Gå til innhold

Kan jordrotasjonen påvirke reisetiden med fly?


Anbefalte innlegg

Som emnetittel sier, kan jordrotasjonen påvirke reisetiden med fly?

 

En kompis av meg mener at reisetiden mellom for eksempel København og Seattle kan variere med opp til kanskje en time på grunn av jordrotasjonen. Altstå 10 timer tur, 9 timer retur. Eller noe sånt, dere skjønner sikkert hva jeg vil frem til.

 

Jeg derimot heller mer mot at lufta og atmosfæren følger jordrotasjonen, og at det derfor vil være ingen, eller meeget liten, innvirkning fra jordrotasjonen.

 

Noen kloke hoder som vil forklare meg hvorfor jeg eventuelt tar feil?

 

Eller henvis meg til en lignende tråd.

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

akkurat, der misforsto jeg. spørsmålet ditt gir selvsagt mer mening slik!

 

da er vel svaret åpenbart "ja", av rent geometriske årsaker.. hvis du f.eks flyr rett opp, venter der 10 timer mens jorden roterer under deg, og så flyr ned igjen, så vil du lande litt bortenfor, tilsvarende jordas rotasjon. atmosfære som jorda drar rundt vil rimeligvis blåse litt på deg. den første biten bør være enkel å regne på, bare finne jordas radius, du vil da vite hvor fort jordas overflate roterer siden den bruker 24 timer på et døgn

Lenke til kommentar
akkurat, der misforsto jeg. spørsmålet ditt gir selvsagt mer mening slik!

 

da er vel svaret åpenbart "ja", av rent geometriske årsaker.. hvis du f.eks flyr rett opp, venter der 10 timer mens jorden roterer under deg, og så flyr ned igjen, så vil du lande litt bortenfor, tilsvarende jordas rotasjon. atmosfære som jorda drar rundt vil rimeligvis blåse litt på deg. den første biten bør være enkel å regne på, bare finne jordas radius, du vil da vite hvor fort jordas overflate roterer siden den bruker 24 timer på et døgn

7453784[/snapback]

 

Det kan ikke stemme. Jordens rotasjonshastighet ved ekvator er nær på 1 700 km/t, noe som ville bety at fly ville fly langt over lydhastigheten. Og det forklarer ikke hvorfor tiden bare blir *litt* lengre på tilbaketuren. Jeg heller mer mot at jordas rotasjon har liten eller ingen innvirkning og at det er meterologiske forhold som vinder osv som spiller større rolle her.

Lenke til kommentar

Google er din beste venn (på nettet) :) Første treff fra søk på "earth rotation flight speed":

 

aerospaceweb.org - East-to-West Flight Times

"So, the end result of that long discussion is that the rotation of the Earth has no effect on the travel time of an aircraft. Actually, as you suggested, it is the headwinds and tailwinds that cause the change in travel times."

 

End of discussion :p

Lenke til kommentar
Jetstrømmene på ca. 60° bredde kan fyke av sted i opptil 400 km/t (normalt bare 100-200 km/t). Selv om disse er 10-15 km oppe i atmosfæren, kan fremdeles fly til en viss grad nyttegjøre seg av dem.

7454397[/snapback]

 

vanlig høyde for passasjerfly er jo nettopp 10km, så det passer bra det :)

7456894[/snapback]

Andre som såg dokumentaren på Discovery om japanarane som sendte luftballongar opp i lufta under ein jetstraum som bar dei over til USA der dei falt ned og eksploderte? Ganske genialt egentleg, sjølv om dei ikkje gjorde den store nytten av seg.

Lenke til kommentar
Jetstrømmene på ca. 60° bredde kan fyke av sted i opptil 400 km/t (normalt bare 100-200 km/t). Selv om disse er 10-15 km oppe i atmosfæren, kan fremdeles fly til en viss grad nyttegjøre seg av dem.

7454397[/snapback]

 

vanlig høyde for passasjerfly er jo nettopp 10km, så det passer bra det :)

7456894[/snapback]

Andre som såg dokumentaren på Discovery om japanarane som sendte luftballongar opp i lufta under ein jetstraum som bar dei over til USA der dei falt ned og eksploderte? Ganske genialt egentleg, sjølv om dei ikkje gjorde den store nytten av seg.

7456928[/snapback]

Jeg så det :w00t: Det var ikke bare japanerne som utnyttet disse jetstrømmene, også den turen rundt jorda i luftballong utnyttet også jetstrømmene, men jetstrømmene er ganske ustabile og kan stoppe meget fort.

Lenke til kommentar
Jetstrømmene på ca. 60° bredde kan fyke av sted i opptil 400 km/t (normalt bare 100-200 km/t). Selv om disse er 10-15 km oppe i atmosfæren, kan fremdeles fly til en viss grad nyttegjøre seg av dem.

7454397[/snapback]

Vanlig høyde for passasjerfly er jo nettopp 10km, så det passer bra det :)

7456894[/snapback]

Ahh... Jeg har alltid trodd at det er 10.000 fot, men så er det visst 30-40.000 fot.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...