnene sine med jævelskapen opp gjennom hele barndommen, lenge før barnene har utviklet evne til å være kritiske

Lenke til kommentar
Er det ingen som ser at det begynner å bli litt mange generelle religions-tråder her? Alle ender opp i full krangling uansett.

7475571[/snapback]

 

Synes religionstråder har en funksjon.

 

Religion har fått leve i fred altfor lenge. Er langt på tide at en begynner å gå dem etter i sømmene, bringe all dritten dems ut i dagslys og stille spørsmålstegn til deres egentlige nytte (og skadeeffekt) i samfunnet.

Lenke til kommentar
Det er kanskje viktig å påpeke at de punkter som nevnes kun gjelder en minoritet blant de mer konservative utøverene av religionen?

7475637[/snapback]

Det er vel nevnt? Kanskje litt dårlig...

 

Men historisk sett (og fortsatt i store deler av verden) har det ikke alltid kun vært snakk om de konservative kretser, da det har gjeldt store deler av befolkningen. Brutalitet og sadisme kan ikke foregå i stor skala uten at samfunnet rundt tolererer at det pågår. Et samfunn som er intolerant overfor skadelige handlinger, vil også gripe inn og forhindre at det får skje.

 

Raskt eksempel fra Pakistan:

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/6148590.stm

Endret av Royo
Lenke til kommentar

sia du bestilte ei liste på ateismen, her er ei (ukomplett) liste:

 

Ateisme

-diverse folkemord og mord på enkeltindivid, som regel under greina av ateisme kalla kommunisme

-undertrykking av annleistruande

-moralsk relativisme og/eller umoral (her finst det unntak som Objektivismen, som er langt frå perfekt men så vidt eg veit langt betre enn dei alternativa som enten gjer menneska til slavar under eit kollektiv eller til slavar under eige begjær som utan å tenke seg om øydelegg seg sjølv og andre)

-at ateistar, i motsetnad til andre, har "lov" (i den offentlege debatten) til å rekne sitt syn som Sanninga (og det einaste saklege), så langt at enkelte ordbøker nyttar deira definisjon på religion. Ein kristen fundamentalist vil på same måte rekne alle som ikkje er født på ny, i alle fall om dei prøver å gjere noko sjølv for å oppnå frelse som religiøse, men eg har aldri sett ei ordbok som definerer religion som "å prøve å oppnå frelse ved å gjere noko, i motsetnad til å fult ut stole på det Jesus har gjort". Under dette punktet ligg og hjernevask av ungar til å tru at evolusjonsteorien er bevist (i positivistisk tydning av ordet bevist)

Lenke til kommentar
Er det ingen som ser at det begynner å bli litt mange generelle religions-tråder her? Alle ender opp i full krangling uansett.

7475571[/snapback]

Hva er vel en diskusjon uten krangling (eller argumentering om du vil)?

7475612[/snapback]

Ja, hvorfor kunne vi ikke samle alt dette opp i en tråd da? Så kan folk diskutere videre samtidig.

 

Jeg foreslår denne.

Endret av ArmenMinAU
Lenke til kommentar
Religion har fått leve i fred altfor lenge.

 

Vi blir nok ikke kvitt religion på denne måten.

Vi blir nok aldri kvitt noen former for religion. Religion og tro har vært en del av mennesket siden tidenes morgen.

Noen mennesker vil alltid ha behov for å tro på en allmektig skaper. De synes det er for skummelt og deprimerende å tro at alt som skjer rundt oss, av f.eks naturkatastrofer og død, er rene tilfeldigheter. Da er det bedre, for noen, å tro at det finnes en bakenforliggende plan med det hele, som vi ikke er herre over selv, men som vi vil få en forklaring på _etter_ at vi dør.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
Religion har fått leve i fred altfor lenge.

 

Vi blir nok ikke kvitt religion på denne måten.

Vi blir nok aldri kvitt noen former for religion. Religion og tro har vært en del av mennesket siden tidenes morgen.

Noen mennesker vil alltid ha behov for å tro på en allmektig skaper. De synes det er for skummelt og deprimerende å tro at alt som skjer rundt oss, av f.eks naturkatastrofer og død, er rene tilfeldigheter.

7475728[/snapback]

 

Er enig med deg der. Men når folk går med irrasjonelle forestillinger og søker å spre dem til andre, er det viktig at de stadig utfordres på det og at mytene deres blir offentlig plukket fra hverandre.

 

Særlig når det gjennom historien har vist seg å være et så kraftig redskap for å manipulere og kontrollere andre.

Lenke til kommentar
Er det ingen som ser at det begynner å bli litt mange generelle religions-tråder her? Alle ender opp i full krangling uansett.

7475571[/snapback]

Hva er vel en diskusjon uten krangling (eller argumentering om du vil)?

7475612[/snapback]

Ja, hvorfor kunne vi ikke samle alt dette opp i en tråd da? Så kan folk diskutere videre samtidig.

 

Jeg foreslår denne.

7475725[/snapback]

Må si det jeg syns dette virker litt skremmende jeg vet ikke hva de lærer på jesus Camp men jeg håper ikke at de utnytter det godtroende sinne barn ofte har.Barn i denne aldren som ble vist i denne videoen har ikke god nok kritisk sans og har ikke muligheter til å få sine egne meninger.

 

Jeg mener at det ikke er særlig sunt for barn, at de blir lært til å kunne gi sitt eget liv for jesus

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar
Et par spørsmål til dere som er kritiske og setter opp lister her.

 

 

Sier dere her at det er galt å ha en religion, eller at det er galt å skyve religion foran seg som et påskudd for å undertrykke og skade mennesker?

 

(Ser et par litt uklare beskjeder her..)

7475779[/snapback]

Som jeg har vært inne på; en troende person i seg selv er det ikke noe galt med i det hele tatt, så lenge denne forholder seg til lovverket.

 

Religiøse personer derimot bygger opp under religionen sin, og som vist innledningsvis bidrar mange religioner til utrolig mye dritt og møkk. Så konklusjonen min er at det både er galt å tilhøre en religion med skadelige/usunne holdninger, og det er enda verre å skyve denne religionen foran seg som påskudd for syke handlinger.

 

Troende personer i seg selv har jeg ingenting imot. Det er mye jeg tror selv som jeg ikke kan begrunne. Du kan godt kalle meg troende på mange områder når det gjelder ting vi ikke vet fakta om.

Endret av Royo
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...