Gå til innhold

Det norske Språk


Akidon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror at det vi snakket i vikingtiden var forståelig. Før det var det vel ikke så veldig mange som bodde her, men tror de snakket noe mer uforståelig.

 

Basserer meg på ren tipping her smile.gif

 

Ja tror d må være tipping:D

 

Tror vi ville ha fårstått veldig lite i vikingetiden, når du tenker på at det var en god del vanskeligere enn det Islandsk er nå :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tor at vi nok kan forstå alt tilbake til rundt 1500 for da hadde dansken satt seg i norge og dansk på den tiden er veldig lik bokmål som vi har nå. vikingtiden snakket de jo gammelnorsk et språk som er mer likt dagens islandsk

7392295[/snapback]

 

Mener å ha hørt at overgangen var ca 1350. Fra da av ble det bare mere og mere dansk. Høymiddelalderen var over oss, danske konger styrte landet og vårt opprinnelige norsk ble erstattet av det... vel, det vi har nå. Men det tok selvfølgelig ei stund før vi som lever idag skal kunne forstå det, så 1400-1500 , som Alinor sier, høres riktig ut.

Lenke til kommentar
Men snakket ikke vi rimelig likt det dansken snakket under vikingtiden?

7392580[/snapback]

 

Ja, du sier noe. Det trodde jeg også. Men så leste det jeg skrev ovenfor i div. bøker.

Det er to ting som jeg setter spørsmålstegn ved her:

1. Større avstander = dårlig kommunikasjon = store taleforskjeller

2. leste ett sted at : "forskjellene mellom de skandinaviske språkene var ikke så store tidligere"

 

Underlige greier!

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at overgangen var ca 1350. Fra da av ble det bare mere og mere dansk. Høymiddelalderen var over oss, danske konger styrte landet og vårt opprinnelige norsk ble erstattet av det... vel, det vi har nå.  Men det tok selvfølgelig ei stund før vi som lever idag skal kunne forstå det, så 1400-1500 , som Alinor sier, høres riktig ut.

7392567[/snapback]

Nei.

Ca. 1350, dvs. i forbindelse med Svartedauen, og utover forandre det gamle norrøne språket seg i Norge, Sverige og Danmark, mens det på Island forble noenlunde det samme. Overklassen snakket selvsagt en slags norsk-dansk, men de norske dialektene, snakket av 99% av befolkningen, utviklet seg til å bli ganske så like som det de er i dag.

Lenke til kommentar
Mener å ha hørt at overgangen var ca 1350. Fra da av ble det bare mere og mere dansk. Høymiddelalderen var over oss, danske konger styrte landet og vårt opprinnelige norsk ble erstattet av det... vel, det vi har nå.   Men det tok selvfølgelig ei stund før vi som lever idag skal kunne forstå det, så 1400-1500 , som Alinor sier, høres riktig ut.

7392567[/snapback]

Nei.

Ca. 1350, dvs. i forbindelse med Svartedauen, og utover forandre det gamle norrøne språket seg i Norge, Sverige og Danmark, mens det på Island forble noenlunde det samme. Overklassen snakket selvsagt en slags norsk-dansk, men de norske dialektene, snakket av 99% av befolkningen, utviklet seg til å bli ganske så like som det de er i dag.

7396668[/snapback]

 

Men da maa vel konklusjonen din bli at en sogning ,eller en trönder fra de mere perifere strök, lett kan forstaa Harald Haarfagre paa en daarlig dag?

Lenke til kommentar

Bare å finne frem 'Typisk norsk' på NRK sidene å se der. Meget mye om det, og vet de har diskutert det. Mener de kom frem til at det ville være mulig, men vanskelig å forstå en viking. Og dro frem eksempler som bla: thak og thak og thak. som var tak, takk og en ting til jeg ikke husker nå. Og at mye var uttalt slik som det ble skrevet. men nå er det lenge siden jeg så det, så husker det ikke desverre.

Lenke til kommentar

 

Men da maa vel konklusjonen din bli at en sogning ,eller en trönder fra de mere perifere strök, lett kan forstaa Harald Haarfagre paa en daarlig dag?

7400699[/snapback]

 

Overhodet ikke.

7400759[/snapback]

 

Neivel, mulig jeg misforsto deg.

Men for aa gaa tilbake til traadstarters spörsmaal: Hvor langt tilbake i tid er det mulig aa fortsatt rimelig lett forstaa en person?

Haha! ser jo ironien av at jeg ikke har norske bokstaver her og derfor en noe saer typografi :D

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke lært så alt for mye om talemål, men selve skriftspråkene har jeg lært en del om. 1350 var jo da svartedauen kom, og det norrøne skriftspråket dør ut (mister kontakten med Island og dets kultur, skriveføre mennesker i Norge dør.) I dene perioden var vi i forskjellige unioner og gud veit hva, blant annet Kalmarunionen med både Sverige og Danmark. I 1450 oppløses det norske riket og all administrasjon blir dansk, så dere kan jo forestille dere hvor dette fører hen. I tida fremover presser danskene på oss deres skriftspråk, men de norske dialektene lever videre rundt i landet.

 

En annen ting: ikke bland inn Sverige og Danmark i vikingtiden. Det norrøne var ganske så unikt for Norge og Island.

 

 

Hvor langt vi kan gå tilbake i tid før vi ikke skjønner hva en nordmann sa, tja, det er jeg ikke sikker på :p (Det fikk nok garantert an å forstå oss på 1600, men kanskje også tidligere?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...